Utlandsköp - Orolig för tullavgift och moms [EBAY]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorAxelsson95:

Moms och tullavgift bryr jag mig inte om, utan det som får mig att må illa och det som får mig att bli extremt orolig är det faktum att Posten kan ta expeditionsavgift vilket resulterar i att det blir 5 gånger dyrare (eftersom jag har flera paket)! När du gjorde din beställning, fick du betala expeditionsavgift?
?

Nej, fick som sagt inget efterkrav alls. Fick en avi (eller rättare sagt väldigt många avier iomed att det var så många paket ) som vanligt, hämtade ut paketen på mitt postombud.

Ta och chilla, ingen mening med att oroa dig nu när du redan beställt, det finns ändå inget du kan göra åt saken så det är bara onödigt att oroa dig

Risken att du kommer att få efterkrav är försumbar, knäck en cola, öppna chipspåsen och chilla till en film för att lugna nerverna lite

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

De gånger jag beställt från Kina så har jag fått tullavgift. Båda gånger ~200kr. Så vitt jag vet har dessa pengar inte något med varornas värde att göra, utan helt enkelt lönen för de i tullen som kollar igenom paketen. Så om du har otur blir varenda paket undersökt och du får en avgift på 200kr per paket.

Det du betalar är en importdeklarationsavgift om ~100:-/försändelse hos Posten alternativt ~150:- med Fedex.

Från Tullverkets artikel om Internethandel från utomlands:

Citat:

Hur mycket tull ska du betala?

Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Den vedertagna siffran jag är bekant med vid förtullning är:
25% moms + ~4% tullavgift. Alltså ett påslag om ~29% på totala värdet utav försändelsen. Varpå denna siffra är baserad på den ackumulerade erfarenhet jag och andra har haft med Tullen avsett till hantering av enklare försändelser upp till ett par kilo utav leksaksartiklar, militaria och annat i icke-skrymmande emballage.

Jag har emellanåt sluppit tull och moms på rätt stora försändelser från Ryssland, med mera. Så det är liksom ingen ordning.

Permalänk
Skrivet av d0b:

Nej, fick som sagt inget efterkrav alls. Fick en avi (eller rättare sagt väldigt många avier iomed att det var så många paket ) som vanligt, hämtade ut paketen på mitt postombud.

Ta och chilla, ingen mening med att oroa dig nu när du redan beställt, det finns ändå inget du kan göra åt saken så det är bara onödigt att oroa dig

Risken att du kommer att få efterkrav är försumbar, knäck en cola, öppna chipspåsen och chilla till en film för att lugna nerverna lite

Du har rätt, vi få se ifall jag blir blåst av Maffia-Posten på 3000 SEK för att de lagt ett paket på hyllan. Känns inte bra det här, men som du sa, är jag blåst så är jag. Finns väl värre exempel där folk blivit av med mer pengar. T.ex. folk som lagt ut 100tals tusen på aktier. I alla fall så kommer jag att posta tillbaka här så fort jag fått alla mina grejer (förhoppningsvis i början av nästa månad). Känns lite surt att bli av med "så mycket pengar" eftersom jag är en student som sparar ihop till en USA-resa till sommaren. Försöker att snåla med pengarna så gott det går.

Har dessvärre ingen läsk eller några chips, men blir nog att slå på en film i alla fall. Ha en trevlig helg och tack för svar. Vill tacka alla andra som deltog i ärendet. Ha det gött!

Permalänk
Medlem

Har aldrig betalat tull på ebay förutom då jag köpte min Skärm.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

Har aldrig betalat tull på ebay förutom då jag köpte min Skärm.

Uppskattar svar.

Permalänk
Medlem

Lugna ner dig nu. Jag har handlat hundratals gånger på Ebay, dx, Alibaba och dvd-skivor innan man började ladda ner på allvar (tack tpb).
Kommer paket varje vecka, ibland har jag glömt vad jag köpt. Men just nu väntar jag på en Petcam, tandborsthuvud, sd-kort och mobilskal.
På småsummor som du handlat för kommer det inte att vara några problem. Håller mig alltid under 200 på dx, det är ju ändå fri frakt.
Visst 27" monitorn kostade några hundra i moms och postens avgift på 100:-
Köpte en dvd från Australien som blev dubbelt så dyr p.g.a. tull och moms.(t.o.m. dyrare än i Sverige) men det var 2003.
Oroa dig inte, du kommer inte att få betala något extra.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Lugna ner dig nu. Jag har handlat hundratals gånger på Ebay, dx, Alibaba och dvd-skivor innan man började ladda ner på allvar (tack tpb).
Kommer paket varje vecka, ibland har jag glömt vad jag köpt. Men just nu väntar jag på en Petcam, tandborsthuvud, sd-kort och mobilskal.
På småsummor som du handlat för kommer det inte att vara några problem. Håller mig alltid under 200 på dx, det är ju ändå fri frakt.
Visst 27" monitorn kostade några hundra i moms och postens avgift på 100:-
Köpte en dvd från Australien som blev dubbelt så dyr p.g.a. tull och moms.(t.o.m. dyrare än i Sverige) men det var 2003.
Oroa dig inte, du kommer inte att få betala något extra.

Tack, detta svaret var precis vad jag behövde. Önskar dig en trevlig helg och tackar så hemskt mycket för svaret!

EDIT: Hittade en liten film om Tullverket hehe:
http://www.youtube.com/watch?v=oWYfcYfdDXc

Permalänk
Medlem

Risken är ju givetvis mindre för ett litet paket med lågt värde att det fastnar i tullen men det är långt ifrån 100% säkert att det slinker igenom.
Har själv åkt på moms och delkarationsavgift (100-200:- beroende på fraktbolag) på ett 20 tal paket (ett från US resten från hongkong/kina) och av dom så har 2 haft en vara med värde mindre än 1$ i paketet och en gång var det värdet runt 2$.
Dvs varan kostade runt 4kr och det var frifrakt och det ville dom ha runt 1kr i moms på PLUS 150:- i delalratinosavgift så dessa paket hämtades ju aldrig ut då det blir billigare att beställa många fler paket och hoppas att ett slinker igenom.

Andra gånger har det varit runt 30+$ som har fastnat.

Tull så är det att paketet (dvs samanlagt) ska ha ett värde på över 1399:- (dvs gränsen är 1400:-) under det så är det tullfritt så länge det inte är vapen,alkohol,amunition,läkemedel,tobak,etc (dvs nästan allt är tullfritt under 1400:-).
Moms däremot gäller ALLTID och det från första öret sen finns det ju lite olika momssatser som 12,16,25% beroende på vad det är för varor.

Och sen deklarationsavgiften är vad fraktbolagen tar för att deklarera paketet åt dig och det har för ig legat mellan 100:- och 200:- och det är ALLTID per paket.
Heller möjligen att det är per försändelse dvs när det skickas i olika paket men alla paket har samma kolliid (har ej gjort det utomlands så vet inte) dvs som en del svenska butiker gör när du tex beställer lite små skit och ett dator chassi heller en skärm (chassi/skärm skickas ju i sin egen låda).
Gissar jag så är det per paket och INTE per försändelse som gäller.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Risken är ju givetvis mindre för ett litet paket med lågt värde att det fastnar i tullen men det är långt ifrån 100% säkert att det slinker igenom.
Har själv åkt på moms och delkarationsavgift (100-200:- beroende på fraktbolag) på ett 20 tal paket (ett från US resten från hongkong/kina) och av dom så har 2 haft en vara med värde mindre än 1$ i paketet och en gång var det värdet runt 2$.
Dvs varan kostade runt 4kr och det var frifrakt och det ville dom ha runt 1kr i moms på PLUS 150:- i delalratinosavgift så dessa paket hämtades ju aldrig ut då det blir billigare att beställa många fler paket och hoppas att ett slinker igenom.

Andra gånger har det varit runt 30+$ som har fastnat.

Tull så är det att paketet (dvs samanlagt) ska ha ett värde på över 1399:- (dvs gränsen är 1400:-) under det så är det tullfritt så länge det inte är vapen,alkohol,amunition,läkemedel,tobak,etc (dvs nästan allt är tullfritt under 1400:-).
Moms däremot gäller ALLTID och det från första öret sen finns det ju lite olika momssatser som 12,16,25% beroende på vad det är för varor.

Och sen deklarationsavgiften är vad fraktbolagen tar för att deklarera paketet åt dig och det har för ig legat mellan 100:- och 200:- och det är ALLTID per paket.
Heller möjligen att det är per försändelse dvs när det skickas i olika paket men alla paket har samma kolliid (har ej gjort det utomlands så vet inte) dvs som en del svenska butiker gör när du tex beställer lite små skit och ett dator chassi heller en skärm (chassi/skärm skickas ju i sin egen låda).
Gissar jag så är det per paket och INTE per försändelse som gäller.

Mmh, verkar vara 50/50 ifall man åker dit på tull eller inte. Du säger att det ALLTID är per paket, vilket är uppenbart. Men du menar väl inte att det ALLTID är en expeditionsavgift? Det är många i denna tråd som inte behövt betala vare sig skatt, moms eller någon expeditionsavgift. Så du har uppenbarligen fel gällande momsen, eller fel har du väl inte för att det SKA vara moms men det verkar som att tullverket skippar det ibland? Hmm. Väldigt virrigt. Tack för du tog din tid och svarade så utförligt.

Permalänk
Medlem

Kompis, ta det lugnt. Vad är det att oroa sig över? Jag skulle vilja påstå att risken att alla dina paket kommer fastna i tullen är minimalt liten. Det är lite lotto det där, men att alla fastnar tror jag inte. Som en skrev tidigare; ändå inget du kan göra nåt åt nu. Plus, det finns betydligt jobbigare saker i livet än att oroa sig för några paket. Typ att motorn på snöskotern skär (alltså mer eller mindre brukar ihop) när man är själv ute å kör på en tur. Det är mindre billigt kan jag lova dig, plus att jag fick mig en förjävla lång promenad hem genom snön till stugan..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Kompis, ta det lugnt. Vad är det att oroa sig över? Jag skulle vilja påstå att risken att alla dina paket kommer fastna i tullen är minimalt liten. Det är lite lotto det där, men att alla fastnar tror jag inte. Som en skrev tidigare; ändå inget du kan göra nåt åt nu. Plus, det finns betydligt jobbigare saker i livet än att oroa sig för några paket. Typ att motorn på snöskotern skär (alltså mer eller mindre brukar ihop) när man är själv ute å kör på en tur. Det är mindre billigt kan jag lova dig, plus att jag fick mig en förjävla lång promenad hem genom snön till stugan..

Uppskattar att du tar med exempel som din snöskoter. Får mig att inse att det inte är värt att vara orolig över detta. Men samtidigt är det alltid skönt att få svar, vilket jag nu fått. Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Tror inte du behöver vara särskilt orolig när du beställt allt separat, och i dessa summor.
Har själv köpt väldigt mycket smått från Kina, och har många av mina bekanta som gjort samma sak,
aldrig åkt på något extra.

Folk pratar om USA, och Kanada men det är lite skillnad.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk

Vill uppdatera statusen i nuläget och friskar även upp tråden för eventuella besökare som vill dela sina erfarenheter gällande import från Ebay (Kina). Naturligtvis är du välkommen att delta i diskussionen. Har i alla fall fått ett tracking nummer för en av mina varor, vilket jag inte fått från några andra. Verkar som att detta är vanligt gällande Economy/Standard Int. Shipping. Har i alla fall fått följande information:

Citat:

Destination - Germany: >

Destination - China: >
2013-11-14 00:29:04 Store: globelstation Confirm Order
2013-11-14 04:33:11 YRD Order Center(elinkmall.com): Being processed
2013-11-15 09:18:56 YRD Storage Center(elinkmall.com): Canvassing from warehouse
2013-11-15 11:07:15 Transporting, picked up from YRD warehouse
2013-11-18 09:06:07 acceptance,CHINA
2013-11-19 10:04:11 Processed Through Sort Facility

Vad tycker ni? Ganska bra packat? Ser ut som ett vanligt brev eller hur? Borde inte vara några problem med tullen, hoppas jag. Lite konstigt dock att det står Germany på Destination och min adress på paketet? Antar att det skickas till Tyskland först och sedan till Sverige?

Permalänk
Medlem

Under 1800kr bryr sig inte tullen ( dom bryr sig Igärnfall inte om mig och dom summorna ). Handlat mycket från staterna och asien och aldrig fått betala tull även då värdet står på paketet.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skrivet av macbang:

Under 1800kr bryr sig inte tullen ( dom bryr sig Igärnfall inte om mig och dom summorna ). Handlat mycket från staterna och asien och aldrig fått betala tull även då värdet står på paketet.

Jasså, aldrig några extra avgifter då alltså? Inte ens moms? Tackar som delar!

Permalänk
Medlem

Har alltid köpt från asien via eBay, kollar man på min profil har jag 90 positiva omdömen, jag har aldrig behövt betala någonting extra! 90 gånger..

USA är en annan historia, där har jag alltid fått betala moms och tull.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk

Min bror kom precis hem och sade till mig, "har du sett de där gula paketen som det står ditt namn på" och skrattade. Frågade honom om han skämtade men när jag gick ut till köket såg jag att de låg där. Skickats direkt till brevlådan. Nu blir det att logga in på Ebay och ge dessa affärer en toppen review och ranka dem högt!! Nu återstår bara tjugo paket till.

Permalänk

Från mina senaste inköp;

Kina: 2st LED slingor, packade i ett brev liknande det du länkade nyss, kostnad $15,80 ingen tull eller moms.
frakt: Economy Int'l Shipping

Kina: Påse med 300 LEDs, packade i vadderat kuvert. Minns inte vad dom kostade men inte mycket och ingen till eller moms.
frakt: Economy Int'l Shipping

Japan: 2st paket med 3 filmer i varje till ett värde av ca 1000kr per paket nedskrivet till 200kr. ingen tull eller moms
frakt: EMS

En kul notis är när jag beställde fiske prylar för något år sedan från USA för drygt 10kkr så kom det i en 2 stycken lådor i flyttkartong storlek och bägge gick rakt igenom tullen, så ibland ska man ha tur.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Många kinesiska företag skickar sina varor som en "gåva" och då bör den inte behöva tullas och inte heller bör man få betala moms. Har en kompis som beställt lite och han har inte fått betala tullavgift en enda gång, dock försvann några saker på vägen.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 EVO B3 . Procssoer: Intel Core i7 2600k @ 4.5 Ghz . Grafikkort: Gigabyte GTX 780 WF rev 2.0 StockBIOS [Core Boost: 1267 Mhz & Minne: 6930] . Minnen: Vengance 1600Mhz 1.5V . Nätagg: Corsairs TX650w . SSD1: OCZ Vertex 3 120Gb . SSD2: ADATA Pro 256Gb . Skärmar: Primär: BenQ 24" XL2420T 120Hz . Sekundär: Acer 22" . Kringutrustning: Ducky Shine 2 tangentbord . Razer Deathadder Black & SteelSeries Frostatglas .

Permalänk
Medlem

Om gift är i kryssat heller inte spelar ingen som helst roll längre tyvärr.
Detta för att tex DX.com för ca 2år (tror jag det var) sedan alltid kryssade i detta även om köparen inte bedde om det och även om köparen sa att det INTE skulle kryssas i så var det i kryssat.
Sen märkte dom även ALLA paket med 10$ värde även om det riktiga värdet var lägre/högre.

Så tullen började ju fundera på varför enorma mängder paket från kina helt plötsligt alla var värda 10$ och var en gåva.
Det gick så pass långt att under 3-4 månader så vart knappt ett enda brev/paket från kina/hongkong levererat då tullen helt enkelt fick nog en dag då en container (som var 95%+ fylld av DX.com paket) där nästan alla paket var på 10$ o var en gåva så dom skickade tillbaks alla containrar som hade liknande paket till kina.
Kina skickade dock samma containrar till sverige igen utan att ens öppna den (om det var en heller två gånger detta hände är lite oklart) tullen skickar tillbaks dom (och många fler) igen.
Sen efter en heller två gånger och ett tiotal olika containrar (dvs i stort sett alla som kom under den tiden) gått fram och tillbaks så skickades alla dessa paket tillbaks till bland annat DX för märkas om korrekt.

Sedan dess så vet ju tullen MYCKET VÄL om att MÅNGA företag/privatpersoner/ebay köp/etc som kommer från kina/hongkong som är märkta "gift" igentligen INTE är en gåva utan ett köp och har därmed slutat bry sig om detta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Om gift är i kryssat heller inte spelar ingen som helst roll längre tyvärr.
Detta för att tex DX.com för ca 2år (tror jag det var) sedan alltid kryssade i detta även om köparen inte bedde om det och även om köparen sa att det INTE skulle kryssas i så var det i kryssat.
Sen märkte dom även ALLA paket med 10$ värde även om det riktiga värdet var lägre/högre.

Så tullen började ju fundera på varför enorma mängder paket från kina helt plötsligt alla var värda 10$ och var en gåva.
Det gick så pass långt att under 3-4 månader så vart knappt ett enda brev/paket från kina/hongkong levererat då tullen helt enkelt fick nog en dag då en container (som var 95%+ fylld av DX.com paket) där nästan alla paket var på 10$ o var en gåva så dom skickade tillbaks alla containrar som hade liknande paket till kina.
Kina skickade dock samma containrar till sverige igen utan att ens öppna den (om det var en heller två gånger detta hände är lite oklart) tullen skickar tillbaks dom (och många fler) igen.
Sen efter en heller två gånger och ett tiotal olika containrar (dvs i stort sett alla som kom under den tiden) gått fram och tillbaks så skickades alla dessa paket tillbaks till bland annat DX för märkas om korrekt.

Sedan dess så vet ju tullen MYCKET VÄL om att MÅNGA företag/privatpersoner/ebay köp/etc som kommer från kina/hongkong som är märkta "gift" igentligen INTE är en gåva utan ett köp och har därmed slutat bry sig om detta.

Intressant läsning, kan vara bra att veta. Tackar.

Permalänk
Medlem

Det som gäller är att det skall vara tullfritt upp till 1300 Kr (sänkt från 1400 kr pga den svaga dollarn, ännu lite längre tillbaka var gränsen 1800 Kr så det sänks hela tiden baserat på dollarvärdet). Dock är vissa varuslag tex datorer alltid tullfria, medan andra tex kläder från USA har en förhöjd tullsats, när det gäller kläder är det på 12%. Vissa varuslag har fasta max tullsatser tex från USA gäller max 7.50 Kr per armbandsur oavsett värde (gäller de armbandsur gjorda av icke värdefulla material såsom guld och diamanter). Det som gäller generellt är att har vi inom Sverige någon som helst egen industri på området så är det tullbelagt. Och eftersom vi inte tillverkar några datorer så är det tullfritt, men det finns vissa undantag dock som alltid.

Momsfritt existerar inte officiellt oavsett värde skall man betala moms vanligtvis 25% på värdet inklusive frakt. Dock brukar man i de flesta fall slippa undan om värdet understiger 300 Kr. Men även detta verkar Tullen blivit snålare på, på sistone har jag märkt att jag åkt på moms även på försändelser under det värdet. Nu senast ett paket som var värt ca 250 Kr fick jag betala 61 Kr moms på samt 100 Speditionsavgift så det blev 161 Kr och det sved lite med tanke på det låga värdet, mer än 50% i kostnad således. Hade nog blivit billigare att köpa i Sverige för min del. Så har du otur och åker på en sur fan till tulltjänsteman som anser sig ha tid att syssla med sådana här petitesser så åker du på moms i alla fall.

Gåva där var gränsen för avgiftsfritt tidigare 500 Kr men har i år sänkts till 400 Kr pga den låga dollarn. Från och med 2012 så har dock tullen pga allt missbruk tagit ett principbeslut att inte behandla gåvor som gåvor dvs ignorera märkningen. Då får de som faktiskt fick riktiga gåvor under 400 Kr begära omförtullning. Och det krånglet för de små summorna orkar folk oftast inte hålla på med.

Generellt kan man säga att från 2011 och framåt så har tullen inom hela EU blivit allt mer strikta och en högre andel av försändelserna blir belagda med moms eller tull+moms. I Sverige så är det svenska Posten som förtullar enskilda postförsändelser åt tullen då de blivit betrodda förtullare och de har enligt min erfarenhet blivit riktigt snikna på senare år särskilt 2013 och har nu en hög andel försändelser även lågt värderade som de slänger på avgift på. Så jag importerar nu mindre från USA än tidigare. Försöker hålla mig inom EU eller vissa delar av Asien tex Japan. När det gäller speditionsavgiften som du skall betala så varierar den beroende på vilket land försändelsen kommer ifrån. Från USA är det alltid 100 Kr om det gäller USPS försändelser. Från Asien brukar det dock bara vara 53-67 Kr och när det gäller tex EMS från Japan och det rör en enkel förtullning av enskilt föremål som är lågt värderat så att det inte blir nån tull endast moms som skall betalas så slipper man undan speditionsavgift helt och hållet. När det gäller kurier så har jag märkt att det inte brukar vara nån speditionsavgift att betala när det gäller DHL då detta oftast redan är betalt av avsändaren och ingår i fraktpriset. Så jag föredrar DHL framför UPS eller FedEx pga detta.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Det som gäller är att det skall vara tullfritt upp till 1300 Kr (sänkt från 1400 kr pga den svaga dollarn, ännu lite längre tillbaka var gränsen 1800 Kr så det sänks hela tiden baserat på dollarvärdet). Dock är vissa varuslag tex datorer alltid tullfria, medan andra tex kläder från USA har en förhöjd tullsats, när det gäller kläder är det på 12%. Vissa varuslag har fasta max tullsatser tex från USA gäller max 7.50 Kr per armbandsur oavsett värde (gäller de armbandsur gjorda av icke värdefulla material såsom guld och diamanter). Det som gäller generellt är att har vi inom Sverige någon som helst egen industri på området så är det tullbelagt. Och eftersom vi inte tillverkar några datorer så är det tullfritt, men det finns vissa undantag dock som alltid.

Momsfritt existerar inte officiellt oavsett värde skall man betala moms vanligtvis 25% på värdet inklusive frakt. Dock brukar man i de flesta fall slippa undan om värdet understiger 300 Kr. Men även detta verkar Tullen blivit snålare på, på sistone har jag märkt att jag åkt på moms även på försändelser under det värdet. Nu senast ett paket som var värt ca 250 Kr fick jag betala 61 Kr moms på samt 100 Speditionsavgift så det blev 161 Kr och det sved lite med tanke på det låga värdet, mer än 50% i kostnad således. Hade nog blivit billigare att köpa i Sverige för min del. Så har du otur och åker på en sur fan till tulltjänsteman som anser sig ha tid att syssla med sådana här petitesser så åker du på moms i alla fall.

Gåva där var gränsen för avgiftsfritt tidigare 500 Kr men har i år sänkts till 400 Kr pga den låga dollarn. Från och med 2012 så har dock tullen pga allt missbruk tagit ett principbeslut att inte behandla gåvor som gåvor dvs ignorera märkningen. Då får de som faktiskt fick riktiga gåvor under 400 Kr begära omförtullning. Och det krånglet för de små summorna orkar folk oftast inte hålla på med.

Generellt kan man säga att från 2011 och framåt så har tullen inom hela EU blivit allt mer strikta och en högre andel av försändelserna blir belagda med moms eller tull+moms. I Sverige så är det svenska Posten som förtullar enskilda postförsändelser åt tullen då de blivit betrodda förtullare och de har enligt min erfarenhet blivit riktigt snikna på senare år särskilt 2013 och har nu en hög andel försändelser även lågt värderade som de slänger på avgift på. Så jag importerar nu mindre från USA än tidigare. Försöker hålla mig inom EU eller vissa delar av Asien tex Japan. När det gäller speditionsavgiften som du skall betala så varierar den beroende på vilket land försändelsen kommer ifrån. Från USA är det alltid 100 Kr om det gäller USPS försändelser. Från Asien brukar det dock bara vara 53-67 Kr och när det gäller tex EMS från Japan och det rör en enkel förtullning av enskilt föremål som är lågt värderat så att det inte blir nån tull endast moms som skall betalas så slipper man undan speditionsavgift helt och hållet. När det gäller kurier så har jag märkt att det inte brukar vara nån speditionsavgift att betala då detta oftast redan är betalt av avsändaren och ingår i fraktpriset. Så jag föredrar DHL framför UPS eller FedEx pga detta.

Nio dagar sedan jag beställde nu, har fått två av alla paket. Hittills har jag inte fått betala några extra avgifter och fick dem direkt i postlådan. Tackar så mycket för all denna information och för den tid du spenderade på att skriva allt. Håller tummarna för att jag ska slippa avgifter på de andra paketen, kommer att hålla eventuella framtida läsare uppdaterade och kommer därför hålla denna tråd vid liv tills jag fått alla mina paket.

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har fått betala tullavgift på en bordsklocka köpt från Kina (värde någonstans 400-500), landade nästan på dubbla priset i slutändan med allt.

Vidare:
*Tråd rensad.*

Citat:

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av ViktorAxelsson95:

Nio dagar sedan jag beställde nu, har fått två av alla paket. Hittills har jag inte fått betala några extra avgifter och fick dem direkt i postlådan. Tackar så mycket för all denna information och för den tid du spenderade på att skriva allt. Håller tummarna för att jag ska slippa avgifter på de andra paketen, kommer att hålla eventuella framtida läsare uppdaterade och kommer därför hålla denna tråd vid liv tills jag fått alla mina paket.

Jag har beställt småsaker från Kina och Hong Kong dussintals gånger men aldrig behövt betala moms eller tull. Den enda gången jag fått betala moms på en vara beställd från utlandet var när jag köpte en Koreaskärm från Sydkorea, men den skickades med UPS och inte Posten samt var märkt 200 dollar.
Leveranstiden kan däremot vara ganska ojämn. Ibland tar det en vecka och ibland två månader.

Sedan får man räkna med att elektronikkomponenter från Kina, särskilt kondensatorer, kan vara piratkopior, men det är en del av köpupplevelsen.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Update: Har nu fått tio paket och inte behövt betala varken tullavgift, moms eller någon annan avgift. Verkar vara helt lungt att beställa elektronikkomponenter från Ebay. Tips är att leta efter de som har "Top Seller" rating och kör på International. Shipping. Fungerar utmärkt för mig i alla fall, vissa paket kom redan efter åtta dagar!

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så alla paket under 500kr slipper tullavgift bla. Har handlat från Ebay och dealextreme utomlands fler gånger än vad jag kan räkna och har aldrig fått betala tull eller dyligt. Enda gången jag fått göra de var när jag köpte airsoftutrustning för pengar över 500.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Ännu en gång det är slumpen som avgör om ett paket fastnar i tullen (och får moms,tull,avgifter) heller inte.
Visst risken ökar troligen med ett större paketet än ett mindre och likadant med värdet som står på deklarations lappen dvs är det ett högt värde är risken liet större än ett som har lågt värde.

MEN det finns gott om fall där små paket värda under 1$ har fått 25% moms plus posten,dhl,ups,etc 100-200:- avgift för förtullningen av paketet.

Samt att dom allra flesta paket går obehindrat förbi tullen och bara ett litet antal granskas men risken FINNS som sagt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har nyligen gjord fyra inköp från USA, via ebay, på mellan $35-$150. Ett av paketen, det största har tagits av tullen och påförts moms och postens avgift. Två mindre paket, skickade i jiffypåse, har kommit fram utan att tullen ens tittat på dem och det sista är på väg nu. Så storleken på paketet verkar vara avgörande och inte bara priset som står på fraktsedeln.

Permalänk
Medlem

Det är ganska vanligt att priset på fraktsedeln inte är det rätta och detta vet tullen mycket väl om.
Detta gör ju att dom inte tittar så mycket på priset (visst står det 1000$ så är det nog stor risk att det fastnar dock).

Och då har dom ju bara storleken/vikten att gå efter vilket gör att större/tyngre paket har större chans att fastna då det oftas är dom som är värda mest.
Sen beror det ju givetvis på vilken person som hanterar just ditt/dina paket vid just det tillfället för vissa kanske enbart kollar på pris några tar enbart stora/tunga paket andra kanske bara tar små paket osv,osv.
Sen kan det ju vara att nån är på dåligt humör är en idiot rent generellt och bestämmer sig för att idag ska jag bara tulla dom absolut billigaste paketen för att irritera mottagarna som då får en avgift på 100-300:- plus 1kr o 50öre i moms på ett paket som har en vara för 1$ (vilket har hänt mig 3 gånger för paket med vara som kostat under 1$).

Med andra ord det är ALDRIG säkert att man slipper/åker på tull/moms oavsett hur stort/tungt/litet/lätt/värde paketet/brevet har!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!