Permalänk

Får inte fast processorn,

fick fast 3/4 (som jag såg sticka ut på andra sidan) men den sista verkar inte vilja gå in alls, rädd att jag ska göra sönder moderkortet om jag tar i mer
Går det att ta ut dem på något vis eller är det bara ren våld som gäller? har 3/4 i den fjärde ser ut att ha sprättat ut sig så den blockerar vägen för att kunna gå ner i hålet

Permalänk
Hedersmedlem

Helt obegriplig svenska för mig. Bilder?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

processorn ska ramla ner av sig själv utan våld. är det en processor med ben/pinnar så kan du mycke väl haft sönder processorn om du försökt att tvinga i den.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Men jag har försökt löst hittils, det är bara fjärde jag försöker med "mer" våld än tidigare. Finns det ej något specifikt sätt att ta upp pinnar/benen igen på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jespervestman:

fick fast 3/4 (som jag såg sticka ut på andra sidan) men den sista verkar inte vilja gå in alls, rädd att jag ska göra sönder moderkortet om jag tar i mer
Går det att ta ut dem på något vis eller är det bara ren våld som gäller? har 3/4 i den fjärde ser ut att ha sprättat ut sig så den blockerar vägen för att kunna gå ner i hålet

Skrivet av jespervestman:

Men jag har försökt löst hittils, det är bara fjärde jag försöker med "mer" våld än tidigare. Finns det ej något specifikt sätt att ta upp pinnar/benen igen på?

Du är rädd att du ska ha sönder moderkortet om du tar i mer, men sedan säger du att du bara "försökt löst". Är det en MC68000 du försöker montera eller?

Edit: Ah... Är det en Intel-kylare du försöker montera?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du är rädd att du ska ha sönder moderkortet om du tar i mer, men sedan säger du att du bara "försökt löst". Är det en MC68000 du försöker montera eller?

Edit: Ah... Är det en Intel-kylare du försöker montera?

Ja på den fjärde piggen, det är inte så att jag använt brutalt mycket våld utan märker bara att den börjar böja sig när jag trycker ner den, men den verkar ju göra likaså såfort man lyfter upp den.
Fått upp alla fyra nu iallafall, problemet är att en av de svarta piggarna går genom detdär vita/genomskinliga som ska genom, så den verkar vara för kort. Ska fixa bild inom kort

Permalänk

Råkade faktiskt ut för samma problem idag, dra upp pinnen som du inte får ner och tryck ner den igen.

Permalänk
Medlem

Bäst att ta loss hela moderkortet när du monterar om kylaren. Lättare att göra det rätt och ordentligt. Kylare sitta hårt men ändå fel. Ofta ser man fel först när man kollar benen osv från sidan under under moderkortet (original standar kylare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jespervestman:

Men jag har försökt löst hittils, det är bara fjärde jag försöker med "mer" våld än tidigare. Finns det ej något specifikt sätt att ta upp pinnar/benen igen på?

Är det en Intel, så vrid på fästena och dom ska "ploppa upp"(du ser på pinnarna/fästena vilket håll du ska vrida åt).
Räta upp fästet som inte gick i och försök igen.

Edit: Ok, såg att du hade fått lös den. Är den för kort så har du monterat kylaren fel för den ska inte vara för kort.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Helt obegriplig svenska för mig. Bilder?

Tror han menar stockkylaren "klykor" som sätts fast på moderkortet eller hur man ska beskriva det

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Är det en Intel, så vrid på fästena och dom ska "ploppa upp"(du ser på pinnarna/fästena vilket håll du ska vrida åt).
Räta upp fästet som inte gick i och försök igen.

Edit: Ok, såg att du hade fått lös den. Är den för kort så har du monterat kylaren fel för den ska inte vara för kort.

Råkade skicka mail till mig själv på 2mb så kan ta en stund innan bilden kommer fram.

Och ja den fjärde piggen är för kort i och med att den vita inte åker ner, den svarta saken är liksom mitt inuti dem där "piggarna" Så svårt att beskriva, lättare med bild då jag inte kan alla ord och termer inom detta. Vågar inte heller pilla där riktigt utan att veta vad jag gör först.
På de tre pigggarna går det tex. att dra dem uppåt nu när den står på bordet, den fjärde går ej att rubba.

Som ni ser till höger på denna sida så sticker den svarta delen upp rätt kraftigt
Den som ej går att få ner, vilket är tydligt nu när jag ser hur den ser ut, ska man bara försöka ploppa upp den med "våld" - dvs fippla försöka få upp dem/ner det svarta. eller skicka tillbaka/lämna in på något vis? Fick hem denna idag förövrigt så den är helt ny tillsammans med resternade delarna till datorn. Tantet på posten krockade i väggen med hela paketet in i väggen om det har någon betydelse, tycker ej den borde ta skada som denna pga det då det är fullt med sådana där luftpåsar i lådan.

Permalänk
Hedersmedlem

Tryck ut den svarta pinnen och prova igen. Tanken är väl att man först ska trycka de vita på plats och sedan de svarta som så att säga fixerar det hela.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jespervestman:

Råkade skicka mail till mig själv på 2mb så kan ta en stund innan bilden kommer fram.

Och ja den fjärde piggen är för kort i och med att den vita inte åker ner, den svarta saken är liksom mitt inuti dem där "piggarna" Så svårt att beskriva, lättare med bild då jag inte kan alla ord och termer inom detta. Vågar inte heller pilla där riktigt utan att veta vad jag gör först.
På de tre pigggarna går det tex. att dra dem uppåt nu när den står på bordet, den fjärde går ej att rubba.

Som ni ser till höger på denna sida så sticker den svarta delen upp rätt kraftigt
Den som ej går att få ner, vilket är tydligt nu när jag ser hur den ser ut, ska man bara försöka ploppa upp den med "våld" - dvs fippla försöka få upp dem/ner det svarta. eller skicka tillbaka/lämna in på något vis? Fick hem denna idag förövrigt så den är helt ny tillsammans med resternade delarna till datorn. Tantet på posten krockade i väggen med hela paketet in i väggen om det har någon betydelse, tycker ej den borde ta skada som denna pga det då det är fullt med sådana där luftpåsar i lådan.
http://i42.tinypic.com/a0jjtc.jpg

Du har inte råkat vrida låsningen? Sådär ska det bli när man låser pinnarna. (vrider på pinnarna på ovansidan i samma håll som pilen)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Du har redan låst fast ett av benen. På översidan av varje ben ser du en pil. Ta en skruvmejsel och vrid benet i pilens riktning så att den lossnar.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Du har inte råkat vrida låsningen? Sådär ska det bli när man låser pinnarna. (vrider på pinnarna på ovansidan i samma håll som pilen)

Jo gjorde på detta sätt med resterande pinnar- den fjärde verkar relativt opåverkad av att vrida på den

Permalänk
Medlem

Vänd på kylaren (i bilden) och vrid på den svarta vingen 90 grader vänster eller höger med en skruvmejsel så ska den gå att dra upp. När du monterar tillbaka den ska du trycka ned vingarna korsvis. Glöm inte kylpastan!

Edit: panpo98 hann före.

Du ska dra ut den efter att du vridit på den. Den hoppar inte ut av sig själv när du har den omonterad.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Vänd på kylaren (i bilden) och vrid på den svarta vingen 90 grader vänster eller höger med en skruvmejsel så ska den gå att dra upp. När du monterar tillbaka den ska du trycka ned vingarna korsvis. Glöm inte kylpastan!

Edit: panpo98 hann före.

Du ska dra ut den efter att du vridit på den. Den hoppar inte ut av sig själv när du har den omonterad.

Så jag behöver skruvmejsel för att fixa detta? vart/hur ska jag använda den, tänker inte röra något tills jag är 100%
Och vilken del/vad är kylpastan?

hittils har jag följt denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=0zOYdNEHDQo
Vid 0h:37min just nu - enda skillnaden med att jag har lite annorlunda hårdvara/ chassi
och att jag inte får fast denna runda sak (vad den nu kallas?!)

Är detta något som ska/måste monteras nu? följde också med i modekortets förpackning om jag kommer ihåg rätt

Permalänk
Medlem

Det finns ett spår i varje låspinne som man vrider på försiktigt 90 grader när man lossar processorkylaren. När man ska sätta tillbaks den på processorn igen ska ska man vrida varje ben 90 grader åt andra hållet först, annars låser inte kylaren fast i moderkortet.

Se bilden här:
http://www.nordichardware.se/skrivelser_img_swe/220/775socket...

Datorbyggarskolan:
http://www.nordichardware.se/Guider/datorbyggarskolan/Byggnad...
http://www.hamsterpaj.net/skolpaj/datorbyggarskola

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Det finns ett spår i varje låspinne som man vrider på försiktigt 90 grader när man lossar processorkylaren. När man ska sätta tillbaks den på processorn igen ska ska man vrida varje ben 90 grader åt andra hållet först, annars låser inte kylaren fast i moderkortet.

problemet är ju dock att den inte lossnar när jag vrider runt på den? den har fastnat där inne, om man inte kan göra ett 360 men det tror jag inte den ska kunna göra och kanske förstör den så vill helst inte göra det. Alltså när jag vrider på denna så klickar det och allt men ingenting som man kan se rubbar på sig.

Permalänk
Medlem

Sämre rubrik har man inte sett på länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av jespervestman:

problemet är ju dock att den inte lossnar när jag vrider runt på den? den har fastnat där inne, om man inte kan göra ett 360 men det tror jag inte den ska kunna göra och kanske förstör den så vill helst inte göra det. Alltså när jag vrider på denna så klickar det och allt men ingenting som man kan se rubbar på sig.

Om du tittar på bilden i länken (http://www.nordichardware.se/skrivelser_img_swe/220/775socket...) så ser du att spåret i de fyra svarta benen på sidan av kylaren pekar inåt mot kylaren när den sitter fast i moderkortet. För att lossa den vrider man spåren 90 grader moturs så att de ligger längs med kylaren. Då ska du kunna dra ut benet. När man monterar vrider man spåren igen så att de pekar inåt mot kylaren innan man trycker fast benen korsvis igen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Sämre rubrik har man inte sett på länge

kylaren* det är verkligen jättebra att ni är så himla duktiga som vet vad sakerna heter så ni kan rätta mig!! jag är nog förövrigt ganska medveten om att min kunskap inte är så stor så det är inget som behövs påpekas (tro mig jag vet) är också otroligt tacksam för all bra hjälp som givits!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jespervestman:

problemet är ju dock att den inte lossnar när jag vrider runt på den? den har fastnat där inne, om man inte kan göra ett 360 men det tror jag inte den ska kunna göra och kanske förstör den så vill helst inte göra det. Alltså när jag vrider på denna så klickar det och allt men ingenting som man kan se rubbar på sig.

Du vrider alla svarta (vingar) är vänster tills dom stannar, och drar vingen uppåt, dom ploppar inte upp av sig själva, när dom är lite utdragna, vrider du alla åt höger tills dom stannar, då är låsningarna släppta och redo att monteras.

Kylpasta är den som sitter i mitten på kylaren undertill, den ska vara kvar, du lägger kylaren på processorn/moderkortet, ser till att dom vita låsningarna ligger rätt i hålet, tryck sedan ner en vinge tills den låser,man behöver ett relativt hårt tryck, därefter den motsatta,och sen dom 2 sista.

Det heter inte processorn, det du försöker montera är processor kylaren, den kyler alltså processorn, fyrkanten som sitter på moderkortet där du sätter kylaren på är processorn.

Permalänk

Vridit den längst till vänster sedan höger nu utan någon lycka, den sitter fortfarande fast, provat skruva dem allesammans åt alla håll nu för att vara på den säkra sidan - ingenting hjälper/ den lossnar inte. låsningen som ni kallar den är fortfarande helt fast på den fjärde

Permalänk
Medlem

De där har alltid varit ett h::ete. Det ska göra ont i fingrarna att montera kylarna, det har Intel bestämt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag kan känna att man kanske inte ska köpa en dator i delar om man inte har någon aning om hur man ska sätta ihop den.
Dessutom är du inte helt fantastisk på att förklara :/ Inget illa menat! Du kanske känner någon kunnig som kan komma och hjälpa dig?
Hur som helst lycka till!

Permalänk
Skrivet av AntonHultberg:

Jag kan känna att man kanske inte ska köpa en dator i delar om man inte har någon aning om hur man ska sätta ihop den.
Dessutom är du inte helt fantastisk på att förklara :/ Inget illa menat! Du kanske känner någon kunnig som kan komma och hjälpa dig?
Hur som helst lycka till!

Tycker att det skrivs i detta forum att det är så lätt att lära sig bygga en dator på egen hand relativt ofta så jag kände att jag tog det rådet då man spar lite pengar på det. Men jo det är klart det finns folk som är duktiga men dem är ju allmänt fullbokade också då alla jag känner som verkligen har koll har flertal företag eller chefspos. Kollade på två/tre sådana där guider på cirka 1,5timme. så att jag hade någorlunda koll på hur respektive del ska sitta och när de ska på osv, hade den åkt ner som den ska så hade det antagligen inte blivit något problem och datorbygget hade gått som det skulle. Vet inte hur jag ska kunna förklara vidare att det inte hjälper att skruva på dessa svarta låsningar då den inte släpper på den fjärde "piggen". Det var ju detta sätt jag använde mig av för att få upp kylaren från moderkortet. I och med att ingen här än så länge har kommit med en lösning som får upp den (om inte skruvmejsel idéen funka - förstod mig inte riktigt på hur/vart jag ska använda den) så vet ju inte ni heller något om datorbygge? förstå mig inte fel jag försöker inte trycka ner eran kunskap jag försöker mest påpeka att om inte ni vet hur ska jag då kunna veta det under mitt första databygge?

Permalänk
Skrivet av jespervestman:

Tycker att det skrivs i detta forum att det är så lätt att lära sig bygga en dator på egen hand relativt ofta så jag kände att jag tog det rådet då man spar lite pengar på det. Men jo det är klart det finns folk som är duktiga men dem är ju allmänt fullbokade också då alla jag känner som verkligen har koll har flertal företag eller chefspos. Kollade på två/tre sådana där guider på cirka 1,5timme. så att jag hade någorlunda koll på hur respektive del ska sitta och när de ska på osv, hade den åkt ner som den ska så hade det antagligen inte blivit något problem och datorbygget hade gått som det skulle. Vet inte hur jag ska kunna förklara vidare att det inte hjälper att skruva på dessa svarta låsningar då den inte släpper på den fjärde "piggen". Det var ju detta sätt jag använde mig av för att få upp kylaren från moderkortet. I och med att ingen här än så länge har kommit med en lösning som får upp den (om inte skruvmejsel idéen funka - förstod mig inte riktigt på hur/vart jag ska använda den) så vet ju inte ni heller något om datorbygge? förstå mig inte fel jag försöker inte trycka ner eran kunskap jag försöker mest påpeka att om inte ni vet hur ska jag då kunna veta det under mitt första databygge?

Jag har haft exakt samma problem med min stockkylare senast igår var det. Det som löste det efter mycket lirkande var att när kylaren ligger exakt som den gör på post nr 11 så trycker du ner den svarta piggen tills den är helt nere. Då borde det funka efter det.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Skrivet av jespervestman:

Tycker att det skrivs i detta forum att det är så lätt att lära sig bygga en dator på egen hand relativt ofta så jag kände att jag tog det rådet då man spar lite pengar på det. Men jo det är klart det finns folk som är duktiga men dem är ju allmänt fullbokade också då alla jag känner som verkligen har koll har flertal företag eller chefspos. Kollade på två/tre sådana där guider på cirka 1,5timme. så att jag hade någorlunda koll på hur respektive del ska sitta och när de ska på osv, hade den åkt ner som den ska så hade det antagligen inte blivit något problem och datorbygget hade gått som det skulle. Vet inte hur jag ska kunna förklara vidare att det inte hjälper att skruva på dessa svarta låsningar då den inte släpper på den fjärde "piggen". Det var ju detta sätt jag använde mig av för att få upp kylaren från moderkortet. I och med att ingen här än så länge har kommit med en lösning som får upp den (om inte skruvmejsel idéen funka - förstod mig inte riktigt på hur/vart jag ska använda den) så vet ju inte ni heller något om datorbygge? förstå mig inte fel jag försöker inte trycka ner eran kunskap jag försöker mest påpeka att om inte ni vet hur ska jag då kunna veta det under mitt första databygge?

Nu vet jag inte om du löst detta redan eller om en av fästena till kylaren sitter kvar på moderkortet. Men utgår ifrån att den sitter fast. Det sitter en böjd pil på varje låsning på kylaren, vrid denna åt motsatt håll som pilen pekar åt och dra ut den en bit, man kan få dra ganska hårt. Sätt sedan fast kylaren löst så den ligger rätt över alla hålen och tryck ner varje låsning för sig diagonalt. Sen tar du en större spårmejsel och vrider åt det håll pilen pekar samtidigt som du trycker på. När du gjort detta dra med fingrarna i alla fyra låsningar för att se så dem sitter rätt.

Fick själv göra om detta 3-4 gånger innan dem verkligen låste sig som dem skulle.

Permalänk
Skrivet av DesignatedPsycho:

Jag har haft exakt samma problem med min stockkylare senast igår var det. Det som löste det efter mycket lirkande var att när kylaren ligger exakt som den gör på post nr 11 så trycker du ner den svarta piggen tills den är helt nere. Då borde det funka efter det.

Så du tryckte bara ner det svarta med fingret eller hur menar du då? eller trycker du ner det svarta där pilarna är på "undersidan" av det svarta (vanligtvis översta)? jag tycker det verkar lite för våldsamt/riskabelt

Det är ju snarare det vita som fastnat än det svarta som gått för långt nu när jag tittar lite närmare, då de svarta ser likadant ut på allihopa, de sitter lika löst åtsatt också (de svarta "hållarna") bara det vita som vägrar åka ner

Vågar inte trycka med skruvmejsel på den känns så våldsamt så beställt hit en person som ska komma och fixa/ bygga ihop den åt mig iallafall/ kan stängas