Permalänk
Medlem

Windows 8.1 fungerar inte med SLI på lenovo så uppdatera inte om SLI är viktigt för de spel ni spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teh Vey:

Orkar inte läsa igenom hela tråden så tänkte fråga och se om Lenovo någonsin löste problemet med den dampiga touch-padden? Länk till lösning uppskattas

Cheers!

Tror Lenovo fixade det tillslut. Har samma problem på min (minst sagt irriterande). Inte orkat fixa med det men ska själv köra enligt denna guide: http://www.youtube.com/watch?v=TtcFZBvszu0

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Någon som fått ordning på bluetooth-problemet ? Riktigt trött på att hårdvaran och BT-ikonen försvinner helt och att man får jojja för att få igång det. Funderar själv på att helt sonika slänga i ett nytt WiFi-kort med BT och hoppas på att det löser sig. Kostar inte många spänn. Troligen denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1944688

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Min kusin har en Y500 som nu inte kommer förbi boot-splash. Står "Lenovo" och that's it. Trycker man på någon knapp blir skärmen bara svart. One Key Recovery gör ingenting. Han har ingen tillgång till skruvmejsel för att öppna och ta ur/sätta i RAM eller liknande fix.

Någon som varit med om liknande och lyckats lösa det på annat sätt än att skicka in till Lenovo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Min kusin har en Y500 som nu inte kommer förbi boot-splash. Står "Lenovo" och that's it. Trycker man på någon knapp blir skärmen bara svart. One Key Recovery gör ingenting. Han har ingen tillgång till skruvmejsel för att öppna och ta ur/sätta i RAM eller liknande fix.

Någon som varit med om liknande och lyckats lösa det på annat sätt än att skicka in till Lenovo?

Ja, men då hade det varit just RAM-minnet som det var fel på. Så det är nog bäst att öppna och se efter. Prova starta med annat minne/prova ta bort om du har satt in något nytt. Det var iofs inte denna modell men det är ändå värt att prova.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min y500 till win 8.1 i veckan. Innan uppdateringen har jag haft problem med att touchpad och wlan inte kommit igång efter att datorn varit i viloläget. Efter uppdateringen har dessa problem försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xaedon:

Windows 8.1 fungerar inte med SLI på lenovo så uppdatera inte om SLI är viktigt för de spel ni spelar.

Vet du om problemet kvarstår eller har Lenovo fixat det med en uppdatering?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Vill någon lägga version 2.02 eller 2.04 av bios?? Tacksam!

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Vet du om problemet kvarstår eller har Lenovo fixat det med en uppdatering?

Vad jag vet finns det inga nya drivrutiner som klarar detta. Det finns dock en urgammal som får igång SLI men med en rejäl prestandaförlust istället. Jag kör på senaste nvidia för att få bäst prestanda på det fungerande kortet och detta fungerar för mig då jag endast spelar LoL och HS på denna dator för tillfället.

kolla på länken nedan för att hitta lenovos 8.1 drivers.
http://support.lenovo.com/en_US/downloads/detail.page?DocID=D...

Permalänk
Skrivet av xaedon:

Vad jag vet finns det inga nya drivrutiner som klarar detta. Det finns dock en urgammal som får igång SLI men med en rejäl prestandaförlust istället. Jag kör på senaste nvidia för att få bäst prestanda på det fungerande kortet och detta fungerar för mig då jag endast spelar LoL och HS på denna dator för tillfället.

kolla på länken nedan för att hitta lenovos 8.1 drivers.
http://support.lenovo.com/en_US/downloads/detail.page?DocID=D...

Lenovos 8.1 drivare fungerar inge bra som sagt. Däremot har lenovo gått ut med ett uttalande att det kommer nya vbios "inom en till två veckor" som löser dessa problem. Denna vbios har redan läckt i kina och de påpekar att den gör att sli med nyare drivare fungerar bättre än tidigare så man får väl hoppas på det bästa!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fungerade inte för mig att uppdatera vbios genom att köra som admin men när jag körde det normalt fungerade det.

Permalänk
Medlem

Hej Alla Lenova ägare!

Skall hjälpa min bror att hitta en bra laptop som också ska fungera att spela på.
Har sneglat på Y510P med GT755 SLI som går för 10 990 hos Webhallen.
Verkar vara som trevlig prestanda för pengarna och undrar lite hur varm den blir vid spelande etc. Han kommer resa mellan en del platser men när han ska spela har han en extern skärm som kopplas in.
Läst om problem med Turbo boost i cpun, att den inte fungerar, är det åtärdat?
Känn som den är ett redigt alternativ och borde ta de flesta spel inom de närmaste åren på runt medium med bra fps utan lagg, eller tänker jag fel?
Så länge datorn kan ta spel på en "hyffsad nivå" (aka runt medium) helt utan lagg är han nöjd.

Läser även att det kommit uppdateringar så SLI fungerar felfritt i w 8.1, så det är låter bra

/Urv

Permalänk
Medlem

Har två frågor.
USB porten på höger sida av laptopen är ju någon form av snabbladdning av telefoner. Finns ju ett "batteri" märke ovanför usb märket.
Jag har installerat om windows och undrar därför om jag behöver installera något speciellt eller aktivera usb snabbladdning på något sätt, eller fixas detta automatiskt?
Har kollar på Lenovos hemsida och hittar iaf inga drivrutiner för just det.

Och den nya bios uppdateringen till grafikkorten får jag inte att fungera.
Jag kommer bara till steg 2, cmd fönstert bara blinkar till snabbt, stängs ner direkt.
1. Keep machine in AC mode with at least 35% Battery
2. Right click ProtectOff.bat and run as administrator;
3. Need to choose "1" for 2nd VGA option;
4. 2nd VGA Protect function is off;
5. Double click the tool 2ndVGA_Winflash_Yx00.exe, and system will open CMD.exe;
6. Press Y to start upgrade 2nd VGA firmware;
7. When finish over, please reboot system.

EDIT: Kom förbi steg 2 när jag gjorde som xaedon ovan skrev, kör ProtectOff.bat utan systemadminastratör.
Men när jag kör 2ndVGA_Winflash_Yx00.exe så kommer det upp "No Display adapters were found that are compatible with this update"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har två frågor.
USB porten på höger sida av laptopen är ju någon form av snabbladdning av telefoner. Finns ju ett "batteri" märke ovanför usb märket.
Jag har installerat om windows och undrar därför om jag behöver installera något speciellt eller aktivera usb snabbladdning på något sätt, eller fixas detta automatiskt?
Har kollar på Lenovos hemsida och hittar iaf inga drivrutiner för just det.

Och den nya bios uppdateringen till grafikkorten får jag inte att fungera.
Jag kommer bara till steg 2, cmd fönstert bara blinkar till snabbt, stängs ner direkt.
1. Keep machine in AC mode with at least 35% Battery
2. Right click ProtectOff.bat and run as administrator;
3. Need to choose "1" for 2nd VGA option;
4. 2nd VGA Protect function is off;
5. Double click the tool 2ndVGA_Winflash_Yx00.exe, and system will open CMD.exe;
6. Press Y to start upgrade 2nd VGA firmware;
7. When finish over, please reboot system.

EDIT: Kom förbi steg 2 när jag gjorde som xaedon ovan skrev, kör ProtectOff.bat utan systemadminastratör.
Men när jag kör 2ndVGA_Winflash_Yx00.exe så kommer det upp "No Display adapters were found that are compatible with this update"

Jag fick nedgradera grafikdrivrutinen för att kunna flasha vbiosen. Ska fungera med 307.xx

Permalänk

fungerar SLI om man uppdaterar till W8.1?
eller har de inte löst problemet än??

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

fungerar SLI om man uppdaterar till W8.1?
eller har de inte löst problemet än??

Jo, men man måste flasha in en ny vbios

Permalänk

Kul att höra, tack!

Permalänk
Medlem

Hej gott folk!

Jag har en y500 med 650m SLI som jag har lite problem med just nu. För ett tag sedan råkade jag förstöra windows installationen som kom med datorn och de tillhörande partitionerna. Detta ledde till att jag installerade en ny win8 version(retail) som fungerat bra. Problemet jag har nu är att datorn inte verkar maxa hårdvaran som den ska. Innan ominstallationen märkte att jag fläktarna gick i högvarv under högre belastning, men så blir det inte längre. Till exempel kan jag inte spela BF4 p.g.a låg FPS, fast datorn borde klara av spelet.

Någon som har någon aning om vad det kan bero på? Jag gissar att jag saknar nån drivrutin eller nån nödvändig mjukvara men jag har inte lyckats identifiera vilken. Kan jag ha förstört saker riktigt ordentligt för mig genom att ha pillat på disken?

Edit: Nu verkar den ha börjat fungera igen... Ändrade på power management i Nvidia Control Panel, men det kan ingen effekt när jag testade direkt. Vet inte riktigt vad som hände.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det går att uppgradera Y500 med de nya graffekorten som sitter i Y510? Är så jävla lamt att det kommer ut en ny modell för samma pris bara några månader innan man köpte sin Y500 haha!

Hur stor är skillnaden mellan datorerna? Hur stor ångest ska man behöva ha?

Btw så har min dator rullat på ruggigt bra från dag 1, kan vara att den blir lite varm (kör ändå en cooler master extrafläkt under) men annars är den kanon!

BTW en fråga!

Har på något sätt inaktiverat den fliken som ska komma upp på högersidan utav datorn där det står bland annat 'inställningar' och liknande, någon som vet hur man aktiverar den igen? rätt störande att man inte kan komma ut på W8 startsidan längre!

NVM hittade problemet i W8 modden jag laddat ner för att kunna använda det som man gjorde på W7!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Jag fick nedgradera grafikdrivrutinen för att kunna flasha vbiosen. Ska fungera med 307.xx

Hittar inte på nvidias hemsida. Kan du länka?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Hittar inte på nvidias hemsida. Kan du länka?

Antar att du bör använda drivaren från lenovos sida. Om jag inte har helt fel är den 307.xx

http://support.lenovo.com/en_US/downloads/detail.page?DocID=D...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vmattsson:

Antar att du bör använda drivaren från lenovos sida. Om jag inte har helt fel är den 307.xx

http://support.lenovo.com/en_US/downloads/detail.page?DocID=D...

Tack. Hittade dock en annan från nvidia som fungerade och har lyckats flasha nu.

Nu med Windows 8.1 upplever jag att viss text blir väldigt otydlig, t ex i enhetshanteraren. Finns det någon fix för detta?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

är det någon som har provat lira bf4 och dragit några slutsatser om y500 klarar det bra eller om man bara blir irriterad av att det laggar osv?! mvh

Permalänk

Tjenixen!
Någon som har koll på vilken som är senaste drivrutin från nvidia som fungerar med 8.1 vbios?
Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Tack. Hittade dock en annan från nvidia som fungerade och har lyckats flasha nu.

Nu med Windows 8.1 upplever jag att viss text blir väldigt otydlig, t ex i enhetshanteraren. Finns det någon fix för detta?

Yes man måste ändra någonstans, minns inte riktigt var man gjorde det, men du kollar på lenovoforumet så finns det där

Permalänk
Skrivet av Pessimismo:

Tjenixen!
Någon som har koll på vilken som är senaste drivrutin från nvidia som fungerar med 8.1 vbios?
Tack.

Jag kör senaste, rullar på fint.

Vill tillägga rent allmänt att jag fick ett errormeddelande när jag skulle uppdatera vbios vilket löste sig genom att ändra en inställning i bios. (Nås via lilla knappen på vänster sida.)

Visa signatur

Sitter med ett tomt NCASE M1 och väntar på dinero till delar.

Stationär - Under konstruktion.
Bärbar - Lenovo Y500
Platta - Nexus 7 (2013)

Permalänk
Medlem

Gubbar, hur känner ni själva personligen med att de släppte Y510 så jäävla snabbt efter Y500? köpte min i juni, släppte väl den nya strax efter.. lite ångest fan

Permalänk
Medlem

PC-marknaden är ju snabb, det vet man ju. Men någon gång får man ju slå till. Köpte min i Januari, så inte så dåligt ändå..

Permalänk
Medlem

Har stora problem med min mikrofon.. Ljudet är så lågt att jag måste boosta allt på max för att ens höras och får inte de att funka med något program eller realtek drivrutinerna, inget fel på mikrofonen jag har för den funkar på andra datorer utan problem?

Någon som vet vad man kan göra? funderar snart på att försöka reklamera skiten..