Lågt ljud när jag spelar in.

Permalänk

Lågt ljud när jag spelar in.

Hej. Köpt en ny mikrofon sE x1 och ett interface till den: fpcusrite saffire 6 usb. Nu när jag spelar in så blir det oerhört lågt. Har testat att spela in på både vanliga "ljudinspelaren" och även audacity. Har max på "gainern" och även max på självaste datorn. Vad gör jag för fel??? Är det något på micken som måste aktiveras?

Permalänk
Medlem

Max gain behöver du knappast ha,har du slagit på fantommatningen på ljudkortet?

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Max gain behöver du knappast ha,har du slagit på fantommatningen på ljudkortet?

var gör man det? kan trycka in "inst" "pad" eller "Mono 1/p" eller "O/P3-4".

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Max gain behöver du knappast ha,har du slagit på fantommatningen på ljudkortet?

har förövrigt bara 1 sladd i ljudkortet. kanske fattas ngt? har usb sladden till datorn bara. och sen kabeln från ljudkortet och micken såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

var gör man det? kan trycka in "inst" "pad" eller "Mono 1/p" eller "O/P3-4".

Brukar finnas en knapp där det står 48volt.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Brukar finnas en knapp där det står 48volt.

aa den e påslagen och fortf samma låga ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

aa den e påslagen och fortf samma låga ljud.

Du får väl ta i lite mer kanske.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Du får väl ta i lite mer kanske.

asså när jag skriker så blir det inte ens högt. väldigt konstigt. men när jag testade att snacka skype med en kompis med mikrofonen då funkade ljudet galant. vad e felet? hmm

Permalänk

Har också ett Focusrite Saffire 6 USB och upplever samma problem med min mick Shure SM58.
Fantommatning av/på gör ingen skillnad, gain på max.

Permalänk
Skrivet av MathNinja:

Har också ett Focusrite Saffire 6 USB och upplever samma problem med min mick Shure SM58.
Fantommatning av/på gör ingen skillnad, gain på max.

fick du det nyligen eller har du haft den länge? ringt dom?

Permalänk

Försök hitta drivrutiner. Jag vet att min mixers drivrutiner var helt värdelösa från början. Sen vet jag inte vad det är för mikrofon riktigt, kan vara en av de sorter som kräver att den är löjligt nära munnen. Har du testat att spela in efter att du snackade på Skype också? Det är lite svårt sånt här. Vissa mikrofoner kräver också att 48v ska vara av. Man får testa och påta väldigt mycket ibland.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

Försök hitta drivrutiner. Jag vet att min mixers drivrutiner var helt värdelösa från början. Sen vet jag inte vad det är för mikrofon riktigt, kan vara en av de sorter som kräver att den är löjligt nära munnen. Har du testat att spela in efter att du snackade på Skype också? Det är lite svårt sånt här. Vissa mikrofoner kräver också att 48v ska vara av. Man får testa och påta väldigt mycket ibland.

http://global.focusrite.com/downloads?product=Saffire+6+USB e inen här nu o rekar.

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

Försök hitta drivrutiner. Jag vet att min mixers drivrutiner var helt värdelösa från början. Sen vet jag inte vad det är för mikrofon riktigt, kan vara en av de sorter som kräver att den är löjligt nära munnen. Har du testat att spela in efter att du snackade på Skype också? Det är lite svårt sånt här. Vissa mikrofoner kräver också att 48v ska vara av. Man får testa och påta väldigt mycket ibland.

laddat ner lite drivrutiner men fortf samma sak. ska jag reklamera denna skit eller hur ska ja göra? fick den för 2 dar sen.

Permalänk
Skrivet av Musicismydrug:

laddat ner lite drivrutiner men fortf samma sak. ska jag reklamera denna skit eller hur ska ja göra? fick den för 2 dar sen.

Det kan hända. Min vän hade samma problem och det löste sig slutligen på något vis som jag inte är medveten om. Men du gör vad du känner är bäst

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

Det kan hända. Min vän hade samma problem och det löste sig slutligen på något vis som jag inte är medveten om. Men du gör vad du känner är bäst

okok sjukt störande.

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

Det kan hända. Min vän hade samma problem och det löste sig slutligen på något vis som jag inte är medveten om. Men du gör vad du känner är bäst

fortsätter pilla här men fortf inget framsteg. skickade även ett mail till företag och fråga vad som vad felet.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det låg nivå på analogsidan eller digitalt?
Kan du få klippindikatorn att blinka på ljudkortet?
Pad (även på mikrofonen) och Gain är rätt inställt ? Rätt "mode" på ingången ?
Du har en hel och korrekt kabel så att det inte blir problem med fantommatningen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Musicismydrug:

fick du det nyligen eller har du haft den länge? ringt dom?

Jag har haft det ganska länge, men inte använt micken.
Funderar på om jag ska byta kabel till en som är xlr hela vägen.
Använder 6,3mm kontakt nu, men man kan också använda 3 pins xlr.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det låg nivå på analogsidan eller digitalt?
Kan du få klippindikatorn att blinka på ljudkortet?
Pad (även på mikrofonen) och Gain är rätt inställt ? Rätt "mode" på ingången ?
Du har en hel och korrekt kabel så att det inte blir problem med fantommatningen ?

kabel borde vara korrekt. att få indikatorn att blinka vet jag ej hur man gör. gain är rätt inställt.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det låg nivå på analogsidan eller digitalt?
Kan du få klippindikatorn att blinka på ljudkortet?
Pad (även på mikrofonen) och Gain är rätt inställt ? Rätt "mode" på ingången ?
Du har en hel och korrekt kabel så att det inte blir problem med fantommatningen ?

och nu får jag inte ens ut kabeln från mikrfonen av ngn anledning. funtar på o kasta SKITEN i väggen. PRÖJSA 4k för det hära pisset fyfan

Permalänk
Medlem

Kollat dina manualer till mick och ljudkort? Själv brukar jag koppla via mitt mixerbord innan mitt interface.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Kollat dina manualer till mick och ljudkort? Själv brukar jag koppla via mitt mixerbord innan mitt interface.

så skumt då skype funkar men inte att spela in.. hmm. kvaliten i skype är bra säger mina polare men inte "outstanding" om ni förstår. förväntar mig lite mer av en sE X1 mick men de kan bero på alla problem osm jag har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musicismydrug:

så skumt då skype funkar men inte att spela in.. hmm. kvaliten i skype är bra säger mina polare men inte "outstanding" om ni förstår. förväntar mig lite mer av en sE X1 mick men de kan bero på alla problem osm jag har?

Kvalitén på skype beror ju också på nätuppkopplingen mellan din och din kompis dator. Du har inte så att skype sänker ljudet på alla andra applikationer?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Musicismydrug:

och nu får jag inte ens ut kabeln från mikrfonen av ngn anledning. funtar på o kasta SKITEN i väggen. PRÖJSA 4k för det hära pisset fyfan

Har du dåliga kontakter eller öppnar du inte låsningen på xlr kontakten ?

Skrivet av Musicismydrug:

så skumt då skype funkar men inte att spela in.. hmm. kvaliten i skype är bra säger mina polare men inte "outstanding" om ni förstår. förväntar mig lite mer av en sE X1 mick men de kan bero på alla problem osm jag har?

Vilka program kör du med och har du tex skype elelr andra program som "tar över" igång samtidigt ? Kan du spela upp normalt via Focusritekortet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du dåliga kontakter eller öppnar du inte låsningen på xlr kontakten ?

Vilka program kör du med och har du tex skype elelr andra program som "tar över" igång samtidigt ? Kan du spela upp normalt via Focusritekortet?

tror kontakterna e bra. dom kom med allt jag köpte. trycker ner låsningen men får inte ur kontakten. vågar inte dra för mycket heller om jag skadar något.

Har testat med windows klassiska "ljudinspelaren" och när jag skriker så far man fram pyttelite ljud. Har även testat audiocity och samma resultat där. Har testat att bara använda dom medan allt annat e nerstängt också men inte hjälpt. Hur spelar jag upp normalt via focusritekortet?

Permalänk
Rekordmedlem

Focusritekortet har ju klippindikatorer, om du knackar med fingret eller skriker in i mikrofonen på nära håll borde de visa klippning på analoga sidan om allt är ok där.
För att spela upp ansluter du kortet som signalkälla.nu har du kanske datorns ljudkort som signalkälla till ljudsystemet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du dåliga kontakter eller öppnar du inte låsningen på xlr kontakten ?

Vilka program kör du med och har du tex skype elelr andra program som "tar över" igång samtidigt ? Kan du spela upp normalt via Focusritekortet?

mitt ljudsystem går genom datorn förresten och inte genom ljudkortet. har detta någon betydelse?

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen så låter Focusritekortet bättre än om du använder datorns integrerade ljudkort för uppspelning, det är bara att prova och sedan använder du det som låter bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Troligen så låter Focusritekortet bättre än om du använder datorns integrerade ljudkort för uppspelning, det är bara att prova och sedan använder du det som låter bäst.

okok. vet inte riktigt hur man gör det men ska försöka reka mig fram kanske e jätteenkelt o hitta men e så ny på detta så kan ej mkt. tack för alla dina tipss förresten.

Permalänk
Rekordmedlem

Läs manualen Du har ljudutgångarna på baksidan.
http://d3se566zfvnmhf.cloudfront.net/sites/default/files/down...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.