Permalänk

ASUS VN247H kalibreringsproblem

Jag köpte nyligen en ASUS VN247H skärm och har problem med kalibreringen. Den ger väldigt bra bild förutom att skärpeinställningen är på tok för hög vilket ger fula artifakter runt text och detaljerade bilder.

På asus finns det 6st "splendid modes"

på alla utom Theater kan man inte sänka sharpness så att bilden faktiskt blir skarp och inte förstörd. men färgerna är aldeles för mättade och verkar knapt gå att göra något åt det. Gråskalorna är också lite hackiga

i standardläget (som ger absolut bäst bild från början) går inte sharpness att justera

i sRGB läget (som inte ser ut att följa sRGB) ser gråskalor väldigt bra ut men går inte att sänka sharpness eller justera ljusstyrkan.

Jag är väldigt besviken över att bilden blir mindre skarp än min tidigare samsung från 2008

Går sånt här att justera eller blir det helt enkelt att slänga/sälja/lämna tillbaka och köpa en skärm som visar den bild den får utan att göra om den så mkt....

Permalänk
Bildexpert 📺

Har inte direkt erfarenhet av VN274H men det brukar vara "Standard" som är användbart på ASUS-skärmarna. Övriga lägen är ofta märkligt processade och kan visa upp en del direkta fel.

Sharpness-reglaget ska du inte behöva reglera alls, så att det saknas är i mina ögon en fördel eftersom man annars riskerar tillföra något som inte ska vara där. Kör du pixelmappat mot skärmen (vilket givetvis rekommenderas) är det redan skarpt som källan tillåter.

Permalänk

Just i det här fallet är sharpness på 40 (0-100 i steg om 10)

30 ger korrekt skärpa = varken suddiga eller overdriveade kanter

i theater mode går det att ändra skärpan (standard där är 60 men sänkerman till 30 blir det perfekt)

det är ingen fördel att det saknas iom att standardinställningen är på tok för hög för att ge bra bild.

om man kör med native res på hdmi (1920x1080@60hz) borde det ju bli 1:1 pixelmappning.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ajdå! Du menar att "Standard" lägger på skärpa och ger kantskuggor, men inte tillåter ändring av Sharpness-reglaget? ”Theater mode” har på de ASUS-skärmar jag sett varit rätt galet i övrigt. Kanske en skärm som borde åka tillbaka i kartongen?

Permalänk

Exakt så, den lägger på kantskuggor för att det ska "se bättre ut" och det gör bara att allt känns vasst och jobbigt att se på..

ingen skärm jag rekomenderar för vanligt skrivbordsarbete eftersom den har så hög kontrast.

Jo, men verkar som webhallens returpolicy inte gäller vid öppnad förpackning om man har handlat över disk (även om man inte då heller har kunnat se produkten man har köpt)

Monitorn har så överdrivna färger (typ samsung galaxy s3) att man få huvudvärk ganska snabbt iom att den är mkt större än en telefon, kontrasten är på tok för hög och gamman går inte att reglera...

Dock mkt bra för spel, men personligen har jag alltid föredragit mjukare färger

att det inte finns skärmar utan presets som man kan ställa in profiler själv... #firstworldproblems