GTX 780 sli ger samma resultat som ett kort.

Permalänk
Medlem

GTX 780 sli ger samma resultat som ett kort.

Tjena,
jag satte i mitt andra gtx 780 idag och körde benchmark i heaven 4.0 och fick exakt samma resultat som med ett kort. Enligt swec test så ligger 780gtx på runt 2000 men jag fick endast runt 1300, även med single.

Vad har jag gjort för fel? Vad ska jag kolla upp? Jag har sökt men ej fått något svar som hjälper.

Permalänk
Medlem

1: Har du anslutit PCI-e kontakterna till det nya kortet?
2: Har du satt en SLI-brygga mellan korten?
3: Har du aktiverat SLI i Nvidia Control Panel?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Startat sli?

Ladda ner Gpu-z och kolla om ens sli är igång.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

1: Har du anslutit PCI-e kontakterna till det nya kortet?
2: Har du satt en SLI-brygga mellan korten?
3: Har du aktiverat SLI i Nvidia Control Panel?

Skrivet av Mickelit00:

Startat sli?

Ladda ner Gpu-z och kolla om ens sli är igång.

1. Ja
2. Ja
3. Ja

Detta syns även på bilden.

Permalänk
Medlem

Fasen så konstigt, då skall det ju fungera.
Nåväl nu får någon annan med mer kunskap ingripa.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU?

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Skrivet av queeni:

1. Ja
2. Ja
3. Ja

Detta syns även på bilden.

My bad såg inte x2 :/

hmm, avinstallera drivrutiner och kör ner dom igen.

Kanske så att datorn hittar båda men nyttjar bara det ena?

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Vad har du för CPU?

Det står på bilden, i5 4670K

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk
Medlem

aldrig fattat iden med två kort. Varför köper man inte 1 värsting kort istället för 2 bra?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Vad har du för CPU?

Skrivet av h0lmarn:

Det står på bilden, i5 4670K

Ja precis, en 4670K, nu med 4,4ghz. Dock ligger inte cpu på max under testen(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

aldrig fattat iden med två kort. Varför köper man inte 1 värsting kort istället för 2 bra?

För att maximera prestanda/prestanda/krona, då TS har SLI med kort av toppklass så ser jag inte riktigt syftet med din kommentar till tråden.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Vad får du för resultat i 3DMark då?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kolla medan du kör testet i t.ex Afterburner om korten faktiskt belastas till fullo.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

aldrig fattat iden med två kort. Varför köper man inte 1 värsting kort istället för 2 bra?

För att 2 bra kan vara bättre än ett värstingkort...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad får du för resultat i 3DMark då?

Ska se, måste bara fixa det. Hoho.

Skrivet av DanneSvs:

Kolla medan du kör testet i t.ex Afterburner om korten faktiskt belastas till fullo.

Ser under testet att båda korten ligger på 98/99%

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

aldrig fattat iden med två kort. Varför köper man inte 1 värsting kort istället för 2 bra?

Vilket värsting kort rekommenderar du som ger samma resultat som två stycken GTX 780?

Jasså? Finns inget? begone troll...

Permalänk
Medlem

Tror jag vet vart felet ligger!

Verkar som om du har standard x8 AA som inställning?
Sweclockers kör med x4 fast att x8 är standard i Heaven.

Slå på AA på x4 istället och prova igen. Du kommer få bättre resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av queeni:

Ja precis, en 4670K, nu med 4,4ghz. Dock ligger inte cpu på max under testen(?)

Ja det ser jag nu, då vet jag inte.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

aldrig fattat iden med två kort. Varför köper man inte 1 värsting kort istället för 2 bra?

Nämn ett kort som är nämnvärt bättre än ett Gtx 780

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tror jag vet vart felet ligger!

Verkar som om du har standard x8 AA som inställning?
Sweclockers kör med x4 fast att x8 är standard i Heaven.

Slå på AA på x4 istället och prova igen. Du kommer få bättre resultat.

Men han fick ju 1300 även med single? Eller så missförstod jag det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tror jag vet vart felet ligger!

Verkar som om du har standard x8 AA som inställning?
Sweclockers kör med x4 fast att x8 är standard i Heaven.

Slå på AA på x4 istället och prova igen. Du kommer få bättre resultat.

Ja, det är ju inte så duktigt av mig att inte kolla upp det först. Testade även med 3dmark 11 och fick bra poäng där. Misstag av mig. Tråden kan tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Nämn ett kort som är nämnvärt bättre än ett Gtx 780

Nvidia GTX780TI, 'skämt osido'

Permalänk
Medlem
Skrivet av queeni:

Ja, det är ju inte så duktigt av mig att inte kolla upp det först. Testade även med 3dmark 11 och fick bra poäng där. Misstag av mig. Tråden kan tas bort.

Stötte på samma fel och blev aningen chockad när mitt GTX 780 presterade långt under SWEC's recension.
Tog en extra titt och såg att de drog ner AA:n, undrar varför dock? Då kör de ju inte med preseten helt och hållet utan har modifierat den lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av queeni:

Ja, det är ju inte så duktigt av mig att inte kolla upp det först. Testade även med 3dmark 11 och fick bra poäng där. Misstag av mig. Tråden kan tas bort.

Ett litet tips bara. Man tar inte bort trådar som löser problem. Hela poängen är inte att diskutera saker och sedan kasta det. Det ligger nu en del värdefull information i tråden, som kommer hittas av olika sökmotorer om någon söker på problemet du hade, det kan då följa diskussionen och likt dig lösa problemet. Så låt tråden stanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ett litet tips bara. Man tar inte bort trådar som löser problem. Hela poängen är inte att diskutera saker och sedan kasta det. Det ligger nu en del värdefull information i tråden, som kommer hittas av olika sökmotorer om någon söker på problemet du hade, det kan då följa diskussionen och likt dig lösa problemet. Så låt tråden stanna

Ja du har förvisso rätt. Jag tänkte mest på att det var mitt eget fel och att jag inte hade behövt skapa tråden om jag tittat lite noggrannare men det finns nog fler som jag. Låt stå

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

aldrig fattat iden med två kort. Varför köper man inte 1 värsting kort istället för 2 bra?

För att man får mer prestanda för pengarna? Tex, 2 st gtx 760 i SLI har samma prestanda som ett Nvidia Titan...till halva priset.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av queeni:

Ja du har förvisso rätt. Jag tänkte mest på att det var mitt eget fel och att jag inte hade behövt skapa tråden om jag tittat lite noggrannare men det finns nog fler som jag. Låt stå

99,9% av trådara om felsökning här på forumet grundas i att användaren har tittat för dåligtt / inte alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

För att 2 bra kan vara bättre än ett värstingkort...

men SLI verkar medföra en massa problem bara.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

men SLI verkar medföra en massa problem bara.

Inte dom senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

aldrig fattat iden med två kort. Varför köper man inte 1 värsting kort istället för 2 bra?

http://www.techspot.com/review/644-nvidia-geforce-titan/page6...

Titan presterar 6% sämre är än två stycken 660ti på bf3 i 2560x1600. Det är ganska bra prestanda per krona, speciellt om man jämför med titan.