Permalänk

Sommarjobb som programmerare

Hur vanligt är det? Vad kan man kräva i lön?

Jag bor i Stockholm, studerar programmering (Java) och vill ha ett sommarjobb inom programmering. Jag vet inte hur lång tid det tar att sätta sig in i andras kod och att fortsätta deras arbete och undrar därför om det är lönt för företag att ens ha sommarprogrammerare? Det kanske bara är slöseri med pengar för företagen. Om det skulle finnas sommarjobb så skulle det vara guld att ha på CVt!

Någon vänlig själ som vet något?

Permalänk
Avstängd

Jodå det finns, jag jobbade som det i somras. Oftast så tycks det handa om småprojekt som är rätt nedprioriterade. Lönen varierar givetvis men jag tror att jag fick 120 kr i timmen inkl. flextid och obegränsat med kaffe.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Varför betala för någon som man kan få gratis? Jag själv jobbar på ett företag där vi ibland tar in personer som kodar java dessa enbart får betalt i kaffe. (de gör exjobb) I vilket fall är vi tveksamma till nyttan med dem och mer ser det som ett bra sätt att rekrytera personer, alltså få prova dem i 6 månader och se vad de duger till.

Visst finns det uppgifter som en mindre duktig utvecklare skulle kunna utföra, men tiden det tar att sätta in denna är inte gratis. Likaså ringer ofta KY studenter och vill göra deras praktikperiod hos oss, där de till skillnad från högskolestudenter kan göra mer vad som helst och ändå få godkänt av läraren.

Nu finns det andra typer av företag där små enkla programmeringsarbeten skulle finnas. Jag tänker främst på Excel, Office och liknande. Så mitt råd fokusera inte så mycket på just programmering utan mer generella uppgifter, där man sedan som programmerare också behöver göra dessa administrativa uppgifter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Jodå det finns, jag jobbade som det i somras. Oftast så tycks det handa om småprojekt som är rätt nedprioriterade. Lönen varierar givetvis men jag tror att jag fick 120 kr i timmen inkl. flextid och obegränsat med kaffe.

Haha du hade mig på obegränsat med kaffe! Åfan. Så det går. Kul att höra hur sökte du det? Skickade du in en ansökan på måfå eller sökte du på en annons? Hur länge jobbade du och hur satt du dig in i arbetet?

Skrivet av bud_bundy:

Varför betala för någon som man kan få gratis? Jag själv jobbar på ett företag där vi ibland tar in personer som kodar java dessa enbart får betalt i kaffe. (de gör exjobb) I vilket fall är vi tveksamma till nyttan med dem och mer ser det som ett bra sätt att rekrytera personer, alltså få prova dem i 6 månader och se vad de duger till.

Visst finns det uppgifter som en mindre duktig utvecklare skulle kunna utföra, men tiden det tar att sätta in denna är inte gratis. Likaså ringer ofta KY studenter och vill göra deras praktikperiod hos oss, där de till skillnad från högskolestudenter kan göra mer vad som helst och ändå få godkänt av läraren.

Nu finns det andra typer av företag där små enkla programmeringsarbeten skulle finnas. Jag tänker främst på Excel, Office och liknande. Så mitt råd fokusera inte så mycket på just programmering utan mer generella uppgifter, där man sedan som programmerare också behöver göra dessa administrativa uppgifter.

Så studenterna som gör exjobb är egentligen helt värdelösa? haha. Vilka är bäst KY-studenter eller högskolestudenter?

Vilka kvalifikationer har ni på dom ni tar in? Är det civ.ingenjör som gäller eller tar ni in från andra datavetenskapliga program?

___

På Crippa lät det iallafall som att det finns möjlighet till sommaranställning, vilket är jättebra

Permalänk
Skrivet av Kaptenkok:

Så studenterna som gör exjobb är egentligen helt värdelösa? haha. Vilka är bäst KY-studenter eller högskolestudenter?

Vilka kvalifikationer har ni på dom ni tar in? Är det civ.ingenjör som gäller eller tar ni in från andra datavetenskapliga program?

___

På Crippa lät det iallafall som att det finns möjlighet till sommaranställning, vilket är jättebra

Studenter är inte på något sätt värdelösa, men de är inte problemfria. Liksom tiden det tar och handleda dem är inte gratis, detta får man ta i beaktning emot vad de producerar som dessutom blir en offentlig upphandling.

Fördelen med KY-studenter under deras första praktik är att de kan göra nästan vad som helst då det handlar om praktik.

I Vilket fall så är det svårt för studenter att ta betalt för något där andra gör gratis, det finns dock tekniska jobb för studenter. Men mitt råd är att generellt leta efter tekniska arbeten, där det kan vara att ta fram en förstudie eller något för utveckling av ett program.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Varför betala för någon som man kan få gratis? Jag själv jobbar på ett företag där vi ibland tar in personer som kodar java dessa enbart får betalt i kaffe. (de gör exjobb)

Är väl ändå standard att man får någon lön när man gör exjobb? Jag fick det iaf, 20k för 10 veckor. Sen innefattar exjobbet rätt mycket rapportskrivande, informationssökande och annat trams som inte har med jobb att göra.

Skrivet av Kaptenkok:

Haha du hade mig på obegränsat med kaffe! Åfan. Så det går. Kul att höra hur sökte du det? Skickade du in en ansökan på måfå eller sökte du på en annons? Hur länge jobbade du och hur satt du dig in i arbetet?

Jag fick sommarjobb efter att jag var klar med mitt exjobb på ett företag, men det var en del andra sommarjobbare där också som programmerade och de sökte direkt till företaget och på arbetsmarknadsmässor.

Jobbade 2 + 5 veckor. Drygt två veckor med att jobba vidare på exjobbet utan att behöva skriva en massa rapporter, och 5 veckor med ett projekt skrivet i C-kod. Jag hade en handledare jag kunde gå till om jag undrade något men oftast satt man bara å googlade på problem, de kommer man rätt långt på.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W