Kopiera Win7 DVD till USB, går det?

Permalänk
Medlem

Kopiera Win7 DVD till USB, går det?

Har sett tråden om att man kan ladda ned .ISO med Win7 och sedan skapa en bootbar USB-sticka med Microsofts DVD/USB verktyg.

Men hur gör man om man redan har en orginalskivan men vill få över den till USB?

Ska bygga en ny dator till min far utan DVD men har givetvis tillgång till DVD-spelare på på andra datorer och undrar därför om jag kan kopiera skivan direkt till USB via Utforskaren?

Tror nämligen inte jag har något verktyg som grejar att skapa en .ISO av den befintliga OEM-skivan. Så frågan är om det går att kopiera över skivan direkt till USB eller måste man göra en .ISO för att vara säker på att få med alla filer?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jo, den tråden har jag läst men den bygger ju på att man laddar ned en .ISO och jag har ju redan en orginalskiva med Home Premium men vill kopiera den till USB. Har så segt bredband för tillfället så om det går att kopiera skivan direkt istället för att ladda ned en .ISO vore det nog smidigast.

Undrar alltså om det går att kopiera över allt från skivan till USB via Utforskaren eller om jag måste skapa en .ISO av skivan för att vara säker på att få med allt?

Permalänk
Medlem

Ja, det är bara att kopiera över innehållet efter du satt upp partitioner, formaterat och gjort den bootbar. Finns mer på forumet om du letar. Manuella metoden hittar du på http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/893716-... och du kan även använda WiNtoBootic för att göra samma sak automatiskt om du har dvdn, utan att gå omvägar via ISO som andra verktyg ofta är begränsade till. Vill du sparka igång UEFI också, se http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1149074... eller http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1141959...

Permalänk
Medlem

Du kan ju skapa en Iso av skivan med valfritt brännarprogram, och sedan köra det där programmet iso > usb

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ja det går.

Bara dra innehållet till usb minnet. Se bara till att usb minnet är formaterat i FAT32.

Permalänk
Medlem

Med Windows 7 SP1 och 8,8.1 behöver du bara formatera den i FAT32 för UEFI eller NTFS för Legacy , sen kopiera över hela innehållet till USB stickan.

Du behöver inte längre göra den bootbar med specialformatering eller dylikt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Många som uttalar sig utan att veta, typ GaMeR2K5 och meastro. En USB-sticka blir inte bootbar bara för att man kopierar över filerna.

Du kan skapa en ISO av din befintliga skiva med t.ex. Imgburn.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Fel av mig. Ber om ursäkt för det.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Jättetack för alla svar.

Moderkortet har UEFI vilket är första jag installerar, måste jag alltså se till att USB-minnet kör med EFI boot eller kan jag köra på precis som vanligt? Har kört med BIOS i närmare 20år så det känns något ovant med dessa nya termer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Många som uttalar sig utan att veta, typ GaMeR2K5 och meastro. En USB-sticka blir inte bootbar bara för att man kopierar över filerna.

Du kan skapa en ISO av din befintliga skiva med t.ex. Imgburn.

Jo, det blir den. Jag gjorde så senast idag och det fungerade perfekt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Jättetack för alla svar.

Moderkortet har UEFI vilket är första jag installerar, måste jag alltså se till att USB-minnet kör med EFI boot eller kan jag köra på precis som vanligt? Har kört med BIOS i närmare 20år så det känns något ovant med dessa nya termer.

Se till att formatera som fat32 bara, så ska du kunna boota EFI, du får självklart se till att BIOS/UEFI har rätt inställningar för det också. I annat fall går det fortfarande fint att köra legacy/CSM.

Permalänk
Medlem

Öppna CMD/commando prompt
Skriv

DISKPART
LIST DISK (du ser dinna diskar och kan lista ut vilket nummer usb har från hur stort det är)
SELECT DISK % (där % är numret på ditt usb minne.)
CLEAN
CREATE PARTITION PRIMARY
SELECT PARTITION 1
ACTIVE
FORMAT FS=NTFS
ASSIGN
EXIT

Sen har borde minnet dyka upp som något : e: g: h: kanske

Då ska du gå in på din skiva. fysisk eller mountad i windows.
Detta också genom cmd: cd #:\boot (där # är enhetsnamnet på windows skivan)
BOOTSECT.EXE /NT60 %: (där % är numret på ditt usb minne)

Nu är ditt usb minne windows bootbart. Sen spelar det ingen roll om du slänger in windows7 8 eller vista. Minns inte xp men det borde fungera på usb minnet. Det kommer starta installationen så länge do bara kopierar skivan/upp packade ison till minnet.
Så länge du inte formaterar om minnet är det fortfarande bootbart för en windows instalaton. Så du kan radera alla filer efter windows intallationen och använda minnet som vanligt. Men nästa gång du behöver installer om windows så bara kopiera in filerna från en windows skiva.

Guiden jag länkade förklrara bättre än mig.

Edit:
Länken kom visst inte med.
http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Öppna CMD/commando prompt
Skriv

DISKPART
LIST DISK (du ser dinna diskar och kan lista ut vilket nummer usb har från hur stort det är)
SELECT DISK % (där % är numret på ditt usb minne.)
CLEAN
CREATE PARTITION PRIMARY
SELECT PARTITION 1
ACTIVE
FORMAT FS=NTFS
ASSIGN
EXIT

Sen har borde minnet dyka upp som något : e: g: h: kanske

Då ska du gå in på din skiva. fysisk eller mountad i windows.
Detta också genom cmd: cd #:\boot (där # är enhetsnamnet på windows skivan)
BOOTSECT.EXE /NT60 %: (där % är numret på ditt usb minne)

Nu är ditt usb minne windows bootbart. Sen spelar det ingen roll om du slänger in windows7 8 eller vista. Minns inte xp men det borde fungera på usb minnet. Det kommer starta installationen så länge do bara kopierar skivan/upp packade ison till minnet.
Så länge du inte formaterar om minnet är det fortfarande bootbart för en windows instalaton. Så du kan radera alla filer efter windows intallationen och använda minnet som vanligt. Men nästa gång du behöver installer om windows så bara kopiera in filerna från en windows skiva.

Guiden jag länkade förklrara bättre än mig.

Edit:
Länken kom visst inte med.
http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from...

Kör Fat32 för UEFI. Annars samma.

XP gör du inte bootbart på samma sätt riktigt, men du hittar mjukvara och metoder för detta på forumet om du är i behov av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Många som uttalar sig utan att veta, typ GaMeR2K5 och meastro. En USB-sticka blir inte bootbar bara för att man kopierar över filerna.

Du kan skapa en ISO av din befintliga skiva med t.ex. Imgburn.

Dags att läsa på lite kanske

http://www.eightforums.com/tutorials/15458-uefi-bootable-usb-...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kör Fat32 för UEFI. Annars samma.

XP gör du inte bootbart på samma sätt riktigt, men du hittar mjukvara och metoder för detta på forumet om du är i behov av detta.

Har inte stött på några problem med UEFI med ntfs enligt min guide. Men har inte testat på nyare än p67 heller så, även om jag har för mig att den fungerade på z77 då jag rekomenderat den tidigare. Med NTFS då.

Edit:
Raderat felaktigt påstående.

/NT52 Applies to Operating Systems using boot code for NTLDR (NT LOADER) -- NT version 5.2 (IE: 2000, XP, 2003)

/NT60 Applies to Operating Systems using boot code for BOOTMGR -- NT versions 6.xx (IE: Vista, 2008, Windows 7, etc)
"
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc749177(v=ws.10)....

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Har inte stött på några problem med UEFI med ntfs enligt min guide. Men har inte testat på nyare än p67 heller så, även om jag har för mig att den fungerade på z77 då jag rekomenderat den tidigare. Med NTFS då.

Edit:
Raderat felaktigt påstående.

/NT52 Applies to Operating Systems using boot code for NTLDR (NT LOADER) -- NT version 5.2 (IE: 2000, XP, 2003)

/NT60 Applies to Operating Systems using boot code for BOOTMGR -- NT versions 6.xx (IE: Vista, 2008, Windows 7, etc)
"
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc749177(v=ws.10)....

XP måste man alltid preppa lite mer än att köra bootsec.exe /nt52. Finns lite olika verktyg för detta. T ex usb_prep8/PeToUSB.

UEFI stödjer inte NTFS därför måste det vara FAT32 för att boota som UEFI. Däremot kan du boota den i legacy mode. x64-versionen är såklart nödvändig för UEFI också. Du behöver nog se till att du använder bootx64.efi också.

Permalänk
Medlem

Då vet jag inte vad UEFI mode är. Säger bara åt den att hantera minnet som vilken hårdisk som hälst. Då är det inte UEFI som läser kollar vad minnet ska gör utan den gör precis som den skulle gjort om windows var installerat på minnet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Då vet jag inte vad UEFI mode är. Säger bara åt den att hantera minnet som vilken hårdisk som hälst. Då är det inte UEFI som läser kollar vad minnet ska gör utan den gör precis som den skulle gjort om windows var installerat på minnet.

Den bootar legacy/MBR-läget bara. Du ser i msinfo32, under BIOS Mode i system summary om du kör Windows 8, men under 7an får du kolla en loggfil eller om du ens har EFI-partition. För UEFI och BIOS-versionerna av bootloadern så är det just annan bootloader som körs utöver att det anpassas för olika firmware, Windows är lite snabbare på att starta i UEFI-läge. En del features kräver det läget.

Permalänk
Medlem

Ok. Står legacy för mig. i W8.1.
Det förklrar ju lite andra saker också. Tack Pettrek.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.