Permalänk

Vilken är den lägsta RPM:en som fläktarna hos den här GPU-kylaren kan köras på? Vilken RPM uppnår dem om du ställer in 0 % fläkthastighet, i din fläktkurva i MSI Afterburner?

Att du låter dem gå på 40 % hastighet som absolut lägsta låter väldigt mycket. Den lägsta fläkthastigheten du verkar uppnå med din nuvarande kurva är 1200~ RPM, själv sitter jag på 950~ RPM i idle (absolut lägsta hastighet), med en Direct CU II-kylare från Asus, och tycker att det är väldigt tyst och bekvämt. Men det beror naturligtvis på fläktarna i sig också, hur mycket de låter i olika hastigheter.

Med en kylare som Arctics borde du kunna få det väldigt tyst, om inte dina övriga fläktar i datorn hade överröstat den – vilket jag tycker låter väldigt synd när du har en sådan kompetent kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

75-80 grader dock med en med lite högre volt än standard

monterade precis kylaren, men helvete coil whine som uppstår när fläkten inte körs i 100% är galet irriterande, någon lösning på det ännu? annars blir det att montera bort skiten illa kvickt...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Vilken är den lägsta RPM:en som fläktarna hos den här GPU-kylaren kan köras på? Vilken RPM uppnår dem om du ställer in 0 % fläkthastighet, i din fläktkurva i MSI Afterburner?

Att du låter dem gå på 40 % hastighet som absolut lägsta låter väldigt mycket. Den lägsta fläkthastigheten du verkar uppnå med din nuvarande kurva är 1200~ RPM, själv sitter jag på 950~ RPM i idle (absolut lägsta hastighet), med en Direct CU II-kylare från Asus, och tycker att det är väldigt tyst och bekvämt. Men det beror naturligtvis på fläktarna i sig också, hur mycket de låter i olika hastigheter.

Med en kylare som Arctics borde du kunna få det väldigt tyst, om inte dina övriga fläktar i datorn hade överröstat den – vilket jag tycker låter väldigt synd när du har en sådan kompetent kylare.

Med fläkten på 20% ligger den på ungefär 1300rpm men tror att det är alla tre sammanräknade

Skrivet av Gilgamesh:

monterade precis kylaren, men helvete coil whine som uppstår när fläkten inte körs i 100% är galet irriterande, någon lösning på det ännu? annars blir det att montera bort skiten illa kvickt...

Har gjort ett tillägg i galleriet som kan vara lösningen, dock e jag inte säker

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Med fläkten på 20% ligger den på ungefär 1300rpm men tror att det är alla tre sammanräknade

Har gjort ett tillägg i galleriet som kan vara lösningen, dock e jag inte säker

där har jag redan flänsar, det är ena VRM delen om jag inte är ute och cyklar.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Man kan koppla bort fläktarna och sätta den på typ 7v eller nåt istället, då försvinner coilwhinet har jag läst.
Satte just på skiten själv och får samma sak. Allt är bra kylt även vrmsen håller sig vid 55 - 63 grader efter 3 timmars bf 4 i högsta.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Hej :), grymma resultat!!
Hur är det med garantin när man byter kylare? Ryker den direkt eller är det bara att installera tillbaka sin gamla kylare om man behöver skicka tillbaka den?

Permalänk
Medlem

http://www.arctic.ac/eu_en/downloads/dl/file/id/311/web_insta...

Edit: Fick plocka ur en bottenfläkt ur mitt Raven 2. Har beställt en slim Phobya nu, så det löser sig.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"