QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndiOne:

Hur tydligt är det när ens skärm inte klarar 120 hz?
Ja har inte märkt av några artifakter etc när ja spelar BF4 , Borderlands 2 etc i 1440p 120 hz hittills iaf.

Om du inte märker några problem skulle jag säga att det är en ganska tydlig indikation på att din skärm klarar 120Hz.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Hur mycket skulle det kosta att skicka tillbaka skärmen till Sydkorea?

Fick fyra pixlar som är svarta och en grön på min skärm.

3 st svarta i ena hörnet som man inte alls märker av.

1 grön och 1 svart runt mitten av skärmen som jag stör mig lite på.

Har skickat bilder till "accessorieswhole" så får se vad han säger.

Permalänk
Medlem

det kan dock ta ett tag innan man börjar märka problem, men kör på tills du skulle upptäcka något.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Hejsan! kollat runt lite men vet inte riktigt vilka skärmar som är bra SKulle någon kunna länka till en skärm som är 27" ips 1440p och som går att klocka till 120hz? max 2500 för allt helst. x-star, qnix eller någon annan koreansk typ
//tazk

Permalänk
Medlem

Även om man får upp skärmen till 120 hz (som jag får med min Overlordskärm) så ska man ju fylla den med frames ocskå i spel. Det är inte så lätt med 2560x1440 med något sånär krävande spel. Jag kör min i 96 hz med dubbla 780, den stora skillnaden får man mellan 60 till 96 hz.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Alla spel jag spelar kan jag nå 150+ fps med mitt 7870
Men likaså är det viktigt att jag kan ha så hög hz som möjligt.

60-100 är stor skillnad. 100-120-140 märks men det är godkänt mjukt då redan.

Permalänk
Medlem

Jag spelar cs så 120hz är niceeeee för mig Och har spelat bf4 betan i 50fps i 1080p så det räcker för mig att ligga på 60fps i 1440p sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Hejsan! kollat runt lite men vet inte riktigt vilka skärmar som är bra SKulle någon kunna länka till en skärm som är 27" ips 1440p och som går att klocka till 120hz? max 2500 för allt helst. x-star, qnix eller någon annan koreansk typ
//tazk

Jag har en Qnix, och den har lite backlight bleed, men jag är nöjd och Hulustar skulle inte ta emot den ändå. Om du köper X-star eller Qnix kanske inte spelar roll. Jag skulle söka att köpa från en seller som många haft goda resultat med och om sellern dessutom säger sig ha många bra ex i lager, som hulustar menade på sin ebaysida när jag beställde så skulle jag tro att det är så. Min skärms panel var intryckt i botten på mitten och ramen är lite bultad här och där vilket lett till blb i nedre hörnen, men inga skador på panelen i sig. Dock är det mil bättre än de där vita trianglarna en del har över skärmen. Min har relativt svagt blb och det syns bäst 2-3 m från skärmen vilket inte är ett avstånd jag normalt sitter på.

En sak man kan vilja notera är att inga av skärmarna har någon inbyggd skalning vilket betyder att de bara kan köra i 2560x1440 eller kanske 640x480 och möjligen något mode till, säg 800x600 eller 1280x720.

Om du ställer in GPU skalning i catalyst eller control center så kommer du inte ha problemet i de flesta spel etc, men t ex supreme commander ville inte respektera gpu skalnings inställningen.
Vad som händer om gpun inte sköter skalningen eller du provar en upplösning på måfå som inte är 2560x1440 är att skärmen kommer att blinka i olika färger tills den blir ställd till rätt mode igen. I värsta fall får du reboota, och dessutom fungerar inte alltid nvidias senaste drivrutiner med min Qnix, men det är bara vissa drivare som är "dåliga".

Jag kör ibland linuxdistar vid sidan av windows, och att få "gpu skalning" där verkar lättare sagt än gjort. Jag kan inte köra något annat än 2560x1440, men tty:erna fungerar alltid felfritt så det kan bero på att de inte skalar på skärmen. Tack för det!
Om du ska köra linux så har du antingen tur och kör en dist som bara funkar. Gparted fungerade direkt för mig, men däremot inte sabayon.

Det är inte i klass TN med 2-5 ms precis. Backlighten verkar inte hänga med eftersom den blir mörkare.
Jag lirar i 60hz för let's face it. Det är inte en gaming skärm även om du så krämar upp den i 144Hz. Jag lirade borderlands i 100-110 Hz, min klarade 116 över kabeln jag nu kör med, men jag tycker inte det är värt det. Steget från TN till PLS och FHD till WQHD är så stort att jag är impad ändå.

Jag misstänker att skärmens klockkapacitet har med kabeln att göra till stor del.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Hzen är enda anledning i mina ögon att köpa denna skärmen, så "gaming" är allt som betyder något för mig.
Vill jag bara åt IPS/VA köper jag en sådan skärm här.

Permalänk
Medlem

Till slut fått tummen ur och ska beställa en av dessa skärmar! Är det värt att slå till på pixel perfect? Verkar inte skilja speciellt mycket och Green-sum har ju fått många bra kommentarer?

Står alltså mellan:

http://www.ebay.com/itm/121110804377
http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

Edit: Eller då Accessorieswhole's pixel perfect:

http://www.ebay.com/itm/X-Star-DP2710-LED-MDP-Matte-Perfect-P...

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Den sistnämnda lär du inte kunna klocka Hzen på iaf.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Till slut fått tummen ur och ska beställa en av dessa skärmar! Är det värt att slå till på pixel perfect? Verkar inte skilja speciellt mycket och Green-sum har ju fått många bra kommentarer?

Står alltså mellan:

http://www.ebay.com/itm/121110804377
http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...

Edit: Eller då Accessorieswhole's pixel perfect:

http://www.ebay.com/itm/X-Star-DP2710-LED-MDP-Matte-Perfect-P...

Är inne på att skaffa samma skärm. Jag funderar på att skaffa accessorieswhole's pixel perfect. Enligt deras annons så lovar de att det inte skall finnas några defekta pixlar genom att kontollera skärmen 3 gånger noggrant.
QX2710 LED Evolution ll [Matte] Perfect Pixel 27" 2560x1440 PC Monitor från accessorieswhole $399

Green-sum's "pixel perfekt" verkar godkänna upp till 5 defekta pixlar beroende på var de är placerade.

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Även om man får upp skärmen till 120 hz (som jag får med min Overlordskärm) så ska man ju fylla den med frames ocskå i spel. Det är inte så lätt med 2560x1440 med något sånär krävande spel. Jag kör min i 96 hz med dubbla 780, den stora skillnaden får man mellan 60 till 96 hz.

Ungefär vilken prestanda får du i hyffsat krävande spel med dina 780 SLI?

Blir ju lite orolig att man ska behöva sänka inställningar alltför mycket med 1440p.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Mycket riktigt fick ja åtminstonde tendenser till artifakter lite senare igår när ja körde 120Hz.
Så under kvällens spel sejour så sänkte ja o körde 96Hz felfritt.

Spelade uteslutande BF4 betan och låg ganska stabilt över 70 FPS på 1440p med allt inställt på Ultra.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Verkar som 120hz är väldigt sällsynt att få stabilt utan artifakter, tråkigt.
96hz kan alla köra med dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Verkar som 120hz är väldigt sällsynt att få stabilt utan artifakter, tråkigt.
96hz kan alla köra med dock.

Har inga problem med 120hz, är väldigt sällan man klarar 120hz stabilt enbart i nvidias kontrollpanel men om man pillar runt med pixel clock kan man få ett bra resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Verkar som 120hz är väldigt sällsynt att få stabilt utan artifakter, tråkigt.
96hz kan alla köra med dock.

Väldigt sällsynt vet jag inte om det är, men det är inget man ska räkna med att garanterat uppnå. 96Hz är nog en kompromiss som många väljer (film etc) men de flesta som kör 96Hz skulle nog lika gärna kunna köra en bit över 100 om man inte bryr sig om jämn multipel på 24.

Skulle tro att de flesta klarar iaf runt 110Hz (kanske dock inte med medföljande kabel.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Ungefär vilken prestanda får du i hyffsat krävande spel med dina 780 SLI?

Blir ju lite orolig att man ska behöva sänka inställningar alltför mycket med 1440p.

Jag har mest spelat BF3 och bf4 betan. Jag är en av dem som haft lagg- och prestandaproblem i bf4-betan, vilket iofs blev bättre på slutet, men det verkade som jag var cpu-begränsad (2500K@4,4 ghz borde inte ha varit det) eller begränsad av något annat. Det spelade inte någon roll om jag körde på low eller high - jag fick ändå ungefär samma fps (snitt 75 fps skulle jag gissa). BF3 däremot flyter jättebra nästan jämt.

Ni som får artefakter med 120 hz - har ni testat att ändra timings eller kör ni bara på auto? Det finns nästan alltid mer att hämta om man ändrar timings nämligen.

Angående kabel, i mitt fall så klockade min skärm lika högt med den medföljande kabel som med den extrakabel http://overlordcomputer.com/collections/cables/products/6ft-2... jag köpte.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Jag har mest spelat BF3 och bf4 betan. Jag är en av dem som haft lagg- och prestandaproblem i bf4-betan, vilket iofs blev bättre på slutet, men det verkade som jag var cpu-begränsad (2500K@4,4 ghz borde inte ha varit det) eller begränsad av något annat. Det spelade inte någon roll om jag körde på low eller high - jag fick ändå ungefär samma fps (snitt 75 fps skulle jag gissa). BF3 däremot flyter jättebra nästan jämt.

Då blir det nog ett till 780 till jul

Men man får ju också se hur BF4 uppför sig som slutprodukt. Med ett kort så kan jag stå ut med runt 45 fps på hyggliga inställningar, men det vore najs med 70-80 om nVidia sänker prisena nu i slutet av oktober.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Hur är det med att alla som säljer korea-skärmar är så nog med "does not work with laptop etc" vilka kort är det som funkar egentligen? alla kort som har dual-dvi eller är det något mer bakom det?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Hur är det med att alla som säljer korea-skärmar är så nog med "does not work with laptop etc" vilka kort är det som funkar egentligen? alla kort som har dual-dvi eller är det något mer bakom det?

Scrolla ner lite på säljarens sida så brukar det dyka upp en tabell med kort som funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Scrolla ner lite på säljarens sida så brukar det dyka upp en tabell med kort som funkar.

De flesta sådana når inte över amd 6000 serien eller nvidia 500 serien hur gör man om man har något efter det? Är det så enkelt att har man dubbel-dvi så funkar det?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av Raffe:

De flesta sådana når inte över amd 6000 serien eller nvidia 500 serien hur gör man om man har något efter det? Är det så enkelt att har man dubbel-dvi så funkar det?

Jupp, har du d-dvi så ska det funka. Alla nyare grafikkort har det men väldigt få laptops.

Permalänk
Medlem

Har det inte att göra med om skärmen har inbyggd omskalare eller inte? För bästa spelbruk, så ska den inte ha det eftersom det ska öka lagget, likaså är det bäst med bara en ingång.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Ja märkte igår att när min dator startar så startar den på 120 Hz, märkte det som först i Arma 3 menyn men inga artefakter inne i det väldigt lättdrivna spelet. Hade hela 27 FPS ibland ofta runt 16 FPS, men de har ja iofs haft även när ja bara kör 1080p så de va inge nytt Men de flöt på artefaktfritt iaf.

Sen efter fotbollen igår lira ja BF3 för första gången på skärmen.
Såg riktigt mysigt ut i 1440 med alla reglage uppdragna till Ultra. Hade runt 80-110 fps beroende på karta och omgivning
men även där såg ja inga artefakter peppar peppar!

Summa summarum är ja snuskigt nöjd med min skärm, även om ja bara kan köra den 100% stabilt i 96Hz.
Enda nackdelen med skärmen är att den får min gamla Samsung 24" brevid att se ut som skit.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Entusiast

Skulle någon kunna vara lite gullig och beta av några frågor jag har?
Trådstarten ger knappt någon information om det jag vill veta och det har skrivits mycket i denna tråd så det är lite svårt att hitta info om det.

1. Köper man skärmarna från privatpersoner i Sydkorea?

2. 8ms känns som en lite för hög responstid, vad tycker ni som har köpt skärmen om responstiden för FPS-spel?

3. Är det någon som inte lyckats överklocka skärmen till minst 96Hz eller är 96Hz helt enkelt standard medan 120Hz däremot är tveksamt?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Skulle någon kunna vara lite gullig och beta av några frågor jag har?
Trådstarten ger knappt någon information om det jag vill veta och det har skrivits mycket i denna tråd så det är lite svårt att hitta info om det.

1. Köper man skärmarna från privatpersoner i Sydkorea?

2. 8ms känns som en lite för hög responstid, vad tycker ni som har köpt skärmen om responstiden för FPS-spel?

3. Är det någon som inte lyckats överklocka skärmen till minst 96Hz eller är 96Hz helt enkelt standard medan 120Hz däremot är tveksamt?

1. Man köper av personer som driver en marknad på ebay, alltså är det inte bara denna skärm dem köper utan dem har som en "liten affär"

2. Märker ingen skillnad på ms mellan denna och min gamla med 2ms och jag spelar nästan enbart CS just nu.

3. Finns folk som inte nått 96hz om du kikar in på overclock.net, misstänker dock att det är för att dem enbart försökt i nvidias kontrollpanel och inte pillat med pixel clock.

Permalänk
Medlem

Lite statusupdate efter ca en månads användning QNIX.

Fungerar mycket bra, fortfarande lite BLB nere högra hörnet inget jag märker av direkt men om det är mörkt i rummet och en svart bakgrund syns det. Fortfarande lite problem med inbränningar i 96Hz men sålänge man ställer in screensaver eller att skärmen stängs av direkt när man inte använder den fungerar det bra!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Lite statusupdate efter ca en månads användning QNIX.

Fungerar mycket bra, fortfarande lite BLB nere högra hörnet inget jag märker av direkt men om det är mörkt i rummet och en svart bakgrund syns det. Fortfarande lite problem med inbränningar i 96Hz men sålänge man ställer in screensaver eller att skärmen stängs av direkt när man inte använder den fungerar det bra!

Har också lite BLB på min QNIX men det får man bara leva med. 1440p 120Hz är för bra för att ge upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Lite statusupdate efter ca en månads användning QNIX.

Fungerar mycket bra, fortfarande lite BLB nere högra hörnet inget jag märker av direkt men om det är mörkt i rummet och en svart bakgrund syns det. Fortfarande lite problem med inbränningar i 96Hz men sålänge man ställer in screensaver eller att skärmen stängs av direkt när man inte använder den fungerar det bra!

Vad jag vet existerar inte inbränning (burn-in) på LCD skärmar. däremot existerar något som heter "image persistence" som man påstår sig inte vara helt säker på orsaken på't. Men "image persistence" skall vara fixerbart med bildbehandling (-uppspelning). En video för LCD skärmar: http://www.youtube.com/watch?v=39HUG7QrQi8

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact