Permalänk
Medlem

Alla stora pojkar med Prometeia - se hit

Jag funderar på en prometeia och då kommer det upp tre frågor.
Måste man ha en sån här "Prometeia ATX-Power conditioner"?
Drivs kylenheten av nätagget eller är det kopplat till vägguttaget?
Om det drivs av nätagget, hur stort agg dehöver man då?

Tacksam för svar

Visa signatur

[font="courier"] Handla hos itbutikken.dk och få sakerna gratis!! [/font]

Permalänk

Kan du förklara din sign?
(låter intressant )

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Du måste absolut inte ha ATX-Power conditioner
Och den drivs från vägguttaget.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk

den driv inte av agget.
Angående Prometeia ATX-Power conditioner så behvs den i vissa fall. specielt när du klcoakr mycket. Jag har haft probelm med startuppen. Men idag fick jag min Prometeia ATX-Power conditioner å det lösta allt. Sannabbare uppstart osv.

Visa signatur

[Prometeia /r507mod kommer][NF7][2*256 Twinmos w/winbond][9800pro@515/395 vdimm,vgpu modd][XP 1700+@2909mhz][ Lian Li PC70][19"][Enermax 550w] [MAZE 4-1GPU+172w tec, Z-chipset block + 80w tec, Double Heater Core , hydor L30]

Permalänk
Medlem

Sundelin - Så det räcker med ett 350w nät agg?

Visa signatur

[font="courier"] Handla hos itbutikken.dk och få sakerna gratis!! [/font]

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen Sunderlin

Visa signatur

[font="courier"] Handla hos itbutikken.dk och få sakerna gratis!! [/font]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=(NinCom)=-
den driv inte av agget.
Angående Prometeia ATX-Power conditioner så behvs den i vissa fall. specielt när du klcoakr mycket. Jag har haft probelm med startuppen. Men idag fick jag min Prometeia ATX-Power conditioner å det lösta allt. Sannabbare uppstart osv.

Du har väll kopplat in prometeian till din resetkabel?
Då bootar den ju inte innan den når -33C så jag kan inte förstå hur du kan ha haft problem innan?

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Har man INTE nån ATX-power conditioner så FÅR moderkortet och processorn ström MEN STARTAR INTE (är under ständig reset) innan den är nere i temp...

Har man ATX-power conditioner så får INTE moderkortet nån ström och då inte heller processorn såklart..... detta skall vad jag har hört göra att man ska kunna klocka lite till.....

Jag har en ATX-power conditioner, men har som signen säger inte satt ihop systemet än.....

/N

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Har man INTE nån ATX-power conditioner så FÅR moderkortet och processorn ström MEN STARTAR INTE (är under ständig reset) innan den är nere i temp...

Har man ATX-power conditioner så får INTE moderkortet nån ström och då inte heller processorn såklart..... detta skall vad jag har hört göra att man ska kunna klocka lite till.....

Jag har en ATX-power conditioner, men har som signen säger inte satt ihop systemet än.....

/N

Får jag fråga vad det spelar för roll om moderkortet får en resetsignal och inte startar eller inte får ström och sen startar?

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk

MEN !!!
Kör du utan ATX-power conditioner kan det bli problem genom att prollen får EL ! ...då blir det för varmt så att inte prometeian inte hinner kyla ner skiten . Å då går den uppt e +40C efter ettag å sen stänger ner skiten...detta är väldans jobbigt. Det hände mej , men bara vid hög vcore. Nu när jag har ATX-power conditioner så är allt löst. Detta problem har ju inte alla . men en del har det.

Mvh
NinCom

Visa signatur

[Prometeia /r507mod kommer][NF7][2*256 Twinmos w/winbond][9800pro@515/395 vdimm,vgpu modd][XP 1700+@2909mhz][ Lian Li PC70][19"][Enermax 550w] [MAZE 4-1GPU+172w tec, Z-chipset block + 80w tec, Double Heater Core , hydor L30]

Permalänk
Medlem

Precis!!

/N

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag har beställt min prometeia nu! Yeah! ... Jag var inne på chip-cons hemsida o läste lite om monteringen, men där står inget om fett i sockeln. Behöver man inte det?

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Knightmare:

Välkommen till klubben hehe. Nja jag kör utan fett o det funka perfa. Bara man vräker på med ordentligt med sealstring så ska det nog inte vara nån fara.

Permalänk
Medlem

siefer:

tackar...följer det med tillräckligt med sealstring i amd kittet eller ska jag beställa en extra?

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Det räcker gott o väl, jag använde rejält mycket o det fanns ändå ganska mycket kvar.

Permalänk
Medlem

kan man inte koppla prometeian så att den får el genom nätagget eller måste man ha en kabel som går ut från datorn till ett vanligt eluttag?

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Är ni gjorda av pengar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lellky
Är ni gjorda av pengar?

troligen inte men dom jobbar och sparar antagligen

Visa signatur

((::In Trance We Trust::))
E6600 7900GTO

Permalänk
Avstängd

eller så mutar man sina föräldrar med att laga mat 4 ggr i veckan i 2 månader

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
eller så mutar man sina föräldrar med att laga mat 4 ggr i veckan i 2 månader

lr så höjer man sina betyg, städar rummet oftare och skippar födelsedagspresenten.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk

- Eller så är man bortskämd helt enkel -

Visa signatur

[Prometeia /r507mod kommer][NF7][2*256 Twinmos w/winbond][9800pro@515/395 vdimm,vgpu modd][XP 1700+@2909mhz][ Lian Li PC70][19"][Enermax 550w] [MAZE 4-1GPU+172w tec, Z-chipset block + 80w tec, Double Heater Core , hydor L30]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=(NinCom)=-
- Eller så är man bortskämd helt enkel -

Det är ju de bästa. Men fick du din rakt av bara? ställde inte dina föräldrar några motkrav? Om så var fallet så har du det soft

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk

Sundelin ... det var ett exempel bara.. jag jobbar på datafirma... så jag köper därigenom, avbetalr den... prometeian e typ avbetald nu.

Visa signatur

[Prometeia /r507mod kommer][NF7][2*256 Twinmos w/winbond][9800pro@515/395 vdimm,vgpu modd][XP 1700+@2909mhz][ Lian Li PC70][19"][Enermax 550w] [MAZE 4-1GPU+172w tec, Z-chipset block + 80w tec, Double Heater Core , hydor L30]

Permalänk
Medlem

Fan vad skönt att slippa föräldrar som knappt vet vad en on-knapp är!
Funderar på att byta ut Koolance-grejset mot en Prometia, då kanske man kan komma upp i 3,3Ghz...
Men först kommer ny skärm (AST 4IVision suger, 17" pajade), sen grafikkort (Sugen på FX), sedan hårddisk (Anime tar plats), Sen blir det Prometia (Men då är man inkallad och väntar på sin nya dator )

Jojomen mycket att se fram emot och pengar kommer brännas (de som har för mycket kan skänka )

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

eller så säljer man bilen för att kunna köpa , ska fan köpa en prometia när jag sålt min bil hihi , hoppas bara den kyler så bra som alla säger osv och att man kan klocka myyyycket

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=(NinCom)=-
- Eller så är man bortskämd helt enkel -

Kan ju ärligt säga att jag slitit ihop mina pengar helt själv, har inte fått en enda datorpryl=)

Föresten NinCom, vad hände med dina OCZ minnen ?

Permalänk
Avstängd

Jag får spara ihop 3500 kr själv...( sålde mitt plexichassi för 2000) sedan pejjar mor o far resten mot att jag lagar mat 4 ggr i veckan i 1 månad...ska köpa om typ 2 veckor...håller på o dö av längtan :c

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem

Hmm... jag hade ett litet problem när jag monterade "kyltoppen" på processorn...... jo jag läste att man ska kolla så att den ligger an mot prollens hela yta... men den låg bara an på halva processorns yta...

Jag satte ihop den och tog isär den flera gånger, men med samma resultat tyvärr!

Jag tänkte att det kanske var för det drar lite i slangen eftersom cpu´n sitter så högt upp på 8RDA+......... vet inte...

Jag sket i det och satte ihop skiten nu med sealstringen i mellan.... det kändes som att den kom rakare mot prollen när sealstringen låg i mellan.

När jag kör oklockat så visar moderkortet att processortempen är på ca +7C , prometeian visar -38C ....... men jag har hört att 8RDA+ moderkortet inte kan läsa av cputempen i coren så det kanske är därför???

För att kyltoppen ska ligga an hårdare mot processorkärnan kan man ju lägga dit lite mer brickor bakom fjädrarna som man spänner ned kyltoppen mot coren med......

Hur har det varit för er andra med Prometeia?? Har den legat mot hela coren? har ni lagt dit några extra brickor bakom fjädrarna?

/N

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Nisse977:

Känner igen det där. Första gången jag monterade kylningen hade jag inte kollat så att plast ramen runt socklen låg jämt mot moderkortet. Bootade o hade en temp på 15c, -45c på kompressorn. Efter ett tag bestämde jag mig för att ta isär alltihopa o sätta ihop allt igen. Såg denna gången till att plastramen låg 100% mot moderkortet, filade oxå av lite på översidan. Satte ihop det igen, o hade sen en temp på 7c, -39 på kompressorn. Detta tog jag som ett gott tecken, att tempen nu var lite varmare på kompressorn betyder ju att kylhuvudet hade bättre kontakt mot coren. Vidare så har jag ingen sealstring mellan kylhuvudet och plastramen, utan skruvar dit kylhuvudet först. O efteråt la jag dit selastring runt just där kylhuvudet o plastramen möts. Funkar precis lika bra, på så vis elliminerar man chansen att sealstringen orsakar sämre kontakt. O ja, kör nu utan Prometeian o man kan tillochmed se texten i kylpastan på kylhuvudet! 100% kontakt alltså

Edit: Har upptäckt att man absolut inte kan lita på temperatur sensorena om de sitter i socklen, visar grymt fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Hmm... jag hade ett litet problem när jag monterade "kyltoppen" på processorn...... jo jag läste att man ska kolla så att den ligger an mot prollens hela yta... men den låg bara an på halva processorns yta...

Jag satte ihop den och tog isär den flera gånger, men med samma resultat tyvärr!

Jag tänkte att det kanske var för det drar lite i slangen eftersom cpu´n sitter så högt upp på 8RDA+......... vet inte...

Jag sket i det och satte ihop skiten nu med sealstringen i mellan.... det kändes som att den kom rakare mot prollen när sealstringen låg i mellan.

När jag kör oklockat så visar moderkortet att processortempen är på ca +7C , prometeian visar -38C ....... men jag har hört att 8RDA+ moderkortet inte kan läsa av cputempen i coren så det kanske är därför???

För att kyltoppen ska ligga an hårdare mot processorkärnan kan man ju lägga dit lite mer brickor bakom fjädrarna som man spänner ned kyltoppen mot coren med......

Hur har det varit för er andra med Prometeia?? Har den legat mot hela coren? har ni lagt dit några extra brickor bakom fjädrarna?

/N

Jag slipade ner benen på cpukittet så processorn kom närmare blocket. Men jag vet inte om jag tjänade nått på det. kanske nån grad.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari