Dålig fps och felaktiga clockspeeds, se hit!

Permalänk
Medlem

Dålig fps och felaktiga clockspeeds, se hit!

Hej jag försöka få med allt så ni kan få en bra bild över det hela, jag byggde min dator precis efter sommaren, http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1221981-bygglogg-bloodmoon-forsta-bygget/, i den bor ett 780 och 4770k. Fina grejer, jag var så ivrig och glad, testade alla komponenter i två dagar innan jag laddade ner spel osv.

Jag började läsa om överklockning, jag överlockade min CPU och lyckades få stabila 4.7Ghz @ 1.25v @ 70-80C vid 100% load. Samt grafik kortet överklockade jag, fick +100-115Mzh och ca +200 minnesclock. Allt var bra och frid fullt, spelade bf3 med 140+ fps på ultra, (dåligskärm), och stabila 300fps på cs:go som jag spelar mest.

Efter ett tag började cs:go få otoligt konstiga framedrops, jag drog bort alla OC inställingar, CPU och GPU och re-installerade drivers osv. Det försvan. Men nu är det tbx, men ist så är det så att jag får 10-15 fps i cs:go och min gpu går inte över 324Mzh både clock och memclock. När jag kör furmark står det att det är 100% load, ca +1100Mzh clockspeed och +3150Mzh memspeed.

Samtidigt som allt detta händer dör SC2 efter ca 10minuters speltid.

Jag har installerat alla nyaste drivers, moderkorts drivers och GPU drivers. Vad har jag gjort för fel, har jag haft sönder mitt grafikkort?? Ska jag ominstallera OS, uppdatera bios, cleara cmos?

// Orolig snubbe

Permalänk
Medlem

Om mer info behövs eller bilder/screenshots så är det bara att säga till.

Permalänk
Medlem

Temperaturerna på grafikkortet är bra?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Hade samma problem på min laptop med GTX765m. I vissa spel funkade det fint, i andra så hoppade klockan ibland upp, men mest låg den på vilofrekvensen. Min fps var därefter.

Jag löste det genom att avinstallera alla nVidia drivers. (när jag avinstallerade dök det upp en annan driver som jag också kunde avinstallera. tror Windows sköt in den från någon cache) Sedan raderade jag allt nVidia-relaterat på datorn innan jag installerade igen. Sedan har det funkat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Temperaturerna på grafikkortet är bra?

Tempen går inte över 40
(28-38 oftast)

Skrivet av giplet:

Hade samma problem på min laptop med GTX765m. I vissa spel funkade det fint, i andra så hoppade klockan ibland upp, men mest låg den på vilofrekvensen. Min fps var därefter.

Jag löste det genom att avinstallera alla nVidia drivers. (när jag avinstallerade dök det upp en annan driver som jag också kunde avinstallera. tror Windows sköt in den från någon cache) Sedan raderade jag allt nVidia-relaterat på datorn innan jag installerade igen. Sedan har det funkat.

Låter som något jag borde prova, jag vet jag har ominstallerat alla nVidia drivers, vad menar du med alla saker? bara gå in i kontolpanelen och leta? eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RamRoll:

Tempen går inte över 40
(28-38 oftast)

Även när du spelar? I så fall kanske något är fel och grafikkortet inte används, det borde bli mycket varmare än så, oavsett vad du har för kylning i burken.

Permalänk
Medlem

Till och med i cs go?

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturerna under load, Du har inte uppdaterat drivrutinerna när det hände?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Även när du spelar? I så fall kanske något är fel och grafikkortet inte används, det borde bli mycket varmare än så, oavsett vad du har för kylning i burken.

(När jag sätter på furmark är det 62-65, allts 100% load)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kolla temperaturerna under load, Du har inte uppdaterat drivrutinerna när det hände?

Temp under load är ca 65, jag har alla senaste drivers

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Hej jag försöka få med allt så ni kan få en bra bild över det hela, jag byggde min dator precis efter sommaren, http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1221981-bygglogg-bloodmoon-forsta-bygget/, i den bor ett 780 och 4770k. Fina grejer, jag var så ivrig och glad, testade alla komponenter i två dagar innan jag laddade ner spel osv.

Jag började läsa om överklockning, jag överlockade min CPU och lyckades få stabila 4.7Ghz @ 1.25v @ 70-80C vid 100% load. Samt grafik kortet överklockade jag, fick +100-115Mzh och ca +200 minnesclock. Allt var bra och frid fullt, spelade bf3 med 140+ fps på ultra, (dåligskärm), och stabila 300fps på cs:go som jag spelar mest.

Efter ett tag började cs:go få otoligt konstiga framedrops, jag drog bort alla OC inställingar, CPU och GPU och re-installerade drivers osv. Det försvan. Men nu är det tbx, men ist så är det så att jag får 10-15 fps i cs:go och min gpu går inte över 324Mzh både clock och memclock. När jag kör furmark står det att det är 100% load, ca +1100Mzh clockspeed och +3150Mzh memspeed.

Samtidigt som allt detta händer dör SC2 efter ca 10minuters speltid.

Jag har installerat alla nyaste drivers, moderkorts drivers och GPU drivers. Vad har jag gjort för fel, har jag haft sönder mitt grafikkort?? Ska jag ominstallera OS, uppdatera bios, cleara cmos?

// Orolig snubbe

Tja! trist när det JÄ**AS
Är ett EVGA 780 sc acx va? vilken BIOS kör du?
Prova tvinga den att inte gå ner i energispar-mode i nvpanel för å se om det hjälper.
"Power management mode" i svenskt blire väl nåt med energispar.

Ifall du vill prova andra biosar till EVGA så glutta här: http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?manufacturer=EVG...
ett bra program för att övervaka, kortets diverse modes och OC osv. är NvidiaInspector bara ett tips.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Har fixat problemen, om instalerade allt och om instalerade spelen samt steam. Om det är mer problem säger jag till