Sony Vaio Pro 11/13 (1:a generationen, hösten 2013) – Uppdateras kontinuerligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Det verkar som att det finns ett nytt problem, jag skrev lite om det i andra tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1218029-sony-vaio-pro-13-a/index29.html#post13998216

I korthet så är vi ett gäng som har problem med att datorn inte kommer ur sleep-läget efter upgraderingen till 8.1. Man får alltså starta om den istället för att väcka den. Det lilla jag har hunnit kolla så verkar det vara en bios-uppdatering som ska till för att fixa det. Problemet är att Sonys bios-verktyg inte verkar kunna köras i 8.1 så man måste först nedgradera till Windows 8 och sedan köra det därifrån innan man uppgraderar till 8.1 igen.

Någon som vet mer och/eller som också är drabbad?

Skrivet av chaffis:

Jo jag är också drabbad, mycket irriterande och det verkar inte heller som det är möjligt att "avinstallera 8.1" utan man får väl snarare installera om Windows 8, irriterande. Hade jag vetat om detta problemet så hade jag inte uppgraderat till 8.1 ännu.

Ett andra symptom verkar vara att om man låtar datorn gå ner i vila med skärmen öppen, dvs den går ner efter en viss tid så stänger datorn ner istället så när du trycker på power knappen efter detta så startar datorn från noll så att säga, om man däremot låter den gå ner i vila genom att stänga locket/skärmen så verkar det fungera.

En sak till som verkar strula är skärmens badgrund belysning och dimming av skärmen, detta felet kan man dock leva med ett litet tag även om det påverkar batteritiden såklart.

I övrigt så vet jag inte mer.

/Fredrik

Skrivet av Sydberg:

För er med problem kan jag tipsa om följande läsning:

http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/7207...

och http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/7207...

För övrigt har även jag, efter uppgradering till Win 8.1, problemet med att när skärmen har slocknat så startar den inte när jag försöker aktivera den igen. Som det har påpekats ovan (och i den andra tråden) är detta förmodligen BIOS-relaterat.

Förhoppningsvis kommer SONY med lösningar inom kort, men just det problem jag har kan jag leva med (åtminstone för tillfället). Men självklart vill vi ha felfria datorer - i alla avseenden!

Har ni allihopa installerat alla de senaste programmen och drivrutinerna till Win 8.1 från Sonys hemsida? http://www.sony.se/support/sv/product/SVP1321C5E/updates

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Jag är tämligen säker på att jag har gjort det. (Skippade dock Intel smart connect, men det borde inte ha betydelse för mig? Kan ju iofs testa. Återkommer om detta funkade...)

Denna uppdatering: Sony Video Processor (Intel) - 4.1.2247.08090 - verkar dock bara starta och liksom "ladda" (initieras) för mig och sen händer det inget mer...? (Kan iofs vara att uppdateringen helt enkelt är "färdiginstallerad" , men normalt sett brukar man ju behöva klicka vidare, och så...) Men jag tror att det är lugnt ändå, eftersom jag installerade den här uppdateringen istället: https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdI...

Permalänk
Medlem

Känns lite surt att behöva installera om sin dator och gå tillbaka till Windows 8 men just nu funkar min dator så dåligt att jag verkligen har den funderingen.

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sydberg:

Jag är tämligen säker på att jag har gjort det. (Skippade dock Intel smart connect, men det borde inte ha betydelse för mig? Kan ju iofs testa. Återkommer om detta funkade...)

Denna uppdatering: Sony Video Processor (Intel) - 4.1.2247.08090 - verkar dock bara starta och liksom "ladda" (initieras) för mig och sen händer det inget mer...? (Kan iofs vara att uppdateringen helt enkelt är "färdiginstallerad" , men normalt sett brukar man ju behöva klicka vidare, och så...) Men jag tror att det är lugnt ändå, eftersom jag installerade den här uppdateringen istället: https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdI...

Skrivet av chaffis:

Känns lite surt att behöva installera om sin dator och gå tillbaka till Windows 8 men just nu funkar min dator så dåligt att jag verkligen har den funderingen.

/Fredrik

Har ni kollar fredagspanelen? Verkar som att 8.1 bråkar på många laptops och surfplattor från många olika tillverkare. Emil går till och med så långt som att tipsa alla som inte uppdaterat än att vänta ett tag om en googling på ens modellnr + 8.1 ger information om problem.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat några fixar och inte heller revertat till win 8 ännu. Mycket för att jag hoppas på att Sony släpper någon form av fix samt att i Sony Vaio Pro-tråden hos notebookreview så säger folk att Bios-uppgraderingen faktiskt inte hjälper iaf. Jag funderar på att gå tillbaka till win 8 och sedan vänta med win 8.1 faktiskt.

Finns det folk som har win 8.1 och som INTE har problem? Hur har ni i så fall gjort?

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem

Jag har gått tillbaka till Windows 8 nu och äntligen funkar det som man förväntar sig. väntar väl någon månad innan jag uppgraderar igen för det kändes som 8.1 var bättre om man frånser de buggar som finns med Vaio Pro just nu.

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Jag har också nedgraderat till Windows 8. Jag hittade först en fix på problemet här:
http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/7207...

Dock verkade min wlan-drivare bugga ur vid uppdatering vid ett senare tillfälle. Rättare sagt: uppdateringen som Vaio Vare ville hämta åt mig gick inte att installera. Vet dock inte om de har med varandra att göra på något sätt. Hur som helst tröttnade jag och blåste hela datorn och körde allt från början.

Nu sitter jag med Windows 8 igen och allt funkar. Jag är sugen på att köra in Windows 8.1 igen men jag är lite orolig för att jag ska få tillbaka problemen igen så jag väntar nog ett tag.

Jag frågar igen: Är det någon som har uppgraderat till 8.1 och som inte har problemen? Hur gjorde du/ni i så fall?

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Avstängd
Skrivet av l-d:

Jag har också nedgraderat till Windows 8. Jag hittade först en fix på problemet här:
http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/7207...

Dock verkade min wlan-drivare bugga ur vid uppdatering vid ett senare tillfälle. Rättare sagt: uppdateringen som Vaio Vare ville hämta åt mig gick inte att installera. Vet dock inte om de har med varandra att göra på något sätt. Hur som helst tröttnade jag och blåste hela datorn och körde allt från början.

Nu sitter jag med Windows 8 igen och allt funkar. Jag är sugen på att köra in Windows 8.1 igen men jag är lite orolig för att jag ska få tillbaka problemen igen så jag väntar nog ett tag.

Jag frågar igen: Är det någon som har uppgraderat till 8.1 och som inte har problemen? Hur gjorde du/ni i så fall?

Mitt Wlan var kasst på både 8an och 8.1, men det löstes genom en Windows Update.
Har dock problem med att skärmen inte vill vakna till liv, men det var bara att välja "Never" i "Turn off screen"-settings!

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Avstängd

Fix till skärmen efter sleepmode i Windows 8.1!

Våra internationella fränder på http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/7207... upptäckte att den nyaste Intel Graphics DriverN löser problemet med död skärm efter sleepmode i Windows 8.1!

Det fungerade för mig med

https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&Dwnld...

Varsågod!

Nu ska vi bara fixa Control Center och den där jävla touchpaden..

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0pe:

Fix till skärmen efter sleepmode i Windows 8.1!

Våra internationella fränder på http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/7207... upptäckte att den nyaste Intel Graphics DriverN löser problemet med död skärm efter sleepmode i Windows 8.1!

Det fungerade för mig med

https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&Dwnld...

Varsågod!

Nu ska vi bara fixa Control Center och den där jävla touchpaden..

Jo, det var den fixen jag hänvisade till här ovan. Det fixade problemet med att skärmen inte vaknar igen. Dock fick jag problem med wlan-drivrutinen efteråt och vid det laget tröttnade jag och blåste hela laptopen tillbaka till Windows 8.

Vad är det för problem du har med Control Center och touchpaden?

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0pe:

Mitt Wlan var kasst på både 8an och 8.1, men det löstes genom en Windows Update.
Har dock problem med att skärmen inte vill vakna till liv, men det var bara att välja "Never" i "Turn off screen"-settings!

Jag har faktiskt aldrig upplevt några problem med wlanet, varken i 8 eller 8.1. Dock fick jag inte uppgradera till senaste drivaren (installationen slutförs aldrig) och vad det beror på vet jag inte. En gissning är att allt mixtrande fram och tillbaka med olika lösningar för skärm-problemet kanske sabbade något.

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem

Fungerar också att köra "Vaio Update" nu, uppdaterar lite annat smått å gott också.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av l-d:

Jo, det var den fixen jag hänvisade till här ovan. Det fixade problemet med att skärmen inte vaknar igen. Dock fick jag problem med wlan-drivrutinen efteråt och vid det laget tröttnade jag och blåste hela laptopen tillbaka till Windows 8.

Vad är det för problem du har med Control Center och touchpaden?

Okej, har ej haft problem med wlanet än. Det strulade i början men sen fixade en Windows Update det.

Kan inte installera Vaio Control Center. Står att jag har en nyare version men det stämmer ju inte riktigt..
Touchpaden är mongo. Den är överkänslig, och som en frustrerad kille blir det inte bättre av att muspekaren flyger kors och tvärs med diverse missclicks så fort man försöker göra något vettigt. Varför valde sony att ha touch på just knapparna...?

Det är solklart att Win 8.1 är lite problematiskt just nu, men jag ger mig inte förrän jag har drivrutinerna på plats.

Som någon annan nämnde är även min skärm grynig, vilket syns mest mot vit bakgrund - är era det med?

Funderar starkt på att skicka tillbaka datorn och köpa en MBP Retina 13", lite dyrare - men förmodligen mindre krångligare..

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0pe:

Okej, har ej haft problem med wlanet än. Det strulade i början men sen fixade en Windows Update det.

Kan inte installera Vaio Control Center. Står att jag har en nyare version men det stämmer ju inte riktigt..
Touchpaden är mongo. Den är överkänslig, och som en frustrerad kille blir det inte bättre av att muspekaren flyger kors och tvärs med diverse missclicks så fort man försöker göra något vettigt. Varför valde sony att ha touch på just knapparna...?

Det är solklart att Win 8.1 är lite problematiskt just nu, men jag ger mig inte förrän jag har drivrutinerna på plats.

Som någon annan nämnde är även min skärm grynig, vilket syns mest mot vit bakgrund - är era det med?

Funderar starkt på att skicka tillbaka datorn och köpa en MBP Retina 13", lite dyrare - men förmodligen mindre krångligare..

Kanske en idiotfråga men jag ställer den iaf: Har du testat att via Vaio Care av/återinstallera Vaio Control Center? Så vet jag att andra har gjort som har haft liknande problem, dvs att de påstås ha en nyare version installerad fastän det inte stämmer.

Jag har heller aldrig haft några problem med min touchpad och överkänslighet. Snarare tvärtom i så fall att jag tycker att det är lite svårt att scrolla för att det liksom inte alltid "tar". Antingen så har du ett måndagsexemplar eller så är det något knas med drivrutinen. Ny idiotfråga här: Har du försökt att avinstallera touchpaden, dvs ta bort den i enhetshanteraren och sedan starta om?

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Fungerar också att köra "Vaio Update" nu, uppdaterar lite annat smått å gott också.

Finns det alltså en fix via Vaio Update som löser problemet med att skärmen inte vaknar efter sleep?

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Avstängd
Skrivet av l-d:

Finns det alltså en fix via Vaio Update som löser problemet med att skärmen inte vaknar efter sleep?

Läs mitt tidigare inlägg!

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0pe:

Läs mitt tidigare inlägg!

Jodå, jag är med på den uppdateringen och jag tipsade som sagt var om den jag med.

Jag undrade bara om den hade kommit med i Vaio Update eller om det fortfarande var direktlänken till Intel som gällde. Anledningen är att det ju kan vara viss skillnad på det som har passerat Sonys Vaio Update-kontroll och det som släpps direkt av Intel.

För att förtydliga: Jag undrade alltså om uppdateringen via Vaio Update fixade just det problemet. Det verkar den göra (har inte testat själv ännu dock) så saken är utagerad.

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Jodå, jag är med på den uppdateringen och jag tipsade som sagt var om den jag med.

Jag undrade bara om den hade kommit med i Vaio Update eller om det fortfarande var direktlänken till Intel som gällde. Anledningen är att det ju kan vara viss skillnad på det som har passerat Sonys Vaio Update-kontroll och det som släpps direkt av Intel.

För att förtydliga: Jag undrade alltså om uppdateringen via Vaio Update fixade just det problemet. Det verkar den göra (har inte testat själv ännu dock) så saken är utagerad.

Fungerade först, sen inte längre...

Uppdaterade drivrutinen manuellt via sidan, nu verkar det funka.

EDIT: Nej, det verkar inte som om problemet är löst ännu, skärmen vaknar inte när jag försöker väcka den efter några minuter med locket stängt.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Fungerade först, sen inte längre...

Uppdaterade drivrutinen manuellt via sidan, nu verkar det funka.

EDIT: Nej, det verkar inte som om problemet är löst ännu, skärmen vaknar inte när jag försöker väcka den efter några minuter med locket stängt.

Strular det fortfarande?

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem

Få ut max ur 128gb hd

Köpte en SVP13 för en vecka sedan (kommer från en Zenbook) och måste säga att det varit utan problem efter att jag uppdaterat wifi.

Hur som helst så är lagringen ett stort problem. Hur mkt att man få ut ur 128gb.. antar att systemet tar 16 gb och resten borde vara fritt? Som det set ut idag så har jag 60gb över som nytt.

Är det bästa att installera om Windows och ta bort recovery?
Hur mkt hag jag kvar då?

Måste jag har kvar recovery enheten innan jag följer följande instruktioner?

Charms -> inställningar -> Ändra datorinställningar -> Allmänt -> Scrolla ner och finn: "Ta bort allt och installera om Windows".

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Köpte en SVP13 för en vecka sedan (kommer från en Zenbook) och måste säga att det varit utan problem efter att jag uppdaterat wifi.

Hur som helst så är lagringen ett stort problem. Hur mkt att man få ut ur 128gb.. antar att systemet tar 16 gb och resten borde vara fritt? Som det set ut idag så har jag 60gb över som nytt.

Är det bästa att installera om Windows och ta bort recovery?
Hur mkt hag jag kvar då?

Måste jag har kvar recovery enheten innan jag följer följande instruktioner?

Charms -> inställningar -> Ändra datorinställningar -> Allmänt -> Scrolla ner och finn: "Ta bort allt och installera om Windows".

Om jag förstår dig rätt finns all information du behöver i första inlägget under "Lagring". Om jag har missförstått dig eller om informationen där inte är tillräckligt tydlig får du citera och skriva det.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gubel:

Köpte en SVP13 för en vecka sedan (kommer från en Zenbook) och måste säga att det varit utan problem efter att jag uppdaterat wifi.

Hur som helst så är lagringen ett stort problem. Hur mkt att man få ut ur 128gb.. antar att systemet tar 16 gb och resten borde vara fritt? Som det set ut idag så har jag 60gb över som nytt.

Är det bästa att installera om Windows och ta bort recovery?
Hur mkt hag jag kvar då?

Måste jag har kvar recovery enheten innan jag följer följande instruktioner?

Charms -> inställningar -> Ändra datorinställningar -> Allmänt -> Scrolla ner och finn: "Ta bort allt och installera om Windows".

Du gör bäst i att i formateringsalternativ vid fresh Windowsinstallation ta bort Recovery-partitionerna.
Sammanlagt hade jag 5st olika på SSDn och det var skönt att frigöra 30GB+..!

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Strular det fortfarande?

Ja, har fortfarande problemet med att skärmen inte vaknar.

Fugerade första gången jag testa efter uppdateringen av drivrutinerna, men inte sen.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Ja, har fortfarande problemet med att skärmen inte vaknar.

Fugerade första gången jag testa efter uppdateringen av drivrutinerna, men inte sen.

Jag har nu kört i ca ett dygn med Windows 8.1 och för mig funkar väckning av skärm utan problem efter uppdatering av drivrutinen. Jag kanske ska säga att jag har touch-skärm, det KAN ju vara skillnad på om man har det eller inte.

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Jag har nu kört i ca ett dygn med Windows 8.1 och för mig funkar väckning av skärm utan problem efter uppdatering av drivrutinen. Jag kanske ska säga att jag har touch-skärm, det KAN ju vara skillnad på om man har det eller inte.

kanske, jag har iaf uppdaterat allt man kan uppdatera... :\

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

kanske, jag har iaf uppdaterat allt man kan uppdatera... :\

Har du varit inne på Intels webbsida och kört dess egna scanning efter drivrutiner som kan/bör uppdateras? Annars har jag nog tyvärr ingen idé om hur man ska lösa det mer än att vänta på en uppdatering från Sony.

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Har du varit inne på Intels webbsida och kört dess egna scanning efter drivrutiner som kan/bör uppdateras? Annars har jag nog tyvärr ingen idé om hur man ska lösa det mer än att vänta på en uppdatering från Sony.

nää, jag tankade den grafikdrivrutinen, vilken länkades till tidigare på sidan.

Är det samma?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

nää, jag tankade den grafikdrivrutinen, vilken länkades till tidigare på sidan.

Är det samma?

Det är nog samma ja. Borde iaf vara det. Då har jag slut på idéer tyvärr...

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Det är nog samma ja. Borde iaf vara det. Då har jag slut på idéer tyvärr...

kom en uppdatering av grafikkortsdrivrutin via "windows update", och nu verkar det funka!

Jag blir så förvirrad, trodde jag hade det senaste, iom. uppdateringen från Intels sida, som för övrigt var betydligt större!
Nu finns det för övrigt en ny "graphics driver update" på 1,2mb via Vaio Update! Förvirringen är total!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Fick min SVP13 idag och är jättenöjd, men det är en sak som inte vill fungera och det är att jag kan inte justera ljusstyrkan med Fn-knappen, kör W8.1. Någon som har nåt tips på lösning?

Jag har stängt av automatisk justering i Intelprogramet och i Vaio Control Center.