Ny installation av Arch Linux vägrar starta - UEFI

Permalänk
Medlem

Ny installation av Arch Linux vägrar starta - UEFI

Nu efter 8:e ominstallationen så vänder jag mig till er!

Problemet jag har är att bootloadern/boot managern vägrar starta efter omstart. Allt funkar fint under installationen. Det enda som kommer upp efter omstart är en svart skärm med GRUB_ i hörnet. Kan tillägga att jag inte kan göra någonting då. Jag följde Beginner's Guide på wikin och läste UEFI-artiklarna. Jag har ingen aning om vad som kan ha gått fel. Kan heller inte starta "Launch EFI Shell from filesystem devie". Det står bara "not found", trots att shellx64.efi är i /boot/EFI.

Kan inte ge så mycket info om problemet tyvärr. Detta är första gången för mig som jag ger min in i UEFI-världen.

EDIT: Partitionerna är delade såhär:
/dev/sda1 / - Linux filesystem (ext4)
/dev/sda2 /boot/EFI - EFI filesystem (fat32)
/dev/sda3 /home Linux filesystem (ext4)

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Är ingen expert, men installerade själv arch med UEFI nu i veckan. Dock åkte jag inte alls på det här problemet. Har du kollat så du rätt boot-device i BIOS och att sata-portarna är satta till ahci o sådär?
Dessutom, under installationen, vilket verktyg partitionerade du med? Använd gdisk, så du automatiskt får GPT, för MBR fungerar tydligen inte alls bra med UEFI.

Annars kan du ju pröva med en annan bootloader t.ex. gummiboot.

Antar att du verkligen gick genom de här stegen?

# mount -t efivarfs efivarfs /sys/firmware/efi/efivars # ignore if already mounted # pacman -S grub efibootmgr # grub-install --target=x86_64-efi --efi-directory=/boot --bootloader-id=arch_grub --recheck # grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg

Kommer tyvärr inte på så mycket mer, är som sagt ingen expert...

Edit: Såg förresten det, mountar du din /dev/sda2 EFI i /boot/efi? Säkert jag som fattar fel, men min är mountad direkt i /boot... kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooster:

Är ingen expert, men installerade själv arch med UEFI nu i veckan. Dock åkte jag inte alls på det här problemet. Har du kollat så du rätt boot-device i BIOS och att sata-portarna är satta till ahci o sådär?
Dessutom, under installationen, vilket verktyg partitionerade du med? Använd gdisk, så du automatiskt får GPT, för MBR fungerar tydligen inte alls bra med UEFI.

Annars kan du ju pröva med en annan bootloader t.ex. gummiboot.

Antar att du verkligen gick genom de här stegen?

# mount -t efivarfs efivarfs /sys/firmware/efi/efivars # ignore if already mounted # pacman -S grub efibootmgr # grub-install --target=x86_64-efi --efi-directory=/boot --bootloader-id=arch_grub --recheck # grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg

Kommer tyvärr inte på så mycket mer, är som sagt ingen expert...

Edit: Såg förresten det, mountar du din /dev/sda2 EFI i /boot/efi? Säkert jag som fattar fel, men min är mountad direkt i /boot... kanske kan vara något?

Tack för svar!

Jag har testat att mounta till /boot, utan resultat. Har också testat att köra det du skrev. Till partitionering använde jag gdisk. Är det något jag behöver ställa in i UEFI eller? För jag har följt guiden 8 gånger med samma resultat varje gång.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har du testat att konfigurera bootloadern för vanligt bios? Många bios stöder att boota både med UEFI och utan, mitt gör till och med det utan att jag behöver ändra några inställningar. Annars finns det oftast en inställning för att boota med legacy bios istället för UEFI.
Om du dock vill använda UEFI kan jag inte hjälpa.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryal:

Har du testat att konfigurera bootloadern för vanligt bios? Många bios stöder att boota både med UEFI och utan, mitt gör till och med det utan att jag behöver ändra några inställningar. Annars finns det oftast en inställning för att boota med legacy bios istället för UEFI.
Om du dock vill använda UEFI kan jag inte hjälpa.

Ok synd Vill ju använda UEFI.

EDIT: Jag lyckades nu ÄNTLIGEN få gummiboot installerat! Problemet var så enkelt att jag bara hade installerat boot managern fel. Du är dock problemet som så att jag skrev inte rätt med path'sen till vmlinuz-linux och initramfs-linux. Ska dessa filer vara i /boot/efi eller ska man ladda dessa från /boot ? Och kan man fixa dessa paths utan att ominstallera?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt problem är fixat! Efter 2 dagar lyckades jag äntligen

Problemet var att jag monterade ESP till /boot/efi, men installerade själva gummiboot till /boot. Det säger ju sig självt egentligen att det var helt fel. Men det så glömde jag också kopiera över initramfs-linux, initramfs-linux-fallback.img och vmlinuz-linux till ESP.

Tänk vad självklara "problem" man kan ha ibland

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro