Apple börjar sälja nya Mac Pro i december

Permalänk
Skrivet av Whitewiz:

Missar jag något?
Men den har ju optical digital out (toslink/spdif) via hörlursuttaget precis som alla andra Mac sedan många år tillbaka.

verkligen??? är inte så insatt i appleprodukter men det var ju positivt.
så man kan koppla en 3.5mm till toslink??? det måste ju vara en extern adapter i så fall??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dual-Tjur:

verkligen??? är inte så insatt i appleprodukter men det var ju positivt.
så man kan koppla en 3.5mm till toslink??? det måste ju vara en extern adapter i så fall??

3,5mm med lysdiod i änden har funnits länge, finns vanliga optiska med 3,5 - toslink.

T ex http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

3,5mm med lysdiod i änden har funnits länge, finns vanliga optiska med 3,5 - toslink.

T ex http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...

okej, man lär sig något nytt varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Du tillhör inte målgruppen.

Tre 780 är för övrigt sämre än vad som sitter i Mac Pro för de användingsområden som den är tänkt att användas till.

Vilket leder till att vi är tillbaka till ruta ett; du tillhör inte målgruppen.

Kan ändå köpa dubbla FirePro, eller dubbla Quadro och spara in mycket pengar om jag nu vore t.ex intresserad av grafikkort för t.ex CAD och liknande.
Men jag förstår vad Mac Pro är gjord för, och det känns ändå som om den är riktigt överpris satt. Men det är ju Apple i all ordning så.. Inget onormalt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Kan ändå köpa dubbla FirePro, eller dubbla Quadro och spara in mycket pengar om jag nu vore t.ex intresserad av grafikkort för t.ex CAD och liknande.
Men jag förstår vad Mac Pro är gjord för, och det känns ändå som om den är riktigt överpris satt. Men det är ju Apple i all ordning så.. Inget onormalt.

precis vad jak tänkte. finns det något passivt system för att köra 6 skärmar?? 4k är en bonus men annars mycket låga prestanda krav. (core2 Quad)

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte sett något svar, varesig här eller på andra forum, hur dom tänkt att man ska lösa lagringen?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Varför lägger ni inte ihop hela Apple eventet under EN rubrik och uppdaterar där?

Får du eksem annars?

Ibland finns det några nyheter här på Swec, som jag inte är ett dugg intresserad av, gissa vad jag gör ?

Skrivet av Micke O:

Har fortfarande inte sett något svar, varesig här eller på andra forum, hur dom tänkt att man ska lösa lagringen?

Men det kallas väl för Icloud, lösningen alltså

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Har fortfarande inte sett något svar, varesig här eller på andra forum, hur dom tänkt att man ska lösa lagringen?

Externa TB-anslutna enheter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

De flesta PC-tillverkare har fortfarande arbetsstationer. HP har t.ex. denna. Den kanske inte ser ut som en soptunna och man får tyvärr två st 6-kärniga Xeons, 16GB ECC (max är 192GB mot MacPros 64GB). Priset är 17k inklusive moms, men grafikkort och SSD får man lägga till separat. Så den är ju inte alls lika bra som Apples supertunna...

Dell har också arbetsstationer som är svårt att konfigurerar så de når speciellt lågt över 20k. Dell verkar bara erbjuda E5-1xxx till skillnad från HP som hade både E5-1xxx och E5-2xxx. För många uppgifter är det nog bättre att köra med två högt klockade E5-2xxx med 4 kärnor än en E5-1xxx med 6 kärnor, inte någon större skillnad i pris heller. För Xeon så säger talet efter E5- maximal antalet CPU-socklar som stöds, finns varianter för 1, 2, 4 och 8 socklar just nu (går att ha ännu fler då måste man ha ett chipset från någon annan leverantör än Intel då QPI inte stödjer mer just nu).

Vad det gäller single, dual, triple och quad-channel-RAM så stödjer plattformen alla varianterna. 12GB betyder antagligen 3x 4GB och då kör man med 3-kanaler, stoppar man in en sticka till så fattar plattformen det och börjar köra 4-kanaler.

Jag gillar verkligen Apples laptops men en arbetsstation baserad på OSX kan bara köpas av en väldigt speciell skara människor, framförallt med hänsyn taget till priset. Som desktop OS tycker jag OSX är det bästa man hittar idag för man har inte pajat sin grafiska miljö för touch-stöd, men tittar man på designen av OS-kärnan så inser man varför de lade ner OSX för servers och varför mer än 2 CPU-kärnor på OSX är att kasta pärlor för svin. Windows-kärnan (sedan Vista) och Linux-kärnan har en lång rad funktioner som man typiskt vill ha om man utvecklar high-performance applikationer, funktioner som OSX saknar.

Det är nog grafiker och fotografer som kommer köpa den i första hand. De sitter redan på massa mjukvara, det vill säga Photoshop med plugin, för Apple och är inte sugna på att byta för de kan systemet. Även om många antagligen kommer bli lite irriterade på avsaknaden av interna hårddiskar för det betyder dyra externa chassin. Få arbetar mot externa diskar även om det är USB 3.0.

Skrivet av Gibbe:

Var ju faktiskt lite billigare än jag trodde.
"Gamla" Mac Pro är ju ett stycke industridesignhistoria som är tidlös och odödlig. Tänker nog skaffa en gammal sådan och bygga lite med den själv

Mjo, men de bytar filosofi. Evetuella expansionskort sätts i en separat PCIe-låda som kopplas rtill Thunderbolt.
Visst, det kanske "känns bättre" att ha allt i samma låda, men den är ju stationär, så det spelar väl egentligen inte så stor roll. (värre är det med de bärbara och iMac att de skippat optisk läsare och ethernet för att göra dem tunna…)
Jag tycker det är intressant. Vi får väl se hur det verkligen känns när den står där

Ja, men samtidigt vill jag hävda att behovet av att uppgradera har minskat avsevärt. Det kommer inte längre samma banbrytande framsteg på kort tid, och när det väl finns något större steg frammåt, så, är det oftast inte lönt att bygga på, utan man får börja om med en helt ny maskin.

Jag tror att detta kommer rota sig mer och mer. Vem behöver en stor låda när man ändå aldrig har behov av att byta delar? Apple är bara lite tidigt ute och vill visa vägen och vara banbrytannde, som de gör ibland, tror jag. Poängen är väl just att ha datorn på skrivbordet. Då är den lätt att komma åt. Connectivity.

Jag är dock inte helt övertygad om detta själv, jag försöker mest sätta mig in i tänket. Är också lite förvirrad över vilken målgrupp den egentligen riktar sig till.

Och det med en huvudlös stationär Mac… räcker inte en Mac mini dessa dagar för journalister och fotografer?

Kan du förklara detta mer ingående? Låter intressant

Legendarisk design som de glatt plockat från Braun ja. Det hade inte gjort mig så mycket om de inte samtidigt var så hårda med att ingen annan fick tillverka en surfplatta som är rektangulär med rundade hörn. Hade de inte varit såna hycklare hade de nog haft lite bättre rykte.

Angående möjligheten till uppdatering så bryr jag mig inte om att grafikkort och processor är fasta för den här typen av maskiner brukar aldrig uppdateras ändå. De går tills de blir utbytta. SSDn verkar gå att byta ut men ser ut som specialkontakt. Fyra platser för RAM är också lite tråkigt men det går att leva med. Problemet är möjligheterna att komplettera systemet med mer funktionalitet. Till exempel hårddiskar kräver externt chassi. Om man faktiskt vill arbeta mot dem så vill man inte köra en vanlig hårddisk över USB 3.0 utan då är det DAS via Thunderbolt som gäller. Ett sådant chassi går på typ 7500 kr utan hårddiskar. Det är rätt mycket pengar för något som alla normala arbetsstationer erbjuder gratis. Ska man ha ett befintligt PCIe-kort vilket också är vanligt om man håller på med musik eller film så går det på något liknande för ett externt chassi. Då har man ju också snabbt tappat poängen med ett litet chassi om man måste ha en hög med andra lådor på skrivbordet för att man ska kunna använda sin dator som tidigare. I en Imac kan jag förstå att man prioriterar att göra en liten och smidig produkt. Men det här ska ju vara en workstation. Där borde funktion vara högsta prioritet och det är det inte här. Apple slängde bara på massa Thunderboltkontakter och litar på att alla andra ska rätta sig efter det och börja erbjuda produkter med stöd för Thunderbolt.

Skrivet av Don_W:

Faller inte 7970 teorin på att det D700 sägs ha 6gb per kort medans enligt Amds egen sida 7970 "bara" har 3gb? Visst skulle det kunna vara någon slags avstickare med extra minne och ECC sort . Men vore inte det lägligt att döpa om det till en ny produkt då ?
Känns iaf roligt att AMD fått så mycket fina deals det senaste efter deras downstreak .

Det är inte ett 7970, det är samma GPU som 7970. Det är inga större problem att slänga på dubbelt så mycket minne på ett grafikkort.

Skrivet av Erik.dv:

Two Titan kort hade inte någon klagat på, men förvisso skulle två Quadro-kort göra sig bättre i en arbetstation av denna klass. Apple har traditionellt haft bättre drivruitnstöd för AMD / ATI and nVidia. Dock har nVidia blivit valet på alla maskiner från 2012 och framåt där man har en dGPU (exklusive MacPro 2012 som egentligen inte var en ny maskin).

Jo om du ska ha datorn för CAD och annat så vill du hellre ha ett Quadro eftersom drivrutinerna till Geforce, där Titan ingår, är kraftigt strypta på vissa typer av laster. Drivrutinerna för Quadro har också väldigt mycket mer optimeringar för CAD-program. Det finns tester där ett Quadro presterar nästan dubbelt så bra som ett Geforce baserat på exakt samma GPU. Så även om Titan sitter på massa teoretisk prestanda så kan den inte användas till något vettigt i en workstation för att drivrutinerna inte stödjer det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Externa TB-anslutna enheter.

Skämtar du? Menar du att professionella videoredigerare (eller vilka målgruppen nu ska vara) springer omkring med externa kabinett till höger och vänster 2013? Känns lite 90-tal kan jag tycka.

Som sagt, hade dom haft 10GbE så hade jag inte varit fullt så skeptisk men det blir ju inte så praktiskt att slänga i RED Rocket -kortet i ett externt kabinett heller. Skrivbordet lär ju se ut som en gammaldags telefonväxel med kablar kors och tvärs

Nu vet jag inte exakt hur såna här arbetsflöden brukar se ut men om man är flera som jobbar på samma projekt så lär det ju bli lite struligt när folk bara har tillgång till exakt den lilla snutt man jobbar på för stunden - annars blir det ganska mycket material som måste lagras på varje maskin - eller förresten - varje DAS-kabinett...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Skämtar du? Menar du att professionella videoredigerare (eller vilka målgruppen nu ska vara) springer omkring med externa kabinett till höger och vänster 2013? Känns lite 90-tal kan jag tycka.

Som sagt, hade dom haft 10GbE så hade jag inte varit fullt så skeptisk men det blir ju inte så praktiskt att slänga i RED Rocket -kortet i ett externt kabinett heller. Skrivbordet lär ju se ut som en gammaldags telefonväxel med kablar kors och tvärs

Nu vet jag inte exakt hur såna här arbetsflöden brukar se ut men om man är flera som jobbar på samma projekt så lär det ju bli lite struligt när folk bara har tillgång till exakt den lilla snutt man jobbar på för stunden - annars blir det ganska mycket material som måste lagras på varje maskin - eller förresten - varje DAS-kabinett...

Varför ska dom springa omkring med dom? Finns väl ingen lagring man springer omkring med? 10GbE är långsammare än Thunderbolt 2, dessutom är det sistnämda PCI-Express rakt igenom, vilket ger andra fördelar. Det är i teorin inga problem att sätta i ett Raidkort (eller varför inte en 10GbE adapter) i en extern låda och koppla det över TB, du får nöjja dig med 20gbit, men det duger nog för de flesta som köper en Mac Pro.
Det finns fördelar med att ha en centraliserad lagringslösning, men jag förstår inte vad det har med att göra med den interna (eller sladdanslutna) lagringen i Mac Pro:n att göra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tozz:

Varför ska dom springa omkring med dom? Finns väl ingen lagring man springer omkring med? 10GbE är långsammare än Thunderbolt 2, dessutom är det sistnämda PCI-Express rakt igenom, vilket ger andra fördelar. Det är i teorin inga problem att sätta i ett Raidkort (eller varför inte en 10GbE adapter) i en extern låda och koppla det över TB, du får nöjja dig med 20gbit, men det duger nog för de flesta som köper en Mac Pro.
Det finns fördelar med att ha en centraliserad lagringslösning, men jag förstår inte vad det har med att göra med den interna (eller sladdanslutna) lagringen i Mac Pro:n att göra.

Problemet är väl att man då behöver betala 7500 kr för ett externt chassi med stöd för RAID. I en normal arbetsstation har du det "gratis". Samma sak med plats för PCIe-kort. Ett chassi till ett sådant går på 5000 kr och uppåt idag vad jag kan se. Thunderbolt är för övrigt något helt annat än nätverk och de är på inget sätt utbytbara. Här har du en extern låda för 10 GbE för Thunderbolt.http://www.attotech.com/products/product.php?scat=32&sku=TLNS...
1200 USD motsvarar ju närmare 10000 kr i Sverige. 10 GbE är inte ovanligt i dyrare arbetstationer från andra tillverkare. Annars kostar det mellan 4000 och 5000 kr beroende på antalet portar att köpa ett.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Sitter iaf med Silicon Graphics tangentbord, det är alltid något

Jag med \o/ Grymt tangentbord, Våga Vägra Windows-tangenten.

OT: I grundkonfiguration är inte burken särskilt intressant för användare av tidigare Mac Pros. För att komma upp i samma beräkningskraft som de gamla maskinerna måste man biffa upp med ett fetare CPU-val. För exempelvis fotografer och grafiska designers med många och högupplösta bilder är dubbla GPUs helt bortkastat i dagsläget och skillnaden mot en nyare iMac är förmodligen inte särskilt stor. Pratar man video/3D blir det mer intressant men Apples satsning på OpenCL är inte helt övertygande ännu och de som har riktigt höga krav kommer ändå att vilja möjlighet till dubbla CPUs.

Jag hade gärna tagit en billigare variant av denna, säg med hexacore i7 och vanliga minnen, men hade föredragit möjligheten att ha en extra SSD (mSATA?) framför dubbla GPUs.

Trevlig maskin men inte alls samma jack-of-all-trades som den gamla Mac Pro.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Problemet är väl att man då behöver betala 7500 kr för ett externt chassi med stöd för RAID. I en normal arbetsstation har du det "gratis". Samma sak med plats för PCIe-kort. Ett chassi till ett sådant går på 5000 kr och uppåt idag vad jag kan se. Thunderbolt är för övrigt något helt annat än nätverk och de är på inget sätt utbytbara. Här har du en extern låda för 10 GbE för Thunderbolt.http://www.attotech.com/products/product.php?scat=32&sku=TLNS...
1200 USD motsvarar ju närmare 10000 kr i Sverige. 10 GbE är inte ovanligt i dyrare arbetstationer från andra tillverkare. Annars kostar det mellan 4000 och 5000 kr beroende på antalet portar att köpa ett.

Men målgruppen för Mac Pro har inget behov av kortplatser, dom vet antagligen knappt vad det är (det fanns en generation som gjorde det, men efter att Apple i princip gav upp på Mac Pro, i sitt ursprungliga utförande, var många tvungna att flytta till något annat).
Jag har inte sagt att Thunderbolt och nätverk är samma sak, jag skrev bara att det är bättre att ha ett PCI-express interface som du kan göra vad du vill med än att ha en nätverksport som kanske aldrig kommer användas. Att hitta 10GbE draget i de situationer denna maskinen kommer användas är nog ganska ovanligt, speciellt om vi pratar om individuella kreatörer.
Sen är det ju det där med priser, om du tjänar pengar på det du gör är hårdvaran i detta sammanhanget inte meningsfull att diskutera, det som dock saknas som standard som finns hos t.ex. HP och Dell är servicen. Den är väldigt värdefull, så Apple Care skulle väl medfölja by default kan jag tycka.
Här finns för övrigt en låda med två portar för $850 (http://www.smalldog.com/product/81029/atto-nt-1102-thunderbol...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

…om du ska ha datorn för CAD och annat så vill du hellre ha ett Quadro eftersom drivrutinerna till Geforce, där Titan ingår, är kraftigt strypta på vissa typer av laster. Drivrutinerna för Quadro har också väldigt mycket mer optimeringar för CAD-program. Det finns tester där ett Quadro presterar nästan dubbelt så bra som ett Geforce baserat på exakt samma GPU. Så även om Titan sitter på massa teoretisk prestanda så kan den inte användas till något vettigt i en workstation för att drivrutinerna inte stödjer det.

Det stämmer inte riktigt under OSX. Ska se om jag kan gräva fram några tester men efter Apple ofta valt konsumentkort i sina arbetsstationer har utvecklarna fått lösa uppgifter där helt enkelt. Apple är även den som generellt står för drivrutinen.

Men ja, under Windows och eventuellt Linux stämmer ovan säkerligen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon160366:

Sluta o sensurera mig, tycker fortfarande priset är skrattretande och ja jag använder själv mac på jobbet men ingen fanboy som pengar ut 27k för 3år gammal utdaterad hårdvara.

Noll koll på läget. Det är ju helt nysläppt hårdvara. CPU'n har funnits ute i vad, 8-10 veckor ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tozz:

Men målgruppen för Mac Pro har inget behov av kortplatser, dom vet antagligen knappt vad det är (det fanns en generation som gjorde det, men efter att Apple i princip gav upp på Mac Pro, i sitt ursprungliga utförande, var många tvungna att flytta till något annat).
Jag har inte sagt att Thunderbolt och nätverk är samma sak, jag skrev bara att det är bättre att ha ett PCI-express interface som du kan göra vad du vill med än att ha en nätverksport som kanske aldrig kommer användas. Att hitta 10GbE draget i de situationer denna maskinen kommer användas är nog ganska ovanligt, speciellt om vi pratar om individuella kreatörer.
Sen är det ju det där med priser, om du tjänar pengar på det du gör är hårdvaran i detta sammanhanget inte meningsfull att diskutera, det som dock saknas som standard som finns hos t.ex. HP och Dell är servicen. Den är väldigt värdefull, så Apple Care skulle väl medfölja by default kan jag tycka.
Här finns för övrigt en låda med två portar för $850 (http://www.smalldog.com/product/81029/atto-nt-1102-thunderbol...)

Fast den har ju inte riktiga PCIe utan Thunderbolt vilket ger en kostnad på ca 5000 kr för att montera ett PCIe-kort i dagsläget. 850 USD blir ju bara ungefär dubbla priset mot ett internt kort. Låter väldigt prisvärt.

Det är just målgruppen jag inte riktigt förstår. De som vill ha en kraftig arbetsstation vill ofta slänga in mer prylar i den. De som vill ha en liten. smidig och häftigt designad dator har inte riktigt användning av dubbla Firepro. Eller har de bara riktat in sig på att arkitekter ska köpa den? Det är ju en lite för smal målgrupp. Titta på hur det gick för Saab. De kan nog sälja den till en del fotografer också då de sällan använder extra prylar och de kan konfigurera ner grafiken kraftigt. Om de kan leva med att köpa extern lagring enbart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det enda jag tänker på när jag ser den här datorn är att jag vill kunna bygga så där själv.
Med grafikkort som är jättesmå. Specialsydda kylflänsar.

Jag vill kunna bygga den fast så det slutar på 10 papp inte 30.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast den har ju inte riktiga PCIe utan Thunderbolt vilket ger en kostnad på ca 5000 kr för att montera ett PCIe-kort i dagsläget. 850 USD blir ju bara ungefär dubbla priset mot ett internt kort. Låter väldigt prisvärt.

Det är just målgruppen jag inte riktigt förstår. De som vill ha en kraftig arbetsstation vill ofta slänga in mer prylar i den. De som vill ha en liten. smidig och häftigt designad dator har inte riktigt användning av dubbla Firepro. Eller har de bara riktat in sig på att arkitekter ska köpa den? Det är ju en lite för smal målgrupp. Titta på hur det gick för Saab. De kan nog sälja den till en del fotografer också då de sällan använder extra prylar och de kan konfigurera ner grafiken kraftigt. Om de kan leva med att köpa extern lagring enbart.

Thunderbolt är riktig PCIe, bara en annan sorts anslutning än vad som sitter på moderkorten. Jag förstår inte varför du ska skaffa massa kort, vad exakt är det du ska stoppa i (sett från målgruppens sida, inte din personliga, jag har också raidkort i min maskin)? Lagring finns det gott om lösningar för, dom kanske kostar mer än att ha dom internt, men du kan å andra sidan använda flera datorer på samma lagringsenhet.

Jag tror den går hem hos fotografer och video-folk (inte för seriös post, men för klippa och grading). Köper du den med 1tb intern lagring räcker det rätt så bra för arbetsfiler, backup och storage på en extern enhet. Den lär vara mer än tillräckligt för många musiker också som vill ha lite mer kräm än en iMac (dom kan ju utan problem köpa den billigare varianten).

Det är långt ifrån en perfekt dator (vad är det ens), men precis som Google gjorde med Pixel kan Apple göra med Mac Pro, sjukt häftig hårdvara utan att behöva försvara någon massiv marknad (dom drar in så mycket pengar på annat).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tozz:

Thunderbolt är riktig PCIe, bara en annan sorts anslutning än vad som sitter på moderkorten. Jag förstår inte varför du ska skaffa massa kort, vad exakt är det du ska stoppa i (sett från målgruppens sida, inte din personliga, jag har också raidkort i min maskin)? Lagring finns det gott om lösningar för, dom kanske kostar mer än att ha dom internt, men du kan å andra sidan använda flera datorer på samma lagringsenhet.

Jag tror den går hem hos fotografer och video-folk (inte för seriös post, men för klippa och grading). Köper du den med 1tb intern lagring räcker det rätt så bra för arbetsfiler, backup och storage på en extern enhet. Den lär vara mer än tillräckligt för många musiker också som vill ha lite mer kräm än en iMac (dom kan ju utan problem köpa den billigare varianten).

Det är långt ifrån en perfekt dator (vad är det ens), men precis som Google gjorde med Pixel kan Apple göra med Mac Pro, sjukt häftig hårdvara utan att behöva försvara någon massiv marknad (dom drar in så mycket pengar på annat).

Nej det är inte riktigt PCIe eftersom du inte rakt av kan montera in ett vanligt standard PCIe-kort. Det är ju lagom kul för till exempel den lilla filmstudion som sitter där med sitt Red Rocket-kort. Det går inte att montera rakt av i en ny Mac Pro. Sedan är Thunderbolt mostvarande 4x PCIe 2.0 vilket inte är jätteimponerande bandbredd heller. Om någon släppte en dator som enbart hade PCIe 2.0 4x, eller för den delen PCIe 3.0 2x så hade folk undrat vad de höll på med. Så nej, Thunderbolt är inte en riktig PCIe, det är kompatiblet med PCIe men det är inte en riktigt PCIe.

Problemet med musiker är att de ofta sitter på massa ljudkort och grejer. Inte helt ovanligt att de har en del saker över Firewire men det är ett mindre problem då en sådan adapter bara kostar några hundra. Värre är de för de som sitter med fina ljudkort på PCIe. För om man som musiker behöver prestandan hos en Mac Pro så har man inte ett enkelt USB-kort längre. Annars kör många musiker på Macbook Pro.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är just målgruppen jag inte riktigt förstår. De som vill ha en kraftig arbetsstation vill ofta slänga in mer prylar i den. De som vill ha en liten. smidig och häftigt designad dator har inte riktigt användning av dubbla Firepro. Eller har de bara riktat in sig på att arkitekter ska köpa den? Det är ju en lite för smal målgrupp. Titta på hur det gick för Saab. De kan nog sälja den till en del fotografer också då de sällan använder extra prylar och de kan konfigurera ner grafiken kraftigt. Om de kan leva med att köpa extern lagring enbart.

Exakt. Men vi (fotografer) vill hellre omfördela grundkostnaden på MER CPU-kraft, exempelvis en hexacore eller octacore, och bara EN GPU. Maskinen känns väldigt obalanserad i grundutförandet.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av reflux:

Exakt. Men vi (fotografer) vill hellre omfördela grundkostnaden på MER CPU-kraft, exempelvis en hexacore eller octacore, och bara EN GPU. Maskinen känns väldigt obalanserad i grundutförandet.

Vänta lite nu, går den inte att få med bara ett grafikkort? Det låter ju väldigt dumt. En fotograf har ju ingen som helst nytta av två grafikkort. Ett ensamt D300 räcker ju mer än väl då det verkar vara ett lägre klockat 7870 med lite lite högre minnesbandbredd. Antagligen har de bara sänkt frekvensen på kärnorna och ökat frekvensen på minnesbussen. Ett ensamt sådant kort kommer ju äta alla OpenGL-effekter som Photoshop kan erbjuda till frukost. Senast jag kollade tester var till och med integrerad grafik rätt bra och det räckte med något i stil med 7770 för att slå i taket vad Photoshop kan använda. Nu kommer det väl bli mer med tiden men ett 7870 är ändå väldigt mycket kraftigare än ett 7770. Man vill ju ha massa minne och massa processor. Så låter väldigt konstigt att erbjuda dubbla grafikkort men bara 12 GB RAM i grundutförandet.

Ju mer jag läser och funderar, ju konstigare är konfigurationen som arbetsstation och blir inte ett dugg klokare på den tänkta målgruppen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är inte riktigt PCIe eftersom du inte rakt av kan montera in ett vanligt standard PCIe-kort. Det är ju lagom kul för till exempel den lilla filmstudion som sitter där med sitt Red Rocket-kort. Det går inte att montera rakt av i en ny Mac Pro. Sedan är Thunderbolt mostvarande 4x PCIe 2.0 vilket inte är jätteimponerande bandbredd heller. Om någon släppte en dator som enbart hade PCIe 2.0 4x, eller för den delen PCIe 3.0 2x så hade folk undrat vad de höll på med. Så nej, Thunderbolt är inte en riktig PCIe, det är kompatiblet med PCIe men det är inte en riktigt PCIe.

Problemet med musiker är att de ofta sitter på massa ljudkort och grejer. Inte helt ovanligt att de har en del saker över Firewire men det är ett mindre problem då en sådan adapter bara kostar några hundra. Värre är de för de som sitter med fina ljudkort på PCIe. För om man som musiker behöver prestandan hos en Mac Pro så har man inte ett enkelt USB-kort längre. Annars kör många musiker på Macbook Pro.

Du blandar ihop anslutning med protokoll, PCIe är en standard, det finns olika sätt att använda den. Sitter du med massa speciella kort har du sedan länge övergett Mac och du är inte den tänkta målgruppen. Alternativt har du mer än en dator i din studio (mer än troligt, du vill inte göra allting på en dator). Med ditt resonemang är PCIe 3 inte riktigt PCIe för det är långsammare än PCIe 4, riktigt så funkar det inte.

Jag tror inte du vill ha interna ljudkort på grund av all den elektroniska störningen som finns i en dator, men jag är inte expert på ämnet så någon som faktiskt producerar eller spelar in får gärna rätta mig. Jag vet iaf en musiker som kör musten ur en Macbook Pro (Zoë Keating), så det finns absolut behov av mer prestanda hos musiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Exakt. Men vi (fotografer) vill hellre omfördela grundkostnaden på MER CPU-kraft, exempelvis en hexacore eller octacore, och bara EN GPU. Maskinen känns väldigt obalanserad i grundutförandet.

Adobe har lagt gränsen för när prestandavinster i nuvarande Photoshop vid sex kärnor (orkar inte leta upp tech docen, men den finns på Adobe.com). Det kommer givetvis öka med tiden, men Photoshop skalar inte linjärt.

Att det är två GPU:er by default har säkerligen med den tekniska implementationen att göra, ibland får man kompromissa när man designar saker, du kan t.ex. inte bara slita ur en core på ett 690, lite samma princip här gissar jag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tozz:

Du blandar ihop anslutning med protokoll, PCIe är en standard, det finns olika sätt att använda den. Sitter du med massa speciella kort har du sedan länge övergett Mac och du är inte den tänkta målgruppen. Alternativt har du mer än en dator i din studio (mer än troligt, du vill inte göra allting på en dator). Med ditt resonemang är PCIe 3 inte riktigt PCIe för det är långsammare än PCIe 4, riktigt så funkar det inte.

Jag tror inte du vill ha interna ljudkort på grund av all den elektroniska störningen som finns i en dator, men jag är inte expert på ämnet så någon som faktiskt producerar eller spelar in får gärna rätta mig. Jag vet iaf en musiker som kör musten ur en Macbook Pro (Zoë Keating), så det finns absolut behov av mer prestanda hos musiker.

Ja Thunderbolt innehåller protokollet PCie 2.0 4x. Vad hjälper det när man sitter på kort som är byggda för de portar som också är hårt specificerade av PCI-SIG under samma standarder? Att det råkar vara samma buss hjälper ju inte när man inte enkelt kan montera sitt kort.

Kraftigare ljudkort kör ofta PCIe men större delen av hårdvaran ligger utanför. Så du har ett kort i datorn och sedan en tjock sladd till en 19" rackenhet som innehåller alla preamps, kontakter, DSP och så vidare. Finns nya sådana med Thunderbolt men de kostar ungefär som föregångarna med PCIe, det vill säga 20 000 kr. Inget man byter ut om man inte verkligen måste. Anledningen att man vill köra PCIe istället för Firewire är ju bandbredden. Det här är kort med många in och utgångar på så man ska kunna skyffla många spår samtidigt. Har du DSP externt i lådan så måste även mycket data flyttas mellan datorn och kortet för att köra de beräkningarna. För en eller två kanaler räcker USB 2.0. Men när man ska upp i kvalité och funktionalitet så vill man ha riktiga grejer och då kostar det.

Då är frågan än gång till. Vem i hela vida världen är den designad för? Vem behöver en Xeon med begränsad mängd RAM, omotiverat kraftiga grafikkort och begränsade möjligheter till expansion i en liten häftigt designad låda? Det känns som sagt som att de slängt bort de flesta egenskaperna som man förväntar sig att en arbesstation ska ha till förmån för design.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tozz:

Adobe har lagt gränsen för när prestandavinster i nuvarande Photoshop vid sex kärnor (orkar inte leta upp tech docen, men den finns på Adobe.com). Det kommer givetvis öka med tiden, men Photoshop skalar inte linjärt.

Att det är två GPU:er by default har säkerligen med den tekniska implementationen att göra, ibland får man kompromissa när man designar saker, du kan t.ex. inte bara slita ur en core på ett 690, lite samma princip här gissar jag.

Är inte det ett väldigt gammalt test eller har de fortfarande inte uppdaterat skalningen?

Tittar du på designen så sitter det två fysiska grafikkort i datorn. Det släpptes ju lite nakenbilder i samband med att den först presenterades och där ser man två separata PCBer för grafikkorten. Sen haltar jämförelsen med ett 690 eftersom man bara kan välja att inte köpa ett 690 utan använda ett 680 istället. Så det är ett medvetet val av Apple att använda dubbla kort som inte är relaterat till grafikkorten i sig på något uppenbart sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Adobe har lagt gränsen för när prestandavinster i nuvarande Photoshop vid sex kärnor (orkar inte leta upp tech docen, men den finns på Adobe.com). Det kommer givetvis öka med tiden, men Photoshop skalar inte linjärt.

Att det är två GPU:er by default har säkerligen med den tekniska implementationen att göra, ibland får man kompromissa när man designar saker, du kan t.ex. inte bara slita ur en core på ett 690, lite samma princip här gissar jag.

Största prestandaproblemet är egentligen inte själva Photoshop utan Camera RAW/Bridge/Lightroom som gillar många kärnor, men där hjälper onekligen SSD-lösningen till rejält jämfört med ett SATA3-baserat system med en disk.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

1 - TYST?? Själv har jag satsat rejält på att ha ljudlösa "arbetsstationer", men kom igen!!! vad låter den som mest?? det är ju en arbetsttation, den ska ju arbeta!

2 - LÅDA?? min skräpkorg bredvid mig ser nästan likadan ut.

3 - AUDIO OUT?? Ingen digital utgång??? Och det ska vara proffsigt???

4 - HDD-SDD?? Man visade som ett exempel 3 typer som editerar musik, filmer och bilder. Men att editera en film som independence day i 4k....den där burken räcker inte långt!

5 - SKÄRMAR. Kan slå vad att de flesta arbetstationer har flera skärmar. Hur många skärmar kan man koppla till den?? Någon som vet?

Inte varit inloggad på Swec på typ 10 år, men var bara tvungen att fiska fram mitt gamla konto för att kommentera den här ofattbart ignoranta kommentaren.

Har du ens läst speccarna? http://www.apple.com/mac-pro/specs/

  1. Den är tyst bl.a. för att folk som arbetar med ljud och musik ska kunna ha burken i samma rum de arbetar i, vilket gör att man slipper dyra kablar och extendrar till andra rum. Den är även (främst) tyst pga. att den bara har en fläkt som kyler allt.

  2. Den är rund och inte fyrkantig därför att det är Apples filosofi. "Think different". Det handlar om att inte bara gå i samma fotspår hela tiden utan även testa på nya former och tekniker. Om man gillar det eller inte är upp till var och en. Verkar gå rätt OK för Apple som företag iaf.

  3. Läs speccarna: "Combined optical/digital audio output/analog line out minijack", dvs 3.5mm digital optisk "mini-TOSLINK" i samma uttag som det vanliga 3.5mm-uttaget. Precis som på alla Apples datorer, från liten till stor, de senaste 5+ åren.

  4. "6 Thunderbolt 2 I/O's", "Daisy-chain up to 36 devices", "Up to 20Gb/s of bandwidth to each external device". Du har tillräckligt med I/O-kraft för att koppla upp multipla RAID-system via Thunderbolt och hantera rå 4K-data i realtid. För övrigt mastrades Independence Day i 2K och inte 4K, och de flesta filmer, TV-serier och reklamer idag mastras fortfarande i 2K av kostnadsskäl oavsett om man filmar på RED eller Alexa. 4K har 4 gånger så mycket pixlar i sekunden som 2K. Ytterst få projekt får finansieringen för ett 4K-arbetsflöde. Till och med Oblivion med en budget på nästan 1 miljard kronor, där Sony skulle showa sin nya CineAlta F65/8K-kamera, mastrades i 2K (!).

  5. Än en gång, kolla speccarna: "Connect up to: Three 4K displays or Six Thunderbolt displays". Datorn kan alltså drive sex vanliga eller tre stycken 4K.

Visa signatur

/smell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är inte det ett väldigt gammalt test eller har de fortfarande inte uppdaterat skalningen?

Tittar du på designen så sitter det två fysiska grafikkort i datorn. Det släpptes ju lite nakenbilder i samband med att den först presenterades och där ser man två separata PCBer för grafikkorten. Sen haltar jämförelsen med ett 690 eftersom man bara kan välja att inte köpa ett 690 utan använda ett 680 istället. Så det är ett medvetet val av Apple att använda dubbla kort som inte är relaterat till grafikkorten i sig på något uppenbart sätt.

Algoritmer är gamla, att uppdatera dem kräver en hel del jobb, ibland till liten prestandavinst. Vissa saker går ju inte ens att dela upp (iaf inte på ett effektivt sätt).
Förvisso bara upp till CS6, men det är ganska modernt: http://helpx.adobe.com/photoshop/kb/optimize-performance-phot...

Att det är två separata PCBer betyder väl inte att designen tillåter att du sliter ut den ena? Jag syftade inte på en begränsning i grafikkorten utan i hur hela datorn är byggd, det är ju ett högst speciellt bygge som säkert har mer än ett fåtal speciallösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Största prestandaproblemet är egentligen inte själva Photoshop utan Camera RAW/Bridge/Lightroom som gillar många kärnor, men där hjälper onekligen SSD-lösningen till rejält jämfört med ett SATA3-baserat system med en disk.

Samma sak gäller för Lightroom/ACR som Photoshop, sex kärnor är sweet spoten.
http://helpx.adobe.com/lightroom/kb/optimize-performance-ligh...