Permalänk
Medlem
Skrivet av Rundfunken:

Ser väldigt märkligt ut, du har inga processer som tar överdrivet mycket minne. När händer detta? Det jag kan tänka mig är något plugin du har till chrome.
Får du samma sak om du aldrig startar Chrome och kör IE istället?
Vilka andra program använder du, vad gör du annars på datorn? Ser ut som att det är jättemånga små-processer som orsakar problemet, kan du scrolla ned i listan och se om du hittar samma namn jättemånga gånger möjligtvis?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

ska forska lite, återkommer...

edit: det är just det jag menar, dom grejer som är igång borde RAM inte ha några problem med, o det mest
besynnerliga är ju att det aldrig slutar att fyllas på, men som sagt, återkommer

PS
kan nån förklara lite närmare vad en sån där "memory leak" är för nåt?

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ser ut som att det är jättemånga små-processer som orsakar problemet, kan du scrolla ned i listan och se om du hittar samma namn jättemånga gånger möjligtvis?

Kolla hans första skärmdumpar i starten av tråden, inge märkvärdigt där egentligen - förutom chrome.exe som finns fler ggr. Kör inte chrome själv så jag vet inte hur den fungerar och om det är normalt. Gissar att han har många flikar igång och varje exe motsvarar en flik.

Skrivet av Rundfunken:

kan nån förklara lite närmare vad en sån där "memory leak" är för nåt?

Om ett program är felprogrammerat kan det stjäla lite minne hela tiden tills minnet tar slut och systemet blir ostabilt - som ditt system visar. Men vi ser ingen process som verkar äta minne hela tiden på din dator. Du skulle då se en process som växer och växer i minnesmängd hela tiden.

Väldigt ovanligt att det händer med standardprogram idag, det patchas oftast nästan direkt. Men egenkomponerade program eller andra mindre aktörer kanske har sämre kvalitetskontroll över sina program.

Permalänk
Medlem

Är ju inte ovanligt att trojaner äter minne, är ju aldrig fel att installera Malwarebytes och scanna från felsäkert läge.

Permalänk
Skrivet av dabman:

Kolla hans första skärmdumpar i starten av tråden, inge märkvärdigt där egentligen - förutom chrome.exe som finns fler ggr. Kör inte chrome själv så jag vet inte hur den fungerar och om det är normalt. Gissar att han har många flikar igång och varje exe motsvarar en flik.

inte fler än 3-4 flikar åt gången

Skrivet av dabman:

Om ett program är felprogrammerat kan det stjäla lite minne hela tiden tills minnet tar slut och systemet blir ostabilt - som ditt system visar. Men vi ser ingen process som verkar äta minne hela tiden på din dator. Du skulle då se en process som växer och växer i minnesmängd hela tiden.

Väldigt ovanligt att det händer med standardprogram idag, det patchas oftast nästan direkt. Men egenkomponerade program eller andra mindre aktörer kanske har sämre kvalitetskontroll över sina program.

Tack för förklaringen, dabman.

Skrivet av kerbo:

Är ju inte ovanligt att trojaner äter minne, är ju aldrig fel att installera Malwarebytes och scanna från felsäkert läge.

Malwarebytes (betalversion) har jag kört både fram o baklänges 100 gånger ungefär... :/

Hur som helst, har avinstallerat chrome, ska köra ett tag o se hur det utvecklar sig.
Surt om Chrome skulle va en bov i dramat. Trodde aldrig att jag skulle medge det men jag
har kommit att tycka att det är en riktigt bra webläsare och har vant mig vid att ha den som standard.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rundfunken:

inte fler än 3-4 flikar åt gången

Beroende på vilka hemsidor du har laddat kan också minnesanvändandet påverkas av det. Många sidor är idag dynamiska och förändrar innehåll hela tiden samt reklamen!

Skrivet av Rundfunken:

Hur som helst, har avinstallerat chrome, ska köra ett tag o se hur det utvecklar sig.

Bra, jag skulle också testat detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Rundfunken och dabman, kan ni förklara vad som förbryllar er med Citera flera?

*Inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tack MultiMan, förhoppningsvis lär jag mig snart riktig citat-etikett.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag bara prova formatera om datorn till att börja med. Vet att du nyligen gjort det men skulle göra det igen ändå. Installera sedan senaste drivrutinerna och chrome. Sen provar du bara att installera ett program i taget. Om det är mjukvaro relaterat så lär du få fram vad det är som orsakar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Rundfunken och dabman, kan ni förklara vad som förbryllar er med Citera flera?

*Inlägg sammanfogade*

Jag vet inte...men om jag svarar på någons fråga så är det väl bara intressant att citera endast den. Oftast
gäller det ju bara det specifika inlägget. ( Jag antar att jag missar själva poängen med "sammanfogning"(?) )

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem

Kolla resurshanteraren (knappen hittar du i aktivitetshanteraren) om du kan se någon process där som inte syns i vanliga aktivitetshanteraren.
Du kan även testa sätta växlingsfilen till "av" och sedan starta om och sen sätta den till automatiskt eller manuell igen och sen starta om.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rundfunken:

Jag vet inte...men om jag svarar på någons fråga så är det väl bara intressant att citera endast den. Oftast
gäller det ju bara det specifika inlägget. ( Jag antar att jag missar själva poängen med "sammanfogning"(?) )

Nu tolkar du fel, du skall inte sammanfoga! Men vill man besvara flera inlägg samtidigt med citat, så kan man trycka på knappen "citera flera". På sista inlägget man vill besvara väljer man dock knappen citera. Du får då upp alla inläggen sammanställda så att du kan svara under vart och ett av dem. På så sätt blir det ingen onödig bumpning och tråden blir mer lättläst.

Du hade ett par svar med bara ett kort ögonblick mellan svaren, så antagligen därför Multiman reagerade. Ska du bara svara på ett inlägg så använder du självklart bara funktionen citera.

Permalänk

Nu trillade poletten ner.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rundfunken:

inte fler än 3-4 flikar åt gången

Jag tycker att det ser ut som att du har fler flikar igång. Varje flik blir en chrome.exe i din lista med processer. Jag ser några fler än fyra på dina skärmdumpar.

Har du provat att bara starta om Chrome när datorn börjar sega? Webläsaren är det som brukar strula för mig när jag har haft den igång länge. Skulle inte det hjälpa kan du ju prova att starta om mailen också.

Angående detta med att Windows cachear upp minne så ser jag inte det i mina Windows 7 installationer. Just nu ligger jag tex på drygt 4GB använt av 8GB och denna instansen har varit igång i flera dagar. Windows Vista tuggade i sig allt minne, men det gör inte Windows 7.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker att det ser ut som att du har fler flikar igång. Varje flik blir en chrome.exe i din lista med processer. Jag ser några fler än fyra på dina skärmdumpar.

Har du provat att bara starta om Chrome när datorn börjar sega? Webläsaren är det som brukar strula för mig när jag har haft den igång länge. Skulle inte det hjälpa kan du ju prova att starta om mailen också.

Angående detta med att Windows cachear upp minne så ser jag inte det i mina Windows 7 installationer. Just nu ligger jag tex på drygt 4GB använt av 8GB och denna instansen har varit igång i flera dagar. Windows Vista tuggade i sig allt minne, men det gör inte Windows 7.

Det beror lite på hur man använder datorn, operativsystemet cachelagrar det man brukar använda eftersom det för en "databas" med statistik över det och finns det ram ledigt laddar det in det som det är mest troligt att man ska använda tills minnet är fullt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_I/O_technologies#S...
Minnet kommer alltså att bli fullt så småningom, men de förladdade filerna kastas ut omedelbart om ett program behöver ram för att köras, det går oerhört fort att släppa ramcachen och det är knappast nått man märker, däremot kan det spara mycket laddtid jämfört med att läsa från disk, själv märker jag mycket lite skillnad med att köra med ssd i datorn jämfört med hdd, efter några dagars drift ligger allt man använder i ram och laddar snabbare än från ssd.

TS: Du kommer med ett påstående om att datorn blir instabil pga rambrist men du ger inga konkreta fakta om vad som händer så det vore bra om du beskrev hur du kommit fram till att det är slut på minne som är grundorsaken, vad händer ?
Hur har du kommit fram till att dina lite diffusa problem beror på att ram tar slut ?
Har du fått några felmeddelanden?

http://blog.tune-up.com/myth-buster/myth-busted-why-disabling...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror lite på hur man använder datorn, operativsystemet cachelagrar det man brukar använda eftersom det för en "databas" med statistik över det och finns det ram ledigt laddar det in det som det är mest troligt att man ska använda tills minnet är fullt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_I/O_technologies#S...
Minnet kommer alltså att bli fullt så småningom, men de förladdade filerna kastas ut omedelbart om ett program behöver ram för att köras, det går oerhört fort att släppa ramcachen och det är knappast nått man märker, däremot kan det spara mycket laddtid jämfört med att läsa från disk, själv märker jag mycket lite skillnad med att köra med ssd i datorn jämfört med hdd, efter några dagars drift ligger allt man använder i ram och laddar snabbare än från ssd.

TS: Du kommer med ett påstående om att datorn blir instabil pga rambrist men du ger inga konkreta fakta om vad som händer så det vore bra om du beskrev hur du kommit fram till att det är slut på minne som är grundorsaken, vad händer ?
Hur har du kommit fram till att dina lite diffusa problem beror på att ram tar slut ?
Har du fått några felmeddelanden?

http://blog.tune-up.com/myth-buster/myth-busted-why-disabling...

Men det är ju typ det jag menar. Hans skärmdumpar visar Fysisk minnesanvändning 80-90% (nedanför listan med processer). Det är inte Superfetch som gör det, för cacheat minne visas inte där och inte i grafen på Prestandafliken heller. Det visar sig bara som en siffra som nästan ingen ser. Så Windows har cacheat minnet fullt men visar det inte.

Det är något annat som lirar fult i TS fall och jag tycker att det ser ut som Chrome eller något tillägg till Chrome. Jag är inte så förvånad, för det är oftast webläsaren som drar iväg i minnesanvändning här också. Men oftast räcker det med att starta om den för att datorn ska bli snabb igen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Vore det inte en ide att plocka hem sysinternals och köra Rammap och se om man ser nåt där som äter ram? Rammap ger mer info än aktivitetshanteraren
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb545021.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Men det är ju typ det jag menar. Hans skärmdumpar visar Fysisk minnesanvändning 80-90% (nedanför listan med processer). Det är inte Superfetch som gör det, för cacheat minne visas inte där och inte i grafen på Prestandafliken heller. Det visar sig bara som en siffra som nästan ingen ser. Så Windows har cacheat minnet fullt men visar det inte.

Det är något annat som lirar fult i TS fall och jag tycker att det ser ut som Chrome eller något tillägg till Chrome. Jag är inte så förvånad, för det är oftast webläsaren som drar iväg i minnesanvändning här också. Men oftast räcker det med att starta om den för att datorn ska bli snabb igen.

Skrivet av mrqaffe:

Det beror lite på hur man använder datorn, operativsystemet cachelagrar det man brukar använda eftersom det för en "databas" med statistik över det och finns det ram ledigt laddar det in det som det är mest troligt att man ska använda tills minnet är fullt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_I/O_technologies#S...
Minnet kommer alltså att bli fullt så småningom, men de förladdade filerna kastas ut omedelbart om ett program behöver ram för att köras, det går oerhört fort att släppa ramcachen och det är knappast nått man märker, däremot kan det spara mycket laddtid jämfört med att läsa från disk, själv märker jag mycket lite skillnad med att köra med ssd i datorn jämfört med hdd, efter några dagars drift ligger allt man använder i ram och laddar snabbare än från ssd.

TS: Du kommer med ett påstående om att datorn blir instabil pga rambrist men du ger inga konkreta fakta om vad som händer så det vore bra om du beskrev hur du kommit fram till att det är slut på minne som är grundorsaken, vad händer ?
Hur har du kommit fram till att dina lite diffusa problem beror på att ram tar slut ?
Har du fått några felmeddelanden?

http://blog.tune-up.com/myth-buster/myth-busted-why-disabling...

"TS"?
Nä, några felmeddelanden har inte dykt upp.
Dom enda konkreta fakta jag kan ge är att jag ser minnet sakteliga fyllas upp tills det är fullt och då fryser/kraschar datorn, om jag inte hinner starta om den innan dess. Dessa två fenomen kopplar jag i min enfald ihop och drar slutsatsen att datorn packar ihop pga av detta. Vad som egentligen häder har jag ju ingen aning om, det är det jag försöker reda ut.

Det funkar i alla fall lite bättre nu när Chrome är väck, det tar längre tid innan det börjar sega.

Vad är "Superfetch"?

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk

Läste på om Superfetch o förstår att det är nåt man inte ska peta på.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rundfunken:

Läste på om Superfetch o förstår att det är nåt man inte ska peta på.

Bra
TS trådskapare

Prova Rammap, det kanske framgår vad som tar minn.t

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kerbo:

Nu tolkar du fel, du skall inte sammanfoga! Men vill man besvara flera inlägg samtidigt med citat, så kan man trycka på knappen "citera flera". På sista inlägget man vill besvara väljer man dock knappen citera. Du får då upp alla inläggen sammanställda så att du kan svara under vart och ett av dem. På så sätt blir det ingen onödig bumpning och tråden blir mer lättläst.

Du hade ett par svar med bara ett kort ögonblick mellan svaren, så antagligen därför Multiman reagerade. Ska du bara svara på ett inlägg så använder du självklart bara funktionen citera.

kerbo får veckans hedersomnämnande för sin tydliga hjälpsamhet.

Jag försöker bara hjälpa till och hålla ordning. Tack för att du tar det på rätt sätt!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bra
TS trådskapare

Prova Rammap, det kanske framgår vad som tar minn.t

Ahhh, "trådskapare"... silly me!

Jo jag håller på med det där Rammap just nu, begriper inte så mycket av vad jag ser, kan jag lägga upp en dump
o få hjälp att tolka?

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rundfunken:

Ahhh, "trådskapare"... silly me!

Jo jag håller på med det där Rammap just nu, begriper inte så mycket av vad jag ser, kan jag lägga upp en dump
o få hjälp att tolka?

Gå in på processes fliken och sortera på total, då borde du få en uppfattning om vad som använder mycket ram, kör du några refresh så ser du om det ändras och nått dra iväg och tar minne på ett kanske obefogat sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Gå in på processes fliken och sortera på total, då borde du få en uppfattning om vad som använder mycket ram, kör du några refresh så ser du om det ändras och nått dra iväg och tar minne på ett kanske obefogat sätt.

ålrajt

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10