AMD:s diagram för grafikprocessorn Hawaii läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

"R9 290X" i all ära, tycker bara lite synd om kortet på bilden som får arbeta tillsammans med en AMD-cpu som antagligen flaskar sönder

Skrivet av Skuggan74:

Hypertransport är inte samma sak som QPI. Ta bort kudden från ansiktet...

Skickades från m.sweclockers.com

Helt otroligt att diskussionen Intel v.s. AMD kan fortsätta trots Intel vunnit varje prestandajämförelse senaste >6 åren. 22nm v.s. 32nm talar för sig självt.

Permalänk
Medlem

Kom upp priser på Amazon.de idag. 820 Euro for 290x 643 euro för 290.
Inte så lovande, hoppas det är placeholders, men känns som konstigt pris. Tänkte om dom översatt nått dollar RSP rakt av men 820 euro är 1112 dollar så jag vette fan.

290

290x

Permalänk
Medlem

Jämför med priser ifrån Inet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jämför med priser ifrån Inet:
http://i.imgur.com/ZMDZO0m.png

"Obs, priset är preliminärt. Om priset sänks innan leverans så återbetalar vi mellanskillnaden."

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Hypertransport är inte samma sak som QPI. Ta bort kudden från ansiktet...

Ursprungligen inskrivet av Skuggan74

AMD har inte något som liknar Intel's QPI så deras CPU skalar sämre ju fler kärnor den har. det är anledningen till att man bör undvika AMD om man bygger efter maximal prestanda.

Kanske du skulle läsa på lite.

http://www.techradar.com/news/computing-components/quickpath-...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

"Obs, priset är preliminärt. Om priset sänks innan leverans så återbetalar vi mellanskillnaden."

Jo, precis.
Och det gäller antagligen dom där andra priserna också menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

AMD har inte något som liknar Intel's QPI så deras CPU skalar sämre ju fler kärnor den har. det är anledningen till att man bör undvika AMD om man bygger efter maximal prestanda.

Nix.
Totalt okunnigt trams.
Den bussen är inte i närheten av att vara en flaskhals vare sig hos AMD eller Intel.

Intels processorer i prestandaklassen är överlägsna AMDs helt enkelt för att Intels arkitektur är mycket bättre och deras tillverkningsteknik ännu längre före.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nix.
Totalt okunnigt trams.
Den bussen är inte i närheten av att vara en flaskhals vare sig hos AMD eller Intel.

Intels processorer i prestandaklassen är överlägsna AMDs helt enkelt för att Intels arkitektur är mycket bättre och deras tillverkningsteknik ännu längre före.

Trevligt att det faktiskt finns folk som inte snackar så mycket i nattmössan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av elmino:

Helt otroligt att diskussionen Intel v.s. AMD kan fortsätta trots Intel vunnit varje prestandajämförelse senaste >6 åren. 22nm v.s. 32nm talar för sig självt.

Jag påpekade bara ett rent faktafel ang. QPI vs HT. Intel har snabbare CPU:s, ingen tvekan. Men jag gillar AMD, så jag kör på det, Har haft AMD CPU:s i ca 20år och har ej planer på att byta än.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Nix.
Totalt okunnigt trams.
Den bussen är inte i närheten av att vara en flaskhals vare sig hos AMD eller Intel.

Intels processorer i prestandaklassen är överlägsna AMDs helt enkelt för att Intels arkitektur är mycket bättre och deras tillverkningsteknik ännu längre före.

QPI är exakt det som gör Intels proppar snabbare när det kommer till flertrådat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HikiSpray:

Behöver inte läsa det där för att konstatera att det inte är samma sak. Det är liknande teknik men inte samma, kanske skulle du slå upp definitionen på samma. En liknelse är en överdrift dock för det Intel gör är väldigt annorlunda mot vad AMD gör.

AMD har jobbat länge på att ta fram något som kan konkurrera med QPI men sånt tar tid. Det har gått 5år dock sedan QPI kom ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av betan:

Gb = Gigabit, GB = Gigabyte

Den där höga bandbredden(320GB/s) är minnet på grafikkortet. PCI-E är för kommunikation mellan CPU och grafikkortet. Dessa påverkar inte varadnra direkt.

Okej, tack. Men folk säger att till exempel 680 inte kan använda mer än 2.3GB, hur kommer det sig? Har den inte mer minnesbandbredd än 2.3GB/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Okej, tack. Men folk säger att till exempel 680 inte kan använda mer än 2.3GB, hur kommer det sig? Har den inte mer minnesbandbredd än 2.3GB/s?

Nej den har ett bandbredd på 192.2 GB/s. 680 har tyvärr bara en memory bus på 256-bit. Detta begränsar användningen till 2.3 GB i full hastighet. Den kan nyttja alla 4 GB men inte i max hastighet.
7970 t ex har 384-bit memory bus.
Anledningen till att det förredetta flagskeppet bara har 256-bit är förmodligen på grund av att 680 skulle ha varit 660 (enligt rykten).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av elmino:

Helt otroligt att diskussionen Intel v.s. AMD kan fortsätta trots Intel vunnit varje prestandajämförelse senaste >6 åren. 22nm v.s. 32nm talar för sig självt.

Sandy Bridge är 32nm och piskar väl fortfarande det mesta från AMD (cpu mässigt).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Den logiska tidpunkten enl mig är i samband med BF4 launchen. Då kan AMD gå ut med full marknadsföring och koppla ihop produkten med BF4. Skulle dom lansera nu så skulle dom få en "lucka" till BF4 och nyhetens behag skulle tyna bort lite.

Dessa läckta slides får förmodlgen räcka som uppvärming inför denna launch. Det positiva är dock att korten förmodligen kommer att finnas tillgängliga väldigt kort efter launch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Spelar ingen roll om AMDs trådar är skit vs intel.

Fel! Intels processorer är mer anpassade för små och enkla jobb, AMD's är har en anpassning mot svårare jobb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av klk:

Fel! Intels processorer är mer anpassade för små och enkla jobb, AMD's är har en anpassning mot svårare jobb

Va?

Utveckla

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av elmino:

Men för att hålla sig till ämnet så förstår jag inte anledningen med att punga ut pengar för ett 290x och sen snåla in på cpu'n till den grad att man väljer en AMD-processor.

Högre upplösning?
Eftersom vi inte vet vilket pris 290x har och vilka grafikkort som skulle ligga någon tusenlapp under i pris (4770k - 8350) - så är det nästan enklast att bara fråga sig varför man skulle snåla in på cpun öht. Antagligen gör man det för att spara någon tusenlapp.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va?

Utveckla

Jämför Intel med AMD hur de mappar upp minnet mot processorns cache så har du svaret.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av klk:

Jämför Intel med AMD hur de mappar upp minnet mot processorns cache så har du svaret.

Ja men ge mig länk så jag kan läsa.

Det låter intressant.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Behöver inte läsa det där för att konstatera att det inte är samma sak. Det är liknande teknik men inte samma, kanske skulle du slå upp definitionen på samma. En liknelse är en överdrift dock för det Intel gör är väldigt annorlunda mot vad AMD gör.

AMD har jobbat länge på att ta fram något som kan konkurrera med QPI men sånt tar tid. Det har gått 5år dock sedan QPI kom ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Det märks tydligt att du inte vet vad du snackar om, QPI kom efter HT, Intel använde FSB och märkte att HT var överlägset, så istället för att använda HT, som är en öppen standard, så gjorde dom något eget. Som sagt, läs på om teknikerna. Eller har du svårt för att erkänna när du gjort bort dig?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Behöver inte läsa det där för att konstatera att det inte är samma sak. Det är liknande teknik men inte samma, kanske skulle du slå upp definitionen på samma. En liknelse är en överdrift dock för det Intel gör är väldigt annorlunda mot vad AMD gör.

AMD har jobbat länge på att ta fram något som kan konkurrera med QPI men sånt tar tid. Det har gått 5år dock sedan QPI kom ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Så alla källor jag kan hitta säger att de är rätt lika och att ingen av dem är ens i närheten av att vara en flaskhals, ens för system med flera processorer. Så exakt vad är den stora skillnaden?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HikiSpray:

Det märks tydligt att du inte vet vad du snackar om, QPI kom efter HT, Intel använde FSB och märkte att HT var överlägset, så istället för att använda HT, som är en öppen standard, så gjorde dom något eget. Som sagt, läs på om teknikerna. Eller har du svårt för att erkänna när du gjort bort dig?

Tror nog alla här vet att HT kom före QPI, men det gör inte QPI mindre överlägsen. Du blir märkbart upprörd av att Intel slår AMD, att man kan snöa in så fullständigt på ett märke. Ingen mening att diskutera det mer, vill ju inte orsaka högt blodtryck på någon stackare här inne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Tror nog alla här vet att HT kom före QPI, men det gör inte QPI mindre överlägsen. Du blir märkbart upprörd av att Intel slår AMD, att man kan snöa in så fullständigt på ett märke. Ingen mening att diskutera det mer, vill ju inte orsaka högt blodtryck på någon stackare här inne.

Skickades från m.sweclockers.com

Upprörd blir jag inte, jag bara rättade grava faktafel som du kom dragandes med.
Du skrev tex. att AMD inte hade något motsvarande till QPI, vilket inte stämde , och du skrev "QPI är exakt det som gör Intels proppar snabbare när det kommer till flertrådat." det har inget med det att göra heller, intels CPU:s har högre ipc per kärna, därför presterar dom bättre, så där hade du fel igen. Kan du faktiskt inte inse att du har fel? Jag är mycket medveten om att intels CPU:n har högre prestanda, men det var ju inte det som diskuterades. Och du verkade inte heller veta om att HT kom före QPI.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

kanske skulle du slå upp definitionen på samma.

Nej? Det var du som tog upp ordet Samma. Vet inte varför, när det var ordet Likna som det handlade om.
Och

Skrivet av Skuggan74:

Du blir märkbart upprörd av att Intel slår AMD

Nej? Han blev märkbart oberörd av att Intel slår AMD.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HikiSpray:

Upprörd blir jag inte, jag bara rättade grava faktafel som du kom dragandes med.
Du skrev tex. att AMD inte hade något motsvarande till QPI, vilket inte stämde , och du skrev "QPI är exakt det som gör Intels proppar snabbare när det kommer till flertrådat." det har inget med det att göra heller, intels CPU:s har högre ipc per kärna, därför presterar dom bättre, så där hade du fel igen. Kan du faktiskt inte inse att du har fel? Jag är mycket medveten om att intels CPU:n har högre prestanda, men det var ju inte det som diskuterades. Och du verkade inte heller veta om att HT kom före QPI.

Du verkar tro att QPI bara tara hand om saker utanför processorn.
Du snackar om IPC men förstår inte att det är QPI som ligger bakom det hela, börjar undra om du ens vet vad IPC är för något. Sen har du bara påhittade saker att komma med, som att jag skulle tro att HT kom efter, det är ju bara skrattretande.

Här är det enklaste sättet att utan ord förklara för dig vad QPI är och gör. Förstår du fortfarande inte efter detta så ger jag upp med dig.
http://www.intel.com/content/www/us/en/io/quickpath-technology/quickpath-technology.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Du verkar tro att QPI bara tara hand om saker utanför processorn.
Du snackar om IPC men förstår inte att det är QPI som ligger bakom det hela, börjar undra om du ens vet vad IPC är för något. Sen har du bara påhittade saker att komma med, som att jag skulle tro att HT kom efter, det är ju bara skrattretande.

Här är det enklaste sättet att utan ord förklara för dig vad QPI är och gör. Förstår du fortfarande inte efter detta så ger jag upp med dig.
http://www.intel.com/content/www/us/en/io/quickpath-technology/quickpath-technology.html

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att det fungerar som HT?
http://www4.pcmag.com/media/images/6517-f7-cpu-with-northbrid...

Och du dillade om att AMD inte kommit med en motsvarighet till QPI på 5år, snarare så tog det Intel flera år att komma på en motsvarighet till HT. Varken HT eller QPI flaskar vid kommunikationen mellan kärnor. Där spelar IPC stor roll. Om du inte minns vad du skrivit tidigare i tråden så kan du gå och läsa igenom dina egna inlägg som du gjort, du motsäger dig själv konstant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HikiSpray:

Du menar att det fungerar som HT?
http://www4.pcmag.com/media/images/6517-f7-cpu-with-northbrid...

Och du dillade om att AMD inte kommit med en motsvarighet till QPI på 5år, snarare så tog det Intel flera år att komma på en motsvarighet till HT. Varken HT eller QPI flaskar vid kommunikationen mellan kärnor. Där spelar IPC stor roll. Om du inte minns vad du skrivit tidigare i tråden så kan du gå och läsa igenom dina egna inlägg som du gjort, du motsäger dig själv konstant.

Skrattretande att du fortfarande nämner IPC, du har verkligen inte en aning vad IPC är.
Kolla igen, Intel har en annorlunda lösning med QPI.

Jag dillade att AMD inte har något som kan konkurrera med QPI och att AMD därför försöker ta fram något liknande. Du dillar om IPC men vet inte vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Skrattretande att du fortfarande nämner IPC, du har verkligen inte en aning vad IPC är.
Kolla igen, Intel har en annorlunda lösning med QPI.

Jag dillade att AMD inte har något som kan konkurrera med QPI och att AMD därför försöker ta fram något liknande. Du dillar om IPC men vet inte vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

IPC = instruktioner per klockcykel, jag vet mycket väl vad det är. Högre IPC=högre prestanda. Det verkar som om du inte vet vad det är eftersom du har försökt fiska efter en förklaring. Och IPC är högst relevant i detta fallet.

Och AMD behöver ej ta fram något som kan konkurrera med QPI, Intel tog fram QPI för att konkurrera med HT. Utvecklingen av HT görs däremot av HyperTransport Consortium. Båda tekniker är likvärdiga i prestanda och konnektivitet. Så jag förstår inte vad du strider om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HikiSpray:

IPC = instruktioner per klockcykel, jag vet mycket väl vad det är. Högre IPC=högre prestanda. Det verkar som om du inte vet vad det är eftersom du har försökt fiska efter en förklaring. Och IPC är högst relevant i detta fallet.

Och AMD behöver ej ta fram något som kan konkurrera med QPI, Intel tog fram QPI för att konkurrera med HT. Utvecklingen av HT görs däremot av HyperTransport Consortium. Båda tekniker är likvärdiga i prestanda och konnektivitet. Så jag förstår inte vad du strider om.

Och nu till 10k-frågan.

Vad är det som ger Intels processor högre IPC per kärna?

Vet inte om jag ska skratta eller gråta, nu påstår du även att HT ger likvärdig prestanda som QPI, dessutom att dom är kopplade på likvärdigt sätt. Du fattade verkligen ingenting av bilden va?
Finns ingen mening att diskutera saker med dig som övergår ditt förstånd.

Skickades från m.sweclockers.com