Koppla ihop textbox med button knapp

Permalänk
Medlem

Koppla ihop textbox med button knapp

Hej jag har nyss börjat med programmerin i c# och jag försöker koppla ihop 2 textboxs med varandra så att när jag skriver in ett tal i dom 2 tebxoarna så vill jag trycka på button knappen så ska de talen i textbox 1 och 2 komma ut i den 3:e boxen, kan ni ge mig lite råd hur man kan göra?

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Kan inte syntaxet för C# men gissar något i still med textbox3.text = textbox1.text + (&?) textbox2.text

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Vad kan du? Det låter inte som att du har en aning om vad du försöker göra?

Knappen vill ha någon onKlick() metod eller dylikt och dina textoxar vill ha namn. Hur ser koden ut? Vad utvecklar du i?

Permalänk
Medlem

Jag försöker ska ett program som kan berökna arean av en triangel, så jag tänkte om jag använder mig av 3 textboxes varav 2 jag matar in värden för höjden och basen, sen tänkte jag ha en knapp där jag kan trycka på lika med så ska den räkna ut arean så kommer svaret på den 3:e textboxen

Permalänk
Medlem

Jag utvecklar i visual studio 2012 C#

Permalänk
Medlem

Var är problemet då?
hur skriva ut texten i textbox 3?
hur lägga ihop texten från textbox 1 och 2?
hur programmet ska göra något när du trycker på knappen?

Du får gärna visa din kod så vi kan se var du har problem?
För att skriva koden åt dig utan att du har försökt vill nog ingen.

Permalänk
Medlem

Du får lägga till en eventhandler på knappen som då hämtar värdena från rutorna!
I den står det kanske något liknande:

String val1 = textrutansnamn.getText(); String val2 = textrutansnamn.getText(); gör om till int int result = tal1 + tal2;

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Double multi = 0.5;

Private void textBox1_TextChanged(object sender, EventArgs e)
{
Textbox3 = Textbox1 * textbox2 * multi;
}

Private void textBox2_TextChanged(object sender, EventArgs e)
{
Textbox3 = Textbox1 * textbox2 * multi;
}

Private void textBox3_TextChanged(object sender, EventArgs e)
{

}

Private void button1_Click(object sender, EvemtArgs e)
{

}

De är allt så lämge för jag vet inte hur jag kann koppla ihop. Box1 och 2 med varandra

Permalänk
Medlem

Sätt detta i din onClick event på knappen.

double tal1 = Convert.ToDouble(textBox1.Text); double tal2 = Convert.ToDouble(textBox2.Text); int svaret = (int)Math.Round(tal1 * tal2 / 2); textBox3.Text = Convert.ToString(svaret);

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda