Smart att skaffa sig ett Radeon 7990 6GB?

Permalänk
Medlem

Smart att skaffa sig ett Radeon 7990 6GB?

Tjena. Har tänkt att köra 3 st skärmar till min mITX låda. Jag kör just nu med en i7 3770k i 4,3GHz och ett 680 OC 4GB från Gigabyte. Då mitt nuvarande grafikkort inte har tillräckligt med kraft för att driva 3 st skärmar (vad jag har läst iaf) så undrar jag vad jag ska skaffa mig istället. Finns ingen budget, så visa bad ni tycker. Jag har kollat på 7990 med 6GB vram. (Har inte någon möjlighet att köra SLI/CF då jag har mITX, därför tänkte jag på 7990 alternativt 690.) Vad tycker ni jag ska göra? Är det värt pengarna? Var inne på webhallen och hittade detta. (Kan inte förstå varför det är så mycket billigare en resten (8tkr ligger dem flesta på.)

EDIT: Jag har ett 650W nätagg (om den infon krävs)

Tacksam för svar.

/Ozmix

Permalänk
Avstängd

290 utan x.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

290 utan x.

Menar du att jag ska gå på ett R9 290? Är inte 290x det bättre valet isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

290 utan x.

Nja, nu har vi i och för sig inte fått så mycket information av TS, men med tanke på att det troligen är spel han tänker köra med tre skärmar så skulle jag säga att det finns bättre val.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Nja, nu har vi i och för sig inte fått så mycket information av TS, men med tanke på att det troligen är spel han tänker köra med tre skärmar så skulle jag säga att det finns bättre val.

Ber så hemskt mycket om ursäkt. Lite mer info
Det är framför allt Battlefield, LoL, FarCry å Watch Dogs (när det kommer ut) som gäller. Alltså FPS spel med några undantag. Vill ha så hög fps som möjligt i upplösningarna 5760x1080.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozmix:

Jag har kollat på 7990 med 6GB vram.

Det kan vara bra att veta att "6 GB VRAM" på 7990 är vilseledande. Det har 3 GiB VRAM per GPU, och det är det enda som spelar någon roll. Så till skillnad från vad reklamen säger har 7990 mindre VRAM än ditt 680 (som har 4 GiB). (7990 kan dock använda alla 3 GiB, medan 680 inte ens kan använda så mycket pga sin smala minnesbuss.)

Jämför med Titan, som faktiskt har 6 GiB VRAM.

Jag hade undvikt CrossFire så långt det är möjligt och istället övervägt 290X eller 290.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Med ett 650W så kan 7990 vara på gränsen, http://www.sweclockers.com/recension/16879-amd-radeon-hd-7990... (tänk på att man förlorar 10% med ett gold agg tex.)
Förmodligen så kan ett 290X vara något för dig eftersom du inte kan ha crossfire/sli, bara att satsa på det kraftfullaste single gpu då, om du nu inte uppgraderar ditt nätagg för ett 7990.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DegJ:

Med ett 650W så kan 7990 vara på gränsen, http://www.sweclockers.com/recension/16879-amd-radeon-hd-7990... (tänk på att man förlorar 10% med ett gold agg tex.)

Jag tror att du tänker omvänt. SweClockers mäter vid väggen (vilket är helt korrekt), så när det i deras diagram står 600 W betyder det att komponenterna drar 540 W (med 90 % verkningsgrad). Dessutom drar deras 3960X @ 4,4 GHz mycket mer ström än TS' processor, så 650 W räcker.

Överklockning kan däremot vara en annan sak.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Vänta på att gtx 780ti släpps? Misstänker på att den kommer ta 290x och nvidia släppet den när som helst.

Permalänk
Medlem

Vänta till 780 ti kommer o gämför , då har kanske amds 3e parts kylare kommet så man kanske ser ett 290x utan kokpunkt värme eller turbin fläkt

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag tror att du tänker omvänt. SweClockers mäter vid väggen (vilket är helt korrekt), så när det i deras diagram står 600 W betyder det att komponenterna drar 540 W (med 90 % verkningsgrad). Dessutom drar deras 3960X @ 4,4 GHz mycket mer ström än TS' processor, så 650 W räcker.

Överklockning kan däremot vara en annan sak.

Det är sant tänkte fel där, dock så har jag för mig ett riktmärke för nätagg är att inte konstant belasta med över 75%, om jag inte har fel? Så det kommer att bli ganska tight ändå. Dock så borde det fungera med ett 7990 för TS, och om det inte räcker så kostar (i jämförelse med ett 7990) ett bra nätagg med högre effekt inte så mycket.
Skulle nog själv dock ändå tagit ett 290X för att undvika crossfire. Man ser ju i testerna att 290X gillar höga upplösningar. Och med lite optimiseringar så kommer det se ännu bättre ut. http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

Permalänk
Medlem

CrossFire är inget bra? Har riktigt svårt att bestämma mig. Priset är det minsta problemet i denna jungel av grafikkort. Klarar 290x av att driva 3 skärmar i high/ultra när man kör battlefield 3/4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DegJ:

Med ett 650W så kan 7990 vara på gränsen, http://www.sweclockers.com/recension/16879-amd-radeon-hd-7990... (tänk på att man förlorar 10% med ett gold agg tex.)
Förmodligen så kan ett 290X vara något för dig eftersom du inte kan ha crossfire/sli, bara att satsa på det kraftfullaste single gpu då, om du nu inte uppgraderar ditt nätagg för ett 7990.

Varför "förlorar" man 10% (10% vad?)? Jag tror inte du riktigt förstått effektiviteten riktigt. Om ett nätagg har en effektivitet på 80% så betyder det att om nätaggregattet drar 100 W från väggen så kommer 100%-80% = 20% försvinna i form av värme efter transformering i nätaggregatet.

Effekten som nätaggregat är specificerade till är effekten efter transformeringen. Det betyder alltså att om den uppmätta effekten från väggen är t.ex. 600 W och nätaggregatets effektivitet är 90% vid den lasten så kommer nätaggregatet leverera 600*0.9 = 540 W.

Tänk också på att när man mäter vad datorn drar från väggen så räknar man med alla komponenter, inte bara grafikkort. Så om det står att hela systemet (med endast ett grafikkort) drar 600 W från väggen så betyder det verkligen inte att endast grafikkortet i den datorn drar 600 W från nätaggregatet.

Skrivet av Ozmix:

CrossFire är inget bra? Har riktigt svårt att bestämma mig. Priset är det minsta problemet i denna jungel av grafikkort. Klarar 290x av att driva 3 skärmar i high/ultra när man kör battlefield 3/4?

Crossfire kan ge dig mer rå prestanda för mindre kostnad men kan också ge en del problem, så som microstuttering och att det inte fungerar särskilt bra (eller alls) i vissa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

CrossFire är inget bra? Har riktigt svårt att bestämma mig. Priset är det minsta problemet i denna jungel av grafikkort. Klarar 290x av att driva 3 skärmar i high/ultra när man kör battlefield 3/4?

Skrivet av hejkk:

Crossfire kan ge dig mer rå prestanda för mindre kostnad men kan också ge en del problem, så som microstuttering och att det inte fungerar särskilt bra (eller alls) i vissa spel.

Helt ärligt har jag inte märkt några problem alls med crossfire.
Inte haft det överdrivet länge och inte prövat överdrivet många spel men 5-6 stycken iaf och ingen skillnad mot ett singelkort.

Kör ett 7970 ghz och en 280X, flyter på bra och med tanke på att jag nästan uteslutande spelar FPS skulle jag märkt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Varför "förlorar" man 10% (10% vad?)? Jag tror inte du riktigt förstått effektiviteten riktigt. Om ett nätagg har en effektivitet på 80% så betyder det att om nätaggregattet drar 100 W från väggen så kommer 100%-80% = 20% försvinna i form av värme efter transformering i nätaggregatet.

Effekten som nätaggregat är specificerade till är effekten efter transformeringen. Det betyder alltså att om den uppmätta effekten från väggen är t.ex. 600 W och nätaggregatets effektivitet är 90% vid den lasten så kommer nätaggregatet leverera 600*0.9 = 540 W.

Tänk också på att när man mäter vad datorn drar från väggen så räknar man med alla komponenter, inte bara grafikkort. Så om det står att hela systemet (med endast ett grafikkort) drar 600 W från väggen så betyder det verkligen inte att endast grafikkortet i den datorn drar 600 W från nätaggregatet.

Crossfire kan ge dig mer rå prestanda för mindre kostnad men kan också ge en del problem, så som microstuttering och att det inte fungerar särskilt bra (eller alls) i vissa spel.

Enligt sweclockers senaste test för 290x som skrevs tidigare idag så presterar 7990 bättre i alla spel dem testade och i alla deras testprogram. Därför jag blev sugen på ett. Tänker jag fel bär jag ser testerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

CrossFire är inget bra? Har riktigt svårt att bestämma mig. Priset är det minsta problemet i denna jungel av grafikkort. Klarar 290x av att driva 3 skärmar i high/ultra när man kör battlefield 3/4?

Nja på 3 skärmar ser det lite klent ut för 290X och BF3 på BF4 lär det bli ännu sämre

Alternativ du har att välja på är med crossfire, eller SLI.

Ett till likadant GTX680 är det mest ekonomiska för dig, då du redan har ett sånt.

Finns möjligheten att sänka inställningarna lite också, typ i BF3 bara high + mindre eller ingen AA osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja på 3 skärmar ser det lite klent ut för 290X och BF3 på BF4 lär det bli ännu sämre
http://www.sweclockers.com/image/diagram/4773?k=97c1075ed4493...

Alternativ du har att välja på är med crossfire, eller SLI.

Ett till likadant GTX680 är det mest ekonomiska för dig, då du redan har ett sånt.

Finns möjligheten att sänka inställningarna lite också, typ i BF3 bara high + mindre eller ingen AA osv

Tyvärr går inte det då mitt moderkort är mITX. Men kan du rekommendera 7990? Eller ska jag satsa på ett 690?

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt är 7990 det bästa valet för mITX, och jag tror inte du kommer få mer prestanda än så på mITX.

Var dock beredd på att trixa lite med CAP-profiler, och kanske felsöka en del för att få det att fungera bra till en början. Sedan måste man vara lite återhållsam när man uppdaterar drivrutinen, och man tenderar till slut att gärna stanna kvar på en stabil, snarare än att chansa på en BETA eller nyare version som kanske inte fungerar lika bra.

Orkar du inte pilla med kortet, kör då istället på ett 290x, eller ett 780 när de gått ner i pris.

Finns mycket för och nackdelar, och det viktiga är bara att du vet vad du ger dig in på. Flerskärmslösningar kan generera problem, likaså Crossfire med micro stuttering och profilproblem, eller barnsjukdomar i 290x. Ingen kan ge dig ett säkert svar, annat än att 7990 ger mest råprestanda för pengarna, och är det kraftfullaste kortet ett mITX-bord kan ta.

Det verkar dock som att 7990 sjunkit i pris en hel del. Finns på NetOnNet för 5.190:-.

Något du också måste ha i åtanke när du klämmer in kraftiga kort i mITX är att ditt chassi måste kunna hantera värmeutvecklingen. 7990 är i praktiken två stycken 7970, och med standardkylaren kommer ingen luft matas ut ur chassit, utan kortet kommer vara beroende av bra flöde i chassit. Dessutom drar kortet markant mer ström än 680, och kan göra din överklock på CPUn ohållbar, iom för klen strömförsörjning till moderkortet.

Hoppas du hittar någon rätsida på ditt problem

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Enligt sweclockers senaste test för 290x som skrevs tidigare idag så presterar 7990 bättre i alla spel dem testade och i alla deras testprogram. Därför jag blev sugen på ett. Tänker jag fel bär jag ser testerna?

7990 kommer ge dig bättre prestanda i nästan alla spel som finns ute nu. Men det har dock lite mer microstuttering än 290x då 7990 är två stycken GPUer i Crossfire. 7990 drar också mycket mer effekt än ett 290x. Om du väljer att köpa ett 290x så kommer du i framtiden kunna köpa ett till 290x också. Du kan såklart köpa ett till 7990 också men det kommer dra mycket mer ström och kommer skala sämre (för varje extra GPU du lägger till så skalar det sämre (t.ex. för fyra GPUer kan det kanske ge 90% + 80% + 65% + 50% = 285% vilket motsvarar knappt tre GPUer i rå prestanda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Prestandamässigt är 7990 det bästa valet för mITX, och jag tror inte du kommer få mer prestanda än så på mITX.

Var dock beredd på att trixa lite med CAP-profiler, och kanske felsöka en del för att få det att fungera bra till en början. Sedan måste man vara lite återhållsam när man uppdaterar drivrutinen, och man tenderar till slut att gärna stanna kvar på en stabil, snarare än att chansa på en BETA eller nyare version som kanske inte fungerar lika bra.

Orkar du inte pilla med kortet, kör då istället på ett 290x, eller ett 780 när de gått ner i pris.

Finns mycket för och nackdelar, och det viktiga är bara att du vet vad du ger dig in på. Flerskärmslösningar kan generera problem, likaså Crossfire med micro stuttering och profilproblem, eller barnsjukdomar i 290x. Ingen kan ge dig ett säkert svar, annat än att 7990 ger mest råprestanda för pengarna, och är det kraftfullaste kortet ett mITX-bord kan ta.

Det verkar dock som att 7990 sjunkit i pris en hel del. Finns på NetOnNet för 5.190:-.

Något du också måste ha i åtanke när du klämmer in kraftiga kort i mITX är att ditt chassi måste kunna hantera värmeutvecklingen. 7990 är i praktiken två stycken 7970, och med standardkylaren kommer ingen luft matas ut ur chassit, utan kortet kommer vara beroende av bra flöde i chassit. Dessutom drar kortet markant mer ström än 680, och kan göra din överklock på CPUn ohållbar, iom för klen strömförsörjning till moderkortet.

Hoppas du hittar någon rätsida på ditt problem

Blir nog att köra ett 7990 iaf. Det har som du sa gått ner i pris
Jag har ett Prodigy M och mitt nuvarande 680 ligger på 40grader i load på ultra i battlefield. Har 2 st typhoons som maxar luft rakt på kortet. Så jag tror inte det ska vara något problem. har även inget emot att pilla lite med kortet (är ganska okunnig men det finns nog någon guide)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

7990 kommer ge dig bättre prestanda i nästan alla spel som finns ute nu. Men det har dock lite mer microstuttering än 290x då 7990 är två stycken GPUer i Crossfire. 7990 drar också mycket mer effekt än ett 290x. Om du väljer att köpa ett 290x så kommer du i framtiden kunna köpa ett till 290x också. Du kan såklart köpa ett till 7990 också men det kommer dra mycket mer ström och kommer skala sämre (för varje extra GPU du lägger till så skalar det sämre (t.ex. för fyra GPUer kan det kanske ge 90% + 80% + 65% + 50% = 285% vilket motsvarar knappt tre GPUer i rå prestanda).

Som jag skrev tidigare så kör jag mITX och det har bara 1 pci-e port. Mitt nätagg ligger på 650w vilket jag tror funkar. I värsta fall köper jag ett nytt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Som jag skrev tidigare så kör jag mITX och det har bara 1 pci-e port. Mitt nätagg ligger på 650w vilket jag tror funkar. I värsta fall köper jag ett nytt nätagg.

Jaså! Ja då blir det ju lite annorlunda. 650 W räcker lätt till ett 7990. Om du bara har en PCI-E så skulle jag rösta på 7990 för eyefinity.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för era svar. Hjälpte mig väldigt mycket. Jag har i vanliga fall svårt att bestämma mig (som ni säkert märkt) men detta känna väldigt bra. Dock har jag en liten fråga. finns det någon skillnad mellan dem olika 7990? Har kollat på detta. Skillger något åt från dem andra? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/179350-gigabyte_radeon_hd7990_6gb

Permalänk
Medlem

En sista upplysning.

Amd 7990 har på pappret 6GbVram men utnyttjar endast 3Gb. (rätta mig om jag har fel)

Utan budget och med 3st skärmar skulle jag valt GTX Titan som KAN utnyttja sina 6GbVram till fullo.
Jag gillar AMD, men i detta fallet känns Titan som den bästa lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrFunkY:

En sista upplysning.

Amd 7990 har på pappret 6GbVram men utnyttjar endast 3Gb. (rätta mig om jag har fel)

Utan budget och med 3st skärmar skulle jag valt GTX Titan som KAN utnyttja sina 6GbVram till fullo.
Jag gillar AMD, men i detta fallet känns Titan som den bästa lösningen.

Du har rätt i det du säger. MEN mitt 680 med 4GB kan inte använda dem 4GB det är utrustat med, det kan bara använda 2,4-2,6GB. Medans 7990 har 6 GB delat på 2 gpuer. det är vad folk har sagt tidigare iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Du har rätt i det du säger. MEN mitt 680 med 4GB kan inte använda dem 4GB det är utrustat med, det kan bara använda 2,4-2,6GB. Medans 7990 har 6 GB delat på 2 gpuer. det är vad folk har sagt tidigare iaf.

Nja "Inte kan använda" är inte helt rätt..
Allt minne kan användas, finns dock vissa bandbredds problem som gör att allt minne inte kan användas på ett effektivt optimalt sätt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja "Inte kan använda" är inte helt rätt..
Allt minne kan användas, finns dock vissa bandbredds problem som gör att allt minne inte kan användas på ett effektivt optimalt sätt.

i vilket fall som helst så hade jag kunnat lägga dem 1000kr som jag fick ge för att få 4gb istället för 2gb på något annat. tex ett kraftigare nätagg. men nu är ju frågan om titan är så mycket bättre. för enligt testerna här på sweclockers så ligger 7990 i toppen och det är exakt dem spelen jag lirar och tänker lira med 3 skärmar. sen är prisskillnaden 3-4 tusen mellan 7990 och Titan (det sistnämda är dyrast). då jag kör mITX så har jag faktiskt inte så stora expantionsmöjligheter. Processorn hänger med ett tag till, minnena detsamma. så min fråga är lite om det finns ett annat alternativ som kommer fungera lika bra eller bättre än ett multiGpu kort.?

Jag är väldigt okunnig när det gäller komponenter. så rätta mig gärna.

EDIT: Eller är ett 690 bättre då det är SLI och Nvidia som oftast fungerar bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

i vilket fall som helst så hade jag kunnat lägga dem 1000kr som jag fick ge för att få 4gb istället för 2gb på något annat. tex ett kraftigare nätagg. men nu är ju frågan om titan är så mycket bättre. för enligt testerna här på sweclockers så ligger 7990 i toppen och det är exakt dem spelen jag lirar och tänker lira med 3 skärmar. sen är prisskillnaden 3-4 tusen mellan 7990 och Titan (det sistnämda är dyrast). då jag kör mITX så har jag faktiskt inte så stora expantionsmöjligheter. Processorn hänger med ett tag till, minnena detsamma. så min fråga är lite om det finns ett annat alternativ som kommer fungera lika bra eller bättre än ett multiGpu kort.?

Jag är väldigt okunnig när det gäller komponenter. så rätta mig gärna.

Efter lite forskande via google och swec (vilket DU borde gjort först) kan jag inte annat än hålla med dig och säga 7990 för 3st skärmar ser bättre ut, trots allt.

Samla in så mycket information du kan via tester och forum, sen drar du din egen slutsats.
Skaffa självförtroende genom att söka och fatta egna beslut.

Kör på AMD7990 om det känns rätt.

Permalänk
Medlem

Skulle inte kunna rekommendera en SLI/CF lösning som GTX 690 samt HD7990 faktiskt är om du vill ha en "plug and play" problemfri lösning.

Nya spelsläpp kanske inte fungerar på båda korteten så du får ett halvt kort tills det är fixat, drivrutiner som kraschar, trixande med drivrutiner för att få allt att fungera perfekt.

Det är bra bang for the buck på 7990 men ha det i åtanke att du kan få behöva bråka lite då och då.
Samt när det kommer till just 7990 så lider det av coilwhine vilket kan vara oerhört irriterande från person till person.

När det kommer till single kort så hade jag väntat på Nvidia att ändra sina priser vet inte om man vill ha ett 95c 290x i lådan direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrFunkY:

Efter lite forskande via google och swec (vilket DU borde gjort först) kan jag inte annat än hålla med dig och säga 7990 för 3st skärmar ser bättre ut, trots allt.

Samla in så mycket information du kan via tester och forum, sen drar du din egen slutsats.
Skaffa självförtroende genom att söka och fatta egna beslut.

Kör på AMD7990 om det känns rätt.

Jag kollade faktiskt på 290x testet innan jag fick syn på 7990 i själva testet som dessutom presterade bättre fastän det har något år eller två på nacken. Ang självförtroendet så var jag inställd på 7990 MEN man vill ju inte slänga pengar i sjön och därför blev det att fråga för en andra åsikt

Känner även att priset är så lågt på 7990 nu så det är värt att "testa" då jag kan få 2tkr (om inte mer) för mitt nuvarande 680 OC 4GB från Gigabyte.

Dock är jag lite osäker på en sak, och det är varför just Gigabytes version av 7990 är 3,5tkr billigare än XFX och MSI?

Gigabyte: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/179350-gigabyte_radeon_hd7990_6gb

MSI: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178589-msi_radeon_hd_7990_6gb

Vad är skillnaden? Jag behöver ju bara själva grafikkortet. Bryr mig inte så mycket om alla "EXTRA" saker man får med. Eller tänker jag helt fel nu?