Varför är fiber så dyrt att installera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag skulle råda alla att titta på öppna nät före något sånt bolag som att binda sig till Telia enbart.

Jo jag har ju tittat på en del hus och det är ju en sak som man kollar efter om det råkar sitta nån fiberdosa i huset. Ser man en så håller man käften så att inte någon potentiell budare hör... Man går och gnäller om något som ser ut som en fuktskada.

Öppna nät, där får du betala normalpriser för internet. Om du binder upp dig i några år mot en operatör, kan du nog få ut 100/100 runt 200 spänn + 100 kr för 50 kanaler

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Att husets värde ökar är bullshit när jag köpte hus så fanns det fiber i gatan och de husen som hade det indraget var inte dyrare för det... Det är bara ett sett för dem att hinka in 20 000

Jag skulle ha krav på fiber för att köpa hus idag och vet många med mig som tänker på samma sätt.

Huset blir enklare att sälja om man dragit in fiber i huset och blir med eftertraktat så är ett bra
säljargument.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Materialkostnad, driftkostnad på grävmaskin, löner för dom som gräver, löner till installationstekniker, drifttekniker, hyra för serverhall, arbetsgivaravgifter osv osv. Förutom allt detta så måste dom ju också slå på 25-50% för att gå med vinst. 20000kr må vara mycket pengar men det höjer värdet på huset så det är ändå en stor vinst att installera fiber om detta erbjuds.

Permalänk

OskarW90, det där är ju en väldigt bra uträkning/beskrivning av vad den faktiska kostnaden blir, men det är egentligen inget svar på varför det kostar så mycket för oss som privatpersoner då detta ligger inom begreppet infrastruktur som vi redan betalar för genom skatter och då ligger på statens ansvar att betala, visst nu kanske det inte räcker till hela kalaset då våra skattekostnader även ska täcka så mycket annat, men så här stor kostnad för en privatperson borde det inte vara, jag skulle tro att det är med det som med allting annat.. dom tar så mycket betalt, för att dom kan:/

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artifaction:

OskarW90, det där är ju en väldigt bra uträkning/beskrivning av vad den faktiska kostnaden blir, men det är egentligen inget svar på varför det kostar så mycket för oss som privatpersoner då detta ligger inom begreppet infrastruktur som vi redan betalar för genom skatter och då ligger på statens ansvar att betala, visst nu kanske det inte räcker till hela kalaset då våra skattekostnader även ska täcka så mycket annat, men så här stor kostnad för en privatperson borde det inte vara, jag skulle tro att det är med det som med allting annat.. dom tar så mycket betalt, för att dom kan:/

Tror du på det där själv?
Det fanns bidrag att få för att koppla in fiber (5000 per hushåll fick folk här i trakten) men såvitt jag vet är det helt borta nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Nä, det gör jag inte, men det är så det borde vara.

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Skrivet av Artifaction:

OskarW90, det där är ju en väldigt bra uträkning/beskrivning av vad den faktiska kostnaden blir, men det är egentligen inget svar på varför det kostar så mycket för oss som privatpersoner då detta ligger inom begreppet infrastruktur som vi redan betalar för genom skatter och då ligger på statens ansvar att betala, visst nu kanske det inte räcker till hela kalaset då våra skattekostnader även ska täcka så mycket annat, men så här stor kostnad för en privatperson borde det inte vara, jag skulle tro att det är med det som med allting annat.. dom tar så mycket betalt, för att dom kan:/

Staten måste inte garantera internet för varje hushåll, än mindre fiber. Bredbandsutbyggnaden är ett pågående projekt och att få ut fiber till hela Sverige är ett mål, inte ett lagskyldigt åtagande för staten. För att uppnå dessa mål så går både stat och kommuner in med bidrag för att främja utbyggnaden. Som sagt, ingen stående post i varken statlig eller kommunal budget, endast ett mål.

Permalänk

Jo så är det, och jag menar inte heller i min post att staten ska stå för allt. men som det ser ut nu så gör vi ju i princip det. det är ju inte heller så att när vi väl betalat de x kronor för att vi ska få fram kabeln till huset att vi har internet gratis.
Om nu målsättningen är att alla ska ska få tillgång till internet (och inte bara dom som har gott om pengar) så borde ju iaf de bidrag som json nämner fortfarande finnas kvar. det är ju dessutom en större fråga än att vi bara ska ha tillgång till internet.
Ett exempel
http://internetdagarna.se/track/anvandarnas-internet/internet...

Sen gäller kanske detta i första hand att internet oavsett form och hastighet ska finnas, men jag tycker inte att fiber bör exkluderas för det.

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artifaction:

Jo så är det, och jag menar inte heller i min post att staten ska stå för allt. men som det ser ut nu så gör vi ju i princip det. det är ju inte heller så att när vi väl betalat de x kronor för att vi ska få fram kabeln till huset att vi har internet gratis.
Om nu målsättningen är att alla ska ska få tillgång till internet (och inte bara dom som har gott om pengar) så borde ju iaf de bidrag som json nämner fortfarande finnas kvar. det är ju dessutom en större fråga än att vi bara ska ha tillgång till internet.
Ett exempel
http://internetdagarna.se/track/anvandarnas-internet/internet...

Sen gäller kanske detta i första hand att internet oavsett form och hastighet ska finnas, men jag tycker inte att fiber bör exkluderas för det.

Jag har byggt hus så ska ge dig lite perspektiv.
Telefon: 10.000:- (stolpen står på tomten 5m från huset, struntade i det, räcker med fiber).
Vatten: ca 50.000:-
Avlopp ca 100.000:- (hade jag kunnat ha kommunalt så tror jag det hade ingått i vattenavgiften)
El minns jag inte riktigt, har för mig det var 5-10.000 (då var det redan framdraget till stugan vi rev).
Fiber drygt 20.000:-
Inget av detta är gratis efter installation.

Och målsättningen att alla ska ha tillgång till internet är långt ifrån samma sak som att alla ska ha tillgång till fiber.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tack för det perspektivet, nu vet jag redan vad det kostar att bygga hus, men det var kanske inte det som var frågan. men ok, skönt att veta att det finns dom som inte har några problem med att det kostar så mycket att dra in fiber i huset (vid nybyggnation eller inte)

Bara för att förtydliga det då. utan att utveckla det längre så tycker iaf jag att oavsett vilket sätt internet kommer fram på så borde det inte kosta så mycket som det gör idag.

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artifaction:

Tack för det perspektivet, nu vet jag redan vad det kostar att bygga hus, men det var kanske inte det som var frågan. men ok, skönt att veta att det finns dom som inte har några problem med att det kostar så mycket att dra in fiber i huset (vid nybyggnation eller inte)

Bara för att förtydliga det då. utan att utveckla det längre så tycker iaf jag att oavsett vilket sätt internet kommer fram på så borde det inte kosta så mycket som det gör idag.

Köper du 4G kostar det ett par hundralappar i anslutning?

Visst, det vore ju fint om det vore billigare, det vore bra om allting var billigare.
Men i regel finns det en anledning till att det kostar si eller så mycket, jag gissar att du inte jobbar gratis för att kunna hålla nere priset på vilken produkt din arbetsgivare nu tillhandahåller i slutändan?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Att husets värde ökar är bullshit när jag köpte hus så fanns det fiber i gatan och de husen som hade det indraget var inte dyrare för det... Det är bara ett sett för dem att hinka in 20 000

Och var alla villor EXAKT likadana i övrigt? Eller förväntar du dig att alla villor med fiber ska bli 20% dyrare eller något?

jag skulle då gladeligen betala 20k extra och mer därtill för en redan dyr villa som har fiber ist för nå jävla 8/1 som maxhastighet för 400 kr/månad.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Rekordmedlem

Staten försöker faktiskt se till att alla kan få bredband, eller rättare sagt, EUkommisionen har "den digitala agendan till 2020" http://ec.europa.eu/digital-agenda/
Målet är att samtliga medborgare inom EU ska kunna koppla upp sig med minst 20Mbps år 2020 och Sveriger har redan idag över 99% täckning och Kommissionen har i höstas tecknat avtal med satelitoperatörer och för 795kr/månad får man numera 20/6Mbps satelitlänk med obegränsad trafikvolym över Sverige.
http://www.broadbandforall.eu/
Sedan är det en politisk fråga om man ska ha privata nät eller inte, det mesta som privatiseras verkar uppenbart vara till kundernas nackdel om det inte regleras hårt, men det är tur att EU finns i många fall så att de lokala Svenska politikerna inte kan motarbeta allt på hemmaplan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Staten försöker faktiskt se till att alla kan få bredband, eller rättare sagt, EUkommisionen har "den digitala agendan till 2020" http://ec.europa.eu/digital-agenda/
Målet är att samtliga medborgare inom EU ska kunna koppla upp sig med minst 20Mbps år 2020 och Sveriger har redan idag över 99% täckning och Kommissionen har i höstas tecknat avtal med satelitoperatörer och för 795kr/månad får man numera 20/6Mbps satelitlänk med obegränsad trafikvolym över Sverige.
http://www.broadbandforall.eu/
Sedan är det en politisk fråga om man ska ha privata nät eller inte, det mesta som privatiseras verkar uppenbart vara till kundernas nackdel om det inte regleras hårt, men det är tur att EU finns i många fall så att de lokala Svenska politikerna inte kan motarbeta allt på hemmaplan.

tyvärr så stämmer det inte att man kan få obegränsad trafikvolym längre dom har bytt ut det mot "xxl" som är 50gb och fritt mellan 23-07, http://www.yourtechally.com/tooway-max-a-k-a-absolute-service...

denna sida är bara ouppdaterad http://www.rbcom.se/tooway-prislista/ , här där man beställer man man inte få den obegränsade http://www.rbsat.se/

Permalänk
Rekordmedlem

De var ju tråkigt i så fall, desto mer anledning att gräva in fiber då och tur att det är billigt per meter på landet.
Vi har grävt själva och äger även nätet vilket verkar vara rätt ovanligt men förmodligen blir det billigast i längden även om det varit struligare med avtalsbiten eftersom de flest föreningar inte gör så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Att husets värde ökar är bullshit när jag köpte hus så fanns det fiber i gatan och de husen som hade det indraget var inte dyrare för det... Det är bara ett sett för dem att hinka in 20 000

Du verkar kunna mycket om hur det är att lägga fiber och installera billigt.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

6500 behövde vi betala för vår fiber. Vi behövde dock gräva själva, men de va gjort på ett par timmar Bindningstiden blev dock 8 år... Eller de kanske är vanligt i dessa sammanhang?

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The raT:

6500 behövde vi betala för vår fiber. Vi behövde dock gräva själva, men de va gjort på ett par timmar Bindningstiden blev dock 8 år... Eller de kanske är vanligt i dessa sammanhang?

Är det så billigt så är det kanske vanligt, annars är nog 8 år att betrakta som för lång bindningstid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det följer nog bara den gängse utvecklingen i debitering av företag i Sverige. Jag installerade telefon för 1500 eller möjligen 2000 för 15 år sen. De drog in en kabel och grävde lite. Samma jobb som här ungefär. Nu har det ökat till 20 000. dvs 50-60% höjning per år. Företag tar betalt efter vad folk kan betala och missar några jobb. För tog de fler jobb och debiterade efter självkostnad + ett tillägg.

Permalänk

Dela med grannar

Om man drar in fiber och sedan delar månadsavgiften på en 100Mbit lina med 4 grannar runt om blir det 60 kr/mån för 100 Mbit lina, OK den går ner till 50 Mbit om hälften av husen surfar full fart och laddar ner annars upplevs den nog som 50-100 Mbit för det mesta.

Jag kan inte se att det finns något bättre sätt att ha internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Här e svaret.

Nej! Här är svaret

Skrivet av OskarW90:

Den stora delen av kostnaden ligger i jobbet som redan är utfört, schaktning samt markrör för fiber.

När man projekterar ett fibernät så brukar man räkna på ungefär vad det kostar att lägga ner fiber längst alla tomter i området, sedan så räknar man ut priset per tomt ifall alla som anmält intresse skulle välja att köpa tjänsten och gräva in den till huset.
När detta sedan är gjort och man har tillräckligt stort intresse, så börjar man gräva ner i hela området.

Då det antagligen används blåsfiber hos er, så kan man ofta inte sätta igång internet försen hela området är helt klart, då kopplingar som ligger mellan ditt hus samt huvudcentralen ej är färdiga! det är därför man ofta inte kan garantera kortare installationstid än 6 månader.

Du kan räkna på att schackt i asfall ligger på runt 500-800kr metern inkl återställning (det är därför man gärna går i jord, då detta kostar mindre än hälften per meter)

Låt oss säga att ett område på totalt 200 villor, skulle kräva runt 4 kilometer schakt sammanlagt.
Man går då ut med en intresseanmälan innan man börjar söka tillstånd för grävning och sådant (ofta är detta klart innan föreningen äns tar kontakt med firman som ska utföra jobbet).

Låt oss säga att 140 personer svarar på intresseanmälan, dessa är utspridda i området, vilket innebär att det troligen krävs att man lägger fiber i hela området ändå.

4 kilometer schakt kostar runt 1,6 miljoner räkna med ytterligare 250.000 för markrör samt fiber. så för markjobbet hamnar du på runt 1.850.000 kr (räknat på 400kr metern för att ligga i mitten)

Nu är det inte effektivt att lägga ner en fiberkabel (ofta 1 par) till varje hushåll, utan man delar upp området i ett antal bitar, låt oss säga 6 delskåp dit man drar en större fiber med fler fiberpar till som svetsas fast på ditt och dina grannars fiber, så det gå en obruten fiber från ditt hus till huvudcentralen.
dessa skåp kostar nog en 50.000kr till.

Totalt är vi uppe i 1.900.000 för endast schakt samt material, nu kommer lite arbete in.

Att svetsa ett helt sånthär skåp få man räkna på en dag per skåp. dvs 1 vecka för att få ihop områdets nät. dessa svetsare kostar för företaget runt 600kr timmen inkl material. 8 timmar per dag så får du fram ungefär 30.000 lägg sen på tiden det tar att ta fram ritningar, godkännande från kommun samt flera dagars planering, projektering av fibernätet. så lägg på ytterligare 100.000

2.000.000 kr är vi uppe i nu.

Nu kommer det till installationen, detta behövs att två man jobbar runt en timma var per hushåll, blåser in fiber, svetsar i skåp samt i hus.
280 timmar totalt för 140 hushåll. á 600kr, där har du ungefär 170.000 kr

Nu är vi i ditt hus med fibern, du har en lina fram och i ditt hus, samt fram till huvudcentralen. totalkostnad 2.170.000kr

Nu ska du ju dock ha utrustning i huvudcentralen, fiberswitchar kostar 10-20 papp styck med fiberkonverters till, ni behöver 4 stycken för 140 hushåll, men då nätet alltid ska förberedas för resten av området så sätts oftast 6 in i detta fall. 6x15.000 = 90.000 kr
till detta krävs också rack för att hålla ODFer, 140 patchar samt runt en dag för att patcha allt. säg att det hamnar på runt 15.000

Nu har du alltså en huvudcentral som fungerar och är upp-patchad. summan ligger på 2.275.000.

Men vänta! Du har ju ingenting som konverterar signalen från fibern i ditt egna hus! denna fiberkonverter om den är en hyffsad kvalitet går på runt 1000 kr styck, där har du ytterligare 140.000 kr

Totalt nu 2.415.000 kr och du har ett nät som fungerar (skippar fiberhyra och sådant här, då den kosten ofta tas direkt av föreningen)

NU ska allt dock dokumenteras ordentligt, all fiber ska mätas in och registreras.
gps sättning räkna med ytterligare 50.000 då ett annat företag kommer behövas hyras in (i de flesta fall). sedan ska alla fiber mätas upp, detta tar minst 1 dag på två personer och sedan ytterligare en dag för att sammanställa dokumenten. 14.000 kr till

Totalt nu 2.479.000

ofta ligger det mer möten och annan administration i detta, så ta detta med en nypa salt.

Dela nu dessa 2.479.000 på 140 hushåll, då företaget tänker ju inte gå i förlust på en affär som tagit 6 månader att genomföra.
Du ser du 17.710kr per hushåll, där företaget skulle gå +-0 kr på denna affär.

Jobbade som fiber projektör ett tag, och man är lite sur på vissa som tror att det är så lätt att bara trycka ner en fiber från gatan och så ska det fungera. det är en jäkla jobb att få upp ett fibernät på rätt sätt.

Som vissa säger "Den ligger ju redan i gatan" ja det gör den, för att någon har investerat i ditt område och vill ha tillbaka dessa pengar + avkastning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har dragit in fiber hos mig och jag bor på landet.
32 000 kr. Medlemsavgift. Andel i nätet. Osv.
200kr månads avgift.

100/100 just nu. Men vi kommer snart även ha tillgång till 500+

Fibret fanns i närheten av min tomt så vi behövde inte gräva speciellt långt.
Den höga avgiften täcker upp för all service och framtida uppgraderingen av nätet.
Den höga kostnaden är också för att dom som bor betydligt längre bort från linan också ska ha råd att skaffa fiber.

Alltså oavsett vars man bor så kostar det lika mycket för alla.

En fördel med att vara medlem/ägare i ett byanät som jag är i är att medlemmarna äger nätet. Det finns ingen större aktör som Telia eller liknande som äger själva linan.

Skulle Telia sonera tex vilja köpa hela nätet skulle jag få tillbaka mina pengar och troligen gå med vinst också.
+ så ökar jag värdet på mitt hus.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Batman:

Nej! Här är svaret

Bra timlön. En sån där grävskopa men smal gräv tog 2 tim på sig att dra upp ett litet schakt i asfalten 20m långt att lägga ner min telekabel i. Hälla i jord igen sedan tog 1.5 timme och sen kom kommunen ut 1.5 timme och la på asfalt. Med framkörningar 8 tim jobb, 16 000 kr med din taxa. 2000 i timmen.

Advokater har väl 1200 i timmen så grävare har kanske samma och sen maskinen kostar resterande 800 kr i timmen.

Istället för att beställa schaktning hade jag hyrt en asfaltskärare själv och sedan grävt ett par dagar själv när solen skiner.Då minskar notan rejält.

Permalänk
Skrivet av Ronaldino:

Bra timlön. En sån där grävskopa men smal gräv tog 2 tim på sig att dra upp ett litet schakt i asfalten 20m långt att lägga ner min telekabel i. Hälla i jord igen sedan tog 1.5 timme och sen kom kommunen ut 1.5 timme och la på asfalt. Med framkörningar 8 tim jobb, 16 000 kr med din taxa. 2000 i timmen.

Advokater har väl 1200 i timmen så grävare har kanske samma och sen maskinen kostar resterande 800 kr i timmen.

Istället för att beställa schaktning hade jag hyrt en asfaltskärare själv och sedan grävt ett par dagar själv när solen skiner.Då minskar notan rejält.

Bara för upplysnings skull kan jag ju berätta att när det schaktas med maskin går det alltid åt 2st gubbar, en som gör själva grävandet och en som kollar (håller utkik efter ev. rör, slangar, kablar och diverse annat som inte fanns utmärkt från början) så 2000:- i timman för 2st gubbar + maskin är inte så saftigt.

EDIT: När det gäller advokater så är det väl upp till firman de jobbar på att sätta timpengen, 1200:- är väl nån slags schablon som rättssytemet betalar för brottmålsadvokater, du kan nog räkna med att betala betydligt mer för en advokat om ska ha tag på en duktig bolagsjurist eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artifaction:

Tack för det perspektivet, nu vet jag redan vad det kostar att bygga hus, men det var kanske inte det som var frågan. men ok, skönt att veta att det finns dom som inte har några problem med att det kostar så mycket att dra in fiber i huset (vid nybyggnation eller inte)

Bara för att förtydliga det då. utan att utveckla det längre så tycker iaf jag att oavsett vilket sätt internet kommer fram på så borde det inte kosta så mycket som det gör idag.

Förstår att du vill att alla ska ha grait fiber av staten, men som det är nu så skulle det kosta allt för mycket om du inte är beredd på en stor skattehöjning!
I större städer såsom Stockholm, har STOKAB fått ansvaret att lägga fiber i alla stadens fastigheter (detta är gjort till ~90% nu) och där betalar Stockholms kommun. Detta är dock inte en gratistjänst efter installation utan du behöver betala fiberhyra för att koppla in dig!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldino:

Det följer nog bara den gängse utvecklingen i debitering av företag i Sverige. Jag installerade telefon för 1500 eller möjligenör 15 år sen. De drog in en kabel och grävde lite. Samma jobb som här ungefär. Nu har det ökat till 20 000. dvs 50-60% höjning per år. Företag tar betalt efter vad folk kan betala och missar några jobb. För tog de fler jobb och debiterade efter självkostnad + ett tillägg.

Nu är väl det inte så stora materialkostnader i form av switchar, konvertrar eller skarvar med mera när du drog din telelina. Den åkte väl bara in på 4plint i ett litet befintligt skåp?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Naturligtvis ska kostnaden för hela fibernätet som går 3 meter från ditt hus även täckas av anslutningsavgifter.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon nämnde det då det kanske är självklart. Men då vi pratar fiber och samtidigt svetsning. Så är det inte så att som med vanliga nätverk kablar, (TP som man har hemma) "bara" skapa en ny knytpunkt och sedan bygg ut nätet därifrån. Även om principen är den samma så som OskarW90 skrev så är det inte en bagis att skarva fiber. Om skarven inte är korrekt utförd eller om du böjer fibern för mycket eller skadar den så behöver man 1 hitta var någonstans ljuset studsar fel. 2 skarva om den innan där fibern är bruten.
Hur som hälst det är klart svårare att få en fiberlina bra än mot vad det är att få en koppar lina bra. Men du kan inte utan problem använda koppar som backbone, fördröjningarna blir för stora. Även om det fungerat förut. Det jag försökte komma fram till var att, ihoppkoplingen av olika fiber. Skarvning och liknande är mycket mer komlex än vad man tror om man inte är lite insatta eller har intresset av att veta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vet inte om någon nämnde det då det kanske är självklart. Men då vi pratar fiber och samtidigt svetsning. Så är det inte så att som med vanliga nätverk kablar, (TP som man har hemma) "bara" skapa en ny knytpunkt och sedan bygg ut nätet därifrån. Även om principen är den samma så som OskarW90 skrev så är det inte en bagis att skarva fiber. Om skarven inte är korrekt utförd eller om du böjer fibern för mycket eller skadar den så behöver man 1 hitta var någonstans ljuset studsar fel. 2 skarva om den innan där fibern är bruten.
Hur som hälst det är klart svårare att få en fiberlina bra än mot vad det är att få en koppar lina bra. Men du kan inte utan problem använda koppar som backbone, fördröjningarna blir för stora. Även om det fungerat förut. Det jag försökte komma fram till var att, ihoppkoplingen av olika fiber. Skarvning och liknande är mycket mer komlex än vad man tror om man inte är lite insatta eller har intresset av att veta.

Fast har man en ordentlig svets så ser den ju med uppskattad dämpning om svetsen blev dålig. Har man bra mätinstrument så ser man vart fibern fallerar om det skulle skita sig att den är för böjd osv.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Sant

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.