Permalänk

Vilka är Bontouch? Är det här spam?

Tjena!

Finns det inget forum för säkerhetsfrågor här på Sweclockers? Nåväl, jag får väl posta här då. Flytta annars tråden till rätt avdelning.

Nu till saken. Jag fick e-post från någon som heter Anders Bergman och ett företag som heter "Bontouch" som ska enligt underskriften vara registrerat i Sverige. Jag har aldrig beställt något av dem eller hört talas om dem tidigare. Men jag känner till Bredbandskollen och jag har väl någon gång testat en sån där app för test av hastighet, tror att jag en gång körde Bredbandskollens mobila app faktiskt.

Så är det här ett genuint e-postmeddelande eller spam?

I From fältet står det "Anders Bergman <anders.bergman@bontouch.com>" och i To fältet står det "Bon Support". När jag dubbelklickar på "Bon Support" så står det "support@bontouch.com". Men det här är inte min adress. Så hur vet jag till vilken adress det var skickat?

I fältet Subject står det "Testa av nya BBK för Android". Notera att det här inte är helt korrekt svenska. "Testa av nya"... snarare "Testa den nya".

Citat:

Hej!

Snart kommer du att få tillgång till nya Bredbandskollen för Android, v3.4.
För att få access till denna så registrerar du dig i Testflight via denna länk : http://tflig.ht/1aewjxq

(om du redan har ett konto kan du logga in direkt på testflight)

Vänlig hälsning

Anders Bergman

Visits and coffee: Drottninggatan 98, 7th fl.
Reception: Wallingatan 2

111 60 Stockholm, Sweden
mob: +46 733 54 76 00
www.bontouch.com

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag säger att det är fejk.
Det är .SE (stiftelsen för internetinfrastruktur) som har kodat apparna och dessutom sköter alla supportfrågor.
Källa: http://www.bredbandskollen.se/faq.php?sektion=1

Edit: Nopp, fel av mig. Det är äkta.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Rauter:

Jag säger att det är fejk.
Det är .SE (stiftelsen för internetinfrastruktur) som har kodat apparna och dessutom sköter alla supportfrågor.
Källa: http://www.bredbandskollen.se/faq.php?sektion=1

Om man trycker på första länken i mailet kommer man till '.SE Recruitment - Want to beta test for .SE?' dock, så då borde det väl vara .SE som man betatestar för? Kan förövrigt nämna att jag aldrig använt TestFlight, det kanske är lätt att uttala sig för att vara någon annan där.

Om man kollar in Bontouch andra appar på Google Play så har de flera appar som har någorlunda betyg och har appar som funnits sen Juni, tvivlar på att det är fejk.

Edit: Enligt Bontouch hemsida så har de .SE som kund.

Permalänk
Medlem

Det var en bra fråga. Googlade inte ihjäl mig på saken, men vad jag såg på sidorna kan det vara vilket som.
Men kontakta gärna iis och fråga om de har något samarbete med bontouch och A Bergman.

https://www.iis.se/kontakt/

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk

Tack för svaren!

Det stämmer att Bontouch har en sida där de skriver om just Bredbandskollen, och att de har Bredbandskollen som kund. Se följande länk.

http://www.bontouch.com/clients/se/

Men det behöver ju inte vara någon garanti, vem som helst kan skriva några radera text och slänga upp det på en webbsida. Men nu har jag slängt iväg ett mail till både .SE och Bredbandskollens support så får vi se vad de svarar.

Var exakt i Bredbandskollens FAQ står det att det är .SE som har kodat apparna?

Citat:

Bakom Bredbandskollen står .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur), en oberoende allmännyttig organisation som verkar för en positiv utveckling av Internet i Sverige. Under utvecklingen av Bredbandskollen och tidigare TPtest har både Post- och telestyrelsen och Konsumentverket varit delaktiga, men sedan den 14 januari 2009 drivs Bredbandskollen helt självständigt av .SE. Däremot har .SE fortsatt regelbundna kontakter med Post- och telestyrelsen och Konsumentverket för att utbyta kunskaper och information i olika frågor och informera konsumenter om Bredbandskollen. I samarbetet ingår även svenska bredbands- och telekomoperatörer liksom Telekområdgivarna (Tidigare Konsumenternas tele- och Internetbyrå).

Men om det nu är ett genuint meddelande, varför står det då "Bon Support" och "support@bontouch.com" i To fältet? Det här är inte min adress. Var står min egen adress? Hur vet jag på vilket konto jag har fått det här meddelandet?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Var exakt i Bredbandskollens FAQ står det att det är .SE som har kodat apparna?

Men om det nu är ett genuint meddelande, varför står det då "Bon Support" och "support@bontouch.com" i To fältet? Det här är inte min adress. Var står min egen adress? Hur vet jag på vilket konto jag har fått det här meddelandet?

Jag kan inte se att det står att .SE har kodat apparna, bara att de ligger bakom organisationen Bredbandskollan. Bredbandskollan kan ju sedan i sin tur ha anställt någon utomstående för att utveckla apparna. Andra frågan kan jag inte svara på, men du kan ju säkert kontakta Bontouch och fråga.

Permalänk
Bredbandskollen

Hej,

Jag heter Rickard Dahlstrand och är ansvarig för tjänsten Bredbandskollen.

Bontouch är precis som några av er klurat ut Bredbandskollens nuvarande konsult för iOS & Android-utveckling, så det är inget fuffens med detta mail.

Bredbandskollen är en av många tjänster som .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) driver och vi använder både anställda (t.ex. jag) och konsulter (t.ex. Bontouch) för att utveckla och underhålla tjänsten.

Inför varje release genomför vi alltid en extern betatest. Denna kommer alltid efter att vi själva testat, så det ska inte finnas några stora buggar kvar. Men det känns alltid tryggt att våra användare också får testa lite innan vi gör en release. Denna test föregås också nästan alltid av ett inlägg på Facebook som i detta fallet denna: https://www.facebook.com/bredbandskollen/posts/10151737945640...

Vi använder ett system som heter Testflight för att hantera testarna, det behövs egentligen inte men underlättar testningen extremt mycket för både iOS och Android.

I detta fall så bad jag Anders skicka ut mail till våra betatestare men jag insåg när jag läser detta att vi borde skickat ut detta via vår support-mail istället. Ingen skugga ska falla på Anders eller Bontouch i detta fall.

Det är också värt att veta att vi endast skickar ut mail till användare som uttryckligen bett att få betatesta Bredbandskollen via vår support. Vi skickar alltså inte ut till folk som kontaktar vår support i andra ärenden.

Har ni ytterligare frågor så får ni gärna kontakta oss via vår support på support@bredbandskollen.se. Jag kan tyvärr svara på alla inlägg i detta forum.

Vänliga hälsningar, Rickard.

Permalänk
Skrivet av rdahlstrand:

Hej,

Jag heter Rickard Dahlstrand och är ansvarig för tjänsten Bredbandskollen.

Bontouch är precis som några av er klurat ut Bredbandskollens nuvarande konsult för iOS & Android-utveckling, så det är inget fuffens med detta mail.

Bredbandskollen är en av många tjänster som .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) driver och vi använder både anställda (t.ex. jag) och konsulter (t.ex. Bontouch) för att utveckla och underhålla tjänsten.

Hej Rickard!

Tack för att du tog dig tid att registrera dig här på Sweclockers och svara på några av de här frågorna.

När du skriver "uttryckligen bett att få betatesta Bredbandskollen", refererar du till Bredbandskollens webbsida då eller appen? Jag minns nämligen inte när jag har uttryckligen valt att vara betatestare för Bredbandskollen. Jag har som sagt använt Bredbandskollen appen. Men något sånt val minns jag inte att jag har gjort. Men jag kommer att betatesta appen ändå när ni väl har släppt den.

Ja, det är rätt. Ni borde ha använt support-adressen i både From och To fältet. Det här skickades som Bcc massmail, och det kan man se på SMTP kuveret. Normalt använder man samma adress när man skickar Bcc mail.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Bredbandskollen

Hej,

Ingen orsak. Betatestmailet skickades ut till mycket få (under 100 personer) och endast sådana som anmält intresse för betatester. Ibland så kan vår support ha svårt att veta ifall det är iOS, Android eller webmätningen som avses när en användare anmäler intresse, så det finns viss risk att det går ut lite för många mail.

Ifall du skickar ett mail till support@bredbandskollen.se så ska jag kan jag försöka spåra hur du hamnade på listan och ifall du önskar ta bort dig så att du slipper dessa mail i fortsättningen. Skriv i mailet att jag lovat ta hand om detta så hamnar det rätt.

Vänliga hälsningar, Rickard.

Skrivet av ElectroGeeza:

Hej Rickard!

Tack för att du tog dig tid att registrera dig här på Sweclockers och svara på några av de här frågorna.

När du skriver "uttryckligen bett att få betatesta Bredbandskollen", refererar du till Bredbandskollens webbsida då eller appen? Jag minns nämligen inte när jag har uttryckligen valt att vara betatestare för Bredbandskollen. Jag har som sagt använt Bredbandskollen appen. Men något sånt val minns jag inte att jag har gjort. Men jag kommer att betatesta appen ändå när ni väl har släppt den.

Ja, det är rätt. Ni borde ha använt support-adressen i både From och To fältet. Det här skickades som Bcc massmail, och det kan man se på SMTP kuveret. Normalt använder man samma adress när man skickar Bcc mail.