Apple släpper nya Macbook Pro med Intel Haswell

Permalänk
Melding Plague

Apple släpper nya Macbook Pro med Intel Haswell

Kvällens presskonferens i San Francisco kröns av uppgraderingar på alla håll och kanter. Macbook Pro går över till Intel Haswell och får dessutom både 802.11ac och Thunderbolt 2.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med Intel/nVIDIA kombo.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Varför retina i citattecken?

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Skrivet av elev10:

Varför retina i citattecken?

Antar väl att samtliga kommer att ha retina skärmar - dvs. det är onödigt att kalla datorerna för macbook pro retina osv. utan endast macbook pro kommer att räcka

Skrivet av Orici:

Trevligt med Intel/nVIDIA kombo.

Dom har väl haft den kombon ett tag nu?

Permalänk
Medlem

NO NO NO 2.0GHz ni ha ju det nästan alla Apple datorer. Så gör om gör rätt och få upp den till 3.0GHz väldigt stort misstag av er.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Macke_BMRSweden:

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/10/22/Cm_0015_IMG_2...

NO NO NO 2.0GHz ni ha ju det nästan alla Apple datorer. Så gör om gör rätt och få upp den till 3.0GHz väldigt stort misstag av er.

Aa fast detta är ju en quad core så 2 GHz är rätt fint ändå!

Permalänk
Medlem

Fin upplösning på skärmarna, här gör det ju nytta till skillnad från en liten mobiltelefonskärm. Hoppas dessa funkar bättre med Linux än vad tidigare generation gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Varför retina i citattecken?

Kanske för markera att det är ett eget namn Apple kör på. Resten av markanden använder olika standader som "Full HD, Quad HD" osv...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

"PCI Express-baserad SSD"

Vad är detta? inkopplad via PCI express? Snabbare?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/10/22/Cm_0015_IMG_2...

NO NO NO 2.0GHz ni ha ju det nästan alla Apple datorer. Så gör om gör rätt och få upp den till 3.0GHz väldigt stort misstag av er.

Kanske har med att dom vill hålla tdp eller helt enkelt få batteriet o klara ett visst antal timmar?

Tycker som vanligt att det är så roligt att man betalar fantasisummor för mediokra komponenter i apples datorer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Kanske har med att dom vill hålla tdp eller helt enkelt få batteriet o klara ett visst antal timmar?

Tycker som vanligt att det är så roligt att man betalar fantasisummor för mediokra komponenter i apples datorer..

Ska snubben med en Alienware säga. Kul.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Kanske för markera att det är ett eget namn Apple kör på. Resten av markanden använder olika standader som "Full HD, Quad HD" osv...

För att inte glömma Super qhd+ , wghd+ etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk

Nja tror jag håller mig till min "nya" retina! inte så stora uppdateringar faktisk i 15 tumarren hade det varit 4K kanske men näe!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/10/22/Cm_0015_IMG_2...

NO NO NO 2.0GHz ni ha ju det nästan alla Apple datorer. Så gör om gör rätt och få upp den till 3.0GHz väldigt stort misstag av er.

Det är ju därför dom har så bra batteritid - Apple underklockar sina CPUer (antar jag). Vilket är fine, för en bärbar ska ha bra batteritid!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Macke_BMRSweden:

[IMG]NO NO NO 2.0GHz ni ha ju det nästan alla Apple datorer. Så gör om gör rätt och få upp den till 3.0GHz väldigt stort misstag av er.

Den snabbaste quad core mobil CPUn med "Iris" ligger på 2.6GHz. Tror du missat att "turbo boost" har ett långt bredare spann på CPUer med låg TDP än på desktop-varianterna. Använder man bara en CPU-kärna, vilket de flesta applikationer trots allt gör även idag, så kan den CPU som Apple använder köra på 3.2Ghz medan den som har en basfrekvens på 2.6Ghz kan köra på 3.8Ghz i dessa fall och därmed ligga på ungefär samma enkeltrådprestanda som i7-4770.

Men även när alla 4 CPU-kärnor används så kan man typiskt köra ett par 100MHz över nominell frekvens. Har en laptop med Quad Sandy Bridge med nominell frekvens på 2.2Ghz med max "turbo boost" på 3.3GHz, är ytterst sällan den kör på under 3.0Ghz även när alla 4 kärnor används.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Hoppas att 13" kommer i en version med Iris 5200!

Permalänk
Datavetare

Känns som skillnaden i pris mellan 13" och 15" blir lite väl stor nu. Om jag förstod det hela rätt så är grundpriset på 13" $1299, ner från $1499 medan grundpriset på 15" ligger kvar på $1999. Får se vad det blir för pris i Sverige.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

"PCI Express-baserad SSD"

Vad är detta? inkopplad via PCI express? Snabbare?

jepp, precis det som det är, snabbare än SATA

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Macke_BMRSweden:

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/10/22/Cm_0015_IMG_2...

NO NO NO 2.0GHz ni ha ju det nästan alla Apple datorer. Så gör om gör rätt och få upp den till 3.0GHz väldigt stort misstag av er.

Basfrekvensen är helt ointressant att titta på i mobila produkter. Processorn som används är Core i7-4750HQ med turbo på upp till 3,2 GHz, vilket betyder att den kommer arbeta runt 3,0 GHz vid belastning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Studentpriset för en 15" MBP Retina i grundutförande är 16 645kr Den har dock ingen dedikerad GPU utan Intel's Iris.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Avstängd

Toutch

Ingen dator med toutch eller nytt OSX anpassat toutch gränssnitt?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Känns som skillnaden i pris mellan 13" och 15" blir lite väl stor nu. Om jag förstod det hela rätt så är grundpriset på 13" $1299, ner från $1499 medan grundpriset på 15" ligger kvar på $1999. Får se vad det blir för pris i Sverige.

Prisen ligger ute just nu 11995 kr för billigaste 13" och 18495 kr för 15".
http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro

I "vanliga butiker" får man väl slå en tärning och gissa..

Permalänk
Medlem

Trevligt med 'nyheter', men har man inte anammat "lättare, tunnare och ha längre batteritid" lite för mycket nu? Var ju sugen på något mer banbrytande, men icke sa nicke. :l

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Prisen ligger ute just nu 11995 kr för billigaste 13" och 18495 kr för 15".
http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro

I "vanliga butiker" får man väl slå en tärning och gissa..

Ingen större skillnad.
Mer eller mindre minusmarginal på apples datorer.
Finns dessutom restriktioner på hur man får prissätta.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

13" med "retina"upplösning för ett rätt okej pris är faktiskt något som jag verkligen saknat. Kanske blir en Mac denna gång. Lenovo t61 från 2007 kanske har gjort sitt....

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Macke_BMRSweden:

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/10/22/Cm_0015_IMG_2...

NO NO NO 2.0GHz ni ha ju det nästan alla Apple datorer. Så gör om gör rätt och få upp den till 3.0GHz väldigt stort misstag av er.

De visar ju bara instegsmodellen. Du kan välja 3GHz ifall du vill.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pewtah:

Prisen ligger ute just nu 11995 kr för billigaste 13" och 18495 kr för 15".
http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro

I "vanliga butiker" får man väl slå en tärning och gissa..

Ah, gick in på Apple-butiken lite tidigare och då var den "nere". Priset på 13" rMBA är faktiskt riktigt bra!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stormense:

Ingen dator med toutch eller nytt OSX anpassat toutch gränssnitt?

De vill väl inte göra samma fjasko som MS gjorde med win 8 antar jag.

Permalänk
Medlem

Rätt mycket vettiga idéer ändå. iWork och det var lite imponerande.

Enda jag regerade negativt på var väl minneskompressionen. Tekniken i sig var väl bra men - de hade kunnat spara lite utvecklingspengar genom att inte ta så in i helvete betalt för RAM-minne. Dubbla priset på minne på en Macbook Pro jämfört med vad man köper minne för i affären. Och då är det dessutom ytmonterat. Hade de tagit vettiga priser hade folk haft råd att köpa tillräckligt med minne från början.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en utmaxad 13" i alla fall! Fast inte med 1TB SSD, man är ju inte gjord av pengar...
Det är dags att pensionera min snart 5 år gamla MacBook

Skrivet av candyraver:

Det är ju därför dom har så bra batteritid - Apple underklockar sina CPUer (antar jag). Vilket är fine, för en bärbar ska ha bra batteritid!

Intel gillar Apple och Apple gillar Intel och jag har hört rykten som säger att Apple ber om binnade processorer som klarar av samma klockfrekvens till lägre spänning för att få extra batteritid. Det kan förstås bara vara påhitt för att spä på "myten" kring Apple, men å andra sidan känns det enligt mig inte helt omöjligt.

Skrivet av SebboDD:

Hoppas att 13" kommer i en version med Iris 5200!

Tyvärr verkar det som att den snabbaste i7:an man kan få tag på är i7 3558U: http://ark.intel.com/products/75992/Intel-Core-i7-4558U-Proce...
och tyvärr så har den bara Iris 5100.

Så det lär ju tyvärr inte komma snabbare grafik förrän Intel släpper nya CPUer...

Visa signatur

En potatis