FPS cappad på 68 istället för 60?

Permalänk

FPS cappad på 68 istället för 60?

Ända sen jag uppgraderade från windows 8 till windows 8.1 så har min fps alltid stannat vid 67-68 fps. Detta på Bf4/Bf3/Crysis3/Skyrim osv. Går det under 67 fps så märker jag micro stuttering direkt och detta är störande och onormalt som fan.

Jag hittar ingen enda tråd på internet om detta, och det gör mig rätt frustrerad. Jag har ominstallerat mina drivrutiner, men ingen skillnad alls blev det. Det jag märker är att när jag startar om datorn och sedan kör ett spel så är den cappad på 60 fps som det skall vara. Men efter några timmar, eller nästa dag efter att datorn varit på strömsparläge så går den rakt upp till 68 fps igen på varje spel.

Någon som kan hjälpa? :/

Asus Sabertooth 990 fx r2.0
FX 8350 @ 4.3 GHz
Corsair TX 650 V2 Bronze
Corsair Vengeance 1600 Mhz CL9
Hitachi 7200 RPM HDD
KFA GTX 570 OC. (MSI GTX 780 om 2 dagar)

Bristande format i rubrik redigerat.
Permalänk
Medlem

Har du v-sync igång?

Vad har du för komponenter?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Har du v-sync igång?

Vad har du för komponenter?

Jag kör med Adaptive V sync, spelar ingen roll alls vad jag sätter på för inställning. Förutom V sync AV då går den över 68 fps.

Komponenter är listade ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Jag kör med Adaptive V sync, spelar ingen roll alls vad jag sätter på för inställning. Förutom V sync AV då går den över 68 fps.

Komponenter är listade ovan.

Det v sync gör är ju så fpsen inte går över din skärms hertz. Antar att du sitter på en 60 hz skärm?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Blorr:

Det v sync gör är ju så fpsen inte går över din skärms hertz. Antar att du sitter på en 60 hz skärm?

Jag sitter på en 60 Hz skärm och jo jag vet vad V sync gör. Men jag kör med Adaptive V sync. Och oavsett vilken inställning jag aktiverar (förutom V sync AV) så stannar min fps på 67-68. Som att det är något som cappar min fps. Men jag har inget annat än msi afterburner på, Speedfan, skype och fraps.. Detta har jag aldrig stött på någonsin innnan.

Permalänk

Frågan är varför du ska ha över 60 FPS när du endast har en 60Hz skärm? Kör bara AVSYNC om du känner att VSYNC ger dig FPS drops.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Jag sitter på en 60 Hz skärm och jo jag vet vad V sync gör. Men jag kör med Adaptive V sync. Och oavsett vilken inställning jag aktiverar (förutom V sync AV) så stannar min fps på 67-68. Som att det är något som cappar min fps. Men jag har inget annat än msi afterburner på, Speedfan, skype och fraps.. Detta har jag aldrig stött på någonsin innnan.

Det är adaptive. När hårdvaran kan pressa över 60 = V-sync på , under av . Vill du ha mer stäng av v-sync.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Enda skillnaden med adaptive vsync är väl att det inte går ned till 30 om du har 59 fps, annars ska den väl låsa fpsen vid skärmens uppdateringsfrekvens som vanligt när du har minst 60 fps. Det som förvånar mig är att du alltså tidigare fick mer än just 68 fps med adaptive vsync på 60Hz-skärm.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Skrivet av medstud:

Enda skillnaden med adaptive vsync är väl att det inte går ned till 30 om du har 59 fps, annars ska den väl låsa fpsen vid skärmens uppdateringsfrekvens som vanligt när du har minst 60 fps. Det som förvånar mig är att du alltså tidigare fick mer än just 68 fps med adaptive vsync på 60Hz-skärm.

Precis, det är det som förvirrar mig med. Det är som att min GPU tror att min Skärm har en uppdateringsfrekvens på 68 Hz, vilket den inte har, spelar ingen roll vilken inställning jag sätter på så stannar den på 68 fps. Vanligtvis ska den vara vid 60 fps som max. Jag kan inte tåla att ha V sync av PGA Tearing och stuttering, känns inte lika smooth som med V sync eller adaptive. Det är väldigt konstigt.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Det är adaptive. När hårdvaran kan pressa över 60 = V-sync på , under av . Vill du ha mer stäng av v-sync.

Det är ingen fråga om mer eller mindre fps, utan varför i h*lvete den stannar på 68 fps när min skärm endast är 60 Hz? Väldigt konstigt. Den ska sitta på 60 fps igentligen. Men istället pushar det min GPU lite mer i onödan. Och micro stuttrar som fan. :/

Permalänk
Medlem

adaptive v-sync brukar gå lite över, fast 8 fps verkar lite mycket. Vanlig vsync brukar också gå lite över har jag för mig.

Står det att din skärm körs i 60hz i nvidias kontrollpanel osv?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

adaptive v-sync brukar gå lite över, fast 8 fps verkar lite mycket. Vanlig vsync brukar också gå lite över har jag för mig.

Ja, jag har upplevt det, men innan detta när allting funkade som vanligt så brukade det gå upp till 62-63, antar att det är vanligt, men den växlade fort ner igen till 60. fast nu är det fast på 67-68 fps. :/

Ja, det står så både på kontroll panelen och på skärm inställningarna.

Permalänk
Medlem

Ja det låter ju onekligen skumt. Du kan ju låsa fpsen i bf4 som en tillfällig lösning iallafall. Öppna konsol och skriv gametime.maxvariablefps 61

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Blorr:

Ja det låter ju onekligen skumt. Du kan ju låsa fpsen i bf4 som en tillfällig lösning iallafall. Öppna konsol och skriv gametime.maxvariablefps 61

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för det, kan använda det tills eller OM jag hittar en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Tack för det, kan använda det tills eller OM jag hittar en lösning.

Kul att kunna hjälpa till. Kör det själv och har börjat föredra att låsa framför vsync. Mitt 280x går ner en del i temp. och därmed ljud. Hoppas det går bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Tack för det, kan använda det tills eller OM jag hittar en lösning.

Ta bort de gamla drivrutinerna helt från datorn (försäkra dig om att de är helt borta), ladda ner de senaste på nytt. Gör en helt fräsch installation av dem.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Ta bort de gamla drivrutinerna helt från datorn (försäkra dig om att de är helt borta), ladda ner de senaste på nytt. Gör en helt fräsch installation av dem.

Ska göra det nu, återkommer med resultat.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Ta bort de gamla drivrutinerna helt från datorn (försäkra dig om att de är helt borta), ladda ner de senaste på nytt. Gör en helt fräsch installation av dem.

Okej, jag gjorde en fräsch installation av Grafikkortets drivrutiner, och nu är allt på 60 fps som det skall vara, men som jag nämnde förut så är det alltid såhär när jag precis har startat upp datorn. 68 fps alltid händer efter att jag startat datorn ur strömsparläge. Eller när jag haft på datorn under en lång tid. Så jag får se hur det blir senare under dagen när jag kommer hem från jobbet. Kommer med resultat!

Permalänk

Okej, efter en hel fräsch ominstallation av mina drivrutiner blev det ingen skillnad alls. Efter jag tagit datorn ur strömsparläge och sedan öppnat upp skyrim osv så ser jag 68 fps igen. Detta stör mig som fan. Har aldrig haft en dator som fungerar utan problem, plus att min dator är helt fräsch när det gäller virus, processes osv osv.

Vad kan problemet vara??