Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL

kanske är bara jag då men... nej?

Det är inte bara du.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Onödig debatt.

'Snygghet' är inte något negativt för spelkänslan.
Ett spel kan bli roligare om det är snyggare.
Ett spel behöver inte bli mindre roligare för att det är mindre snyggare.

mho

Sen så har DaKKa rätt mao =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mirza

'Snygghet' är inte något negativt för spelkänslan.

Kan tyvärr inte hålla med om det det där, "snygghet" kan mycket väl vara negativ för spelkänslan. T.ex. i FPS-spel, om du har en massa skit utplaserade i mapen så förstör du allt flow som fanns, det märks mycket bra på vissa maps i UT2k3.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Jupp okey om man ser det så så har du rätt.

Definierar om det hela lite

'Snygghet' är inte negativt för spelkänslan, förutsatt att det inte orsakar visuella störningar. T.ex. det du nämnde, lagg/hack och annat.

Dock kan jag väl påpeka att det där förmodligen inte är ett resultat av detaljerade texturer och feta polygoner utan orsakas mest p.g.a. en kass designer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL

T.ex. i FPS-spel, om du har en massa skit utplaserade i mapen så förstör du allt flow som fanns, det märks mycket bra på vissa maps i UT2k3.

Nej, varför utveckla fps-motorer mer än Wolfeinstein 3D? Strippat från en massa skit, och om man patchar kanske man kan bli av med alla störande "två-dimensionella" objekt som skymmer fienderna.

Jag vet inte hur det med dig, självutnämnd "die hard gamer", men jag tyckte faktiskt att Half Life var riktigt kul. Spelar ingen roll hur bra Doom var, men jag är glad över att man faktiskt utvecklade grafiken så att Half Life var möjligt att göra.

Jag håller med dig om att grafiken inte gör känslan enbart (kommer alltid tycka att Ultima VII: Black gate är världens bästa spel), men utvecklade grafikmotorer kan faktiskt skapa möjligheter som drar upp känslan ett par snäpp (Morrowind ett annat exempel. I samma stil som UVII:BG, men grafikmotoron skapar ytterligare möjligheter).

Personligen tycker jag det är synd att de nya grafikmotorerna handlar om att få saker att se snyggare ut, jag vill istället ha MER grafik. Skulle inte tacka nej till ett spel med lätt utvecklad grafikmotor i stil med Fade to Black, dvs enfärgade polygoner, men att min processor tog hand om en arme av AI's som jag kunde spela med/mot.

Visa signatur

"Wir tanzen Ado Hinkel / Benzino Napoloni / Wir tanzen Schicklgruber / Und tanzen mit Maitreya / Mit Totalitarismus / Und mit Demokratie / Wir tanzen mit Fascismus / Und roter Anarchie"- Tanz mit Laibach

Permalänk
Medlem

tja, Ultima Online: t2a tycker jag är ett av världens bästa spel. Dessutom har det 2D grafik

Och titta bara på hur quake1 vägrar att gå i graven.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

hur grafiken påverkar spelandet lär ju bero mer på om man kör SP eller MP....kör man SP så vill man ju ha det så snyggt, verkligt och effektrikt som möjligt för att det ska vara spännande att spela...kör man däremot MP så gör man ju nästan allt för att kötta skiten ur sina motståndare så lätt som möjligt...och för att lyckas med det så kan man ju sänka grafiken så gubbar blir synligare, så att spelet inte segar eller laggar på nått sätt, och annat för att öka synvinklar och jada jada jada....

själv så är man en riktig sucker för snygg grafik och kör alltid på så bra grafik min data pallar

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Flagel, du säger alltså att en låda kan vara lika läskig som ett bumpmappat monster med 5,000 polygoner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMole
Flagel, du säger alltså att en låda kan vara lika läskig som ett bumpmappat monster med 5,000 polygoner?

Nej, men jag syftade på mutliplayerspel och då är det IMO bara spelbarhet som gäller.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL

Nej, men jag syftade på mutliplayerspel och då är det IMO bara spelbarhet som gäller.

Hehe, hur kan en tråd om ett SP-spel halka in på MP helt plötsligt....förstår alla som "hoppade på" dig för i SP är det fanemig en fördel, om än ej någon nödvändighet, med snygg grafik. I MP är det väl en smaksak, men jag gillar när det är snyggt så jag kör så högt det går.

Men om det trots allt finns dom som hellre drar ner all grafik på minimum för att få spelet renare och enklare så grattis till dom, lär ju inte behöva uppdatera sitt system oftare än vart 5:e år eller så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsr

Hehe, hur kan en tråd om ett SP-spel halka in på MP helt plötsligt....förstår alla som "hoppade på" dig för i SP är det fanemig en fördel, om än ej någon nödvändighet, med snygg grafik. I MP är det väl en smaksak, men jag gillar när det är snyggt så jag kör så högt det går.

Men om det trots allt finns dom som hellre drar ner all grafik på minimum för att få spelet renare och enklare så grattis till dom, lär ju inte behöva uppdatera sitt system oftare än vart 5:e år eller så

Det börja med att jag sa att Eye-candy!=Gameplay, och för att vara ärlig så IMO gäller samma regler för SP, ju simplare desto bättre.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Visst doom3 är snyggt men det kommer inte att vara det doom man kommer ihåg från sin barndom........vilket jag tycker är synd däremot kan man hoppas det görs andra bra spel med motorn om den nu är så revulutionerande..........datum ska oxå tas med en nypa salt på http://www.webhallen.com/page.php?_id=8964&PHPSESSID=22de86d4... har dom satt ett väldigt posetivt datum fast vem vet dom kan ha rätt

Visa signatur

Athlon 64 3000+ | MSI K8T Neo FIS2R | 1024 mb Kingsmax pc 3500 | PC Geforfe 6800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL

Det börja med att jag sa att Eye-candy!=Gameplay, och för att vara ärlig så IMO gäller samma regler för SP, ju simplare desto bättre.

Så du ändrar alltså ditt svar på min fråga?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL

Nej, men jag syftade på mutliplayerspel och då är det IMO bara spelbarhet som gäller.

Jag ska inte argumentera mot dig, om "highscore" är ditt enda mål så är det din sak, men jag tycker synd om dig för att du troligen missar så många underbara upplevelser. Kommer fortfarande ihåg när jag spelade Day of Defeat för första gången. Jag blev nerskjuten hela tiden för att jag stannade till och beundrade hur vackert detaljerade banorna var. Har hört rykten om folk som stänger ner ambient sounds för att kunna "äga" sina motspelare bättre. Trodde inte det var sant, men tydligen finns dom.

Multiplaying handlar inte bara om en bra killratio, det handlar även om att dela en upplevelse med andra.

Visa signatur

"Wir tanzen Ado Hinkel / Benzino Napoloni / Wir tanzen Schicklgruber / Und tanzen mit Maitreya / Mit Totalitarismus / Und mit Demokratie / Wir tanzen mit Fascismus / Und roter Anarchie"- Tanz mit Laibach

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL

Det börja med att jag sa att Eye-candy!=Gameplay, och för att vara ärlig så IMO gäller samma regler för SP, ju simplare desto bättre.

rolig syn :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orbital
Multiplaying handlar inte bara om en bra killratio, det handlar även om att dela en upplevelse med andra.

För mig har mp att göra med känsla, att skala ner på grafiken kan främja den. Man kan koncentrera sig bättre på att manövrera ut sin motståndare och ju bättre båda kan spela, desto roligare eftersom det är mer ansträngande. Själva spelandet och glädjen sätts i centrum istället för något så värdsligt som grafik.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme

Själva spelandet och glädjen sätts i centrum istället för något så värdsligt som grafik.

Och som jag skrev finns det olika sätt man spelar MP. En del vill hamna på en lista som visar att dom är bäst, andra vill uppleva nya saker med andra.

Idag har man börjar kunna göra fps som utspelar sig i jungel och/eller realistisk skog. Det var inte möjligt ett par år tillbaka. Den intresserade av t.ex. vietnamkriget kan nu på ett relativt realistiskt sätt uppleva det med sin dator. Via sin nätverksuppkoppling kan personen i fråga uppleva denna värld tillsammans med vänner (och ovänner).

Jag är intresserad av andra världskriget. Idag kan jag spela spel som tack vare utvecklade grafikmotorer kan placera mig 60 år tillbaka i tiden. Och detta med mina vänner och likasinnade. Jag skulle aldrig byta ner mitt Day of Defeat mot något sämre rent grafiskt bara för att det skulle "öka utmaningen" eller framhäva min tävling mot/med andra.

Men det är inte antingen eller, jag bara påstår att man kan missa mycket härligt om man har den inställningen att utvecklad grafik i princip bara är av ondo i MP.

Visa signatur

"Wir tanzen Ado Hinkel / Benzino Napoloni / Wir tanzen Schicklgruber / Und tanzen mit Maitreya / Mit Totalitarismus / Und mit Demokratie / Wir tanzen mit Fascismus / Und roter Anarchie"- Tanz mit Laibach

Permalänk
Medlem

Tycker snarare det är mer irriterande med folk som säger att Grafik = Dålig Gameplay

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orbital

Har hört rykten om folk som stänger ner ambient sounds för att kunna "äga" sina motspelare bättre. Trodde inte det var sant, men tydligen finns dom.

Multiplaying handlar inte bara om en bra killratio, det handlar även om att dela en upplevelse med andra.

Det kallas pro gaming.
Håller med om det sista, men tyvärr är det inte många som tycker så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis

Det kallas pro gaming.
Håller med om det sista, men tyvärr är det inte många som tycker så.

Men....om man är en "pro-gamer", ska man inte kunna äga sin motståndare då UTAN att skaffa sig sådana grafiska fördelar???

Håller fullständigt med orbital i hans inlägg, och det gör nog de flesta andra också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear

Folk tycker om att ignorera mig...

Jag gissar fortfarande på 10:e december 2003.

hehe jag gissar på den 20:e

Permalänk
Hedersmedlem

Varför just den 20:e?

Till folket på sidan 2: När ska folk fatta att grafik och gameplay är helt olika saker som knappt har något med varann att göra? Det blir inte sämre gameplay för att det är bättre grafik, det Flagel snackade om var dålig design. Sen blir det inte heller bättre gameplay bara för att det är bra grafik, men bra grafik kan göra att hela spelet blir bättre.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsr

Men....om man är en "pro-gamer", ska man inte kunna äga sin motståndare då UTAN att skaffa sig sådana grafiska fördelar???

För då får dom andra "pro-gamers" som man möter en fördel.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL

pff, du vet inte vad du snackar om. Hatar folk som försöker bevisa eye-candy=gameplay, jag kan sätta pengar på att du inte är en die-hard gamer...

I multiplayer ja, i singleplayer är det lite annorlunda, dessutom bidrar motorn direkt till spelet, skjuter du sönder en lampa så blire mörkt och fienden ser dig inte osv... Visst i multiplayer twekar man sönder grafiken (jag kör picmip 15 i q3 tex).