Microsoft Surface Pro 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Den lockar extremt att inhandla, Vet dock inte om det är värt det när man har en stationär "superdator" och en laptop bra nog att spela BF3 på.. dock är laptopen knappast bärbar, snarare släpbar med 17" skärm..

Tycker du det är värt? och behöver man tänka på att lägga extra pengar på SSD storlek? hur mycket tar OS och drivrutiner på disken?

Jag antar att värdet beror på vilka behov man har och givetvis vilken budget man kan röra sig med. Min laptop håller i 10 minuter (på sin höjd!), överhettar, och är allmänt bedrövligt seg och tung, så det var dags för mig att komplettera min stationära med något jag både kan resa med och arbeta på. Det jag fick var en x86_64 maskin som är väldigt lätt att ta med sig och håller upp till 8 timmar i webbsurfande och dokumentskrivande, så det är helt klart en gigantisk kontrast mot min gamla laptop (vilket kan påverka mitt omdöme).

Ifall du inte känner ett behov av extra rörelsefrihet med din maskin vet jag inte om det riktigt är värt pengarna. SP2 klarar ju inte direkt att spela mer krävande spel på mer än minimumnivå (även om det är riktigt imponerande för formfaktorn), och den tillför inte mycket mer på konsumptionssidan än vad andra tablets gör vad gället möjligheter att se på youtube, läsa Sweclockers, etc. Med det sagt så är maskinen mycket allsidig, precis som recensionen pekar på, och kvaliten är väldigt bra i allt den gör (utom kanske kameran). Den känns dessutom väldigt framtidssäker för vad MS kan tänkas hitta på i kommande iterationer av sitt operativsystem, så man börjar ju se fram emot vad de kommer göra härnäst.

Vad gäller plats tror jag 128GB modellen räcker för de flesta. Jag har installerat Steam + Civ V (ungefär 7GB) samt lite annat krimskrams och har 80.5GB utrymme kvar; jag ser inte att jag kommer använda utrymmet i större utsträckning då jag främst använder streamingtjänster för film och musik.

Sammanfattat så är det en mycket kompetent maskin med bra skärm och inbyggt ljud. Hårdvaran driver runt operativsystemet riktigt bra och detsamma gäller för webbsidor och desktop som "metro" applikationer. Ett stort plus är att man aldrig behöver stänga av den då viloläget tar någon sekund att ta sig ur (gentemot några sekunder från avstängd) och håller mycket länge. Jag är verkligen supernöjd med den: Jag kan chilla i sängen innan läggdags för att sedan slå ihop den utan att bry mig om någon avstängning eller dylikt, varpå jag nästa morgon slänger in den i väskan för att använda som arbetsreskap under dagen. Bäst av allt är att jag bara laddar den ett par (två) timmar hemma ifall jag använt den i större utsträckning och aldrig har med mig adaptern till campus då batteriet räcker så länge. Vid behov spelar jag på min stationära.

Som sagt är jag säkerligen något färgad av att mitt köp var ett riktigt bra byte mot min gamla maskin, men oavsett så är jag riktigt nöjd då samtliga av mina behov täcks av SP2! Hoppas min wall-of-text hjälpte dig lite

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Det var en intressant nyhet för mig. Då är frågan om det är möjligt att få den att agera extern ritplatta genom någon sorts mjukvara.

Vad menar du med extern ritplatta? Du kan ju köra mjukvaran på din Surface och spegla det du ritar på en annan skärm? Eller vill du göra så att du kör Photoshop på din desktop men ritar på plattan? Vilka fördelar letar du efter?

Jag har en SP2 själv och om du vill att jag skall testa något kan jag göra det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vectovox:

Jag antar att värdet beror på vilka behov man har och givetvis vilken budget man kan röra sig med. Min laptop håller i 10 minuter (på sin höjd!), överhettar, och är allmänt bedrövligt seg och tung, så det var dags för mig att komplettera min stationära med något jag både kan resa med och arbeta på. Det jag fick var en x86_64 maskin som är väldigt lätt att ta med sig och håller upp till 8 timmar i webbsurfande och dokumentskrivande, så det är helt klart en gigantisk kontrast mot min gamla laptop (vilket kan påverka mitt omdöme).

Ifall du inte känner ett behov av extra rörelsefrihet med din maskin vet jag inte om det riktigt är värt pengarna. SP2 klarar ju inte direkt att spela mer krävande spel på mer än minimumnivå (även om det är riktigt imponerande för formfaktorn), och den tillför inte mycket mer på konsumptionssidan än vad andra tablets gör vad gället möjligheter att se på youtube, läsa Sweclockers, etc. Med det sagt så är maskinen mycket allsidig, precis som recensionen pekar på, och kvaliten är väldigt bra i allt den gör (utom kanske kameran). Den känns dessutom väldigt framtidssäker för vad MS kan tänkas hitta på i kommande iterationer av sitt operativsystem, så man börjar ju se fram emot vad de kommer göra härnäst.

Vad gäller plats tror jag 128GB modellen räcker för de flesta. Jag har installerat Steam + Civ V (ungefär 7GB) samt lite annat krimskrams och har 80.5GB utrymme kvar; jag ser inte att jag kommer använda utrymmet i större utsträckning då jag främst använder streamingtjänster för film och musik.

Sammanfattat så är det en mycket kompetent maskin med bra skärm och inbyggt ljud. Hårdvaran driver runt operativsystemet riktigt bra och detsamma gäller för webbsidor och desktop som "metro" applikationer. Ett stort plus är att man aldrig behöver stänga av den då viloläget tar någon sekund att ta sig ur (gentemot några sekunder från avstängd) och håller mycket länge. Jag är verkligen supernöjd med den: Jag kan chilla i sängen innan läggdags för att sedan slå ihop den utan att bry mig om någon avstängning eller dylikt, varpå jag nästa morgon slänger in den i väskan för att använda som arbetsreskap under dagen. Bäst av allt är att jag bara laddar den ett par (två) timmar hemma ifall jag använt den i större utsträckning och aldrig har med mig adaptern till campus då batteriet räcker så länge. Vid behov spelar jag på min stationära.

Som sagt är jag säkerligen något färgad av att mitt köp var ett riktigt bra byte mot min gamla maskin, men oavsett så är jag riktigt nöjd då samtliga av mina behov täcks av SP2! Hoppas min wall-of-text hjälpte dig lite

Dold text

Detta speglar ungefär min upplevelse! Släng på lite emulatorer och ta med dig en Xbox kontroll! Zelda, Super Smash, flyter perfekt och laddar supersnabbt!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Xcym:

Tycker du det är värt? och behöver man tänka på att lägga extra pengar på SSD storlek? hur mycket tar OS och drivrutiner på disken?

I den modell vi testat med en SSD på 64 GB finns 37 GB ledigt. Det är med både operativsystem och återställningspartition. Det sistnämnda går tydligen att plocka ut och lägga på ett USB-minne istället, vilket ska frigöra ytterligare ~4 GB: http://www.microsoft.com/surface/en-us/support/storage-files-...

Skrivet av tvelander:

Redan beställt 256GB istället för att ha min HP ELITE PAD 900.

Ska bli satans kul att använda.

Kul! Jag är själv så här nära *visar* att beställa samma variant med Type Cover 2.

Skrivet av Zotamedu:

Dyrare wacom brukar dessutom vara tryckkänsliga vilket är guld värt om man ritar med dem. Så det är två helt olika produkter. Skulle även gissa att upplösningen i digitizern är sämre i Surface Pro mot en riktig ritplatta. Man köper ju inte en av de dyrare Wacomplattorna för att bara göra anteckningar.

Precis som Emil säger känns den bra, men vi är båda tyvärr fel målgrupp för att ge en rättvis bedömning. Vad jag läst mig till på nätet verkar dock den målgrupp Microsoft riktar det mot vara nöjda. Tyvärr kan jag inte bidra med mer än att den som är intresserad av att veta hur bra digitizern är får leta rätt på en recension av någon mer kvalificerad i ämnet.

Skrivet av medstud:

Grym recension Jacob! Undrar dock vilket program du använt i videouppspelningstestet, såg bara info om själva klippet. Anandtech hade något intressant om batteritid med olika program förut, där video-appen vann stort över exempelvis VLC.

Väldigt intressant produkt, men den kommer ju upp i lenovo yoga 2 pro-pris, utan inbyggt tangentbord och med lägre upplösning. Hade nog offrat pennan för en sån om jag var i uppgraderingstankarna.

Bra att du frågade – lagt till det på sidan om testmetoden! Vi kör alltid med standardapplikationen "Video" i det nya gränssnittet. Kan passa på att tillägga att batteritesterna för surfning utförs med Internet Explorer, även det i det nya gränssnittet.

Vi bollade först med tanken på att köra andra webbläsare och applikationer för videouppspelning, men kom fram till att det helt enkelt blir bäst om vi håller oss till standardutbudet oavsett operativsystem. Den dagen vi testar en enhet med IOS, Android eller Chrome OS kommer även det blir med standardapplikationer i den mån det är möjligt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

I den modell vi testat med en SSD på 64 GB finns 37 GB ledigt. Det är med både operativsystem och återställningspartition. Det sistnämnda går tydligen att plocka ut och lägga på ett USB-minne istället, vilket ska frigöra ytterligare ~4 GB: http://www.microsoft.com/surface/en-us/support/storage-files-...

Man kan även ta bort hibernate filen och spara 4 GB till. Jag har inga som helst problem med batteritid så sätter den mer gärna i sleep än hibernate.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon81912:

Vad menar du med extern ritplatta? Du kan ju köra mjukvaran på din Surface och spegla det du ritar på en annan skärm? Eller vill du göra så att du kör Photoshop på din desktop men ritar på plattan? Vilka fördelar letar du efter?

Jag har en SP2 själv och om du vill att jag skall testa något kan jag göra det

Tänkte om den gick att använda som extern ritplatta. Alltså att man kör Photoshop på en stationär dator men speglar bilden och ritar på plattan. Precis som en vanlig ritplatta fungerar.

Nu tillåter inte min privatekonomi några så dyra leksaker men vore kul att veta inför framtiden. Förr eller senare behöver min stackars laptop bytas ut och jag har sneglat lite på de där kombinerade surfplattorna och laptopar ett tag. Surface Pro 2 ser helt klart intressant ut och de verkar ha lyssnat på folk och utvecklat den nya versionen. Kanske blir en Surface Pro 3 med Windows 8.2 nästa år

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Tänkte om den gick att använda som extern ritplatta. Alltså att man kör Photoshop på en stationär dator men speglar bilden och ritar på plattan. Precis som en vanlig ritplatta fungerar.

Nu tillåter inte min privatekonomi några så dyra leksaker men vore kul att veta inför framtiden. Förr eller senare behöver min stackars laptop bytas ut och jag har sneglat lite på de där kombinerade surfplattorna och laptopar ett tag. Surface Pro 2 ser helt klart intressant ut och de verkar ha lyssnat på folk och utvecklat den nya versionen. Kanske blir en Surface Pro 3 med Windows 8.2 nästa år

Aha. Jag kan ju säga att jag inte märker någon skillnad på Photoshop om jag kör det på min Surface eller desktopen med en 2500K @ 4,2 GHz, så ser inte varför man skulle vilja spegla bilden

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jacob:

Kul! Jag är själv så här nära *visar* att beställa samma variant med Type Cover 2.

Gillade inte Touch cover testade den på jobbet som en skulle ha va inge rolig ^^

Elite pad 900 har för låg prestanda, så är tvungen att byta jobb device.

Det va mellan HP Revovle 810 eller Surface pro 2.

Och vill faktiskt kunna ha löstagbart tangentbord och det har inte revolve

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon81912:

Man kan även ta bort hibernate filen och spara 4 GB till. Jag har inga som helst problem med batteritid så sätter den mer gärna i sleep än hibernate.

Bra tips! Personligen skulle jag däremot inte klara mig utan hibernate, men det är ju en smaksak.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

Bra tips! Personligen skulle jag däremot inte klara mig utan hibernate, men det är ju en smaksak.

När använder du hibernate? Frågar inte för att vara dryg utan mest undrar, jag kanske borde aktivera det igen ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon81912:

Aha. Jag kan ju säga att jag inte märker någon skillnad på Photoshop om jag kör det på min Surface eller desktopen med en 2500K @ 4,2 GHz, så ser inte varför man skulle vilja spegla bilden

Det har med smidighet att göra. Det mesta jag arbetar med är i Lightroom så då skulle jag behöva flytta bilder fram och tillbaks en del vilket är långt ifrån smidigt. Sen vill jag ha skärmytan att arbeta med också. Så att bara redigera direkt i plattan är inte intressant för mig för det hade krånglat till mitt arbetsflöde mer än det löste. Då är det enklare att bara köpa en liten billig platta från Wacom utan skärm som stått på min önskelista i många år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon81912:

När använder du hibernate? Frågar inte för att vara dryg utan mest undrar, jag kanske borde aktivera det igen ?

Hela tiden när jag inte använder enheten, i synnerhet när jag är ute och flänger. Antar att du redan vet skillnaden på Sleep och Hibernate, men Microsoft förklarar det i alla fall bra på sin webbsida: http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/sleep-and-hiberna...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

I den modell vi testat med en SSD på 64 GB finns 37 GB ledigt. Det är med både operativsystem och återställningspartition. Det sistnämnda går tydligen att plocka ut och lägga på ett USB-minne istället, vilket ska frigöra ytterligare ~4 GB: http://www.microsoft.com/surface/en-us/support/storage-files-...

Kul! Jag är själv så här nära *visar* att beställa samma variant med Type Cover 2.

Precis som Emil säger känns den bra, men vi är båda tyvärr fel målgrupp för att ge en rättvis bedömning. Vad jag läst mig till på nätet verkar dock den målgrupp Microsoft riktar det mot vara nöjda. Tyvärr kan jag inte bidra med mer än att den som är intresserad av att veta hur bra digitizern är får leta rätt på en recension av någon mer kvalificerad i ämnet.

Bra att du frågade – lagt till det på sidan om testmetoden! Vi kör alltid med standardapplikationen "Video" i det nya gränssnittet. Kan passa på att tillägga att batteritesterna för surfning utförs med Internet Explorer, även det i det nya gränssnittet.

Vi bollade först med tanken på att köra andra webbläsare och applikationer för videouppspelning, men kom fram till att det helt enkelt blir bäst om vi håller oss till standardutbudet oavsett operativsystem. Den dagen vi testar en enhet med IOS, Android eller Chrome OS kommer även det blir med standardapplikationer i den mån det är möjligt.

Jag betvivlar inte en sekund att ritfunktionen är bra för vad den är tänkt för. Det är ju ändå Wacom som ligger bakom och de gör bra prylar. Det jag reagerade på var jämförelsen med en av Wacoms dyrare leksaker som är tänkt för grafiker. Wacom vet hur produktdifferentiering fungerar. Sen måste man kanske vara just grafiker för att störa sig på skillnaden. Lite som att jämföra Surface Pro 2 med Asus T100. Visst, båda är surfplattor med x86 och löst tangentbord men det skiljer lite mer än så under skalet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zotamedu:

Jag betvivlar inte en sekund att ritfunktionen är bra för vad den är tänkt för. Det är ju ändå Wacom som ligger bakom och de gör bra prylar. Det jag reagerade på var jämförelsen med en av Wacoms dyrare leksaker som är tänkt för grafiker. Wacom vet hur produktdifferentiering fungerar. Sen måste man kanske vara just grafiker för att störa sig på skillnaden. Lite som att jämföra Surface Pro 2 med Asus T100. Visst, båda är surfplattor med x86 och löst tangentbord men det skiljer lite mer än så under skalet.

Som sagt, jag är fel person att diskutera ritfunktionen med och det är därför vi inte gör en djupdykning på den i recensionen. Det enda jag vet är att den verkar ha fått bra kritik av den målgrupp funktionen riktar sig mot.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

fan va jag längtar tills min med 512gb ssd kommer!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Det är därför du har ett vettigt tangentbord när du nu behöver skriva vettigt till den klarar alla USB/BT tangentbord på marknaden, inte låst till någon specifik alls. Pekplattan är inte användbar? Jag vet inte ens vad du fått den ifrån den funkar för det den är gjord för, dvs användas som surfplatta när den lämpar sig.

Den är rejält tillräckligt kraftfull att koda på också, inget du kommer ha större prestanda problem med, du kan som sagt va koppla in vilket tangentbord du vill när detta behövs, även till extern monitor o.s.v. Väldigt praktiskt på rasande fot. Deras default tangentbord är dock smidiga att alltid ha med sig åt andra sidan och funkar hyfsat.

Om jag är hemma så använder jag hellre min stationära dator med bättre prestanda och stor skärm. Men ni som köper denna kanske kastar ut era stationära?

Med pekplatta menar jag alltså den som är i touch cover eller type cover och skall alltså konkurrera med ultrabooks styrplattor..

Tror som sagt inte jag skulle störa mig på prestandan när jag kodar utan att jag inte har ett vettigt tangentbord.

Hela meningen med den är väl att man skall jobba med den när man är på resande fot? Alla verkar prata om fördelar med att man kan koppla in riktiga tangentbord och möss osv. men detta har man ju hemma? Och när jag väl är hemma använder jag min stationära alternativt ultrabooken i knät. Denna funkar inte i knät lika bra enligt mig och jag skulle inte få för mig att kasta ut min stationära för att bara ha denna istället. Bara min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Helt rätt. Tryckkänaligheten är riktigt bra. I vissa fall när man ritar kan jag tänka mig att man vill känna av lutning, men det är inget jag stör mig på. Jag kan utan större svårigheter skriva ganska normalstort på min Surface (lite större då pennan inte är vass i toppen, likt en stiftpenna)

Det är dock endast 1024 sensitivity levels i surface pro 2 och samtliga nyare ritplattor från wacom (intuos- och cintiq-modeller) har det dubbla.

Av de flesta som jag känner till som har testat Surface Pro 2 och Wacom Companion så föredrar alla den senare tack vare storleken. Surface Pro 2 upplevs som alldeles för liten för att det ska vara behagligt och effektivt att jobba längre stunder på den.

Målgruppen för Surface Pro 2 är inte de som jobbar professionellt eller entusiaster (som jag själv). Möjligtvis de som är nyfikna på att testa rita/måla digitalt men som samtidigt är ute efter en surfplatta/hybriddator.

Permalänk
Avstängd

Jättebra recension och plattan verkar grym. Det enda jag saknar från recensionen är lite mer detaljer om hur den upplevs att använda. Är den ruskigt snabb, startar appar direkt?... Är pekskärmen responsiv? Flyter all grafik på bra eller syns det någon form av glitchar, microstuttering eller liknande?

Lite siffror på hur länge den håller batteritiden i standby hade varit intressant med!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag tycker den är riktigt snygg faktiskt, den är sleek utan att vara för mycket mjukis. Synd att den kostar som en Lenovo Ideapad Yoga Pro 2 när man lagt ihop alla tillbehör som man kan behöva. Vilket för motiveringen för plattan lite... meh. Letar efter en arbets dator som jag faktiskt också kommer ha användning för hemma, koppla in i tvn och spela upp film eller likande, kanske slö surfa lite men ändå passa till kalkylblad, nätverks felsökning och andra uppgifter på jobbet.

För mig står det mellan Surface Pro 2+type cover+docking station och Lenovo Yoga Pro 2. Och båda har sina fördelar och nackdelar. Största nackdelen för båda för mig är att det saknas en ethernet port, dock går det att lösa igen med en USB3.0 till ethernet adapter men det blir bökigt att dra runt. Decisions decisions...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Frågan är om det är värt att byta ut Vaio Pro 13" mot en sån här...

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem

Man får vara bra klen om man tycker att 900g blir tungt efter ett tag. Då är min rekommendation att man ger sig iväg och tränar asap.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Dyr. Tyvärr för dyr. Kommer inte slå. Finns många alternativ där man får såååå mycket mer för pengen. Men produkten i sig är ju nice.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk

Hm hm.. kan man installera Windows 7 på den istället ifall man skulle köpa en sån där? Vägra Win8!

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milky81:

Dyr. Tyvärr för dyr. Kommer inte slå. Finns många alternativ där man får såååå mycket mer för pengen. Men produkten i sig är ju nice.

Nämn ett annat alternativ där man får såååå mycket mer för pengarna?

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Det är bra att Microsoft har släppt den där dockningsstationen, för då visar man att det faktiskt går att använda Surface 2 Pro till både surfplatta, och som riktig dator när den står i dockningsstationen, inkopplad till stor bildskärm, mus och tangentbord. Kanske inte något att lira BF4 på, men för mycket annat.

Borde inte detta vara drömmen för IT-avdelningarna? Äntligen en platta som klarar alla Office program, kan vara med i domänen och kan hanteras som vilken dator som helst. Dessutom behöver man inte köpa in några leksaksplattor, utan man behöver bara en Surface 2 Pro per anställd. Ska man på möte, göra en presentation eller behöver sysselsätta sig på vägen hem från jobbet - då lyfter man upp sin Surface ur dockningsstationen och då har man med sig allt viktigt.

Skrivet av Jacob:

I den modell vi testat med en SSD på 64 GB finns 37 GB ledigt. Det är med både operativsystem och återställningspartition. Det sistnämnda går tydligen att plocka ut och lägga på ett USB-minne istället, vilket ska frigöra ytterligare ~4 GB: http://www.microsoft.com/surface/en-us/support/storage-files-...

Recovery partitionen är på 8GB, i alla fall på första generationens Surface Pro. Det är på RT-modellerna som partitionen är på 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Oavsett hur gudomligt bra en platta är så tror jag inte många är redo att betala så mycket. En platta ses som en "extra-grej" av gemene man och då är surface för dyr helt enkelt...

Jag tror dessvärre du har rätt och det var även akilleshälen på dess föregångare. En entusiastkrets med pengar kommer köpa den. Gemene man ignorera. "Gemene man är tänkt att skaffa Surface 2" burkar ett argument vara men det är bara en ursäkt, de kommer inte köpa en platta med RT efter renommét dess föregångare lämnade efter sig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av SmörBacon:

Den här produkten är definitionen av Meh. Det är tänkt att du skall kunna använda den som laptop men pekplattan är helt oanvändbar och tangentbordet duger inte att koda med på långa vägar. De "appar" som finns funkar knappt och den är för tung som platta. Dessutom är den dyr. Om du verkligen skall använda den som laptop behöver man 256GB-versionen för 12k. Nä inte för mig.

Tror att tanken med en sådan här produkt är just att kunna ha den tillgänglig överallt "ifall att", och att sedan koppla in den till skärm och tangentbord när du är på arbetsplatser. Eller du hade planer på att sitta och koda enbart på denna 10.6"-skärmen? Panik...

Jag ser då sjukt stor potential i att kunna ha denna extremt bärbara dator för arbete. Hooka upp den på jobb, två skärmar och tangentborg+mus (antagligen då med dockningsstationen), dra med den hem på kvällarna/helgerna och peta på småsaker, typ göra klassdiagram... Låter perfa i mina öron!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Det är dock endast 1024 sensitivity levels i surface pro 2 och samtliga nyare ritplattor från wacom (intuos- och cintiq-modeller) har det dubbla.

Av de flesta som jag känner till som har testat Surface Pro 2 och Wacom Companion så föredrar alla den senare tack vare storleken. Surface Pro 2 upplevs som alldeles för liten för att det ska vara behagligt och effektivt att jobba längre stunder på den.

Målgruppen för Surface Pro 2 är inte de som jobbar professionellt eller entusiaster (som jag själv). Möjligtvis de som är nyfikna på att testa rita/måla digitalt men som samtidigt är ute efter en surfplatta/hybriddator.

Helt upp till var och en hur man vill använda eller betrakta produkten. Jag betraktar den som en liten ultrabook i ett delat format.
Sen vad du föredrar för storlek på din telefon och dylikt är personligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barren Wuffet:

Det är dock endast 1024 sensitivity levels i surface pro 2 och samtliga nyare ritplattor från wacom (intuos- och cintiq-modeller) har det dubbla.

Av de flesta som jag känner till som har testat Surface Pro 2 och Wacom Companion så föredrar alla den senare tack vare storleken. Surface Pro 2 upplevs som alldeles för liten för att det ska vara behagligt och effektivt att jobba längre stunder på den.

Målgruppen för Surface Pro 2 är inte de som jobbar professionellt eller entusiaster (som jag själv). Möjligtvis de som är nyfikna på att testa rita/måla digitalt men som samtidigt är ute efter en surfplatta/hybriddator.

Precis. Jag som gillar att skriva på min platta, räkna uppgifter, ta korta anteckingar, rita grafer, skissa etc passar den perfekt. En professionell målare (eller entusiast) behöver (eller föredrar) givetvis top of the line produkter! Jag skulle själv aldrig utföra längre arbeten eller har en 10" dator som min desktop istället för en 27" skärm.

Däremot skulle du kunna koppla din finplatta till din Surface och för möjligheten att göra mindre ändringar eller lättare presentera ditt arbete utan att sitta framför din dator

Skrivet av strejf:

Jättebra recension och plattan verkar grym. Det enda jag saknar från recensionen är lite mer detaljer om hur den upplevs att använda. Är den ruskigt snabb, startar appar direkt?... Är pekskärmen responsiv? Flyter all grafik på bra eller syns det någon form av glitchar, microstuttering eller liknande?

Lite siffror på hur länge den håller batteritiden i standby hade varit intressant med!

Den är snabb, vissa appar måste ju ladda innehåll från nätet så då kan det ju ta ett litet tag. Har du öppnat en app innan startar den ju direkt. Den kommer inte vara långsammare på såna småsaker än en snabb stationär (eller bärbar) dator. Kopplar jag den till min skärm istället för min stationära burk upplevs surfning med alla flikar, musikspelning etc. väldigt responsivt.

Jag har inte märkt av någon stuttering eller glitchande. Dock så är inte alla appar anpassade till splitvyns olika storlekar så ibland kan det se lite lustigt ut.

Vill du att jag filmar eller testar något gör jag det gärna!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MugiMugi:

Det är därför du har ett vettigt tangentbord när du nu behöver skriva vettigt till den klarar alla USB/BT tangentbord på marknaden, inte låst till någon specifik alls. Pekplattan är inte användbar? Jag vet inte ens vad du fått den ifrån den funkar för det den är gjord för, dvs användas som surfplatta när den lämpar sig.

Vi verkar ha väldigt olika definitioner på "vettigt tangentbord"...

Rent designmässigt och rent mekaniskt verkar både Surface 2 och Surface Pro 2 vara riktigt bra produkter, men den ena är meningslös då Windows RT är totalt "fail" (Windows är och kommer nog förbli intressant p.g.a. sin historia och den kräver x86) och den andra känns lite overkill för något som trots allt måste ses främst som en surfplatta (finns betydligt bättre ultrabooks om det är huvudsyftet).

Varför kan inte MS fatta att de är så nära en perfekt surfplatta? Ta Surface 2 och stoppa i BayTrail-T, done! De plattor/2-in-1 från andra tillverkare som kör BayTrail-T är än så länge inte i samma design/kvalité klass som Surface produkterna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer