Vill byta från Ubuntu till LinuxMint, hur blir det med Grub?

Permalänk
Medlem

Vill byta från Ubuntu till LinuxMint, hur blir det med Grub?

Jag har en hårddisk med Windows 7 och Ubuntu på. Jag är inte riktigt nöjd med Ubuntu utan skulle vilja installera LinuxMint där istället.

Jag är lite orolig för att LinuxMint ska skriva över så att jag itne kommer kunna välja mellan Win och Linux när det installeras.
Hur sköter jag installationen på bästa sätt så det ska bli rätt?

Borde jag formatera Ubuntu-partitionen redan från Windows och sen installera LinuxMint där och att det då borde känna av att det finns 2 OS, eller hur ska jag göra?

Permalänk

Nu var det ett tag sedan jag gjorde en dualboot men såhär hade jag gjort.

Först så formaterar du hela Ubuntu partitionen så att den blir tom.

Sen gör du en reperationsskiva till Windows 7 om du redan har en behöver du inte göra detta.

Starta datorn med reperationsskivan och boota in på den.

Välj kommandotolken som jag tror den heter på Windows.

Kör dessa kommandona:

bootrec.exe /FixBoot
bootrec.exe /FixMbr

Efter du gjort detta kan du gå ut och starta om datorn. Nu borde Windows 7 starta upp normalt.

Sen så startar du Linux Mint från USB eller CD skiva och väljer att installera Linux Mint på den tomma partitionen så borde det fungera.

Andra får gärna gå in och skriva om detta är rätt men såhär har jag gjort och det har funkat för mig när jag skulle lägga in en ny version av Ubuntu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Swedish Berserks lösning är onödigt krånglig.

När du installerar Mint från CD eller USB så väljer du att du själv vill partionera hårddisken på frågan om var Mint skall installeras.
Ta bort Ubuntupartitionen och skapa nya Mintpartitioner på den lediga delen som Ubuntu låg på. Installera Mint och Grub uppdateras med Mint istf Ubuntu.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Swedish Berserks lösning är onödigt krånglig.

När du installerar Mint från CD eller USB så väljer du att du själv vill partionera hårddisken på frågan om var Mint skall installeras.
Ta bort Ubuntupartitionen och skapa nya Mintpartitioner på den lediga delen som Ubuntu låg på. Installera Mint och Grub uppdateras med Mint istf Ubuntu.

Tack för svaret! Vad bra att man kan göra så direkt utan krångel för det visste jag inte.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Linux Mint installerar exakt samma GRUB som Ubuntu har gjort, dvs den rensar ut din tidigare GRUB-installation, sedan letar den efter vilka operativsystem som finns installerade (t.ex. Windows och Ubuntu, ifall du inte formaterat Ubuntu-hårddisken) och lägger till dessa i GRUB-listan.