Har en budget på 10 000 kronor. Vad ska jag köpa till min studio?

Permalänk

Har en budget på 10 000 kronor. Vad ska jag köpa till min studio?

Som rubriken lyder. Jag har 10 lax att spendera på musikprylar och mitt producerande. Producerar mkt i den elektroniska/house genren och undrar helt enkelt vilken utrustning/program som skulle lyfta mitt producerande till nästa steg?

Med andra ord så söker jag alltså något som skulle kunna ta mig till "nästa steg" om ni förstår vad jag menar.

Atm i min studio så har jag bra musikhöglurar, så det behövs inte, en bra mikrofon (om jag behöver spela in ngt), och ett helt ok ljudkort (antar jag) focusrite saffire 6 usb.
Jag har också ett par högtalare men dom e kass kvalle.

Det jag kan komma på här på rak arm om vi snackar just utrustning så är det ett midikeyboard eller vad de nu kallas och ett par högtalare. Men finns det ngt annan på er lista som ni tänker på? Jag har sjuka problem att få fram tunga/kraftiga pianosamples/vsts/program.

Piratrelaterat innehåll raderat/§7 i reglerna
Permalänk
Medlem

haru en sånn där data som spelar in grejer

Permalänk
Medlem

Hmm varken midikeyboard eller högtalare lär hjälpa dig skruva till fetare ljud är jag rätt. Du kanske kan köpa dig något nice samplepack så är ju halva jobbet redan gjort om du föredrar det framför att göra egna ljud Dock är det ju aldrig fel att ha lite utrustning som monitorer och midi-prylar om man känner att man skulle ha användning för det. Jag kör mest hörlurar då jag inte vill bli vräkt och midi har jag haft väldigt lite användning för, men det varierar ju såklart från person till person (jag är kass på piano..).

Pysslar du mycket med inspelning så kanske akustikplattor kan vara nåt?

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Azpire:

Hmm varken midikeyboard eller högtalare lär hjälpa dig skruva till fetare ljud är jag rätt. Du kanske kan köpa dig något nice samplepack så är ju halva jobbet redan gjort om du föredrar det framför att göra egna ljud Dock är det ju aldrig fel att ha lite utrustning som monitorer och midi-prylar om man känner att man skulle ha användning för det. Jag kör mest hörlurar då jag inte vill bli vräkt och midi har jag haft väldigt lite användning för, men det varierar ju såklart från person till person (jag är kass på piano..).

Pysslar du mycket med inspelning så kanske akustikplattor kan vara nåt?

mm akustikplattor kan verkligen vara ngt. vet du ngra bra samplepacks som går att köpa?`hört att ves3 är bra men rätt standard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Musicismydrug:

Som rubriken lyder. Jag har 10 lax att spendera på musikprylar och mitt producerande. Producerar mkt i den elektroniska/house genren och undrar helt enkelt vilken utrustning/program som skulle lyfta mitt producerande till nästa steg?

Med andra ord så söker jag alltså något som skulle kunna ta mig till "nästa steg" om ni förstår vad jag menar.

Atm i min studio så har jag bra musikhöglurar, så det behövs inte, en bra mikrofon (om jag behöver spela in ngt), och ett helt ok ljudkort (antar jag) focusrite saffire 6 usb.
Jag har också ett par högtalare men dom e kass kvalle.

Det jag kan komma på här på rak arm om vi snackar just utrustning så är det ett midikeyboard eller vad de nu kallas och ett par högtalare. Men finns det ngt annan på er lista som ni tänker på? Jag har sjuka problem att få fram tunga/kraftiga pianosamples/vsts/program.

Du har vid flera tillfällen diskuterat möjligheten till att stjäla programvara utan att betala för den, till exempel cracka densamma. Det är ett allvarligt regelbrott mot §7 och jag måste be dig att läsa igenom den paragrafen, samt även de övriga så att vi undviker fler regelbrott framöver. Tack på förhand.

Jag har även raderat två inlägg som bröt mot §5 i reglerna. Ser ni regelbrott i forumet, Anmäl istället för att starta en diskussion.

*Inlägg redigerat i enlighet med §7 i reglerna, inlägg raderade enligt §5*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Rätt tuffa ljud här, inte så farligt pris heller.
http://www.loopmasters.com/product/details/2205

edit: du nämde vst tidigare, dom verkar även ha sylenth banker/presets som du skulle kunna kika på. Finns ju massa demos att lyssna på så man vet vad man får, sen får du ju som vanligt eqa en del själv

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Musicismydrug:

Som rubriken lyder. Jag har 10 lax att spendera på musikprylar och mitt producerande. Producerar mkt i den elektroniska/house genren och undrar helt enkelt vilken utrustning/program som skulle lyfta mitt producerande till nästa steg?

Med andra ord så söker jag alltså något som skulle kunna ta mig till "nästa steg" om ni förstår vad jag menar.

Atm i min studio så har jag bra musikhöglurar, så det behövs inte, en bra mikrofon (om jag behöver spela in ngt), och ett helt ok ljudkort (antar jag) focusrite saffire 6 usb.
Jag har också ett par högtalare men dom e kass kvalle.

Det jag kan komma på här på rak arm om vi snackar just utrustning så är det ett midikeyboard eller vad de nu kallas och ett par högtalare. Men finns det ngt annan på er lista som ni tänker på? Jag har sjuka problem att få fram tunga/kraftiga pianosamples/vsts/program.

Om du själv inte vet vad du behöver är det ingen bra idé att köpa nånting alls.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

några billiga studio monitorer får du ju för 10 000 så du får direkt ljud

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Inaktiv

Tapetsera om och lägg trägolv. Alternativt köp dig själv en riktig stol.