(C:) Förlorar konstant minne.

Permalänk

(C:) Förlorar konstant minne.

Hej!

Det finns liknande trådar om detta, men det finns ingen som beskriver just mitt problem, samt en lösning på det.

Så jag sitter på en 1 TB intern SATA hårddisk med Windows 7som varit fungerande i snart 2-3 år.
På senaste tiden (4-5 månader tillbaka) så har hårddisken sakta men säkert bara tappat mer och mer minne.
Ett exempel från igår ikväll bara:
Kl 19:41 - 8,7 GB tillgängligt.
Kl 19:57 - 8,46 GB tillgängligt.
Kl 20:15 - 8,45 GB tillgängligt.

Under denna tid har inga program installerats eller raderats. Samt inge filer eller dylikt heller.
Och såhär pågår det, någonting tar upp minnet. Jag raderar program och filer för att hålla det på en stadig 10-15 GB för att det skall gå att använda datorn.

Lite förhoppningsvis nödvändig fakta:
- Windows 7 Ultimate 64-bit används.
- Hårddisken är uppdelad på 3 partitioner av 300 GB, 500 GB och (C:) på 150 GB atm.
- Systemåterställning och dess återställningspunkter är helt avstängda / deaktiverade.
- Hypernationsläge är deaktiverat.
- Varken TreeSize eller SpaceSniffer kunde hitta dessa GB, de tog inte ens med dem i beräkningen.
- Har även provat att wipa fritt minne samt rensa onödiga filer med Privacy Eraser Pro utan effekt, (löste bara upp 3 GB).
- Jag har provat med diskrensning och all basic stuff utan framgång.
- Låst växlingsfilens utrymme.
- Flyttat ALLA program/spel som bör ta mer än 5 GB styck till en annan partiton av disken.

Så i princip saknar jag runt 100 GB på (C:) vilket är en hel del, särskilt när den hela tiden käkar upp mer och mer minne.

Nu hoppas jag att det finns någon som kan ge mig en lösning på detta, annars blir det att vidta den sista utvägen att omformatera hela (C:) och se om det kan lösa problemet. Skulle dock gärna vilja veta vad det kan ha berott på även om jag tvingas omformatera partitionen.

Tack i förhand för hjälp, fråga om det är något jag missat att tillägga.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av krosmatic:

Hej!

Det finns liknande trådar om detta, men det finns ingen som beskriver just mitt problem, samt en lösning på det.

Så jag sitter på en 1 TB intern SATA hårddisk med Windows 7som varit fungerande i snart 2-3 år.
På senaste tiden (4-5 månader tillbaka) så har hårddisken sakta men säkert bara tappat mer och mer minne.
Ett exempel från igår ikväll bara:
Kl 19:41 - 8,7 GB tillgängligt.
Kl 19:57 - 8,46 GB tillgängligt.
Kl 20:15 - 8,45 GB tillgängligt.

Under denna tid har inga program installerats eller raderats. Samt inge filer eller dylikt heller.
Och såhär pågår det, någonting tar upp minnet. Jag raderar program och filer för att hålla det på en stadig 10-15 GB för att det skall gå att använda datorn.

Lite förhoppningsvis nödvändig fakta:
- Windows 7 Ultimate 64-bit används.
- Systemåterställning och dess återställningspunkter är helt avstängda / deaktiverade.
- Hypernationsläge är deaktiverat.
- Varken TreeSize eller SpaceSniffer kunde hitta dessa GB, de tog inte ens med dem i beräkningen.
- Har även provat att wipa fritt minne samt rensa onödiga filer med Privacy Eraser Pro utan effekt, (löste bara upp 3 GB).
- Jag har provat med diskrensning och all basic stuff utan framgång.
- Låst växlingsfilens utrymme.
- Flyttat ALLA program/spel som bör ta mer än 5 GB styck till en annan partiton av disken.

Så i princip saknar jag runt 100 GB på (C:) vilket är en hel del, särskilt när den hela tiden käkar upp mer och mer minne.

Nu hoppas jag att det finns någon som kan ge mig en lösning på detta, annars blir det att vidta den sista utvägen att omformatera hela (C:) och se om det kan lösa problemet.

Tack i förhand för hjälp, fråga om det är något jag missat att tillägga.

Kickat på cache och tmp filer? De varierar ju mer eller mindre alltid i storlek.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem!!!
Windows 7 sabbar utrymmet på min C: disk. Har en 64gig ssd. Oavsett hur jag gör så lägger sig mer och mer info på C:
Börjar störa mig enormt mycket på detta. Installerar ALLA program på Andra diskar. Försöker flytta alla cache mappar till andra diskar etc. Inget hjälper. Har även stängt av alla funktioner som du nämner.

Permalänk

Ja tyvärr är varken några av cache eller tmp filerna "för" stora.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Kickat på cache och tmp filer? De varierar ju mer eller mindre alltid i storlek.

Han skrev ju,
- Har även provat att wipa fritt minne samt rensa onödiga filer med Privacy Eraser Pro utan effekt, (löste bara upp 3 GB).
- Jag har provat med diskrensning och all basic stuff utan framgång.
Det tar ju bort cache,

CCleaner bör annars ta bort all cache på allt typ.

Spacesniffer bör hitta vad det är som tar upp plats, Vet dock inte om det hittar "gömda" filer och mappar, Annars kan det vara något virus som skapar massa "data" som inte syns.
Har faktiskt ingen aning om jag ska vara ärlig, för mycket socker dricka i kroppen just nu.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mondrey:

Jag har samma problem!!!
Windows 7 sabbar utrymmet på min C: disk. Har en 64gig ssd. Oavsett hur jag gör så lägger sig mer och mer info på C:
Börjar störa mig enormt mycket på detta. Installerar ALLA program på Andra diskar. Försöker flytta alla cache mappar till andra diskar etc. Inget hjälper. Har även stängt av alla funktioner som du nämner.

Ligger din användares hemkatalog på C:? Det är ju en typisk platstjuv eftersom många program gillar att lägga saker där.
(Utöver då Windows-katalogen som har en tendens att svälla över tid.)

Vad gäller TS fråga så låter det ju lite knepigt om det inte går att hitta några filer som tar upp det här utrymmet som försvinner. Påverkar en omstart alls det tillgängliga utrymmet eller är det precis likadant med ett alldeles nystartat system?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CitroFrukten:

Han skrev ju,
- Har även provat att wipa fritt minne samt rensa onödiga filer med Privacy Eraser Pro utan effekt, (löste bara upp 3 GB).
- Jag har provat med diskrensning och all basic stuff utan framgång.
Det tar ju bort cache,

CCleaner bör annars ta bort all cache på allt typ.

Har inte testat något av programmen så måste ju fråga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

Han skrev ju,
- Har även provat att wipa fritt minne samt rensa onödiga filer med Privacy Eraser Pro utan effekt, (löste bara upp 3 GB).
- Jag har provat med diskrensning och all basic stuff utan framgång.
Det tar ju bort cache,

CCleaner bör annars ta bort all cache på allt typ.

Spacesniffer bör hitta vad det är som tar upp plats, Vet dock inte om det hittar "gömda" filer och mappar, Annars kan det vara något virus som skapar massa "data" som inte syns.
Har faktiskt ingen aning om jag ska vara ärlig, för mycket socker dricka i kroppen just nu.

Privacy Eraser Pro fungerar på samma sätt som CCleaner fast det ger en även alternativ att kunna skriva över filer så att de minimeras till 0 bytes så det skall vara rensat.

Det jag finner lustigt är att varken TreeSize eller Spacesniffer inte kan identifiera GB'sen som saknas. Om detta berodde på en skadad hårddisk borde väl jag i så fall inte tappa MB's så kontinuerligt och snabbt som jag nu gör.
Dolda mappar och filer bör ju programmen också hitta, så ett virus känns ju att utesluta, har även sökt av datorn och inte varit i kontakt med några virus sen det här började.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ligger din användares hemkatalog på C:? Det är ju en typisk platstjuv eftersom många program gillar att lägga saker där.
(Utöver då Windows-katalogen som har en tendens att svälla över tid.)

Vad gäller TS fråga så låter det ju lite knepigt om det inte går att hitta några filer som tar upp det här utrymmet som försvinner. Påverkar en omstart alls det tillgängliga utrymmet eller är det precis likadant med ett alldeles nystartat system?

Användaren ligger på (C:) men (C:)\användare ligger endast på 7,71 GB enligt egenskaperna.

Omstart har ej påverkat minnet vad jag har märkt av heller.

Permalänk

Om du vill kolla Disken CMD chkdsk /r Så frågar den om restart tyrck Y och låt det gå vid upstart, Då diskproblem kan göra såhär,

Samt Internet explorer offline files kan äta mycket plats då det kan bugga, Samt Kaspersky och andra viruz program kan skapa loggar som tar en jävla massa plats, dessa syns inte på "space sniffers"
Restore points - Kolla igen för säkerhetens skull.

Det är vad jag har hittat när jag googlat runt med liknande problem som dig.

Sist men inte minst, CMD skriv in "vssadmin list shadows" utan "" Så kan du se hur många shadows du har.
För ta bort alla på C skriv i cmd vssadmin delete shadows /for=c: /all
Det var det sista jag hittade idag. tydligen flera som förlorat stora mängder utrymme tack vare shadows.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Jag har nu löst mitt problem.

Efter mycket om och men så hittade jag en kryssruta jag glömt att trycka i, nämligen "visa känsliga systemfiler".
Efter att ha gjort det körde jag "dir /s /ah" i cmd för att hitta stora gömda mappar.

Mitt fynd blev 9 mappar på 87 GB med en total av (håll i er nu) 7,2 miljoner filer.
Internet Explorer har suttit och laddat ner värdelösa filer åt mig i snart ett halvår nu. Men enligt Microsoft dem själva så är det ett känt fel (se följande länk) -> http://answers.microsoft.com/en-us/ie/forum/ie10-windows_7/ex...

Sökvägen där jag hittade mappen -> Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5

Tack för alla snabba svar och hjälp!

Permalänk
Medlem

Har ni stängtav pagefile och hibernation ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krosmatic:

Jag har nu löst mitt problem.

Efter mycket om och men så hittade jag en kryssruta jag glömt att trycka i, nämligen "visa känsliga systemfiler".
Efter att ha gjort det körde jag "dir /s /ah" i cmd för att hitta stora gömda mappar.

Mitt fynd blev 9 mappar på 87 GB med en total av (håll i er nu) 7,2 miljoner filer.
Internet Explorer har suttit och laddat ner värdelösa filer åt mig i snart ett halvår nu. Men enligt Microsoft dem själva så är det ett känt fel (se följande länk) -> http://answers.microsoft.com/en-us/ie/forum/ie10-windows_7/ex...

Sökvägen där jag hittade mappen -> Windows\System32\config\systemprofile\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5

Tack för alla snabba svar och hjälp!

Det nämns ju också i den tråden att det förmodligen är någon malware som installerats och använt datorn som proxy server, så kanske en komplett ominstallation av windowspartitionen kanske inte är en sån dum idée?

Permalänk
Skrivet av hezzel:

Det nämns ju också i den tråden att det förmodligen är någon malware som installerats och använt datorn som proxy server, så kanske en komplett ominstallation av windowspartitionen kanske inte är en sån dum idée?

Som sagt så är det på grund av en känd internet explorer bugg.

Permalänk
Skrivet av eXim:

Har ni stängtav pagefile och hibernation ?

Jag har redan löst problemet, och som det står så är det redan gjort.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig!

Ifall nån har mitt problem som var liknande kan jag tipsa om:
C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows\Windows.edb
(windows 8)

97gb hade den hunnit bli innan jag hittade felet i indexerings-inställningarna.
Händer lite random ibland för mig, så det gäller att vara på sin vakt haha

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MiG|ISbit:

Skönt att det löste sig!

Ifall nån har mitt problem som var liknande kan jag tipsa om:
C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows\Windows.edb
(windows 8)

97gb hade den hunnit bli innan jag hittade felet i indexerings-inställningarna.
Händer lite random ibland för mig, så det gäller att vara på sin vakt haha

Vaddå för fel i indexeringsinställningarna? Kan du förklara närmare?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vaddå för fel i indexeringsinställningarna? Kan du förklara närmare?

Vet inte exakt egentligen vad felet är.
Men jag ta bort indexering på vissa större mappar, och då blev det bättre.
Kollade igår, och då låg windows.edb på 4 gb. Vet inte vad som är rimligt, men jag tycker ändå att 4gb för ett index är otroligt stort.
Kanske är för att jag har indexering även på fil-innehåll som gör att det blir mycket.
Det är svårt att trimma inställningarna, för det kan ta nån vecka innan man märker av felet med lavinartad ökning av indexfilen.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)