Uppgradering av Grafikkort för multimedia

Permalänk
Medlem

Uppgradering av Grafikkort för multimedia

Hej!

Har under en längre tid suttit här och läst och kände att det var dags att bli medlem, man får börja med att tacka för all kunskap och hjälp ni bidragit till.

Nu har jag kommit till det här med Grafikkort, där är jag totalt värdelös.

I helgen flyttade jag in min dator i mitt vardagsrum och fick spelet på hur mycket den faktiskt brummar och lever. Jag köpte mig 3 stycken nya helt tysta chassifläktar från Inet och blev genast mycket mer till mods. Men fortfarande stör mig den brummande fläkten i grafikkortet.

Kortet är detta: http://www.komplett.se/gainward-geforce-9800gt-1gb-physx-cuda...

Ett gammalt kort som fan men som funkar för mig, men det har hänt nått skit med fläkten så den låter väl mer eller mindre som en gammal 240 som står på varvstopp. Irriterande när man ska se på film och dylikt, akuta problem kräver drastiska åtgärder, jag pluggade fläkten så den inte kan röra sig och kollade temperaturen och den ökade bara cirka 2-3 grader när jag kör film på det. Inte så farligt va?

I övrigt i chassit sitter det 3 stycken 120mm fläktar av följande modell: https://www.inet.se/produkt/6308641/scythe-120mm-slip-stream-...

Dom flyttar väl inte överdrivet mycket luft men tysta är dom, sen sitter det även en 200mm i taket på chassit som flyttar bra med luft.

Nu till hela frågan, går det köra med fläkten pluggad? Eller bör jag uppgradera mitt grafikkort omgående?

Om jag ska uppgradera har jag följande krav: Tyst, Billigt och det ska funka till att se på film, surfa och lyssna på musik och datorn ska flyta på. Jag spelar alltså aldrig någonsin några spel, men jag har 2 skärmar inkopplade och kollar på FullHD film.

Jag är toknöjd med det kortet jag har och det fyller mina behov och lite därtill, alltså är jag inte så krävande, men fläkten är ju inmonterad i kortet och går inte bara byta den tyvärr.

Hoppas någon kan hjälpa till lite och jag tackar på förhand!

Mvh!

Permalänk
Medlem

Du kan alltid testa att koppla en resistor till GPU fläkten och sedan kolla temperaturerna under belastning. Det borde fungera

Visa signatur

Intel i5 3570K, Radeon HD 6970 artic cooling Accelero Twin Turbo II, 8gb 1600mhz, Fractal Design Define R4, msi Z77-S03, Coler Master GX 750w 80+ brons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linan360:

Du kan alltid testa att koppla en resistor till GPU fläkten och sedan kolla temperaturerna under belastning. Det borde fungera

Och en resistor är? Haha helt jävla grön typ.

Men det finns ingen risk att skiten brinner upp eller dylikt? Borde få blåskärm eller någon propp eller något går innan va?

Mvh

Permalänk
Medlem

Syfta på ett motstånd som begränsar strömmen till fläkten och får den att gå långsammare. hitta dock inga såna utan en sån här som gör samma sak. http://www.inet.se/produkt/6308263/zalman-fan-mate-2-varvtals...

Du kan testa att koppla in den sätta på lägsta. Sdan får du ladda ner tex MSI Afterburner och Kombuster för att kolla temperaturerna under belastning. Om temperaturerna sedan är bra är det bara att tuta och köra

Visa signatur

Intel i5 3570K, Radeon HD 6970 artic cooling Accelero Twin Turbo II, 8gb 1600mhz, Fractal Design Define R4, msi Z77-S03, Coler Master GX 750w 80+ brons.

Permalänk
Medlem

Eller så gör man en egen fläktkurva direkt i Afterburner.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Eller så gör man en egen fläktkurva direkt i Afterburner.

Smart tänk där Tänkte inte alls på det...

Visa signatur

Intel i5 3570K, Radeon HD 6970 artic cooling Accelero Twin Turbo II, 8gb 1600mhz, Fractal Design Define R4, msi Z77-S03, Coler Master GX 750w 80+ brons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linan360:

Smart tänk där Tänkte inte alls på det...

Det enda är väl att det känns lite korkat att börja skruva isär hela grafikkortet när man inte kan ett skit haha!