Permalänk
Medlem

HD 7990 3995kr?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167903-powercolor_rad...

Nu vet jag att den inte finns i lager men faktum kvarstår! Varför så galet mycket billigare?

Permalänk
Medlem

Det går fortfarande att beställa, det dröjer bara till de får in det i sitt lager, troligtvis torsdag eller fredag. Finns mer om det i den här tråden bland annat.

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1248346-7970-1899...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

powercolor gör väll inte de bästa korten? eller är jag helt ute och cyklar nu?

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk

Webhallen har köpt in alldeles för många och därmed lyckats få ner priset. Så enkelt är det.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Webhallen har köpt in alldeles för många och därmed lyckats få ner priset. Så enkelt är det.

Enligt Webhallen själva så är det leverantören som vill få ut allt ur lagret, och då har dem lyckats förhandla till sig denna deal med leverantören.. Sen varför du hittar på denna saken vette fan. Gå och lek "jag vet allt" någon annan stans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezin:

Enligt Webhallen själva så är det leverantören som vill få ut allt ur lagret, och då har dem lyckats förhandla till sig denna deal med leverantören.. Sen varför du hittar på denna saken vette fan. Gå och lek "jag vet allt" någon annan stans.

Edit: Dem har ju till och med fått beställa en extra leverans för att den första blev slutsåld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

powercolor gör väll inte de bästa korten? eller är jag helt ute och cyklar nu?

Vissa versioner är sämre än andra men Webhallen kommenterade själv i tråden som nämns här att dessa är helt okej och inte dras med problem som andra kort haft. Nu var det iofs längesedan jag hade Powercolor (3dfx om jag inte minns fel) men de var helt okej. Nu när jag tänkte efter hade jag nog ett Powercolor 5850 och det fungerade som det skulle.

Även om det nu skulle vara något problem med ett kort så kommer ju Webhallen självklart lösa det åt dig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Dezin:

Enligt Webhallen själva så är det leverantören som vill få ut allt ur lagret, och då har dem lyckats förhandla till sig denna deal med leverantören.. Sen varför du hittar på denna saken vette fan. Gå och lek "jag vet allt" någon annan stans.

Jag menar bara att priset inte beror på att det är dålig kvalité på korten utan att Webhallen har köpt in ett stort parti. Visst, "köpt in alldeles för många" är kanske inte exakt samma sak som "väldigt stor volym" och det framgick kanske inte att det var det jag syftade på.

"Korten utgår och alla tillverkare håller på att sälja ut kvarvarande lager. Vi dealade till oss grymma priser genom att ta en, i svenska mått mätt, väldigt stor volym." - Webhallen

Sen vet man aldrig, jag kanske vet allt

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Sorry att jag missade den gamla tråden som är väldigt full av många kritiker. Jag har inga problem med att det skulle dra mer ström! Borde inte öka elräkningen med mer än ett par kronor sen att det låter mycket är ju svårt att bilda sig en uppfattning om! Är det möjligt att byta originalkylaren på just detta kort? 2.5k kr är ordentligt mycket billigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu när jag tänkte efter hade jag nog ett Powercolor 5850 och det fungerade som det skulle.

Kan intyga att du hade det
Jag har inte haft några problem med powecolor kort iallafall och jag tror inte de dras med mer än vanliga 7990.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Kan intyga att du hade det
Jag har inte haft några problem med powecolor kort iallafall och jag tror inte de dras med mer än vanliga 7990.

Haha dig minns jag

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

detta msåpte ju vara en av de bästa dealarna som finns i nuläget! det piskar väl det mesta ?! eller har jag fel

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Helt klart en grym deal. Är nästan ledsen att jag inte behöver en ny dator i nuläget.

Permalänk

Funderade först på 2 780 i sli men med denna dealen e jag BRA sugen på 2st sånna här i quadfire.. 500kr billigare än min sli lösning och VÅLDTAR det i prestanda.

MEN... någon som har koll på om dessa är vettiga i quadfire? Eller är det kanske ingen skillnad på xfire och tri/quadfire i problem? Det går alla lika smooth helt enkelt?

Är inte så erfaren på x/tri/quad-fire nämligen men vet att de är bättre än innan

Samt hur är kylaren?
Har tonvis med fläktar , men vill endå veta
Kommer köra ett ax 1200 som borde räcka, eller va säger ni?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Kommer köra ett ax 1200 som borde räcka, eller va säger ni?

Med det nätaggregatet behöver du inte oroa dig.
Jag har ett 3årigt likadant, och du kommer även kunna köra Quadfire utan problem.
Dessutom lär du kunna överklocka, då systemet har 450 watt till övers, innan nätaggregatet inte längre sitter kvar på motorcyckeln i Quadfire.
Med endast 1 HD7990 har du 825 watt kvar att leka med.
Överklocka hela skiten och lev i äkta AMD anda.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Med det nätaggregatet behöver du inte oroa dig.
Jag har ett 3årigt likadant, och du kommer även kunna köra Quadfire utan problem.
Dessutom lär du kunna överklocka, då systemet har 450 watt till övers, innan nätaggregatet inte längre sitter kvar på motorcyckeln i Quadfire.
Med endast 1 HD7990 har du 825 watt kvar att leka med.
Överklocka hela skiten och lev i äkta AMD anda.

aah va rätt säker på att det skulle räcka gott o väl men inte så super"haj" på quadfire/7990's strömtörstighet hehe

Är grymt sugen på detta då ljudnivå är inget som oroar mig då jag sitter med ett tyst chassi och alltid headset med högt ljud som e isolerat
Fläktar utav bara fan och sluten vattenkylning på cpu för bra luftflöde så är det lungt. Kommer köra 144hz med så har nytta av det, och i framtiden något mer kanske hehe.

Det verkar onekligen som ett bättre alternativ än 2 st 780 för 500kr mer.

Får tacka för svaret!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beeerg:

Sorry att jag missade den gamla tråden som är väldigt full av många kritiker. Jag har inga problem med att det skulle dra mer ström! Borde inte öka elräkningen med mer än ett par kronor sen att det låter mycket är ju svårt att bilda sig en uppfattning om! Är det möjligt att byta originalkylaren på just detta kort? 2.5k kr är ordentligt mycket billigare!

finns ju vattenblock som passar. http://www.coolingstuff.se/p/892/ek-fc7990-acetal-nickel-incl...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Funderar lite på det här kortet... men har aldrig kört crossfire så jag vet inte hur problematiskt det kan bli. Om det nu kan bli problem i en del spel går det att köra på bara en GPU med det här kortet? Eller fungerar inte det eftersom det inte är två separata kort så att säga? Förresten, det står att kortet har 6gb vram men det är väl endast 3gb som kan utnyttjas, stämmer det? Jag tycker det är lite konstigt att det står på alla onlinebutiker att korten har 6gb vram när endast 3gb kan användas, eller fattar jag fel? Är inte det lite lurendrejeri, i alla fall om man inte är så kunnig och man förväntar sig 6gb vram när bara hälften kan användas... Att det finns 6gb vram är väl helt irrelevant, eller har jag fått det om bakfoten?

Permalänk
Skrivet av rullstolskalas:

Funderar lite på det här kortet... men har aldrig kört crossfire så jag vet inte hur problematiskt det kan bli. Om det nu kan bli problem i en del spel går det att köra på bara en GPU med det här kortet? Eller fungerar inte det eftersom det inte är två separata kort så att säga? Förresten, det står att kortet har 6gb vram men det är väl endast 3gb som kan utnyttjas, stämmer det? Jag tycker det är lite konstigt att det står på alla onlinebutiker att korten har 6gb vram när endast 3gb kan användas, eller fattar jag fel? Är inte det lite lurendrejeri, i alla fall om man inte är så kunnig och man förväntar sig 6gb vram när bara hälften kan användas... Att det finns 6gb vram är väl helt irrelevant, eller har jag fått det om bakfoten?

VRAM bör vara knutet till master-gpu:n så det ska bara vara att avaktivera slave-gpu:n om man nu skulle vilja göra det.

Permalänk
Medlem

Ska powercolor lägga ned eller varför "utgår" korten?

Skrivet av Ralleballe:

Webhallen har köpt in alldeles för många och därmed lyckats få ner priset. Så enkelt är det.

Nej det är knappast anledningen. För det första så har dom ju slut. För det andra så får man inte så stor mängdrabatt att priset sänks från 7000-9000 kr till 3995 kr.

Skrivet av znorlaxvbg:

Funderade först på 2 780 i sli men med denna dealen e jag BRA sugen på 2st sånna här i quadfire.. 500kr billigare än min sli lösning och VÅLDTAR det i prestanda.

MEN... någon som har koll på om dessa är vettiga i quadfire? Eller är det kanske ingen skillnad på xfire och tri/quadfire i problem? Det går alla lika smooth helt enkelt?

Det verkar ju som att problemen med microstuttering försvinner när man använder 3-4 kort istället för 2 st. Däremot så får man ju betydligt mindre prestanda för varje kort man lägger in i systemet så att quadfire skulle våldta 780 sli vettefan. Eller jo det skulle det ju typ göra i fallen där man faktiskt får ut så mycket som möjligt av alla kort.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Webhallen
Skrivet av deadich:

Ska powercolor lägga ned eller varför "utgår" korten?

Nej det är knappast anledningen. För det första så har dom ju slut. För det andra så får man inte så stor mängdrabatt att priset sänks från 7000-9000 kr till 3995 kr.

GPUerna utgår, de kommer inte att tillverkas/marknadsföras/säljas längre så därför säljs de sista kvantiteterna ut.
PowerColors 7970 erbjudande var förvisso enormt bra men vad det gäller 7990 har vi fått liknande erbjudande från ASUS, Gigabyte och andra tillverkare bara det att det har varit massa "strings attached" som gjort att vi tackat nej till de dealarna.

Så det är en kombination av en så kallad "end of life"-deal och mängdrabatt vi snackar om här.

PowerColor ska absolut inte lägga ner. Det här är business as usual, det är inte första eller sista gången sådana här dealar kommer att dyka upp.
Vet inte om folk minns men för cirka två år sedan sålde vi ut en helsikes massa Radeon HD 5970 (dual GPU kortet) och det blev också en lång tråd på Swec.
De såldes också för mindre än halva ordinariepriset utan att tillverkaren för den sakens skull var på väg att gå i konkurs eller korten var dåliga på något sätt.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av deadich:

Det verkar ju som att problemen med microstuttering försvinner när man använder 3-4 kort istället för 2 st. Däremot så får man ju betydligt mindre prestanda för varje kort man lägger in i systemet så att quadfire skulle våldta 780 sli vettefan. Eller jo det skulle det ju typ göra i fallen där man faktiskt får ut så mycket som möjligt av alla kort.

Jaa men amd skalar ju väldigt attraktivt i upp till tri och dugligt i quad. Har kikat lite på benchmarks i dual 7990 och ser riktigt bra ut. Sen spelen som inte är optimierade för 4 gpuer brukar inte vara superkrävande och behöver inte så mkt endå Men jag förstår helt klart din poäng och håller med, fler situationer där man kan utnyttja 2x 780 än 4x 7970

Skrivet av Webhallen:

GPUerna utgår, de kommer inte att tillverkas/marknadsföras/säljas längre så därför säljs de sista kvantiteterna ut.
PowerColors 7970 erbjudande var förvisso enormt bra men vad det gäller 7990 har vi fått liknande erbjudande från ASUS, Gigabyte och andra tillverkare bara det att det har varit massa "strings attached" som gjort att vi tackat nej till de dealarna.

Så det är en kombination av en så kallad "end of life"-deal och mängdrabatt vi snackar om här.

PowerColor ska absolut inte lägga ner. Det här är business as usual, det är inte första eller sista gången sådana här dealar kommer att dyka upp.
Vet inte om folk minns men för cirka två år sedan sålde vi ut en helsikes massa Radeon HD 5970 (dual GPU kortet) och det blev också en lång tråd på Swec.
De såldes också för mindre än halva ordinariepriset utan att tillverkaren för den sakens skull var på väg att gå i konkurs eller korten var dåliga på något sätt.

Hur många mer kommer ni få in och när?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av znorlaxvbg:

Jaa men amd skalar ju väldigt attraktivt i upp till tri och dugligt i quad. Har kikat lite på benchmarks i dual 7990 och ser riktigt bra ut. Sen spelen som inte är optimierade för 4 gpuer brukar inte vara superkrävande och behöver inte så mkt endå Men jag förstår helt klart din poäng och håller med, fler situationer där man kan utnyttja 2x 780 än 4x 7970

Hur många mer kommer ni få in och när?

Senaste informationen är denna:

Skrivet av Webhallen:

Nya lite tråkiga besked.
Vi fick leveransbesked från speditören nu och korten landar som tidigast på fredag men troligen måndag.

Inte mycket att göra åt tyvärr, men då vet ni iaf.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum