Passar grafikkortet till mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Passar grafikkortet till mitt moderkort?

Hej!

Har Beslutat mig för att mitt gamla 5770 inte längre håller måttet och att det är dags för en uppgradering.

Jag undrar om grafikkortet jag tänkt köpa passar till resterande delar av min dator.

Datorn sattes ihop av JME-data enligt mina önskemål. Jag har lyckats slarva bort pappret med de specifika komponenterna, men de jag lyckats få fram är:

Processor:
Intel i5 650 @ 3,2Ghz
Moderkort:
ASUS P7P55 WS supercomputer
Dåvarande grafikkort:
Radeon 5770 HD Sapphire
RAM:
6,00GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
Chassi:
Något helsvart, helblankt cooler master med av/på-knapp ovanpå med blått ljus och två USB-portar brevid. Annars helsvart med en stor lucka samt två mindre för fläktar frampå.
Nätagg:
Ingen aning, men vad jag minns är det på 750W

Grafikkortet jag tänkt byta till:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Vad jag sett är det ett bra och prisvärt grafikkort.

Passar grafikkortet ihop med mina andra komponenter? Läste något om att grafikkortet kräver PCI Express 3.0 x16, medan av vad jag lyckats klura ut så har mitt moderkort PCIe 2.0 x16. Stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar? Sätter detta stopp för mina planer om eventuellt utbyte?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det du behöver veta är vilket nätaggregat du har (kollas lättast genom att öppna chassi sidan) och ifall det nya grafikkortet fysiskt får plats, alltså på längd + bredd, kan antingen kollas på cooler masters hemsida eller med måttband:)

750w räcker alldeles utmärkt! Så länge du har två stycken pci-e kablar, detta borde du ha ifall det inte är modulärt och någon inte gav dig kablarna.

Du tappar absolut ingen prestanda mellan pci-e 2 och 3 i x16 i dagsläget.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Hej!

Har Beslutat mig för att mitt gamla 5770 inte längre håller måttet och att det är dags för en uppgradering.

Jag undrar om grafikkortet jag tänkt köpa passar till resterande delar av min dator.

Datorn sattes ihop av JME-data enligt mina önskemål. Jag har lyckats slarva bort pappret med de specifika komponenterna, men de jag lyckats få fram är:

Processor:
Intel i5 650 @ 3,2Ghz
Moderkort:
ASUS P7P55 WS supercomputer
Dåvarande grafikkort:
Radeon 5770 HD Sapphire
RAM:
6,00GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
Chassi:
Något helsvart, helblankt cooler master med av/på-knapp ovanpå med blått ljus och två USB-portar brevid. Annars helsvart med en stor lucka samt två mindre för fläktar frampå.
Nätagg:
Ingen aning, men vad jag minns är det på 750W

Grafikkortet jag tänkt byta till:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Vad jag sett är det ett bra och prisvärt grafikkort.

Passar grafikkortet ihop med mina andra komponenter? Läste något om att grafikkortet kräver PCI Express 3.0 x16, medan av vad jag lyckats klura ut så har mitt moderkort PCIe 2.0 x16. Stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar? Sätter detta stopp för mina planer om eventuellt utbyte?

Tack på förhand!

inget problem med moderkortet det funkar bra.
Processorn är kanske lite klen för att få ut all kraft ur kortet.
Men det kommer funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Det du behöver veta är vilket nätaggregat du har (kollas lättast genom att öppna chassi sidan) och ifall det nya grafikkortet fysiskt får plats, alltså på längd + bredd, kan antingen kollas på cooler masters hemsida eller med måttband:)

t.

Det var vist fractal design på chassit.. Tror det är http://www.fractal-design.com/home/product/cases/discontinued...

Har svårt att hitta måtten, Kan grafikkortet passa, tror ni?

Även, om det skulle vara ett r3, är det någon skillnad i måtten, eller det funkar ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Det var vist fractal design på chassit.. Tror det är http://www.fractal-design.com/home/product/cases/discontinued...

Har svårt att hitta måtten, Kan grafikkortet passa, tror ni?

Även, om det skulle vara ett r3, är det någon skillnad i måtten, eller det funkar ändå?

Ifall det är r2/r3/r4 så passar det alldeles utmärkt.

Står på undersidan i många fall:)

Enligt länken du skickade:

Citat:

Supports graphic card lengths up to circa 290mm and CPU coolers with height of maximum circa 165mm

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen!
Följer de andra måtten (bredd och djup) ett standardmått?

Ser ut precis som någon av dem, så då borde det inte vara några större problem antar jag!
Angående själva monteringen; Är det ett svårt ingrepp så man bör lämna in den, eller är det något jag borde klara av hemma? Har aldrig gjort något tidigare förr, men jag skulle gärna kunna. Dock är det liksom en del pengar, så det skulle vara tråkigt om något gick sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Tack så mycket för hjälpen!
Följer de andra måtten (bredd och djup) ett standardmått?

Ser ut precis som någon av dem, så då borde det inte vara några större problem antar jag!
Angående själva monteringen; Är det ett svårt ingrepp så man bör lämna in den, eller är det något jag borde klara av hemma? Har aldrig gjort något tidigare förr, men jag skulle gärna kunna. Dock är det liksom en del pengar, så det skulle vara tråkigt om något gick sönder

Kortet har ju lite special mått men det passar i dom tidigare nämnda chassin:a, det är endast i väldigt mycket mindre chassin som dessa mått blir aktuella.

Klarar av det hemma gör du definitivt, det enda du kan tänkas behöva är: Antistatiskt armband (anses ofta som en onödigt säkerhet men det kan vara tryggt om man är osäker och det brukar endast kosta cirka 30-50kr), eventuellt skruvmejsel och lite sunt förnuft.

Stäng av datorn, dra ut strömkabel, håll ner "på"-knappen på datorn i cirka 30sekunder för att försäkra dig om att det inte är någon lagring i komponenterna, koppla ur kablarna till grafikkortet, skruva loss skruvarna som fäster grafikkortet i bakkant, lossa på kortet genom att trycka ner spärren som sitter längst fram på pci-e porten, sätt in det nya och sedan jobba dig bakåt i instruktionerna;) kolla även en video på youtube för att kunna förstå bättre vad jag menar.

Att undvika!

Ta helst endast på metallen på korten, alltså inget kladdande på själva PCB:n, plasten eller dom guldiga kontakterna, ha gärna på dig en vanlig bomulls t-shirt och allmänt inga kläder som du lätt blir statiskt laddad med då detta potentiellt kan förstöra grafikkortet (samma gäller för resten av dina komponenter). Stå gärna på ett trägolv och ifall att du lägger ner kortet på någon yta förutom inuti den antistatiska påsen(utanpå är också ingen bra idé) så gärna metallen neråt eller på ett material av trä:)

That's about it, kanske låter lite knepigt men jag kan försäkra dig om att det är lika enkelt som att byta ut en lego-kloss eller en pusselbit!^^

Efter detta byte så måste du installera så kallade drivrutiner/drivers till det nya kortet. Ifall du inte vet hur detta går till på bästa sätt är det bara att fråga:)

Om du behöver hjälp att göra ingreppet av någon anledning kan du alltid kolla om någon av oss sköningar på SweC bor i närheten:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Jeebentoft:

Tack så mycket för hjälpen!
Följer de andra måtten (bredd och djup) ett standardmått?

Ser ut precis som någon av dem, så då borde det inte vara några större problem antar jag!
Angående själva monteringen; Är det ett svårt ingrepp så man bör lämna in den, eller är det något jag borde klara av hemma? Har aldrig gjort något tidigare förr, men jag skulle gärna kunna. Dock är det liksom en del pengar, så det skulle vara tråkigt om något gick sönder

Har du tänkt installera om datorn efter du bytt kort eller ska du göra någon driversweep? Är överlag krångligare att gå från AMD till Nvidia och tvärtom än att hålla sig inom samma märke. Men ska du ändå installera om datorn spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Stäng av datorn, dra ut strömkabel, håll ner "på"-knappen på datorn i cirka 30sekunder för att försäkra dig om att det inte är någon lagring i komponenterna, koppla ur kablarna till grafikkortet, skruva loss skruvarna som fäster grafikkortet i bakkant, lossa på kortet genom att trycka ner spärren som sitter längst fram på pci-e porten, sätt in det nya och sedan jobba dig bakåt i instruktionerna;) kolla även en video på youtube för att kunna förstå bättre vad jag menar.

Efter detta byte så måste du installera så kallade drivrutiner/drivers till det nya kortet. Ifall du inte vet hur detta går till på bästa sätt är det bara att fråga:)

Ok! Så kablarna är inga värsting superjobbigaattfästa-kablar? I så fall låter det absolut inom min förmåga!

Drivrutiner är väl bara att först avinstallera de nuvarande (alltså typ allt som heter ati?) och sedan googla upp drivrutinerna för Nvidia GTX 760 samt installera dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Ok! Så kablarna är inga värsting superjobbigaattfästa-kablar? I så fall låter det absolut inom min förmåga!

Drivrutiner är väl bara att först avinstallera de nuvarande (alltså typ allt som heter ati?) och sedan googla upp drivrutinerna för Nvidia GTX 760 samt installera dessa?

Kablarna är bara att stoppa in i kortet, dom är formade så att det inte ska gå att sätta in fel, dom är ofta markerade för pci-e och brukar vara en kontakt med 6pins och sedan 2pins extra vid sidan av, ta bara kabeln som satt i tidigare kort och sedan en till likadan;)

Yes box, eftersom du går från AMD till nvidia hade jag gjort så att jag börjar alltihopa med att avinstallera catalyst och allt vad det heter samt att installera ett program som heter driversweeper. Sedan kan du starta om datorn och precis under uppstart trycker du på knappen "F8":a för att starta i felsäkert läge, när du väl är inne startar du driversweeper och låter det radera allting som har med AMD att göra, klart, redo för nya kortet^^

Efter det nya kortet är insatt så är det bara att gå in på nvidias hemsida och ladda ner drivrutiner:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Har du tänkt installera om datorn efter du bytt kort eller ska du göra någon driversweep? Är överlag krångligare att gå från AMD till Nvidia och tvärtom än att hålla sig inom samma märke. Men ska du ändå installera om datorn spelar det ingen roll.

Jag har inte planerat att installera om datorn, endast byta grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Kablarna är bara att stoppa in i kortet, dom är formade så att det inte ska gå att sätta in fel, dom är ofta markerade för pci-e och brukar vara en kontakt med 6pins och sedan 2pins extra vid sidan av, ta bara kabeln som satt i tidigare kort och sedan en till likadan;)

Allt jag hittade i lådan som jag fick till moderkortet är en 6pins. Sitter de sladdar jag behöver i det grafikkortet som sitter i datorn nu, eller måste jag köpa 2pins kontakter med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Allt jag hittade i lådan som jag fick till moderkortet är en 6pins. Sitter de sladdar jag behöver i det grafikkortet som sitter i datorn nu, eller måste jag köpa 2pins kontakter med?

Det enda du behöver är 2st 6pins, jag nämnde endast 6+2pins för att det skulle vara lättare att identifiera:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Det enda du behöver är 2st 6pins, jag nämnde endast 6+2pins för att det skulle vara lättare att identifiera:)

Ok, då borde jag sitta säkert. Angående drivrutinerna så tänkte jag göra som såhär:

1. Installera driversweeper från http://www.techspot.com/downloads/4266-driver-sweeper.html
2. Avinstallera cataclyst drivrutinerna med deras egna avinstalleringsprogram
3. Ta bort det gamla och sätta in det nya grafikkortet
4. Starta datorn i felsäkert läge och ta bort resterande rester av drivrutinerna
5. Starta in datorn i normalt läge (bara att stänga av och sätta på den igen utan att hålla ned F8 antar jag?)
6. Installera geforce experience från http://www.geforce.com/drivers och låta den hålla koll på och installera mina drivrutiner

Låter detta som en bra plan eller ska jag ändra på något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Ok, då borde jag sitta säkert. Angående drivrutinerna så tänkte jag göra som såhär:

1. Installera driversweeper från http://www.techspot.com/downloads/4266-driver-sweeper.html
2. Avinstallera cataclyst drivrutinerna med deras egna avinstalleringsprogram
3. Ta bort det gamla och sätta in det nya grafikkortet
4. Starta datorn i felsäkert läge och ta bort resterande rester av drivrutinerna
5. Starta in datorn i normalt läge (bara att stänga av och sätta på den igen utan att hålla ned F8 antar jag?)
6. Installera geforce experience från http://www.geforce.com/drivers och låta den hålla koll på och installera mina drivrutiner

Låter detta som en bra plan eller ska jag ändra på något?

Låter helt fantastiskt, är ju i princip klar redan ju;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Låter helt fantastiskt, är ju i princip klar redan ju;)

Haha, bra planering leder till färre misstag Ska eventuellt in och köpa kortet på netonnet i morgon, sen är det upp till bevis!

Förresten, det skulle kanske inte skada att ta bort lite damm från datorn när man ändå är igång. Kan jag blåsa med en madrasspump? Det är en sån modell där man pumpar själv, alltså inget elektriskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Haha, bra planering leder till färre misstag Ska eventuellt in och köpa kortet på netonnet i morgon, sen är det upp till bevis!

Förresten, det skulle kanske inte skada att ta bort lite damm från datorn när man ändå är igång. Kan jag blåsa med en madrasspump? Det är en sån modell där man pumpar själv, alltså inget elektriskt.

Har tydligen misslyckats med att skicka vad jag skrev men köp helst gärna en lufttrycksburk som är tänkt för ändamålet, det kan alldeles för lätt bli kondens i en tryckpump även om det säkert hade gått:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."