HÖG PING! Telia seriekoppla telefonjacket.

Permalänk
Medlem

HÖG PING! Telia seriekoppla telefonjacket.

Hej!

Har under en längre tid haft problem med lagspikes när jag spelar. Har 8 mbit adsl från Telia. Bytte till en Telia smart för inte så längesedan för att jag trodde att det var det gamla modemet eller routerns fel. Men problemet kvarstår jag har varit i kontakt med telia ett flertal gånger och dom har stängt av ett pingfilter men utan förbättringar. Nu när jag ringde sa dom att felet kan bero på att vårat telefonjack är paralellkopplat och inte seriekopplat.

Kan det stämma det lagspiksen kommer från att telefonjacket är felkopplat eller är det skitsnack från telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrow:

Hej!

Har under en längre tid haft problem med lagspikes när jag spelar. Har 8 mbit adsl från Telia. Bytte till en Telia smart för inte så längesedan för att jag trodde att det var det gamla modemet eller routerns fel. Men problemet kvarstår jag har varit i kontakt med telia ett flertal gånger och dom har stängt av ett pingfilter men utan förbättringar. Nu när jag ringde sa dom att felet kan bero på att vårat telefonjack är paralellkopplat och inte seriekopplat.

Kan det stämma det lagspiksen kommer från att telefonjacket är felkopplat eller är det skitsnack från telia?

Om det är parallellkopplat (vilket det inte är meningen att det ska vara!) så kan det orsaka problem, ja.

Tanken är ju att ADSL-modemet ska sitta först i kedjan med sitt filter och få plocka ut sin signal ostört men om det är felkopplat sitter ju alla enheter först i kedjan.

Det är ju inte garanterat att det är detta som orsakar just ditt problem men det är helt rimligt att ha med det i en checklista vid felsökning av underliga problem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lossa dom trådarna i första jacket som går till resten av uttagen, dvs behåll bara de två trådarna från teleskåpet.
Funkar det bättre då?
I så fall har du felet i husets teleinstallation.

Permalänk
Medlem

Kör du med sladd eller trådlöst?