Kan nån ett enkelt, 90-100% korrekt sätt att räkna bort avgifter och skatter från inkomst som egenföretagare?

Permalänk
Medlem

Kan nån ett enkelt, 90-100% korrekt sätt att räkna bort avgifter och skatter från inkomst som egenföretagare?

Hur drar man av avgifter och skatter för att få reda på precis hur mycket pengar man har kvar i handen netto, så som en vanlig löneslav får efter skatt in på kontot?Blir inte klok på hur det går till när man drar av avgifter etc. Jag har sett frågan ställas så enkelt som det går och svaren blir nästan alltid "Du ställer fel fråga" och så kommer ett svar man inte blir klok på utan en företagsekonomiutbildning under västen

Om någon kan hjälpa mig att fylla i luckorna i mitt exempel nedan vore jag mycket tacksam!

Det jag tänker mig är en egen firma (inget aktiebolag) helt utan utgifter, alltså ren konsultverksamhet.
Årlig intäkt är 100000kr + moms.
Personen som driver firman är över 25 år och under 65 år.
Syftet med att ta reda på "ungefär" hur man ska göra är för att jag ska göra en "ungefärlig" budget åt oss och behöver veta ungefär hur mycket pengar som kommer finnas tillgängligt.

Eftersom inga utgifter finns och därmed ingen moms betalas blir det moms in moms ut, eller hur? Utelämnar den helt därför.

Start:
100 000 kr

Först dras egenavgifter 28,97 %:
100 000*0,7103 = 71 030 kr

[Lucka som ska fyllas](Sen sker nån slags Magi som drar det jag tänker mig är motsvarigheten till inkomstskatt om man inte har A-skattesedel? Circa 31%? Är det redan betalt med egenavgifterna?):
71 030*0,69=49 010 kr

Är vi framme sen? Ca 49010 kr kvar av 100000kr plus moms intjänat?

Om svaret är ja, är detta då den "största" möjliga mängden skatt och avgifter som ska betalas eller kan summan komma att växa av någon anledning? (I fall det är den största möjliga summan kan man nämligen utan att svettas sätta av den summan minus det som dras automatiskt för egenavgifter och sedan glatt spendera resten, vilket för mig låter som en bra lösning)

Tack på förhand för hjälpen!

Permalänk

I princip kan du ha tumregeln att tar du ut 50.000 från företaget ska du pytsa undan lika mycket till inkomstskatt och egenavgifter, men jag skulle se till att ha en duktig redovisningsfirma som kan hjälpa dig så du inte åker på bekymmer längre fram.

Börjar du tjäna mer än brytpunkten kan det vara en god idé att fundera över aktiebolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

I princip kan du ha tumregeln att tar du ut 50.000 från företaget ska du pytsa undan lika mycket till inkomstskatt och egenavgifter, men jag skulle se till att ha en duktig redovisningsfirma som kan hjälpa dig så du inte åker på bekymmer längre fram.

Så mycket det här. Det kostar inte särskilt mycket att låta någon som verkligen kan sina grejer kolla på det och dessutom redovisa allt på ett korrekt sätt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

I princip kan du ha tumregeln att tar du ut 50.000 från företaget ska du pytsa undan lika mycket till inkomstskatt och egenavgifter, men jag skulle se till att ha en duktig redovisningsfirma som kan hjälpa dig så du inte åker på bekymmer längre fram.

Börjar du tjäna mer än brytpunkten kan det vara en god idé att fundera över aktiebolag.

Skrivet av Valiumballong:

Så mycket det här. Det kostar inte särskilt mycket att låta någon som verkligen kan sina grejer kolla på det och dessutom redovisa allt på ett korrekt sätt.

Okaj, tack för svar. Hittade även en sida: https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-din...
Det fanns såklart fler variabler än jag hade önskat mig, men det slutade till "vår" fördel ändå så man får väl vara glad..
Redovisningsfirma, I hear you. Tack igen!

Permalänk
Medlem

Annars kan ni ju omvandla till AB och köra aktieutdelning vilket beskattas betydligt lägre och inga egenavgifter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME