Apple släpper nya Macbook Pro med Intel Haswell

Permalänk
Skrivet av Marcuswb:

Trevligt med 'nyheter', men har man inte anammat "lättare, tunnare och ha längre batteritid" lite för mycket nu? Var ju sugen på något mer banbrytande, men icke sa nicke. :l

Det här väl andra generationen Retina Macbook? Så tycker inte att det är speciellt uttjatat än.

Måstre säga att jag tycker det är ganska bra pris för 13-tummaren, den var väl dyrare förut?

Permalänk
Medlem

Väljer man den dyrare 15" modellen och konfigurerar om den kan man få en riktigt trevlig dator.

2880 x 1800 högkvalitativ skärm, 2.6GHz quad-core Intel Core i7 (Turbo Boost upp till 3.8GHz), 16GB 1600MHz DDR3L, Iris Pro och NVIDIA GeForce GT 750M med 2GB GDDR5, 1TB PCI express SSD, 802.11ac trådlöst nätverk, Thunderbolt 2 och riktigt grym batteritid. Detta i ett snyggt och kompakt chassi. Kan inte bli mycket bättre om man inte vill tumma på storlek och batteritid. Men smakar det så kostar det det. Nöjer man sig med 512GB SSD blir det dock någorlunda överkomligt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv

Jag fattar inte var Apples problem är. Släpp en macbook air med retina 11,6tum så blir det ett givet köp.

Permalänk
Avstängd

grabbarna jeans är tillbaka

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Kommer den bli några kronor billigare när tex dustin och mediamarkt får in den?

Permalänk
Medlem

Finns det några siffror på skillnaden i prestanda på de 3 olika två-kärniga Haswells på rMBP 13 som går att välja? Att behöva punga ut drygt 2300kr extra för i7-utförandet känns ju lite jobbigt, hehe. Samt, 16gb vs 8gb i RAM, är det värt den extra pengen?

Visa signatur

System 1||i5 4670K @ 3,4GHz /w H100i||Maximus VI Gene||16GB 1600MHz||ASUS R9 280X 3GB DC2 TOP||840 EVO + 1TB WD Black + 2TB WD Green||AX 860||Corsair 350D|| System 2||Phenom II X4 955 BE /w Noctua NH-U9B SE2||8GB 1600MHz||Gainward GTX 460 1GB "Golden Sample - GS"||1TB WD Black Sata6 + 2TB WD Green||TX 650W||CM Storm Sniper||
||rMBP 13" Late 2013 - i5 4288u 2,6GHz, 8GB, 512GB SSD||iPad 3 16gb||iPhone 5S||

Permalänk

När ska de helt släppa 128GB som standard? Hade hellre sett att det helt slopat det och börjat direkt från 256GB då mindre helt enkelt känns för lite även för den genomsnittlige användaren. Men antar att det är molntjänster som förespråkas som vanligt.

12 595 kr för 13 tum: 2,4 GHz med 8GB RAM samt 256GB lagring inkl studentrabatt är inte helt fel, måste hålla mig ifrån plånboken ett par dagar verkar det som.

Permalänk
Medlem

Är lite besviken på batteritiden. Bara upp till 9h eller 8h för 13- respektive 15-tum. Borde inte Mavericks rimligtvis gett dessa en batteritid på runt 10h och 9h?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag förstår inte hur "studenter" kan ha råd med en så pass dyr dator? För även med rabatten så är den ju hutlöst dyr.

Studenter är inte fattiga i den meningen att de inte har pengar att köpa en macbook. De är fattiga i meningen att de inte har råd att köpa en macbook, festa och shoppa samtidigt in den utsträckning de önskar.

Är själv student och man drunknar nästan i dyra datorer på föreläsningar. Med en okej budget kan man köpa en ny macbook per år om man har det som intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag fattar inte var Apples problem är. Släpp en macbook air med retina 11,6tum så blir det ett givet köp.

Problemet är att dom skulle konkurrera med deras egna MBP modeller.
För dom flesta skulle nog hellre välja Air som är billigare och har bättre batteritid
men att dom inte har retina gör ju att MBP säljer

Permalänk

Beställde en 13" retina, som först kommer dyka upp den 29 oktober!!! BLÄ! Är lite besviken att dessa inte får 12h batteritid som Air. Får se om den har nått att komma med mot min Ativ Book 9 plus. Använder faktiskt touch hela tiden så känns inte som den kommer bli
långvarig hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

När ska de helt släppa 128GB som standard? Hade hellre sett att det helt slopat det och börjat direkt från 256GB då mindre helt enkelt känns för lite även för den genomsnittlige användaren. Men antar att det är molntjänster som förespråkas som vanligt.

12 595 kr för 13 tum: 2,4 GHz med 8GB RAM samt 256GB lagring inkl studentrabatt är inte helt fel, måste hålla mig ifrån plånboken ett par dagar verkar det som.

Hur fick du det tills 12595 kr för de specsen? för mig står det 13100 typ med studentrabatt.

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem
Skrivet av paulreedsmith:

Beställde en 13" retina, som först kommer dyka upp den 29 oktober!!! BLÄ! Är lite besviken att dessa inte får 12h batteritid som Air. Får se om den har nått att komma med mot min Ativ Book 9 plus. Använder faktiskt touch hela tiden så känns inte som den kommer bli
långvarig hos mig.

Högre TDP och högre upplöst skärm reducerar tiden lite. Men tycker de lyckades kompromissa rätt väl ändå med tanke på grejerna som finns i den.

Skrivet av Proer:

Hur fick du det tills 12595 kr för de specsen? för mig står det 13100 typ med studentrabatt.

Tror du kan trycka ner priset ännu mer om du använder dig av Mecenat länken.

Permalänk
Medlem

Är det egentligen någon kontroll på om man faktiskt är student när man shoppar via education store? (Inte mecenat alltså..)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

Det var på tiden att dom gjorde en MacBook med Haswell?

Vad har dom väntat på?
Varför dröjde det så länge?

Det här borde dom ha gjort för längesedan...
Nu är det ju snart Broadwell runt hörnet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Är det egentligen någon kontroll på om man faktiskt är student när man shoppar via education store? (Inte mecenat alltså..)

De var inte det när jag köpte min macbook 2009. Jag var visserligen student då men det enda jag var tvungen att fylla i var namnet på skolan.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det var på tiden att dom gjorde en MacBook med Haswell?

Vad har dom väntat på?
Varför dröjde det så länge?

Det här borde dom ha gjort för längesedan...
Nu är det ju snart Broadwell runt hörnet...

MacBook Air har haft Haswell i 4 månader nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det var på tiden att dom gjorde en MacBook med Haswell?

Vad har dom väntat på?
Varför dröjde det så länge?

Det här borde dom ha gjort för längesedan...
Nu är det ju snart Broadwell runt hörnet...

De väntade troligen på Thunderbolt 2. Broadwell lär nog dröja ett tag till.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

MacBook Pro Retina 15" kan väljas med 23 eller 2,6 ghz. Hur mycket prestandalyft får man tro? Jag arbetar dagligen i Adobe CS, Aperture, FontLab osv.. Är det värt i detta fallet?

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Macbook Pro "Retina" i 13 tum är ju en klart intressant maskin som dessutom är riktigt prisvärd.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Macbook Pro "Retina" i 13 tum är ju en klart intressant maskin som dessutom är riktigt prisvärd, men bara 4GB gör att just den modellen helt går bort. Hoppas att det går att köpa en valfri konfiguration med 8GB om minnet är fastlött (annars så är det ju lungt att byta ut det själv).

Minnet är fastlött. Kollade nyss på apple store och det går att utöka minnet på 13"-aren till 16GB.. Åtminstone i den modell med 25GB flashlagring.. (typ mellanmodellen)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av datar:

MacBook Pro Retina 15" kan väljas med 23 eller 2,6 ghz. Hur mycket prestandalyft får man tro? Jag arbetar dagligen i Adobe CS, Aperture, FontLab osv.. Är det värt i detta fallet?

Aldrig fel med snabbare processor. 1800:- är ingen enorm summa men om det är värt det får du avgöra själv.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Aldrig fel med snabbare processor. 1800:- är ingen enorm summa men om det är värt det får du avgöra själv.

Visserligen sant.. Det benämns på olika ställen när man googlar att exempelvis en rendering kan göras 2 sekunder snabbare. Att 0,3 ghz ska göra 10% prestandalyft.. Är detta troligt tro? Har hittat trådar där folk frågat skillnaden på 0,1 ghz och där kan jag inte se att det lilla skulle göra något?

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av datar:

Visserligen sant.. Det benämns på olika ställen när man googlar att exempelvis en rendering kan göras 2 sekunder snabbare. Att 0,3 ghz ska göra 10% prestandalyft.. Är detta troligt tro? Har hittat trådar där folk frågat skillnaden på 0,1 ghz och där kan jag inte se att det lilla skulle göra något?

Om du inte har jättebråttom hade jag rekommenderat att vänta på Anandtechs kommande recension. De gör nästan alltid väldigt utförliga tester och analyser där de jämför CPU-alternativ till Macbooks.

Permalänk
Medlem

En 13" beställd. Äntligen är datorn både mogen och kommer till ett vettigt pris. Tog 256gb PCI-e SSD och 8GB RAM för 12.5k, lycka till att hitta en PC med lika bra övergripande egenskaper för ett bättre pris.

Permalänk
Medlem

på MBPr 13, vad rekommenderar ni för CPU givet ganska enkel användning (ingen tung video etc.), men gärna mycket program igång samtidigt? Skillnaden på de två i5:orna verkar minimal? Finns det nackdelar med i7, typ värme?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Om du inte har jättebråttom hade jag rekommenderat att vänta på Anandtechs kommande recension. De gör nästan alltid väldigt utförliga tester och analyser där de jämför CPU-alternativ till Macbooks.

Jag gjorde som så att jag valde det starkare processoralternativet.. jag behöver ha datorn ganska omgående mest för att den jag har nu är så sjukt seg.. Tack för din input

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datar:

Jag gjorde som så att jag valde det starkare processoralternativet.. jag behöver ha datorn ganska omgående mest för att den jag har nu är så sjukt seg.. Tack för din input

Hade också gått på den snabbare. Jag antar att det är den här processorn som lanserades ganska nyligen.

http://ark.intel.com/products/76088/Intel-Core-i7-4960HQ-Proc...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Äntligen nu ska jag se till att få en ny Jobbdator har väntat sen förra hösten på att haswell skulle komma till Macbook Pro Retina. En trevlig Grafik update likaså måste jag säga .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Är lite besviken på batteritiden. Bara upp till 9h eller 8h för 13- respektive 15-tum. Borde inte Mavericks rimligtvis gett dessa en batteritid på runt 10h och 9h?

Tänk på att retinaskärmen drar en del.. Största batteriboven är idag pga skärmen tyvärr.. Men du får säkert ut dina 12h om du stänger av skärmen

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.