Permalänk

Hög minnes användning

Hejsan. Jag fick se nyligen att min minnes användning är löjligt hög.

Sitter på 16gb och använder över 14gb på att inte göra något med datorn. Sitter inte igång med några slukande program eller liknande.
Det som drog mest vid detta tillfälle var skype. Det låg på¨88.1mb.

Räknar jag lite lätt på alla processerna kommer jag upp i 2-3gb inte mer.

Vad kan vara problemet? Känns väldigt skumt att det dras så mycket när jag inte kan se vad som drar allt minne.

Permalänk
Sötast

Oanvänt minne är slösat minne, ditt operativsystem preloadar saker som du förväntas använda, skulle du inte använda dem och mer minne behövs till det du gör för stunden så dumpas minnet då.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Oanvänt minne är slösat minne, ditt operativsystem preloadar saker som du förväntas använda, skulle du inte använda dem och mer minne behövs till det du gör för stunden så dumpas minnet då.

Är det inte det som menas med cachat minne då?

Permalänk
Sötast
Skrivet av pr0nz4:

Är det inte det som menas med cachat minne då?

Jo, det är det.

Ta gärna en bild på din egen minnesanvändning!

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jo, det är det.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23896733/Untitled.png

Ta gärna en bild på din egen minnesanvändning!

Fick två bluescreens å nu ligger det endast på 12% Vet inte vad som har hänt. För jag startade ju bara upp datorn förut när den la sig på 90%

Permalänk

Här är bilder på hur det ser ut

Permalänk
Hedersmedlem

Ser du alla processer från alla användare och tjänster där? Jag tror inte det, för som du säger så går inte summorna ihop. Så kolla om det finns något program som körs som en annan användare eller som en tjänst som drar minne.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ser du alla processer från alla användare och tjänster där? Jag tror inte det, för som du säger så går inte summorna ihop. Så kolla om det finns något program som körs som en annan användare eller som en tjänst som drar minne.

Har bara en användare på datorn. Vart skulle jag hitta om det finns någon annan användare då?

Kan även tillägga att jag körde windows memory diagnostics tool. Där visade det sig att jag hade ett problem. Samt att jag skulle kontakta dator tillvärkaren. Är det corsair jag ska höra av mig till då eller är det inet?

Permalänk
Medlem

Om du spelar bf4 kan du vara drabbad av memory leak buggen. Det sker för mig ibland så jag får starta om datorn.

Visa signatur

Stationär: Intel i7-4790k @ 4 Ghz | Powercolor HD7970 3GB | Intel 530 120GB | 12GB RAM | 3.5TB HDD
Laptop: Macbook Pro Retina 15" i7 2.0Ghz 8GB RAM 256GB SSD

Permalänk
Skrivet av sjoblot:

Om du spelar bf4 kan du vara drabbad av memory leak buggen. Det sker för mig ibland så jag får starta om datorn.

Japp det gör jag
Försöker få en lösning på det hela. Känns ju inte som att man ska behöva starta om datorn hela tiden. Ibland hjälper det inte för mig att starta om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0nz4:

Japp det gör jag
Försöker få en lösning på det hela. Känns ju inte som att man ska behöva starta om datorn hela tiden. Ibland hjälper det inte för mig att starta om datorn.

Jag får det bara på kartan golmud railway. Vad har du för grafikkort? Läste något om att problemet bara existerade på amds 5000 och 6000 serie

Visa signatur

Stationär: Intel i7-4790k @ 4 Ghz | Powercolor HD7970 3GB | Intel 530 120GB | 12GB RAM | 3.5TB HDD
Laptop: Macbook Pro Retina 15" i7 2.0Ghz 8GB RAM 256GB SSD