Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vattenkylning till Processorn

Hej!

Jag håller på med att sätta ihop ett kit för att uppgradera min dator. Problemet är nu att jag sitter och letar efter en cpu kylare och har ingen aning vad som är bra eller dåligt.

Så då är frågan, Borde man köpa en cpu kylare som är "vattenkyld" eller en luftkyld? Jag har alltid kört med stockkylning och vill testa något nytt, eventuellt överklocka. Vilken kylare rekommenderar ni?

Jag har inte bestämt vilket chassi det kommer bli. men det kommer att bli ett fulltower troligtvis.

Permalänk
Medlem

Riktig vattenkylning eller luftkylning. Be-Quiet Dark Rock Pro 2, Noctua NH-D14, Phanteks PH-TC14PE och Thermalright Silver Arrow SB-E är bra luftkylare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Riktig vattenkylning eller luftkylning. Be-Quiet Dark Rock Pro 2, Noctua NH-D14, Phanteks PH-TC14PE och Thermalright Silver Arrow SB-E är bra luftkylare.

Och bjässar till heatsinks. Har en NH-D14 och den är inte liten.

Dessutom så täcker kylaren en del av minnena så innan man köper dessa så borde man ta och mäta så att minnets ev. kylflensar inte tar emot.

Skrivet av Mr.Goat:

Hej!

Jag håller på med att sätta ihop ett kit för att uppgradera min dator. Problemet är nu att jag sitter och letar efter en cpu kylare och har ingen aning vad som är bra eller dåligt.

Så då är frågan, Borde man köpa en cpu kylare som är "vattenkyld" eller en luftkyld? Jag har alltid kört med stockkylning och vill testa något nytt, eventuellt överklocka. Vilken kylare rekommenderar ni?

Jag har inte bestämt vilket chassi det kommer bli. men det kommer att bli ett fulltower troligtvis.

Beror helt på. Om du menar färdiga system så spelar det egentligen ingen roll. Luftkylare presterar ganska identiskt med slutna vattensystem som tex. H80i.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Goat:

Hej!

Jag håller på med att sätta ihop ett kit för att uppgradera min dator. Problemet är nu att jag sitter och letar efter en cpu kylare och har ingen aning vad som är bra eller dåligt.

Så då är frågan, Borde man köpa en cpu kylare som är "vattenkyld" eller en luftkyld? Jag har alltid kört med stockkylning och vill testa något nytt, eventuellt överklocka. Vilken kylare rekommenderar ni?

Jag har inte bestämt vilket chassi det kommer bli. men det kommer att bli ett fulltower troligtvis.

Vill du inte lägga 1500+kr på riktig vattenkylning så är det luftkylning som gäller, mer prestanda för pengarna, mycket bättre och tystare fläktar, bättre garanti, de kommer hålla mycket längre eftersom att de inte har en massa rörliga delar.

Skrivet av LemonIllusion:

Riktig vattenkylning eller luftkylning. Be-Quiet Dark Rock Pro 2, Noctua NH-D14, Phanteks PH-TC14PE och Thermalright Silver Arrow SB-E är bra luftkylare.

Välj en av dessa och du kommer bli väldigt nöjd

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Vill du inte lägga 1500+kr på riktig vattenkylning så är det luftkylning som gäller, mer prestanda för pengarna, mycket bättre och tystare fläktar, bättre garanti, de kommer hålla mycket längre eftersom att de inte har en massa rörliga delar.

Välj en av dessa och du kommer bli väldigt nöjd

Skrivet av Tumnus:

Och bjässar till heatsinks. Har en NH-D14 och den är inte liten.

Dessutom så täcker kylaren en del av minnena så innan man köper dessa så borde man ta och mäta så att minnets ev. kylflensar inte tar emot.

Beror helt på. Om du menar färdiga system så spelar det egentligen ingen roll. Luftkylare presterar ganska identiskt med slutna vattensystem som tex. H80i.

Skrivet av LemonIllusion:

Riktig vattenkylning eller luftkylning. Be-Quiet Dark Rock Pro 2, Noctua NH-D14, Phanteks PH-TC14PE och Thermalright Silver Arrow SB-E är bra luftkylare.

Tack för de snabba svaren. Då blir det en luftkylare när jag väl ska handla. Får kolla vilken av de du länkade som passar bäst

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Goat:

Tack för de snabba svaren. Då blir det en luftkylare när jag väl ska handla. Får kolla vilken av de du länkade som passar bäst

I det prissegmentet tenderar de att vara hyfsat lika i prestanda. Ta den som är snyggast helt enkelt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Thermalright Silver Arrow är enligt mig den bästa luftkylaren med galet tysta PWM-styrda fläktar.
NH-D14 var kung ett tag men har blivit omsprungen av bl.a. silverpilen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H