Inköp av nytt mekaniskt tangetbord - ytterst petig

Permalänk
Medlem

Inköp av nytt mekaniskt tangetbord - ytterst petig

Hej, efter att en misär till kompis var klumpig nog att spilla ut 1.5 liter apotekarnes julmust på mitt Corsair Vengeance K90(röda brytare) så skulle jag vilja ha tips på ett nytt mekaniskt tangentbord som andas kvalité och stabilitet och det får gärna vara mer "ljuddämpat" än min gamla trotjänare.

Jag skulle gärna vilja att tangentbordet har en bra vikt och är robust, det ska ligga slickat mot bordet och tangenter och tangentbordets yta ska helst vara matta och i, men inget måste, ett greppvänligt material (K90n hade det).

Ja har kollat på väldigt många och läst recensioner och 2 stycken sticker ut mycket, Ducky shine 2 och Gigabyte Osmium med bruna brytare. Men jag kan banne mig inte bestämma mig!

Tar gärna tips på andra tangentbord/synpunkter på de sagda (inga razer förslag, skyr dom plasthögarna som pesten)

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 0lsson90:

Hej, efter att en misär till kompis var klumpig nog att spilla ut 1.5 liter apotekarnes julmust på mitt Corsair Vengeance K90(röda brytare) så skulle jag vilja ha tips på ett nytt mekaniskt tangentbord som andas kvalité och stabilitet och det får gärna vara mer "ljuddämpat" än min gamla trotjänare.

Jag skulle gärna vilja att tangentbordet har en bra vikt och är robust, det ska ligga slickat mot bordet och tangenter och tangentbordets yta ska helst vara matta och i, men inget måste, ett greppvänligt material (K90n hade det).

Ja har kollat på väldigt många och läst recensioner och 2 stycken sticker ut mycket, Ducky shine 2 och Gigabyte Osmium med bruna brytare. Men jag kan banne mig inte bestämma mig!

Tar gärna tips på andra tangentbord/synpunkter på de sagda (inga razer förslag, skyr dom plasthögarna som pesten)

Mvh

Duvky Shine 3 är ute nu. Det är jag sugen på

Logitech G710 är också riktigt bra och mer ljuddämpat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kör på ett Ducky g2pro eller shine med leds och lägg till O-ringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Duvky Shine 3 är ute nu. Det är jag sugen på

Logitech G710 är också riktigt bra och mer ljuddämpat.

Skickades från m.sweclockers.com

3an hade på tok för mycket ljusshow för min smak... är det så robust som dom säger dock? tänk på att jag haft ett K90 som var helt i aluminium. jag vill gärna ha tyngd och stabilitet.

Hm g710 såg rätt stilren ut.. svåra val det här

Permalänk
Medlem

Om du tyckte de röda brytarna var lite lätta eller om du tryckte fel då och då tycker jag definitivt du ska välja ett med svarta brytare. De känns inte lika sladdriga och är i praktiken tystare då du inte bottnar ur lika lätt. Vill du ha ett med matta tangenter skulle jag rekommendera Duckys PBT keycaps. Du kan köpa PBT caps löst fast de kostar skjortan, de har dock överlägsen kvalité mot vanliga ABS caps som alla andra annars använder då PBT kostar mycket mer att tillverka. PBT funkar dock inte med bakgrundsbelysning, man kan inte få allt :).
Länk till inet

Behöver du bakgrundsbelysning hade jag väntat tills inets kampanj imorgon då de förmodligen rear ut Func KB-460 igen, om du gillar röda brytare dvs

Permalänk
Medlem

Med slickat, menar du att tangenterna är lite "lägre" än vanligt?
Såhär?

EDIT: ska själv införskaffa mig ett func kb-460 imorgon, 350kr på Inet, ingen dålig deal.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Kollade upp G710 och den verkade ha för mycket problem enligt recensioner för att vara ett säkert kort för mig (bland annat bakgrundsbelysning)

Stealthbomb: SATAN vilket stilrent tangentbord Func KB-460 ser ut att vara, måste undersökas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Med slickat, menar du att tangenterna är lite "lägre" än vanligt?
Såhär?
http://puu.sh/5JP0Q/727b361ffc.jpg

hej, förlåt om du misstolkade mig. Är lite sent och jag har precis blivit klar med julbakning och knäcken så varit lite körigt idag Jag menade att jag vill gärna att tangentbordet ska ha en viss tyngd och styvhet så det ligger stadigt på bordet. En ytterst viktigt sak är även att tangenterna är gedigna och inte vingliga och högljudda!

edit: kollade noga på KB-460.. det hade blivit ett solklart val tills jag läste "För att undvika problem med ergonomin till följd av tangentbordets höga höjd skickar även Func med ett väl tilltaget handlovsstöd." i Sweclockers recension... Låter inte lovande :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0lsson90:

Kollade upp G710 och den verkade ha för mycket problem enligt recensioner för att vara ett säkert kort för mig (bland annat bakgrundsbelysning)

Stealthbomb: SATAN vilket stilrent tangentbord Func KB-460 ser ut att vara, måste undersökas

Func har samma OEM som Qpad och Tesoro osv, sämre kvalité än Filco och Ducky men om inet rear ut det för 349:- igen är det galet prisvärt, med tanke på att det har belysning.

Logan gjorde en bra video om Func KB-460, se http://www.youtube.com/watch?v=o3PXaLX_iN4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Func har samma OEM som Qpad och Tesoro osv, sämre kvalité än Filco och Ducky men om inet rear ut det för 349:- igen är det galet prisvärt, med tanke på att det har belysning.

Logan gjorde en bra video om Func KB-460, se http://www.youtube.com/watch?v=o3PXaLX_iN4

Jo det verkar faktiskt rätt okej, men 700 kronor har jag inte lust att betala för något som verkar rätt basic ändå.

Suck!! detta är riktigt knivigt.. måste kolla lite fler video recensioner.

Permalänk
Medlem

Äh, impulsköp är det bästa köpet. Ducky shine 3 blir det, nu är frågan.. röda eller bruna brytare

Permalänk
Medlem

Bästa vore ju att testa båda men du kanske inte har tid
Edit: btw funcbordet väger 1,5kg

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Avstängd

Har en Mad catz Strike 7 hemma, den väger ungefär 1000kg, aldrig rört sig då jag använt den iaf
Inte mekanist och FANTASTISKT dyr, men robust e den iaf

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0lsson90:

Äh, impulsköp är det bästa köpet. Ducky shine 3 blir det, nu är frågan.. röda eller bruna brytare

Skippa shine och kör på PBT keycaps istället, matta tangenter som tar sjukt lång tid att bli glansiga och äckliga.

Vill du ha tyst bord så kolla på Topre Realforce

Permalänk
Medlem

Det låter som att du ska ha ett Topre Realforce. En jäkla pansarvagn. Beroende på vad du gillar så finns olika tunga tangenter. men 45g eller det med 35g på vissa tangenter är sköna. Det låter dessutom ingenting jämfört med röda brytare.
Var bra pris på Verkokkaupa eller vad den där finska butiken heter. Samma layout på FI som SV förresten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Inget tips,
Men borde inte kompisen köpa ett nytt till dig eftersom det var HAN som spillde ut drickan inte du?:p

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0lsson90:

Äh, impulsköp är det bästa köpet. Ducky shine 3 blir det, nu är frågan.. röda eller bruna brytare

Switchar är så personliga så svårt att säga nått säkert ...

Jag hade först K60 med röda, och trodde nog jag skulle gilla bruna bättre, så skaffade Ducky med PBT keycaps och bruna MX switchar... Men jag saknar faktiskt röda litegrann!
Bruna har ju i teorin taktilitet när de aktiveras, men den är IMO rätt indistinkt och svag, och tillför inte så mycket. Om något kan det ibland tvärtom kännas som switcharna är lite "tröga/ojämna" snarare än att stödja en att veta när de aktiverats... Tycker jag alltså.
Ju rakare och distinktare man träffar knapparna på nedslag, desto bättre verkar de kännas dock.

Röda är väldigt linjära och lättnedtryckta, så risken finns ju för felslagningar, men samtidigt gör det dem väldigt mjuka och ansträningsfria att använda. Som att skriva på ett moln av tuttar som någon på Geekhack.org sade
...
Svarta är för tröga för mig.. Och blåa låter för mycket.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag tror inte du kommer att gilla bruna brytare om du är van med röda. Bruna känns precis som Roger_W skrev, trasiga när man skriver som vanligt.

Det absolut robustaste du kan köpa är dett Ducky med PBT Dyesubs, finns inget bättre att få tag på idag. Det har PBT caps, som dessutom är dyesubs, vilket gör att texten i princip aldrig kommer att slitas ut. Värt att notera är ju att det inte finns någon annan tillverkare som har dyesubs på svenska.

http://www.inet.se/produkt/6606668/ducky-g2pro-dyesub-blue-gr...
http://www.inet.se/produkt/6606669/ducky-g2pro-dyesub-grey-wh...

Kan ju flika in och säga att tangenterna är såpass bra att jag skaffa ett tangentbord enbart för tangenternas skull, med andra ord använder jag inte ens det tangentbordet som capsen satt på..

Permalänk
Medlem

Har dom ducky g2pro slutats tillverkats eller?
Tycker dom försvunnit överallt senaste tiden.

2 av dom såldes ju ut på netonnet också för 999:- för ett bra tag sedan.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av JimmieSan:

Har dom ducky g2pro slutats tillverkats eller?
Tycker dom försvunnit överallt senaste tiden.

2 av dom såldes ju ut på netonnet också för 999:- för ett bra tag sedan.

Det var en engångsgrej, så ja de är slut. Och det är just därför man ska passa på att köpa nu då det antagligen inte kommer komma bättre tangentbord på ett bra tag. Antagligen tillverkades de bara i en batch då Ducky vet att den stora massan föredrar blinkande lampor framför kvalitativa tangenter.

Tråkigt men sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0lsson90:

Hej, efter att en misär till kompis var klumpig nog att spilla ut 1.5 liter apotekarnes julmust på mitt Corsair Vengeance K90(röda brytare) så skulle jag vilja ha tips på ett nytt mekaniskt tangentbord som andas kvalité och stabilitet och det får gärna vara mer "ljuddämpat" än min gamla trotjänare.

Jag skulle gärna vilja att tangentbordet har en bra vikt och är robust, det ska ligga slickat mot bordet och tangenter och tangentbordets yta ska helst vara matta och i, men inget måste, ett greppvänligt material (K90n hade det).

Ja har kollat på väldigt många och läst recensioner och 2 stycken sticker ut mycket, Ducky shine 2 och Gigabyte Osmium med bruna brytare. Men jag kan banne mig inte bestämma mig!

Tar gärna tips på andra tangentbord/synpunkter på de sagda (inga razer förslag, skyr dom plasthögarna som pesten)

Mvh

Har du inte testad att göra rent tangentbordet från julmusten, skruva isär, in i diskmaskinen på kort program med låg värme bara, handdiska tangenterna.

Inte säkert det överlever, men har gjort det 2 gånger, ett gammalt Microsoft bord och ett Qpad mekaniskt, bägge funkar felfritt fortfarande

För flera år sen råka jag också av misstag köra en gammal SE mobil i tvättmaskinen också, funkade bra efter det, tills jag bytte mobil, ren blev den också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du tar dshine3 med röda, hör av dig till mig vad du tycker sen

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Har en Mad catz Strike 7 hemma, den väger ungefär 1000kg, aldrig rört sig då jag använt den iaf
Inte mekanist och FANTASTISKT dyr, men robust e den iaf

Shit grabben! Vad har du för Überbord tall datorn som klarar ett ton!? ;D

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps