Steelseries Siberia Elite

Permalänk
Medlem

Jag har börjat få uppfattning att alla dessa "Gaming headset märken" i själva verket producerar till utseendet "häfftiga" hörlurar, men som i praktiken låter som skit, har dåliga micar, sitter inte ergonomiskt. Har en kompis som köpt någon Qpad variant för typ 1500kr, jag måste muta honom i Dota2 för hans mic låter helt fördjävligt, och påpekar jag det så blir han sur för han har ju lagt massa pengar på det liksom. Tror det är bättre att köpa ett par riktiga hörlurar och sen skaffa en hyffsat ok bordsmic. Landar nog på samma peng i slutändan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Väldigt uppskattad recension!
Synd att de inte presterade som förväntat.
Tack Jonas!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North (Vit) | PSU: DeepCool PX1000G 1000W | MB: ASUS Prime Z790-A WIFI | CPU: Intel Core i9 13900K | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Skrivet av running_wild:

Så ljudexperten, vilka lurar rekommenderar du för 1800 kr då?

Det där är ju snudd på en omöjlig fråga att besvara.

Alla är ju ute efter olika saker, såklart. Själv är jag nöjd med mina AKG-K240 och Sennheiser HD200, mycket för att de är bekväma att sitta med länge. HD200-lurarna saknar lite botten jämfört med K240. Har sneglat en hel del på just DT770 tidigare men inte testat dem någon längre stund tyvärr. Det lilla jag lyssnat med dem tyckte jag var trevligt!

Spontant skulle jag nog säga att om man är villig att lägga 1k8 kr på att köpa hörlurar så kanske man ska vara villig att testa sig fram också. För en del kommer gaminglurar med en vettig mikrofon vara det viktigaste, för andra är det vanliga hörlurar med en annan mikrofonlösning som blir bäst. Vet inte hur det ser ut på de större butiker som säljer gaminglurar men det är ju aldrig fel att fråga om man får lyssna på grejerna. Det andra alternativet är ju att försöka pricka ett par lurar och utnyttja ett öppet köp om man känner att de inte passar.

Det ska också sägas att jag första veckan var grymt missnöjd med mina K240, det tog ett tag att vänja sig. Numera är de mina favoritlurar. Siberialurarna har jag nu haft och använt dagligen i tre veckor, så jag känner mig trygg med bilden jag ger i testet...

Permalänk
Skrivet av MrBorking:

Väldigt uppskattad recension!
Synd att de inte presterade som förväntat.
Tack Jonas!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ska nog leta fram mina underbara Sennheiser HD200 och reparera dom, bästa lurar jag haft

HD200 är faktiskt sjukt bra. De är plastiga, och man blir lite svettig runt örat. För det priset låter dom sjukt bra måste jag säga. Bättre än många dyrare lurar. Själv kör ja ett par HD515 nu Lär inte byta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas Lundqvist:

Det där är ju snudd på en omöjlig fråga att besvara.

Alla är ju ute efter olika saker, såklart. Själv är jag nöjd med mina AKG-K240 och Sennheiser HD200, mycket för att de är bekväma att sitta med länge. HD200-lurarna saknar lite botten jämfört med K240. Har sneglat en hel del på just DT770 tidigare men inte testat dem någon längre stund tyvärr. Det lilla jag lyssnat med dem tyckte jag var trevligt!

Spontant skulle jag nog säga att om man är villig att lägga 1k8 kr på att köpa hörlurar så kanske man ska vara villig att testa sig fram också. För en del kommer gaminglurar med en vettig mikrofon vara det viktigaste, för andra är det vanliga hörlurar med en annan mikrofonlösning som blir bäst. Vet inte hur det ser ut på de större butiker som säljer gaminglurar men det är ju aldrig fel att fråga om man får lyssna på grejerna. Det andra alternativet är ju att försöka pricka ett par lurar och utnyttja ett öppet köp om man känner att de inte passar.

Det ska också sägas att jag första veckan var grymt missnöjd med mina K240, det tog ett tag att vänja sig. Numera är de mina favoritlurar. Siberialurarna har jag nu haft och använt dagligen i tre veckor, så jag känner mig trygg med bilden jag ger i testet...

Just därför jag ställer dig frågan. Det är en omöjlig fråga att svara på, men jag skulle våga säga att ditt svar är väl så närma man kan komma. Jag har iallafall fått en bättre inblick i djungeln av hörlurar, och självklart bör man pröva sig fram. Speciellt då jag har ett ganska stort huvud och föregångaren av Siberia lurarna inte sitter så bra på mitt huvud efter en stund.

Tack för en bra recension och ett bra svar på en svår fråga.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fan jag som var sugen på dessa. Trots steelseries miss med apex bland annat ..

Någon som har något tips på vad för gaminglurar man kan köpa istället?

Varför måste du ha ett par "gaminglurar"?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Äh, skit samma om de suger, de har ju ledbelysning!

... skulle jag säga om jag inte hade något vett.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Så ljudexperten, vilka lurar rekommenderar du för 1800 kr då?

Mad fanboys be mad!

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Entusiast

Så det blir med andra ord att fortsätta rekommendera ett par vettiga hörlurar och sedan en ModMic.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

400gram, lol.

Läst andra reviews på dessa me, stort skämt av steelseries, priset motiverar inte i närheten dessa lurar

Rent skräp, fula som stryk också.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kört dem ett tag nu och min uppfattning är att själva headsetet faktiskt är riktigt bra. Däremot så använder jag inte USB ljudkortet. För att vara typen litet USB ljudkort är det ok men alla dessa är i min erfarenhet inte särskilt kul. Ljudet i headsetet däremot är helt underbart när man skurit lite i hög mid. Bekväma är dem också Sedan är det ju alltid lite en fråga om tycke och smak när man pratar ljud. Att säga att dem är "suger" utan att faktisk ah testat dem är dock direkt felaktigt i min mening

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller grejen med gaming-headset. Har ett par Denon AH-D1001 som spelar musik helt fantastiskt bra och har hållit i 4-5 år nu. Först inte varför dom inte skulle vara lika bra till spel.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fan jag som var sugen på dessa. Trots steelseries miss med apex bland annat ..

Någon som har något tips på vad för gaminglurar man kan köpa istället?

Tritton ax pro, externt ljudkort + äkta 5.1.
Eller något liknande alternativ, skit i fejk surround.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SW00N:

Mad fanboys be mad!

Utveckla gärna vad du menar.

Jag har de senaste åren gått igenom x antal hörlurar för att hitta ett par som passar mig PERFEKT, finns det ens hörlurar som passar mig perfekt? Jag vet inte, än så länge har jag inte hittat det. Därför var det ett ypperligt tillfälle att rådfråga ljudexperten när han väl befinner sig på Sweclockers och gör en recension om ett par hörlurar. Kunde varit vilka hörlurar som helst.

Sedan att du skriver "fanboys" i plural refererar till mer än mig, någon mer här inne som du kastar anklagelser på?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Varför måste du ha ett par "gaminglurar"?

För att jag ska ha dem när jag lirar?
Då vill man gärna ha någon form av surround och en godkänd mic.

Skrivet av IceDread:

Tritton ax pro, externt ljudkort + äkta 5.1.
Eller något liknande alternativ, skit i fejk surround.

Ska kika på detta. Tack för tipset.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Gött med en headset recension.. Ni får väldigt gärna recensera Astro A40

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

För att jag ska ha dem när jag lirar?
Då vill man gärna ha någon form av surround och en godkänd mic.

Ska kika på detta. Tack för tipset.

Jag kan berätta direkt att det där med "surround-hörlurar" är bara ett försäljningstrick.
Det som bestämmer hur bra surround-ljudet är endast mjukvarurelaterat.
(Om det nu inte är 5.1/7.1 lurar men i dagsläget finns det inte ett enda par lurar med "äkta" surround som även har vettigt ljud vilket även är grunden för bra surround. )

Det jag försöker säga är att 2.0 är att föredra i dagsläget, även för den mest professionella gamern.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Da´Russian Stallion:

HD200 är faktiskt sjukt bra. De är plastiga, och man blir lite svettig runt örat. För det priset låter dom sjukt bra måste jag säga. Bättre än många dyrare lurar. Själv kör ja ett par HD515 nu Lär inte byta.

Japp, helt underbara är dom.
Visst dom är lite plastiga, men inte så hemska som vissa vil påskina, dock så blir öronen rätt svettiga efter ett tag.
Tyvärr så har ena luren lagt av mig för mig, har öppnat och kollat så att inte kontakten hoppat ur (vilket hänt tidigare en gång) men så är inte fallet så måste leta reda på reservdel eller nya lurar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

För att jag ska ha dem när jag lirar?
Då vill man gärna ha någon form av surround och en godkänd mic.

Ska kika på detta. Tack för tipset.

Surround i lurar är bara skräp... Vidare kan du köpa valfria hörlurar och kombierna med http://www.modmic.com/ = win!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Bra recension!
Fick igår hem Siberia v2 men har inte testat dem ännu. Men för 369:- borde de vara prisvärda.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Hade Steelseries när man var p12a. Gick sönder konstant.

Idag kör jag på Sennheiser HD598 samt en Playstation Eye toy kamera som har mikrofon. Låter nästan lika bra som min svan-mikrofon.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av backfeed:

Äh, skit samma om de suger, de har ju ledbelysning!

... skulle jag säga om jag inte hade något vett.

I över 16 000 000 färger!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Det finns inget som går upp emot ett par Sennheiser HD650 med en bra hörlursförstärkare.. Kostar ju en slant men man kan se det som en investering. Haft mina lurar nu i 5 år och de håller nog minst lika länge till!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Wow det var väl oväntat.. istället för att testa sånt här skit så kan ni väl fokusera på faktiskt bra RIKTIGA lurar.
Alldeles för få idag som ens tänkt tanken på att dom kan få bra lurar och sedan köpa till mic.

Bytte upp mig från 3års användning av Siberia V2 till Samson SR850 + Modmic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Det finns inget som går upp emot ett par Sennheiser HD650 med en bra hörlursförstärkare.. Kostar ju en slant men man kan se det som en investering. Haft mina lurar nu i 5 år och de håller nog minst lika länge till!

Hur sitter dessa på huvet när du använder dem under väldigt långa sessioner? Har et par HD 485 och gillar skarpt ljudet. Men sennheiser bygger inte lurar för att spela mmorpgs 10 timmar per dag Skaver mot örat efter 5-6 timmar. Är på jakt efter nya lurar med samma kvalité, men bekvämare på huvet. Eller så kör jag på HD 555 för jag tycker de är så sjuuuuuuukt snygga (för att vara plast)!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Tror nog att jag är lite utanför, då det gäller vilka märken man ska kolla efter.

Jag köpte ett Philips headset, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=361243 och de är mycket bekväma, även efter 5-6 timmar i Skyrim. Även bra ljud i både hörlurar och mic.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Snälla, prova AUDIO TECHNICA ATH-M50!

Permalänk
Avstängd

obekväma precis som siberia v2 alltså, flopp

Permalänk
Medlem

gaming lurar kommer jag ALDRIG köpa. det är mest bara ploy för den dumme som vill slösa bort pengar på skräp. Köp ett par riktiga musiklurar så kommer dom funka till spel o film oxå då den kan spela frekvenserna bra.

Sj kör man med AKG K242 HD och en lös bordsmic för nån hundring som har grymt ljud. billigare än dom recenserade lurarna och betydligt bättre ljud

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...