For Science! Raid0 SSD med Windows 8.1 flyttad till annan dator.

Permalänk
Medlem

For Science! Raid0 SSD med Windows 8.1 flyttad till annan dator.

Hej alla!

Under en lång period har jag funderat på att flytta en hårddisk med OS och program på och sätta in den i helt annan hårdvara. Jag hade ingen direkt anledning att göra det tidigare, men försökte forska lite på det innan på nätet för att jag undrade.

Jag vet att det har varit problem vid tidigare versioner av Windows att byta grundkomponenter som moderkort med mera, men då snackar vi windows XP och tidigare. Efter det har det bara varit folk som kastat ut sig saker utan underlag, som ofta på nätet.

Jag vet inte om det är min google-fu som är för svag, men varje gång jag har försökt söka mig fram till ett svar på min fråga (har funderat på detta i flera år, och frågat alla möjliga "experter", certifierade microsofttekniker med mera) , om det går att flytta ett installerat system till en annan hårdvara, så kan jag bara hitta "experter" som säger att

- "Nej det går inte, du måste installera om systemet!"
- "Det är inte värt all möda"
- "Det kommer garanterat strula"
- "Du kommer få bluescreens hela tiden"
- "Systemet kommer gå långsammare och vara trasigt!"

Etc etc.

Det finns säkert folk som har gjort detta förrut här på swec, och har lyckats, men jag vill dela med mig av min story av detta som mina "2 cents", och dela med mig av erfarenheten så att folk möjligtvis hittar hit i framtiden och spar tid och möda.

Min situation:

Jag har flyttat utomlands och hade inte riktigt möjlighet att ta med mig hela riggen( i signaturen), så jag tänkte att jag tar med mig det som betyder mest. Grafikkortet, CPU, GPU, hårddiskar. Nu när jag har bott här i 2 månader kom jag fram till att det inte är optimalt med en helt stationär rigg, så jag bestämde mig för att köpa en bärbar dator. Jag gav upp mitt projekt och beställde en bärbar dator.

Jag fick precis datorn levererad igår. En Alienware 17 som har plats för flera hårddiskar.

Som ni kan gissa så är hårdvaran helt annorlunda, och jag var lite rädd för flera punkter som att

# OS:et inte hittas
# Raid0 Inte fungerade om det sattes upp på annan hårdvara
# Ingenting kommer fungera
# Bluescreen galore

Det enda jag garanterat visste att jag skulle behöva göra, vilket är en självklarhet i mina ögon, är att behöva installera nya drivrutiner. Jag hoppades på att ethernet skulle fungera så att det hade gått smidigt med en windows update, så var allt klart.

Till min förvåning och glädje så var det precis bara det som behövde göras. Jag bytta ut den interna mekaniska disken mot två ssd's och startade.
Några sekunder senare började den boota Windows 8 med lägsta upplösningen.

Det funkade att logga in och komma åt allt på datorn, den bootade t.o.m snabbare än i min förra rigg.

Några saker behövde dock åtgärdas:

1. Inget nätverk. Inga drivrutiner som var bundlat i windows var kompatibelt med min hårdvara. Inte ens ethernet, vilket är ovanligt.
2. Inga grafikdrivrutiner.
3. Windows var inte längre aktiverat.

Det jag gjorde här var först två saker.

1. Tanka ner chipset drivers från dells hemsida med en annan dator eller mobil enhet, och sedan nätverksdrivrutiner. Jag var osäker på vilken ethernet driver jag behövde så jag körde på trådlöst direkt.
2. Förde över filerna med USB till datorn och installerade dem.

Fördelen med windows 7 och 8 är att windows update tar hand om i princip alla grundläggande drivrutiner, så länge du har internet uppkoppling.

När internet var fixat så var det bara att köra en windows update, starta om datorn, installera grafikdrivrutinerna från nvidia och starta om igen, därefter fungerade allt precis som innan.

Jag behövde aktivera windows igen, och det gjorde jag via telefon mot en robot. Lite omständigt men ändå samtidigt väldigt smidigt. Man behövde knappa in siffror till dem över telefon och sen knappa en lång kod på datorn, vips så var det aktiverat.

Nu fungerade allt, ljud, grafik, kamera, även alienware specifik mjukvara tankades ner för att ta hand om macro knappar med mera.

Startade om datorn, lika rapp. Testade att spela tidigare installerade spel, fungerade klockrent.

Anledningen till att jag gav mig in på det hela är enkelt, jag hade flera saker på hårddisken jag helst skulle vilja slippa installera om, samt att jag var väldigt nöjd med hur allt var uppsatt på den. Allt från program till konfigurationer.

Allt som allt tog detta ca 2 timmar, från att jag började sätta in diskarna till att jag var nöjd med en perfekt fungerande dator framför mig. (Det som tog längst tid var drivrutinerna för nätverket, absurt segt att tanka från dell...)

Var det värt det? Definitivt. Kunde inte vara mer nöjd över hur det blev. Hårddiskarna detekterades på första försöket, Inga problem med boot. Gick smidigt med drivrutinerna. Programmen och spelen fungerade, Superb prestanda.

Hoppas att detta kommer till nytta för någon i framtiden!

TL;DR: Trial & Error, Förbered dig med drivrutinerna för datorn & go for it!

Arcifer out

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcifer:

Jag vet att det har varit problem vid tidigare versioner av Windows att byta grundkomponenter som moderkort med mera, men då snackar vi windows XP och tidigare. Efter det har det bara varit folk som kastat ut sig saker utan underlag, som ofta på nätet.

Säger bara som vanligt, ibland funkar det men för det mesta inte.
Har visserligen inte provat med Windows 8 men med Windows 7 så är det 50/50 att det funkar om du flyttar din systemdisk till ny hårdvara.
När jag bytte fråm AMD till Intel funkade det jättebra att bara flytta systemdisken (formaterade och installerade om i efterhand ändå) men när jag provade att flytta systemdisken från en dator till en annan snarlik dator (lite annat moderkort och annan cpu men ändå samma chipset) så gick det inte.

Kul att du är nöjd med resultatet, men om det tog dig närmare 2 timmar så går det snabbare att bara installera om från början

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Säger bara som vanligt, ibland funkar det men för det mesta inte.
Har visserligen inte provat med Windows 8 men med Windows 7 så är det 50/50 att det funkar om du flyttar din systemdisk till ny hårdvara.
När jag bytte fråm AMD till Intel funkade det jättebra att bara flytta systemdisken (formaterade och installerade om i efterhand ändå) men när jag provade att flytta systemdisken från en dator till en annan snarlik dator (lite annat moderkort och annan cpu men ändå samma chipset) så gick det inte.

Kul att du är nöjd med resultatet, men om det tog dig närmare 2 timmar så går det snabbare att bara installera om från början

Kan vara så att systemet kanske försöker använda drivrutinerna ändå till felaktig hårdvara, men det låter lite konstigt med tanke på hardware codes. Då borde den inte använda dem alls.

Jag bytte iofs nu från intel till intel, och nvidia till invidia. Anledningen till att det tog 2 timmar var huvudsakligen tankandet av drivrutiner på en seg lina samt att sätta in hårddiskarna (och en del distraktioner under tiden, som skype samtal från familj som inte sett en på skype på 2 månader, många bäckar små).

Hade jag varit fokuserad och ostörd hade det nog enkelt gått på en timma. Jag ville dubbelkolla också så att i princip allt fungerade.

Hur som, skulle det ta mycket längre tid i min situation att fixa allt från scratch. Jag hade Unity, med projekt och assets, visual studio med konfigurationer, steam med flera titlar redan installerade. Även rainmeter tema som jag jobbat med länge för att få som jag ville. Om jag skulle ha behövt gå igenom att ta backup på diskarna till en extern på nått sätt, så hade det tagit väldigt lång tid att kopiera över allt. Hade ingen extern hårddisk med mig, hade inte heller någon windows skiva eller usb.

Sen som en bonus var det spännande att se vad som skulle hända

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Avstängd

jag har en disk med win 8.1... den flyttar jag mellan intel och amd med jämna o ojämna mellanrum.. det funkar fint