Vilken telefon ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilken telefon ska jag välja?

Tjena!

Mitt abonnemang har gått ut och jag kan nu välja en ny telefon. Har haft Iphone 4S ett tag. Gillar Apples gränssnitt och design, även om det kan kännas onödigt begränsat emellanåt.

Jag kan tänka mig det mesta egentligen. Har kollat en del på 5S, G S4, Note 3, Nexus 5.

Vad skulle ni valt, och varför? Priset är irrelevant just nu.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag hade valt en Nokia med WP. Tycker att gränssnittet i WP är underbart. Snyggt, snabbt och smidigt.

Visa signatur

Intel i5 3570K, Radeon HD 6970 artic cooling Accelero Twin Turbo II, 8gb 1600mhz, Fractal Design Define R4, msi Z77-S03, Coler Master GX 750w 80+ brons.

Permalänk
Medlem

Har själv en 4S och gick till Note 3 för skärmen skull. 5S känns som en bättre 4S så den lockade inte. Nexus har inte kollat så noga då skärmen är viktig för mig. Men jag får min note 3 i början på nästa vecka, då får jag se om det var värt det.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av linan360:

Jag hade valt en Nokia med WP. Tycker att gränssnittet i WP är underbart. Snyggt, snabbt och smidigt.

Hur är det med appar osv? Laddar gärna ner ett gäng emulators så man kan lira gamla spel. Finns det för WP?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zebrra3:

Hur är det med appar osv? Laddar gärna ner ett gäng emulators så man kan lira gamla spel. Finns det för WP?

Då borde du nog välja Android, och just nu har jag en Iphone 5 men hade velat haft en Nexus 5, lockar mest.

Permalänk

Köp en iphone 5s helt klart! Inget lagg som kan finnas i androidlurarna!! Snyggt och smidigt ios7!! Fungerar hur bra som helst! Snabb som fan också!

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

Jag skulle ta samsung note 3,iPhone 5(tycker att iPhone 5 presterar bättre än 5s) eller Sony z1(grymt bra kamera)

Permalänk

Nexus 5 pga ren android och liknande specs som s4

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag vandrade förbi mobilhyllorna på media markt och blev helt klart mest intresserad av LG G2. Kollat på den?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

En Moto X ?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Jag har kört Android och Galaxy note 1 och 2.
Har inte vart en dans på rosor, men det finns mängden med appar och annat.
Har du en Iphone så är väl det mest naturliga att gå till en 5s.

Men jag kör WP, Lumia 925 nu och är störtnöjd. Supersnabbt UI och stabila appar. Suverän kamera och mycket annat.
Det som jag stör mig på utav h---vete med wp är 2 saker.
1. det finns bara 1 volym som reglerar larm, medialjud och ringsignal
2. audiospelarna som finns är under all kritik och sättet som de hanterar mp3 är under all kritik.
visst det är bara att drag and drop till audio foldern. Men den sorterar ALLA filer efter mp3 taggarna. Så det spelar inte roll om du har skapat 3 mappar med olika favoritlistor allt läggs i en klump i spelaren sorterat efter taggarna i mp3 fälten. Det går att komma ifrån om man skapar .pls listor med låtarna man vill höra. Men ändå väldigt stört.

I övrigt så är väl WP mer av en jobb telefon i mina ögon, fast skulle någon kasta en Note 3 på mig skulle jag nog fånga den.
Helt suverän telefon.

Visa signatur

Libera et impera
Acerbus et ingens
Per angusta ad augusta

Permalänk

Hade faktiskt väntat till våren då det kommer nya modeller i maj eller vad det brukar vara. Annars hade jag nog valt HTC One bara för att den är så jäkla skön. Plastmobiler är för pöbeln

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Entusiast

ASUS Padfone Infinity som jag har nu är den roligaste lur jag haft. Telefonen i sig är inget unikt... specarna är i stil med Samsungs 4:a och HTC One. Men att man får med en padda som du kan docka ner luren i gjorde att jag trillade dit

Det är tur att man är med i hårdvaruvärlden och vet att ASUS inte är nåt obskyrt och konstigt märke. Annars hade man säkerligen backat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Hur är det med appar osv? Laddar gärna ner ett gäng emulators så man kan lira gamla spel. Finns det för WP?

Det finns
http://www.windowsphone.com/en-gb/store/search?q=emulator
Vet inte hur bra det är men finns verkar det som. Är det andra appar du undrar över kan du söka där för att se om de finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Tjena!

Mitt abonnemang har gått ut och jag kan nu välja en ny telefon. Har haft Iphone 4S ett tag. Gillar Apples gränssnitt och design, även om det kan kännas onödigt begränsat emellanåt.

Jag kan tänka mig det mesta egentligen. Har kollat en del på 5S, G S4, Note 3, Nexus 5.

Vad skulle ni valt, och varför? Priset är irrelevant just nu.

Tack!

Nexus 5 för mig är det självklart. Gillar verkligen Nexus serien. Pålitliga, stabilt byggda och riktigt bra!

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Köp en iphone 5s helt klart! Inget lagg som kan finnas i androidlurarna!! Snyggt och smidigt ios7!! Fungerar hur bra som helst! Snabb som fan också!

Har jättemånga vänner med iPhone 4, 4s, 5 och 5s (Apple = #YoloSw4g liksom, man kan ju inte vara populär o cool utan en iPhone), men det roliga är att de laggar som in i h........... Förstår inte hur de vill ha iPhones för 6k när man kan köpa en med Android för 3,5k som är mycket snabbare, snyggare och generellt sätt bättre. Snälla upplys mig lite.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Har jättemånga vänner med iPhone 4, 4s, 5 och 5s (Apple = #YoloSw4g liksom, man kan ju inte vara populär o cool utan en iPhone), men det roliga är att de laggar som in i h........... Förstår inte hur de vill ha iPhones för 6k när man kan köpa en med Android för 3,5k som är mycket snabbare, snyggare och generellt sätt bättre. Snälla upplys mig lite.

Det är möjligt att iPhone 4, 4s laggar något med iOS7 då dessa är några år gamla nu. Men har inte märkt av något lagg i någon situation med 5:an. Allt flyter på klockrent.

Sen att du föredrar en plast telefon med Android är din personliga åsikt.

Jag skulle kunna tänka mig en Android telefon igen, men väntar ännu på att någon tillverkare vågar satsa lite mer på premiumkänsla och göra en telefon av metall eller annat material som inte känns så jäkla plastigt. Kanske finns någon jag missat?

Den enda snygga Androidtelefonen idag (min åsikt) är Oppo find 5.

Sen är jag inte förtjust i tillverkarnas bloatade versioner av Android utan vill ha vanilla.

Till dess håller jag kvar vid min iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av zebrra3:

Tjena!

Mitt abonnemang har gått ut och jag kan nu välja en ny telefon. Har haft Iphone 4S ett tag. Gillar Apples gränssnitt och design, även om det kan kännas onödigt begränsat emellanåt.

Jag kan tänka mig det mesta egentligen. Har kollat en del på 5S, G S4, Note 3, Nexus 5.

Vad skulle ni valt, och varför? Priset är irrelevant just nu.

Tack!

har haft ett gäng samsung mobiler. Dom är OK men, det känns som man betalar typ 6000kr för plast. Så jag köpte mig en HTC one och är grymt nöjd ! eftersom den känns så idigen Gjort i aluminium. Så kolla gärna mer på den !

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Fortsätt på Apple-spåret om du vill ha något som är enkelt, det är ju trots allt bara en telefon:)

Jag gjorde misstaget att gå över till en Android (från äpplet), bytte tillbaka efter en dag. Det var alldeles för laggigt och icke intuitiv för min del med android. Men är du intresserad av att mecka med telefonen och styra mycket själv så välj än android, S4:an verkar trevlig...minus plasten:)

Alternativt en nokia med windows(tror att det kommer bli stort) men nackdelen där är att det inte riktigt finns någon nokia-lur som lockar, inte mig iallafall.

Jag hade nog valt Wiindows efter iOS nu när jag tänker efter:)

Hopps det hjälper dig något.

Permalänk
Skrivet av Resorb:

Det är möjligt att iPhone 4, 4s laggar något med iOS7 då dessa är några år gamla nu. Men har inte märkt av något lagg i någon situation med 5:an. Allt flyter på klockrent.

Sen att du föredrar en plast telefon med Android är din personliga åsikt.

Jag skulle kunna tänka mig en Android telefon igen, men väntar ännu på att någon tillverkare vågar satsa lite mer på premiumkänsla och göra en telefon av metall eller annat material som inte känns så jäkla plastigt. Kanske finns någon jag missat?

Den enda snygga Androidtelefonen idag (min åsikt) är Oppo find 5.

Sen är jag inte förtjust i tillverkarnas bloatade versioner av Android utan vill ha vanilla.

Till dess håller jag kvar vid min iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en HTC one och är grymt nöjd! Byggkvallité på hög nivå. Sedan är HTCs egna version av Android inte lika bloatad som ex Samsungs! Det fungerar riktigt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en iPhone 5S då iOS är så otroligt bra optimerat för hårdvaran. Dessutom har 64-bit processorn stor potential, som växer allt eftersom att utvecklare anpassar sina applikationer till den. Trots att komponenterna ser riktigt bleka ut på papper jämfört med många android-lurar presterar den otroligt bra. Nedan finner du benchmarks gjorda i GeekBench 3.

GeekBench 3

iPhone 5S

Singlecore: 1400
Multicore: 2524

Samsung Galaxy S4 (Qualcomm Snapdragon 800)

Singlecore: 900
Multicore: 2498

Permalänk
Medlem
Skrivet av fleo:

Jag skulle köpa en iPhone 5S då iOS är så otroligt bra optimerat för hårdvaran. Dessutom har 64-bit processorn stor potential, som växer allt eftersom att utvecklare anpassar sina applikationer till den. Trots att komponenterna ser riktigt bleka ut på papper jämfört med många android-lurar presterar den otroligt bra. Nedan finner du benchmarks gjorda i GeekBench 3.

GeekBench 3

iPhone 5S

Singlecore: 1400
Multicore: 2524

Samsung Galaxy S4 (Qualcomm Snapdragon 800)

Singlecore: 900
Multicore: 2498

Helt sant det du säger, men jag tycker inte riktigt att det med 64-bits processor håller hela vägen. Jag personligen har då exakt aldrig märkt av att jag inte har haft en eller känt ett behov utan en. Men då är det väl samma sak som när smartphones började säljas, inte kände väl jag ett behov utav att kunna surfa bra och peka på skärmen, så vem vet, det kanske kommer...

(Btw, det sitter en Snapdragon 600 i S4an, inte en 800 )

Skrivet av casper9429:

Jag skulle ta samsung note 3,iPhone 5(tycker att iPhone 5 presterar bättre än 5s) eller Sony z1(grymt bra kamera)

Har inte testat en 5s än, men om 5an presterar bättre så kan ju Apple gå och lägga sig. Tycker personligen att 5an är alldeles för seg för att vara en snabb Apple-lur, som t.ex 4s var. Men å andra sidan så tycker jag att det inte finns någon Apple lur presterar som jag vill ha det. Det gör heller inte en Samsung lur, som är i det nyaste skicket, men det är väl för att dom skickar med sitt förbannat sega TouchWiz...

Dom enda lurarna inom Android/iOS som jag tycker presterar riktigt bra är Nexus lurar. Så till TS, satsa på en Nexus 5! Det ska jag göra nästa vecka, då blir det en sån för mig

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag kan väl säga så här. Just nu är jag väldigt sugen på emulators, det är en av de stora nackdelarna med iPhone. Samtidigt gillar jag storleken, kvalitén och hur väloptimerat iOS är. Verkar som jailbreak är på G, men jag är jäkligt otålig.

S4:an är, som ni säger, plastig. Hur är den i övrigt? Om man bortser från det?

Htc och LG går nog bort tyvärr. Haft jätteproblem med båda, och är numera emot dem av ren princip.

Nexus 5 är också intressant. Jag vet att det är LG, men det känns som att Google har ett finger med i spelet. Har aldrig ägt en Nexus, men jag gillar tanken av ren Android, känns som det borde flyta på bra? Samtidigt är det väl just friheten av Android som jag söker. Vad tycker ni om Nexus?

WP vet jag för lite om, men jag får återkomma. Känns lite begränsat kanske.

Återigen, tack för alla svar!

Permalänk
Inaktiv

Har en HTC One och är nog den bästa Androidmobilen du kan köpa när det gäller ren byggkvalitet.
Lagom stor tycker jag också med sin 4,7" skärm och 1080. Kameran är också bra.
Och stereohögtalare! Man spela på högre volym än nån annan av dagens mobiler utan att ljudet förvrängs.

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Har jättemånga vänner med iPhone 4, 4s, 5 och 5s (Apple = #YoloSw4g liksom, man kan ju inte vara populär o cool utan en iPhone), men det roliga är att de laggar som in i h........... Förstår inte hur de vill ha iPhones för 6k när man kan köpa en med Android för 3,5k som är mycket snabbare, snyggare och generellt sätt bättre. Snälla upplys mig lite.

Haha att en iphone skulle lagga mer än en android är ett stort jävla skämt! Att en android har bättre hårdvara i vissa telefoner ska jag inte säga något om men det finns fortfarande lagg, hur viktigt är det att en telefon är snabbast i benchmark med 0,2 sekunder?! Sedan kan man snacka om hur öppet android är, hur bra det är etc! Men majoriteten av alla användare använder ju knappt filsystemet! Byggkvalitet på samsung galaxy och flera androidlurar är ju kronkassa! Plastskit, fy fan! Touchen på iphone har så grymt bra respons!

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Har jättemånga vänner med iPhone 4, 4s, 5 och 5s (Apple = #YoloSw4g liksom, man kan ju inte vara populär o cool utan en iPhone), men det roliga är att de laggar som in i h........... Förstår inte hur de vill ha iPhones för 6k när man kan köpa en med Android för 3,5k som är mycket snabbare, snyggare och generellt sätt bättre. Snälla upplys mig lite.

Inte för att rekommendera iPhone men... Nya iPhones laggar inte. Sluta ljug.

Permalänk
Medlem

Att välja telefon är väldigt personligt. Mitt tips är att åka till typ Elgiganten eller Mediamarkt och känna på telefonerna.
Om du vill köra emulatorer så lär det bli Android. Kan personligen rekommendera Sony Xperia Z1 som jag nu haft i ca 1 mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Inte för att rekommendera iPhone men... Nya iPhones laggar inte. Sluta ljug.

Han e ju ironisk?

Funderar ts på s4 så har ju nya med 800an i kommit ut.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Nexus 5, eftersom de flesta klagomålen vad det gäller Android-telefoner beror på tillverkarnas egna skins och därför känns det svårt att rekommendera något än N5. Som du skriver då flyter ren Android på bäst.

Jag har en N4 sedan nästan ett år tillbaka och en N7 som jag haft sedan slutet av juli. Jag kommer aldrig köpa något annat än Nexus som det ser ut just nu.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

När tror ni butikerna börjar få in Nexus 5?