::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnuttiz:

Fast du bevisade ju ingenting i din post?
Om 780 Ti presterar 8% bättre än 290x i Uber mode och 290x i 100% fläkthastighet presterar 10% bättre än 290x Ubermode så innebär det att?
Jag håller med dig om att chansen är lika stor att båda korten optimeras så det kan man inte räkna med i dagsläget, och tycker inte heller att det är fel att lägga fram fakta i tråden.

Sen ska man se realistiskt också.
Precis som jag skrev i inlägget så är hawaii xt gpun jääävligt kraftfull men både jag och du (hoppas jag verkligen) kan vara överens om att ingen kör 290 i 100% fläkthastighet. Vi måste se det realistiska och då är uber mode det de allra flesta kör.

Permalänk
Medlem

kan vi inte lämna diskussionen om hurvida nvidia eller amd presterar bäst och istället fokusera på våra kort och hur vi får bäst värde ur dem?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="foxzox7;14075872"]Sen ska man se realistiskt också.
Precis som jag skrev i inlägget så är hawaii xt gpun jääävligt kraftfull men både jag och du (hoppas jag verkligen) kan vara överens om att ingen kör 290 i 100% fläkthastighet. Vi måste se det realistiska och då är uber mode det de allra flesta kör. ;)[/QUOTE

Det är nog ytterst få som vill göra, men jag kör vattenkylning själv och då är max möjliga prestanda mest intressant
Sen har jag inga planer på att köpa något av dem, däremot så anser jag att det är viktigast att få fram rätt fakta till de människor som funderar på det.
Snarare än att kriga om vilket "märke" an Nvidia/AMD man personligen föredrar på ( ofta ) ogrundade anledningar.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="gnuttiz;14075926"]

Skrivet av foxzox7:

Sen ska man se realistiskt också.
Precis som jag skrev i inlägget så är hawaii xt gpun jääävligt kraftfull men både jag och du (hoppas jag verkligen) kan vara överens om att ingen kör 290 i 100% fläkthastighet. Vi måste se det realistiska och då är uber mode det de allra flesta kör. ;)[/QUOTE

Det är nog ytterst få som vill göra, men jag kör vattenkylning själv och då är max möjliga prestanda mest intressant
Sen har jag inga planer på att köpa något av dem, däremot så anser jag att det är viktigast att få fram rätt fakta till de människor som funderar på det.
Snarare än att kriga om vilket "märke" an Nvidia/AMD man personligen föredrar på ( ofta ) ogrundade anledningar.

Korrekt!

Permalänk

Har mailat mitt problem om coil whine till webhallen men har inte fått något svar ännu, tror ni det finns någon möjlighet till att man får ett nytt kort?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Sitter nu med mitt Sapphire R9 290 (non-x)
Kör det med ASUS bios stabilt på stock kylare (väntar på vattenprytlar)
1200/1350 med fullt ös på strömmen, detta på en godtyckligt 550w PSU (väntar även på nya saker där med)

Får se hur BF4 snurrar, men kompletterar troligen med ett till när nästa våg av kort kommer in.

(Fick seriösa problem med svartskärmar när jag körde stock bios utan volt unlock, http://www.overclock.net/t/1436497/official-amd-r9-290x-290-o...)

Fick inte Elpida utan Henix minnen (elpida verkar svårare att överklocka mellan 5-6gHz enligt tråden ovan)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bjozac:

kan vi inte lämna diskussionen om hurvida nvidia eller amd presterar bäst och istället fokusera på våra kort och hur vi får bäst värde ur dem?

Varför skall det bli en massa Nvidia vs AMD i varenda AMD tråd?
Den här tråden heter som sagt ::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Meningslös rappakalja om 290X eller 780Ti är bäst bla bla bla...

... sen kan ju iofs det ena kortet vara bättre i ultra-mega-upplösningar, och det andra med femtioelva skärmar. Det ena kan ju vara klart bäst om man tar hänsyn till VRAM. Men det andra har så sjukt bra ref-kylare så det är nog bäst ändå osv. osv. osv. osv. osv....

Släpp det här nu!

Skulle uppskatta om diskussionen AMD vs. Nvidia kunde läggas ner i denna tråd. Den diskussionen kan fortsätta i valfri rage-tråd. Personligen tycker jag att 290X och 780Ti verkar vara ungefär lika bra helt enkelt, det är så ytterst få procent vi pratar om. Den ena är bättre i vissa spel, och vice versa.

Vi som är intresserade av lite prestandasiffror skulle gärna slippa att leta efter siffror som man letar efter en nål i en höstack.

Tack på förhand.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Intressanta tweets:

juanrga ‏@juanrga 5h

#APU13 It will be announced that Unreal Engine 3 will support #AMD #MANTLE API as well.

Kevin Parrish ‏@exfileme 28m

Unreal Engine 3 supposedly supporting #Mantle #AMD #APU13 #Tomshardware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Intressanta tweets:

juanrga ‏@juanrga 5h

#APU13 It will be announced that Unreal Engine 3 will support #AMD #MANTLE API as well.

Kevin Parrish ‏@exfileme 28m

Unreal Engine 3 supposedly supporting #Mantle #AMD #APU13 #Tomshardware

Mycket intressant! Hoppas det kommer stöd till Unigine, så man enkelt kan jämföra prestanda skillnaderna.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Jag svarar på fetmarkerat först:
Jag fjamsar inte runt osv.

Det är precis det du gör, och jag ska ingående förklara för dig varför.

Citat:

Om alla skulle göra som du säger skulle vi inte ha någon diskussion om vilket grafikkort som är bäst, och då är hela tanken med att ha ett forum, bortkastat.

En diskussion går att ha så länge den man diskuterar med någon som har kunskap och inte är en extremist till ett märke som du visat att du är nu efter alla trådar och citeringar tidigare. Du beter dig bättre nu, men du förstår fortfarande inte och skriver emot dig själv.

Citat:

Du kanske ska ta och göra dina argument lite mer oberoende istället för att slänga fram recensioner här och där. (sett mååånga exempel på det just från dig).

Ja det är precis så man ska göra också för annars finns en stor risk för subjektivt skitsnack, och speciellt på detta forum är det viktigt att hänvisa till en källa då folk inte alltid har kompetens själva att förstå vad som är realistiskt eller inte. Annars kan vem som helst sitta och skriva vad som helst om man inte kan backa upp sina ord med fakta. Nu har du lärt dig något nytt eftersom du ifrågasatte detta.

Citat:

Att du inte vill att jag ska svara här stärker ju bara den tanken. Är du rädd för att du ska bli motbevisad?

Nej jag är trött på sådana som dig som försöker argumentera emot med tomma ord för att du inte är insatt, men mest trött på att det tar min tid och försämrar kvalitén på trådar. Som jag sa, gör en egen tråd istället. Du har fått svart på vitt både tester och länkar som stryker det jag skriver.

Citat:

Sweclockers resultat visade att 780ti presterar ca 8 procent bättre än 290X. Jag skrev ganska exakt 780ti presterar nästan 10% bättre.
Källa: http://www.sweclockers.com/recension/17844-nvidia-geforce-gtx-780-ti/16#pagehead

Enligt SweClocker's test som är det enda testet du bryr dig om så var det inte ens 10%. Som jag skrev så ökar 290X 10.45% i prestanda med bara bättre kylning VILKET VAR DET som jag informerade om i denna R9 290X tråd. Bara det ensamt är mer än dina påhittade 10%... forts följer nedan..

Citat:

Du skriver dessutom att 290x kommer boostas med optimeringar, men du nämner inte att det även gäller 780ti utan försöker istället använda det argumentet till din egna fördel och därmed ge en missvisande bild av verkligheten.

GK110 är mer eller mindre färdigoptimerat, och LÅNGT sådan jämfört med 290X GPU'n. Vad är det du inte förstår? Dessutom skrev jag GTX680/Titan om du läser. Det är du som försöker vränga på verkligheten iom att du har sådan dragning till nVidia (och ändå fortfarande rusar runt i AMD trådar?).

Citat:

Däremot kommer 290x boostas mer än 780ti genom drivrutiner, men det betyder inte att den automatiskt blir snabbare.... Båda boostar sina kort, men amd boostar sitt någon/några procent mer. Däremot är 8% ganska mycket att ta igen.

Nej 8% är inte speciellt mycket. Bara med bättre kylning så springer R9 290X ifrån med 10.45% som kommer nu... Så jag skriver IGEN, hade du t.ex vetat hur mycket korten boostas med drivers från sin release historiskt sett så hade du inte skrivit som du gör. 290X kör beta drivers och är långt ifrån färdigoptimerade. Jag har redan skrivit tillräckligt och visat en källa till det.

Citat:

Hur amd mantle ser ut och kommer bli vet vi inte än, och hur grafikkort världen ser ut då vet ingen, så det kan man spekulera i hur det kan bli hit och dit.

Vad babblar du om? Mantle är i full gång och kommer till (en av?) världens populäraste spel BF4 och sen till Star Citizen t.ex och massa andra spel. Det ökar prestanda helt klart. juanrga ‏@juanrga 5h

#APU13 It will be announced that Unreal Engine 3 will support #AMD #MANTLE API as well.

Citat:

Jag är inte här för att smutskasta amd eller 290x. Hawaii xt kretsen är extremt kraftfull och prisvärd, men du har gett missvisande information till folk och då kan jag skriva vart jag anser att du har fel och du skall acceptera att vi ska kunna ha en diskussion om detta istället för att hänvisa till pm...

Förstår att du upplever det så då du har sådan extremt dragning till nVidia kort. Försök peka på en enda punkt som skulle vara "missvisande", och backa upp det med en källa. Ang öppen diskussion så förklarade jag det ovanför. Det är du som förlorar på det, inte jag.

Skrivet av foxzox7:

Jag vet inte hur ni tänker riktigt.
Men är man på sweclockers så får man räkna med att sweclockers tester är korrekta. Tycker ni redaktionen testar fel finns det en miljard andra forum ni kan skriva i.

Nej, det är 2 helt skilda saker. SweClockers är ett öppet diskussionsforum för alla och har ingenting direkt att göra med deras tester. Om du följer datorindustrin i 20år, och läser tester från siter i hela världen så lär man sig snabbt genomskåda saker, fel, potentiella brister/fördelar. Du snackar om att vara realistiskt och se verkligheten. Just det du inte gör när du tittar på ett test. Har du den inställningen så kan ju tydligen vad som helst lura dig lätt.

Citat:

Jag vet att sett till pris/prestanda är amd bättre, och jag har inte för "avsikt" att skydda nvidia, men i vissa fall har ni enligt mig fel och där tar jag upp dissektionen med relevant fakta, i detta fall sweclockers.

R9 290X är och kommer vara det bästa valet i ultra high end segmentet när korten med bättre kylare kommer. Speciellt dom som kör mer än ett kort då Crossfire skalar bättre och ger bättre renderingstider än SLI numera.

Skrivet av foxzox7:

Sen ska man se realistiskt också.
Precis som jag skrev i inlägget så är hawaii xt gpun jääävligt kraftfull men både jag och du (hoppas jag verkligen) kan vara överens om att ingen kör 290 i 100% fläkthastighet. Vi måste se det realistiska och då är uber mode det de allra flesta kör.

Jag sa aldrig att någon skulle sitta med sitt kort med 100% fläkt, men det tillät GPU'n att köras i sin originella maxfrekvens i testet jag visade som visar hur snabbt 290X är. Tredjepartskylarna kommer snart, då blir det tungt för dig.

Dina "som absolut bäst 8%" är ganska enkelt att sätta emot alla dagar i veckan.... På 290X så kan du räkna med 10% mer prestanda med BARA kylare i orginalfrekvens, och minst 5% högre prestanda i snitt med kommande drivers, speciellt i höga upplösningar/AA/AF. Mantle 0-30% bättre prestanda och DX11.2 som ger både bättre grafik och eventuella prestandaoptimeringar.

Som jag sa, vänta och se så kommer du se att du har fel, mycket enklare än så blir det inte. Jo sätt denna posten som ett bokmärke i din webbläsare så att du kan länka tillbaks till den sen

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av foxzox7:

Jag svarar på fetmarkerat först:
Jag fjamsar inte runt osv. Om alla skulle göra som du säger skulle vi inte ha någon diskussion om vilket grafikkort som är bäst, och då är hela tanken med att ha ett forum, bortkastat.

Du kanske ska ta och göra dina argument lite mer oberoende istället för att slänga fram recensioner här och där. (sett mååånga exempel på det just från dig).
Att du inte vill att jag ska svara här stärker ju bara den tanken. Är du rädd för att du ska bli motbevisad?

Sweclockers resultat visade att 780ti presterar ca 8 procent bättre än 290X. Jag skrev ganska exakt 780ti presterar nästan 10% bättre.
Källa: http://www.sweclockers.com/recension/17844-nvidia-geforce-gtx-780-ti/16#pagehead

Du skriver dessutom att 290x kommer boostas med optimeringar, men du nämner inte att det även gäller 780ti utan försöker istället använda det argumentet till din egna fördel och därmed ge en missvisande bild av verkligheten.
Däremot kommer 290x boostas mer än 780ti genom drivrutiner, men det betyder inte att den automatiskt blir snabbare.... Båda boostar sina kort, men amd boostar sitt någon/några procent mer. Däremot är 8% ganska mycket att ta igen.

Hur amd mantle ser ut och kommer bli vet vi inte än, och hur grafikkort världen ser ut då vet ingen, så det kan man spekulera i hur det kan bli hit och dit.

Jag är inte här för att smutskasta amd eller 290x. Hawaii xt kretsen är extremt kraftfull och prisvärd, men du har gett missvisande information till folk och då kan jag skriva vart jag anser att du har fel och du skall acceptera att vi ska kunna ha en diskussion om detta istället för att hänvisa till pm...

Dold text

Den här tråden är avsedd för att de som äger ett R290(x) skall kunna diskutera sina kort. den handlar inte om vilket kort som är bäst, vill du ha en sådan tråd, får du skapa en själv, inte smutsa ned denna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjozac:

Sitter nu med mitt Sapphire R9 290 (non-x)
Kör det med ASUS bios stabilt på stock kylare (väntar på vattenprytlar)
1200/1350 med fullt ös på strömmen, detta på en godtyckligt 550w PSU (väntar även på nya saker där med)

Får se hur BF4 snurrar, men kompletterar troligen med ett till när nästa våg av kort kommer in.

(Fick seriösa problem med svartskärmar när jag körde stock bios utan volt unlock, http://www.overclock.net/t/1436497/official-amd-r9-290x-290-o...)

Fick inte Elpida utan Henix minnen (elpida verkar svårare att överklocka mellan 5-6gHz enligt tråden ovan)

Jag sitter på ett ASUS 290X och tyvärr är det med Elpdia minnen. Jag har problem med just detta black screen fenomen och det kommer främst i BF4 single player. Jag körde en klock på minnen när jag först fick problemet men även när jag gick tillbaka till stock så får jag black screen.
Räcker det att höja volten till minnena via GPU Tweak eller ska man försöka få till en RMA då det inte ens fungerar i stock?

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Är det nån som har fått på ett vattenblock än? Vore kul att höra hur kortet klockar med ordentlig kylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Calle:

Är det nån som har fått på ett vattenblock än? Vore kul att höra hur kortet klockar med ordentlig kylning.

Passerade 1300 Mhz på luft

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Hjälpsam

Angående att klocka minnen, jag upprepar mig som en papegoja.
Det kan vara farligt att klocka minnena, det kan desutom ge sämre prestanda.
Vram har i dag en felkorrigeringsfunktion, som gör att artifakter inte syns, fören man är långt över lämplig överklockning, innan dess har felkorrigeringen kunnat åtgärda bristerna, felkorrigeringen gör dock att prestanda sjunker.
Detta att man inte heller så lätt ser artifakterna, gör att man riskerar att klocka sina minnen så hårt att de får permanenta skador.
Om du nödvändgtvis skall ge dig in på detta.
1) Överklocka med små steg.
2) Kolla med benchmark att prestanda inte ligger kvar på samma värde eller sjunker.
3) Om prestanda sjunker, sänk klockningen ett eller två steg, se til att du har marginalerna på din sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Jag sitter på ett ASUS 290X och tyvärr är det med Elpdia minnen. Jag har problem med just detta black screen fenomen och det kommer främst i BF4 single player. Jag körde en klock på minnen när jag först fick problemet men även när jag gick tillbaka till stock så får jag black screen.
Räcker det att höja volten till minnena via GPU Tweak eller ska man försöka få till en RMA då det inte ens fungerar i stock?

Tror det kan relateras till en bugg i drivrutinen då fler råkat ut för detta. Testat med senaste 13.11 beta 9.2? Ett tips är att låta bli att klocka minnena då jag inte sett att det påverkar ens 1% och ibland tom sämre resultat, då testade jag med 3DMark 11 och 100% fläkt. Tror AMD la minnesfrekvensen på 5Ghz av den anledningen att det inte behövs mer.

Skrivet av Nickieponken:

Passerade 1300 Mhz på luft

Fram med lite bilder och skriv enligt mallen

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Tror det kan relateras till en bugg i drivrutinen då fler råkat ut för detta. Testat med senaste 13.11 beta 9.2? Ett tips är att låta bli att klocka minnena då jag inte sett att det påverkar ens 1% och ibland tom sämre resultat, då testade jag med 3DMark 11 och 100% fläkt. Tror AMD la minnesfrekvensen på 5Ghz av den anledningen att det inte behövs mer.

Jag tror jag ligger kvar på 13.11 beta 7 drivarna så det kan mycket väl vara det som spökar.
När det gäller klockning tyckte jag att jag fick en jämnare fps och en högre lägsta fps i BF4 med minnena i 5600Mhz. Dock kan det mycket väl vara en placebo effekt.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Jag tror jag ligger kvar på 13.11 beta 7 drivarna så det kan mycket väl vara det som spökar.
När det gäller klockning tyckte jag att jag fick en jämnare fps och en högre lägsta fps i BF4 med minnena i 5600Mhz. Dock kan det mycket väl vara en placebo effekt.

Så länge du har originalkylaren och använder minst 60% fläkt så rekommenderar jag inte klockning alls då det inte ger något. Kortet klockar ner sig i über mode redan med originalklock. Dom fick 10.45% mer fps i Crysis 3 med fläkten på 100% Det verkar som att GPU klock blir lägre när man klockar minnet också, så fokusera på GPU frekvens om du orkar med 60% fläkt, det är det som ger prestanda.

Jag kommer spänningsmodifiera mitt kort och dra på vattenkylning när jag orkar och se om man kan smiska på 1300Mhz GPU. Korten skalar äckligt bra i prestanda med klockfrekvens.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

kör med Accelero Xtreme III kylaren nu (tyvärr med coil whine om jag inte kör fläkten i 100%), ca 30-34 grader i idle, ska testa load och försöka nå 1,2GHz+ när jag kommer hem, men tempen sjönk iaf med ca 15 grader i idle.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

kör med Accelero Xtreme III kylaren nu (tyvärr med coil whine om jag inte kör fläkten i 100%), ca 30-34 grader i idle, ska testa load och försöka nå 1,2GHz+ när jag kommer hem, men tempen sjönk iaf med ca 15 grader i idle.

Samma kylare och kort är på väg hem till mig. Jag har hört att kylaren inte låter allt för mycket när den ligger i 100%. Är detta fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Samma kylare och kort är på väg hem till mig. Jag har hört att kylaren inte låter allt för mycket när den ligger i 100%. Är detta fallet?

alltså 100% när man spelar osv är inga som helst problem, ljudet är inte på något sätt irriterande, MEN i idle när man vill titta på film eller surfa osv, då hör man ju den och det vill jag inte, men just nu måste jag köra den i 100% annars får man stå ut med coil whine ljudet... ska testa koppla fläkten med molex kontakten man fick med och köra i 7v, se om det får bort coil whine.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Ursäkta bilden

290x crossfire

Bara vattenkylningen som fattas, borde trilla in denna vecka.
Så man kan se vad dessa verkligen går för!

kommer med benchmarks inom kort!

Permalänk

Fick precis hem mitt sapphire 290 som ersätter mitt 770. Måste säga att det går riktigt bra prestandavis! flyter på utomordentligt i ultra på bf4 dock är ju kylningen fruktansvärd, gick upp till 93 grader efter 5 min och lät mer än min bil.

Visa signatur

citera för svar

Permalänk

Hur kan man se vad för minnen de sitter på kortet ?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Hur kan man se vad för minnen de sitter på kortet ?

här Ante: http://www.mediafire.com/download/voj4j1rlk0ucfz4/MemoryInfo+...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Så, nu är vattenblock plus backplate installerat på mitt 290x! (Vattenblock + backplate från EK, kylpasta från phobya som skulle vara bäst i test)

Jag noterar idletemp på 30 grader gpu, 24 grader på vrm

Ska testa med spel nu, några 95 grader kan jag nog redan nu garantera att det inte blir..

Nu ska vi se;
30 min WOT och jag toppade 47 grader på GPU, och 46/36 grader på VRM

OCH att tillägga: silence......

Snart ska jag överklocka lite

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Verkar som att många av de med 290 har problem med coilwhine? Stämmer det?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Verkar som att många av de med 290 har problem med coilwhine? Stämmer det?

Mitt låter inget i normala tester. Dock kan du få vilket kort som helst att låta. Testade en enkel renderare som ritar en ljusglob som vaggar fram och tillbaka i ett rum med lite skuggeffekter, och den sprutar ur sig typ 11-13000fps, då låter kortet svagt svagt som en tandläkarborr, men det gjorde 2st GTX kort jag testade med också.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

inga problem med coil whine heller nu efter att jag lyckades ordna problemet med Xtreme III kylaren, som 2good4you säger, vid Valley Benchmark menyn så sprutar den ut x antal tusen fps då kan man höra ett svagt ljud men det är normalt.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C