Köpråd/feedback: Ljudlös HTPC

Permalänk
Medlem

Köpråd/feedback: Ljudlös HTPC

Efter åtskilliga timmar har jag äntligen fått ihop ett komplett förslag på min nya HTPC..

Jag har tänkt bygga den i Streacoms FC8-evo chassi då jag vill prova på en helt passiv lösning. Det känns som att jag har argument och anledningar till alla valen av hårdvarukomponenter men det är ju så lätt att missa något uppenbart när man är inne i sina egna tankesätt, så jag tänkte be er om hjälp att ta en snabb titt på min setup och kanske ge lite feedback.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2428950&view=b

Några kommentarer:

- Jag har medvetet uteslutit optisk läsare för jag tänker testa köra utan. Det är så oerhört sällan jag använder skivor. Vi får se hur det går. Det är ju enkelt komplettera med senare.

-FireWire kortet tänker jag använda för att kunna koppla in mitt tv-kort (FireDTV).

-Lagringsdisk har jag redan sedan tidigare. Det är en 1 tb 7200 rpm som jag tänker sätta i chassiet tillsammans med SSDn.

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk
Skrivet av Freeeman:

Efter åtskilliga timmar har jag äntligen fått ihop ett komplett förslag på min nya HTPC..

Jag har tänkt bygga den i Streacoms FC8-evo chassi då jag vill prova på en helt passiv lösning. Det känns som att jag har argument och anledningar till alla valen av hårdvarukomponenter men det är ju så lätt att missa något uppenbart när man är inne i sina egna tankesätt, så jag tänkte be er om hjälp att ta en snabb titt på min setup och kanske ge lite feedback.

http://www.prisjakt....=2428950&view=b

Några kommentarer:

- Jag har medvetet uteslutit optisk läsare för jag tänker testa köra utan. Det är så oerhört sällan jag använder skivor. Vi får se hur det går. Det är ju enkelt komplettera med senare.

-FireWire kortet tänker jag använda för att kunna koppla in mitt tv-kort (FireDTV).

-Lagringsdisk har jag redan sedan tidigare. Det är en 1 tb 7200 rpm som jag tänker sätta i chassiet tillsammans med SSDn.

Länken funkar inte...

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem

Klantigt.. :/

Nu borde den fungera bättre!

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är kinkig, men en hårddisk på 7200 rpm i en ljudlös htpc rimmar dåligt för mig.
Streama all film istället då du mest troligt har en stationär också.

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantal:

Vet inte om jag är kinkig, men en hårddisk på 7200 rpm i en ljudlös htpc rimmar dåligt för mig.
Streama all film istället då du mest troligt har en stationär också.

Jo jag vet att det rimmar dåligt men tänkte testa så först och sedan bygga nån NAS lösning om den blir allt för störande att ha i HTPCn. Kan ju kanske bli för varmt också?

Jag har ingen stationär som är på dygnet runt som HTPCn. Min gamla HTPC har agerat lagringsplats..

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk
Medlem

Min egen erfarenhet är att picopsu är trevligare än Streamcoms motsvarighet, men det kan vara en smaksak.

Kan dock varna dig för att det kan bli jävligt tight att få plats med psu tillsammans med det moderkortet, Detta då headpipesen i chassit sitter ungefär där 24 pin kontakten sitter, och dessutom kommer 24 pin kontakten på det moderkortet hamna precis vid chassiväggen så om ditt psu behöver utrymme på "fel" sida kontakten så kan det bli problem. Har liknande moderkort själv och fick förvisso dit mitt picopsu, men det var verkligen precis. Så om du kan hitta något moderkort där 24 pin kontakten sitter annorlunda kan det vara värt att överväga det istället.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

picopsu? är det inte en sådan streacom säljer? Trodde att picopsu var benämningen på själva nätaggslösningen men verkar ha fel. Kan du förklara det där ytterligare. Och vart köper man "picopsu"?

Ang placeringen av 24-pins kontakten har jag blivit varnad tidigare och insett att det blir väldigt tight. Dock verkar det gå bra att lösa med en 24-pins förlängare för att få iväg själva PSUn en bit. Jag tror jag kommer att köra på den lösningen.

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...