Vilken leverantör 3G/4G-modem på Värmdö?

Permalänk
Inaktiv

Vilken leverantör 3G/4G-modem på Värmdö?

Jag ska köpa ett 3G/4G-modem. Jag bor på Värmdö. Vilken leverantör är att föredra? Bör jag ta 3G eller 4G hos vald leverantör? Några andra tips?

Permalänk
Inaktiv

Vilken leverantör 3G/4G-modem?

Jag ska köpa ett 3G/4G-modem. Vilken leverantör är att föredra? Bör jag ta 3G eller 4G hos vald leverantör? Några andra tips?

Jag bor lite utanför Stockholm.

Permalänk
Medlem

Tänkte du teckna ett abonnemang också? Ska det vara ditt primära bredband? Har du något postnummer eller så, du kan PMa det så kan jag kolla upp täckningen på platsen.

Om det är så att du bor på Värmdö, som du anger i din andra tråd, så tror jag inte att det spelar speciellt stor roll. Med abonnemang är 3 generösast, därefter kommer Tele2 och sist placerar sig Telenor och Telia.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem

Om du bor med bra 4G-mottagning ska du ha det. Rekommenderar Comviq som i Sthlm ger 78-80 mbps för 190:-/månaden om du klarar dig på 20gb.
Försök och köp ett 4g-modem eller router på blocket eller prisjakt, så slipper du binda dig med abonnemang och kan tanka när du vill med betalfria avbrott för semestrar och längre utrikes resor mm. Comviq funkar i Tele2-låsta också, ändra bara APN. Annars är ju olåst bäst.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har köpt ett Tele2 abbonemang och bor i Centrala Göteborg. Har en Huawei router och får full mottagning på 4G(2600mhz).
När jag gör en test på bredbandskollen, får jag max ut 10-15mbit/s och samma då med uppladdning. Tycker detta är jätte dålig hastighet när Tele2 har lovat bra 4G hastighet.
Har testmätt med Sladd från routern till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yxdanne:

Hej, jag har köpt ett Tele2 abbonemang och bor i Centrala Göteborg. Har en Huawei router och får full mottagning på 4G(2600mhz).
När jag gör en test på bredbandskollen, får jag max ut 10-15mbit/s och samma då med uppladdning. Tycker detta är jätte dålig hastighet när Tele2 har lovat bra 4G hastighet.
Har testmätt med Sladd från routern till datorn.

Vilket abonnemang har du? Får du aldrig högre hastighet?

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Vilket abonnemang har du? Får du aldrig högre hastighet?

Har Tele2 4G XL företags abbonemang.. Tycker det är sjukt dålig hastighet jag får ut. Härligt att man bundit sig i 24månader nu också.. Kunde ju likaväl tagit 24mbit/s via telejacket om jag visste att det var såhär dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yxdanne:

Har Tele2 4G XL företags abbonemang.. Tycker det är sjukt dålig hastighet jag får ut. Härligt att man bundit sig i 24månader nu också.. Kunde ju likaväl tagit 24mbit/s via telejacket om jag visste att det var såhär dåligt.

Konstigt att du inte får högre hastigheter. Har du möjlighet att testa det på någon annan plats, för att se om det fungerar bättre där?

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem

Jag kör med Felenors 3g kontant och det gjorde rätt stor skillnad när jag bytte från ett Huawei E367 till ett Megafon M150-1 (Huawei e3267). Innan kom jag knappt över 4 mbit men nu har jag haft hastigheter på ca 20Mbit (med 3g simkort) i Göteborg med omnejd.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Testpilot

TELE2 ALLA DAGAR, deras 4G är OSLAGBART i Sverige just nu, punkt slut.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag kör med Felenors 3g kontant och det gjorde rätt stor skillnad när jag bytte från ett Huawei E367 till ett Megafon M150-1 (Huawei e3267). Innan kom jag knappt över 4 mbit men nu har jag haft hastigheter på ca 20Mbit (med 3g simkort) i Göteborg med omnejd.

Det är ju bra! Ett nytt bättre modem kan ju göra skillnad.

Skrivet av phoenixdisciple:

TELE2 ALLA DAGAR, deras 4G är OSLAGBART i Sverige just nu, punkt slut.

Det finns inget som säger att Tele2 fungerar bäst för alla, överallt. Här i Uppsala är t.ex Tele2s 4G-nät överbelastat. Tidigare hastigheter runt 60-70Mbit/s. Numer 20-30Mbit/s. Detta är bekräftat av deras nättekniker. Samma sak med Telenors del i deras 4G-nät.

För övrigt, Tele2 och Telenor bygger ju nätet tillsammans - så Telenors 4G-nät har ju samma täckning och hastigheterna skiljer sig ganska lite.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Testpilot
Skrivet av cammen3:

Det är ju bra! Ett nytt bättre modem kan ju göra skillnad.

Det finns inget som säger att Tele2 fungerar bäst för alla, överallt. Här i Uppsala är t.ex Tele2s 4G-nät överbelastat. Tidigare hastigheter runt 60-70Mbit/s. Numer 20-30Mbit/s. Detta är bekräftat av deras nättekniker. Samma sak med Telenors del i deras 4G-nät.

För övrigt, Tele2 och Telenor bygger ju nätet tillsammans - så Telenors 4G-nät har ju samma täckning och hastigheterna skiljer sig ganska lite.

Dock är det betydligt mycket bättre än Telia/telenor/3 av det jag testat... iaf på de ställen jag testat (dvs. Gävle, Skutskär, Göteborg, Falkenberg, Växsjö och Stockholm), har alltid bättre hastighet när jag har "låg hastighet (20-30)" äv vad bekanta har på en "bra dag" med sina leverantörer.

Har även 3 med 3G på min nuvarande privatmobil (galaxy S2), här i skutskär/Gävle är det så skit så jag aldrig haft över 8mb/s och i vissa fall hos tex. min gammel mormor även tappat teckning helt.. Nu har Telia ett väldigt mycket bättre 3G nät har jag fått reda på, men ska nu byta mobil + abonnemang (Sony Experia Z1) och vad jag har luskat fram så är Tele2 (comviq) det absolut bästa för 4G över så gott som alla regioner i Sverige (även Phone House som är en oberoende part har nästan stoppat mig från att välja 3(som jag tänkte förlänga pga. bra pris för befintlig kund) för 4G nätverk och pekat mig mot Tele2's).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Dock är det betydligt mycket bättre än Telia/telenor/3 av det jag testat... iaf på de ställen jag testat (dvs. Gävle, Skutskär, Göteborg, Falkenberg, Växsjö och Stockholm), har alltid bättre hastighet när jag har "låg hastighet (20-30)" äv vad bekanta har på en "bra dag" med sina leverantörer.

Har även 3 med 3G på min nuvarande privatmobil (galaxy S2), här i skutskär/Gävle är det så skit så jag aldrig haft över 8mb/s och i vissa fall hos tex. min gammel mormor även tappat teckning helt.. Nu har Telia ett väldigt mycket bättre 3G nät har jag fått reda på, men ska nu byta mobil + abonnemang (Sony Experia Z1) och vad jag har luskat fram så är Tele2 (comviq) det absolut bästa för 4G över så gott som alla regioner i Sverige (även Phone House som är en oberoende part har nästan stoppat mig från att välja 3(som jag tänkte förlänga pga. bra pris för befintlig kund) för 4G nätverk och pekat mig mot Tele2's).

Tyvärr går det inte att jämföra rakt av mot varken Telia eller Telenor då det kan skilja sig i vad de har för abonnemang, då de operatörerna säljer abonnemang med hastighetsbegränsning. Men om det är abonnemang med hastigheter upp till 80 eller 100Mbit/s är det jämförbart.

Galaxy S2 har stöd för 4G-hastigheter upp till 21Mbit/s - vilket får säljas som upp till 16Mbit/s - vilket i sig ger hastigheter runt 10Mbit/s. Så dina hastigheter är ganska bra. Testa gärna med simkortet i en nyare telefon och se vad du får för resultat då. I Gävle har jag fått över 20Mbit/s på 3G när jag testade där under sommaren med 3. Jag ska även dit under morgondagen och testa 4G-nätet mer. Bäst 3G-nät brukar 3 vinna i de flesta tester som görs, följt av Telenor. Telia och Tele2 bygger 3G-nätet gemensamt och det brukar hamna ganska långt ner.

Sett till 4G-täckningen så är Tele2s och Telenors täckning densamma. Skillnaden lär som sagt vara i de abonnemang som har testats med. Så för bäst 4G-täckning bör du välja någon av dessa operatörer.

Det är bra att du har hittat en operatör som passar dig och som du tycker fungerar bäst för dig - då ska du köra på den operatören tycker jag. Men lita aldrig på säljare, de går efter provisionen. Oberoende skulle jag inte riktigt säga att de är faktiskt, ofta man får höra lögner från TPH-säljarna också.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk

Man får prova sig fram. Här jag bor funkar Telenor absolut bäst. Däremot med Telia kommer jag inte ens ut på nätet.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Ring samtliga och fråga hur snabbt du kan få.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Om du kollar täckningskartorna för de stora fyra ser det ut som att samtliga erbjuder 4G-täckning på Värmdö. Kolla själv;
Tre: http://80.251.200.40/coverageportal_se
Telenor: http://www.telenor.se/privat/kundservice/tackning-och-driftin...
Tele2Comviq: http://www.tele2.se/kundservice/drift-och-tackning/tackningsk...
Telia: http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-om-mobiltelefoni/tackni...

Om kostnaden inte spelar någon roll rekommenderar jag alltid Telia eftersom de aldrig strulat för mig.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Ring samtliga och fråga hur snabbt du kan få.

Här kan du se Telias täckning ut på Värmdö

http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-om-mobiltelefoni/tackni...

det är bara klicka sig fram, och hitta

Plats Kommun Teknik Information
Bodatorp Värmdö 4G Ny basstation okt-dec 2013. Praktisk maxhast. 40 Mbit/s
Farstalandet Värmdö 4G Ny basstation apr-jun 2014. Praktisk maxhast. 40 Mbit/s

Det ser väl inte så märkvärdigt ut, även om det är på gång

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Testpilot
Skrivet av cammen3:

Tyvärr går det inte att jämföra rakt av mot varken Telia eller Telenor då det kan skilja sig i vad de har för abonnemang, då de operatörerna säljer abonnemang med hastighetsbegränsning. Men om det är abonnemang med hastigheter upp till 80 eller 100Mbit/s är det jämförbart.

Galaxy S2 har stöd för 4G-hastigheter upp till 21Mbit/s - vilket får säljas som upp till 16Mbit/s - vilket i sig ger hastigheter runt 10Mbit/s. Så dina hastigheter är ganska bra. Testa gärna med simkortet i en nyare telefon och se vad du får för resultat då. I Gävle har jag fått över 20Mbit/s på 3G när jag testade där under sommaren med 3. Jag ska även dit under morgondagen och testa 4G-nätet mer. Bäst 3G-nät brukar 3 vinna i de flesta tester som görs, följt av Telenor. Telia och Tele2 bygger 3G-nätet gemensamt och det brukar hamna ganska långt ner.

Sett till 4G-täckningen så är Tele2s och Telenors täckning densamma. Skillnaden lär som sagt vara i de abonnemang som har testats med. Så för bäst 4G-täckning bör du välja någon av dessa operatörer.

Det är bra att du har hittat en operatör som passar dig och som du tycker fungerar bäst för dig - då ska du köra på den operatören tycker jag. Men lita aldrig på säljare, de går efter provisionen. Oberoende skulle jag inte riktigt säga att de är faktiskt, ofta man får höra lögner från TPH-säljarna också.

Lär faktiskt tacka dig, njöt av läsningen. Inte ofta folk kan blanda objektivitet och egna erfarenheter på ett bra sätt ^^

Sedan så får jag relativt kassa mätningar med min mobil, det har jag fått veta beror på att S2.ans sändare är lite insnålad på (med 3g nät då). Bekanta har fått betydligt bättre resultat på sina telefoner med 3g nätet (dock andra operatörer), då med iPhone, HTC ONE mm. Så kan inte säga mycket om 3g nätet då jag har dragit en nit lott på det Men av 4g jag testat med andra lurar så har jag fått bäst resultat med Tele2 än så länge (:

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Hedersmedlem

*** trådar sammanfogade ***

Jag har sammanfogat två trådar om samma ämne. Notera hur det förklaras i forumreglerna:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Mvh
/KimTjik