radera partitioner på intern hdd med operativ på - ifrån externt media

Permalänk
Medlem

radera partitioner på intern hdd med operativ på - ifrån externt media

Är det möjligt? Jag upplever att jag testat allt som går, vilket jag givetvis inte kan ha gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrioN:

Är det möjligt? Jag upplever att jag testat allt som går, vilket jag givetvis inte kan ha gjort.

Provat med Partition Magic ? Massor av år sedan jag använt det programmet själv, men det skall vara aktuellt än idag vad jag har förstått

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem

Det fantastiska programmet du pratar om terminerades år 2011. Har prövat ett liknande program, utan att lyckas.

Detta var ingen lätt nöt att knäcka. Hårddisken jag vill wipea är en mini pcie.
En adapter till sata hade löst det enkelt, men nu har jag inte det, och de verkar inte allt för vanliga heller.

suck. Vet faktiskt inte vad mer jag kan göra.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet?
Fixa en Ubuntu Live CD/DVD/USB och kör programmet GParted (kan behöva laddas från "Programvaruförrådet")

Permalänk
Medlem

såpass. ja, då försvinner ju problemet. ska testa! förvänta dig eventuella följdfrågor om ubuntu. tack.

Permalänk
Medlem

Det finns även Gparted Live som bootar upp och startar Gparted automatiskt.
http://gparted.org/livecd.php

Permalänk
Medlem

bootades upp fint på arbetsstationen. på den bärbara dyker bara texten "SYSLINUX 6.02 EDD 2013-10-13 Copyright (C) 1994-2013 H. Peter Anvin et al" upp.

kan tillägga att den bärbara är en lenovo yoga 13 i7. dom har gjort det svårt för användaren här..

efter att ha pillat lite i den sparspamade biosen lyckades jag precis få igång att'.

Tusentals tack.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: NEJ. Windows 7-installationen vill ändå inte gå med på att installeras. "Det går inte att installera Windows på den här disken. Den valda disken har partitionstypen GPT.

Permalänk
Medlem

Har för mig det krävs 64-bit Windows 7 och en dator med UEFI för att installera Windows 7 på GPT.
Men det går att ändra från GPT till MBR om hårddisken inte är större än 2 TB, exempelvis med Gparted.

Du kanske måste pilla tillbaka bios till UEFI-läge för att installera på GPT?

Permalänk
Medlem

Du kan konvertera disken från GPT till MBR vid installationstillfället genom att trycka Shift+F10 vid dialogen där du väljer disk och sedan köra diskpart för att rensa disken. Instruktioner finns här: http://technet.microsoft.com/en-us/library/dn336946.aspx

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster