Låt oss prata responsiva hemsidor anpassade för mobiler. Webbdesign-snack

Permalänk

Låt oss prata responsiva hemsidor anpassade för mobiler. Webbdesign-snack

Hej på er!

Håller på med mitt examensarbete just nu och vill få intryck ifrån användare vad dom anser om mobilanpassade hemsidor. Det kommer fler och fler responsiva hemsidor och mitt arbete behandlar bland annat användbarupplevelsen kring dessa. Sweclockers har ju en bland annat. Så låt oss starta en diskussion. Jag vill ha reda på alla åsikter kring vad ni tycker både bra och dåliga.

Go!

Permalänk
Medlem

hmm, är en småudda fågel i sammanhanget, en stark ovänn av de responsiva sidorna, någorlunda bra syn och högupplöst mobilskärm (gällde iof redan på den tid man hade en DesireHD

Jag blir snarare förbannad när sidan förstoras till en bestämt pensionärsstorlek och inte går att zooma ut.. möjligheten att navigera snabbt, och menyer och saker plockas bort från en sida man normalt är bekant med, sweclockers besöks aldrig i mobilvariant även fast den sist jag kollade inte var byggd som en responsiv sida.

småmeckigt när man tvingas tvinga hemsidan att visa den i desktop-version för att kunna navigera och göra det man vill.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Kommer följas!

Jag använder sällan mobilvarianten av hemsidor. Tyvärr finns det oftast bara två lägen - "Desktop" och "Device" där device känns optimerat för skärmar ganska långt sub-HD-upplösningar. Vissa, enklare sidor gör sig dock bättre med en enkel design. Beror nog mycket på innehållsmängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

hmm, är en småudda fågel i sammanhanget, en stark ovänn av de responsiva sidorna, någorlunda bra syn och högupplöst mobilskärm (gällde iof redan på den tid man hade en DesireHD

Jag blir snarare förbannad när sidan förstoras till en bestämt pensionärsstorlek och inte går att zooma ut.. möjligheten att navigera snabbt, och menyer och saker plockas bort från en sida man normalt är bekant med, sweclockers besöks aldrig i mobilvariant även fast den sist jag kollade inte var byggd som en responsiv sida.

småmeckigt när man tvingas tvinga hemsidan att visa den i desktop-version för att kunna navigera och göra det man vill.

Jag håller med om att ingenkänning är mycket viktigare än responsivitet. Flash är allmänt otyg hemsidor bör hålla sig borta från, lika så java.

Den enda en mobilanpassad hemsida behöver ha som en desktopsida inte behöver ha är "lack of" on_mouse_over eller generellt saker som det behövs muspekare för.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Det jag upplever som positivt med mobilanpassade sidor är att de oftast inte visar en massa reklam och widgets överallt. Den avskalade mobillayouten ger ofta ett mindre rörigt intryck än desktopversionen.

Det negativa är väl att man kan sakna en viss funktionalitet på sidan jämför med desktopversionen. Här på Sweclockers så vet jag t.ex. inte hur man kollar pm på mobilversionen.

Jag skulle vilja påstå att för många av de sidor jag besöker så ligger den optimala versionen nånstans emellan mobil- och desktopversionen. Desktop behöver mindre plotter och mobil behöver mer funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenbeaver:

Hej på er!

Håller på med mitt examensarbete just nu och vill få intryck ifrån användare vad dom anser om mobilanpassade hemsidor. Det kommer fler och fler responsiva hemsidor och mitt arbete behandlar bland annat användbarupplevelsen kring dessa. Sweclockers har ju en bland annat. Så låt oss starta en diskussion. Jag vill ha reda på alla åsikter kring vad ni tycker både bra och dåliga.

Go!

Sweclokers är dock inte en responsiv sida, men de har ju en app anpassad sida(?). Själv håller jag på och utvecklar rwd för sidor jag håller på och skapar. Har ingen problem med det.

Visa signatur

Windows 8: |CPU: Intel 3770k @ 4,2 Ghz | GPU: Gigabyte GTX 770 OC | Mod: MSI Z77A-GD65 | Minne: Corsair 8GB 1600Mhz | PSU: OCZ 600W | Chassi: Nanoxia Deep Silence 1 | SSD: Samsung 830 128gb | HDD: 2 TB Seagate |
Apple: |Iphone 4 32gb|Mac mini (mid 2011)

Permalänk
Medlem

Då jag sitter ner (hemma, i skolan osv) så föredrar jag oftast en fullversion av webbsidorna. T.ex. på sweclockers så tycker jag om att följa "Nytt i forumet"-rutan, vilken inte finns på mobilversionen.

Däremot, om jag t.ex. står och väntar på bussen så blir det ganska frustrerande att hålla på att zooma och scrolla i sidled då man kanske bara har en hand tillgänglig. Eller då man sitter på bussen och det är trångt och skakigt tappar man en del precision som man behöver för att få en lagom zoom och scroll i sidled på en desktop-version.

Sedan ska vi inte tala om att jag har en Windows Phone-telefon, och som jag påpekat förr i forumet så är webbläsaren helt åt helvete eftersom den förstorar upp sidan så in i helvete. En desktop-sida har ju en konstant- (eller minimi-)bredd, så man kan alltid zooma ut. En mobilsida däremot har ingen minimibredd så här förstorar WP upp sidan nåt otroligt och man kan ju inte zooma ut heller. (gäller dock endast då man har telefonen liggande, se screenshots nedan: )

Sedan så är jag själv också webbutvecklare, och ja, jag använder responsiv design på de flesta av mina sidor (utan att ge besökaren något val). Dock har jag sett till att mina sidor håller en vettig, dock kanske ändå lite i större laget, fontstorlek. Samt att inget innehåll från desktop försvinner i mobilversionen. Men jag har nog funderat på att jag borde lägga till en länk för att visa desktop-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Då jag sitter ner (hemma, i skolan osv) så föredrar jag oftast en fullversion av webbsidorna. T.ex. på sweclockers så tycker jag om att följa "Nytt i forumet"-rutan, vilken inte finns på mobilversionen.

Däremot, om jag t.ex. står och väntar på bussen så blir det ganska frustrerande att hålla på att zooma och scrolla i sidled då man kanske bara har en hand tillgänglig. Eller då man sitter på bussen och det är trångt och skakigt tappar man en del precision som man behöver för att få en lagom zoom och scroll i sidled på en desktop-version.

Sedan ska vi inte tala om att jag har en Windows Phone-telefon, och som jag påpekat förr i forumet så är webbläsaren helt åt helvete eftersom den förstorar upp sidan så in i helvete. En desktop-sida har ju en konstant- (eller minimi-)bredd, så man kan alltid zooma ut. En mobilsida däremot har ingen minimibredd så här förstorar WP upp sidan nåt otroligt och man kan ju inte zooma ut heller. (gäller dock endast då man har telefonen liggande, se screenshots nedan: )
http://www.jiihon.com/temp/internet/swec/wikipedia-mobilsida2...
http://www.jiihon.com/temp/internet/swec/wikipedia-mobilsida1...

Sedan så är jag själv också webbutvecklare, och ja, jag använder responsiv design på de flesta av mina sidor (utan att ge besökaren något val). Dock har jag sett till att mina sidor håller en vettig, dock kanske ändå lite i större laget, fontstorlek. Samt att inget innehåll från desktop försvinner i mobilversionen. Men jag har nog funderat på att jag borde lägga till en länk för att visa desktop-versionen.

samma problem i många androidwebbläsare,
HTCs egna har sedan den första jag använda löst det där jäkligt bra med textstorlek beroende på inzoomning, spaltbredden på en desktopsida är alltid anpassad efter mobilens inzoomning, jag har textstorleken inställd på den minsta, hence att den är ganska liten, bilden går att zooma in på, och texten är fortfarande rättformaterad utefter skärmens bredd.

den där "featuren" gör att mobila responsiva hemsidor mest är ivägen, man kan faktiskt inte zooma ut och få till sin översikt.
pratas mycket om mobile-first, desktop-first, och responsiv-webb, buzzwords bland många som inte tänkt igenom det.
ingen känga åt eventuella webbdesigners, men när man dyker på en IT-ansvarig medelålders person som har hört att det där med responsivt är något man ska ha, för det är hippt. skjut mig.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

samma problem i många androidwebbläsare,
HTCs egna har sedan den första jag använda löst det där jäkligt bra med textstorlek beroende på inzoomning, spaltbredden på en desktopsida är alltid anpassad efter mobilens inzoomning, jag har textstorleken inställd på den minsta, hence att den är ganska liten, bilden går att zooma in på, och texten är fortfarande rättformaterad utefter skärmens bredd.

Jo, jag minns den funktionen där webbläsaren lade in radbyten för att minska spaltbredden så den inte skulle vara bredare än skärmen, så sjukt awesome! Jag hadde den med Opera Mobile på min gamla Symbian-telefon (dock så var den ju långsam, speciellt då den laddade in för många bilder i det 128 MB stora RAM-minnet). Jag minns så väl då jag och en kompis satt och surfade med våra mobiler, han med sin iPhone 4 och jag med min Symbian Nokia 5800, och jag bara WTF är det för fel på din telefon då du sitter där och scrollar i sidled för varje rad du läser??? För jag trodde ju att alla telefoner hade en sån automatisk radbytesfunktion som jag hade på min.

Men men, Opera mobile är ju riktigt gammalt och dom lade väl dit den funktionen då det inte riktigt fanns mobila webbplatser ännu, medan tillverkarna nuförtiden antar att man surfar på mobilwebbplatser och inte nånsin besöker sidor där man skulle behöva scrolla i sidled för att läsa en rad.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om att de flesta här har missuppfattat RWD som koncept, alternativt upplevt riktigt dåliga implementationer av det.

Självklart bör det som visas på en hemsida vara anpassat efter skärmens upplösning (om det går). Det bygger ju så klart på att man gör det på rätt sätt. Att avfärda mobile first, RWD och liknande som buzzwords (nu vet jag inte om det var exakt vad du gjorde) är man ganska fel ute i min mening. Och vad är det för fel på att en "IT-ansvarig" vill ha en responsiv hemsida gjord ur ett mobile first-perspektiv? Måste man kan kunna utveckla och förstå en lösning in i minsta detalj för att erhålla rätten att vilja ha det?

Dock ska sägas att jag generellt sett inte är glad i s.k. mobilversioner, då jag tycker att man bör sträva efter ha samma innehåll över alla plattformar. Annars är det lätt hänt att användarna, som folk här påpekat, saknar vissa funktioner. Hela tanken med RWD är ju att samma information och funktioner ska finnas tillgängliga för alla enheter och skärmstorlekar – var innehållets placering, storlek och liknande prioriterats efter hur viktiga de anses vara. Görs detta på ett bra sätt har jag svårt att se några som helst negativa sidor med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crake:

Det verkar som om att de flesta här har missuppfattat RWD som koncept, alternativt upplevt riktigt dåliga implementationer av det.

Självklart bör det som visas på en hemsida vara anpassat efter skärmens upplösning (om det går). Det bygger ju så klart på att man gör det på rätt sätt. Att avfärda mobile first, RWD och liknande som buzzwords (nu vet jag inte om det var exakt vad du gjorde) är man ganska fel ute i min mening. Och vad är det för fel på att en "IT-ansvarig" vill ha en responsiv hemsida gjord ur ett mobile first-perspektiv? Måste man kan kunna utveckla och förstå en lösning in i minsta detalj för att erhålla rätten att vilja ha det?

Dock ska sägas att jag generellt sett inte är glad i s.k. mobilversioner, då jag tycker att man bör sträva efter ha samma innehåll över alla plattformar. Annars är det lätt hänt att användarna, som folk här påpekat, saknar vissa funktioner. Hela tanken med RWD är ju att samma information och funktioner ska finnas tillgängliga för alla enheter och skärmstorlekar – var innehållets placering, storlek och liknande prioriterats efter hur viktiga de anses vara. Görs detta på ett bra sätt har jag svårt att se några som helst negativa sidor med det.

nae, jag syftade verkligen inte att det är fel med mobile-first, eller RWD eller it-ansvariga heller för den delen.

menade mer på när något blir mode, och man hakar på för att man har hört att det är vad man ska göra, när man som okunnig gör kravspecar som gör att skattepengar slängs i sjön, totala meningslösheter, men man kan ju åtminstone skryta om att man har allt det däringa nya som amakedikerna pratar om.

När jag pratade om sådana It-ansvariga menar jag mer åt den 55åriga lärare jag hade som var it-ansvarig, hon ÄLSKADE buzzwords, framtidens klassrum var det tydligen, en projektor, ett klassrum, (hennes) och powerpointslides med pianomusik, samt fyra halvsunkiga pc-datorer med gratismjukvara längs kanten, och det här för 4 år sedan.
"framtidens klassrum med möjlighet till nya interaktionsmönster i en flexibel miljö." jotjena.
--

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Intressanta svar. Om man säger så här då. Hur tänker ni när ni möts av en responsiv sida gentemot en vanlig desktopsvariant? Lets keep this going.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

www.sverigesradio.se Stuvar om ganska rejält beroende på upplösning men inget försvinner, den är däremot för smal i maxbredd för att vara optimal när man har 2560 pixlar i bredd, hade den även anpassat sig åt det hållet typ ett tidningsuppslag med spalter hade den varit ännu bättre, nu ger den ju bara bild på ca 1/3 av ytan den tar upp i fullskärmsläge, jag hade alltså gärna sett optimeringar även för bredare sidor.

Dold text
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenbeaver:

Intressanta svar. Om man säger så här då. Hur tänker ni när ni möts av en responsiv sida gentemot en vanlig desktopsvariant? Lets keep this going.

Skickades från m.sweclockers.com

hmm, enda gångerna jag dyker på en responsiv sida där jag märker av responsiviteten är på en mobil, och där är det i princip alltid samma sak som stör, alldeles för inzoomat, men då surfar jag inte som "normalt folk"

till TS
användbarhet och reaktion på en hemsida, är ju helt beroende av vad man vill ha ut av den.
IF's mobilsida var guld, och den är en renodlad mobilsida av variant år 2005 typ. men då skulle jag å andra sidan bara ha ett nummer.
en responsiv sida är ju många gånger anpassad till hur man antas "ska kolla på sidan", när designern vet bättre än besökaren.
ibland stämmer det, ibland inte, ge oss ett fem-tiotal responsiva sidor, och be oss spalta upp tankar kring dem, 1 från dator, 2 från mobil, och varför inte med en uppgift att få fram? eller strider det mot vad du är ute efter?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenbeaver:

Intressanta svar. Om man säger så här då. Hur tänker ni när ni möts av en responsiv sida gentemot en vanlig desktopsvariant? Lets keep this going.

Som tidigare nämnts så är inte sweclockers en responsiv sida. Var noga med termerna i ditt examensarbete.

Det jag tycker hela tiden är fel med webbutveckling är att man det alltid kommer nya ramverk som blir "mode" inom webbdesign. Detta skapar ju ibland problem i och med att vissa webläsare klarar av dom, och vissa inte. Personligen tycker jag att html5 bör tänka över att implementera ett eget s.k. grid-system som skulle kunna användas som en standard. Att hela tiden utveckla sina egna standarder brukar ju bara leda till komplikationer och kompabilitetsproblem.

Permalänk
Medlem

Det är otroligt viktigt att skilja på "Mobilt tema", "Desktop tema" mot "Responsiv design".

Responsiv design betyder ju att sidan flytande anpassar sig efter skärmens storlek för att maximera användbarheten oavsett vilken storlek man använder. Det är väldigt svårt att bygga designen efter 2560x1440 då textfält inte får vara för breda, utan för att utnyttja hela sidan så knuffar man ytterligare kolumner, reklam eller liknande till sidorna istället för att stapla dem.

Det är inte så hemskt svårt, men det är sällan man har en sida med innehåll som är lämpat att behandlas på det sättet - Ta en tidning till exempel, även om det är en enkel match att lista fler kolumner med nyheter är det ju inte speciellt användarvänligt, utan det är lättare att bara läsa uppifrån och ned i en huvudkolumn.

Visst, det finns ju undantag, men widescreen är klurigt när det kommer till text - Bilder, produkter, webshoppar och liknande är en annan femma dock.

Responsiv design betyder ju inte att man ska ta bort funktionalitet när man besöker sidan med en apparat som har en liten skärm, det betyder ju bara att innehållet paketeras om för att göra det läs- och användbarare trots skärmens begränsningar.

Det enda som är riktigt svårt att presentera i mobilvy är tabeller med data (också svårt i wide-view, se ovan om texts läsbarhet).

Ett snabbt exempel på hur "Sweclockers" kunde varit responsiv:

Om man minskar bredden på sidan, kommer kolumnen till vänster om brödtexten ta upp oproportionerligt stor plats, den hade då kunnat lägga sig som en rad ovanför brödtexten istället och TADA, som med magi är det trevligare att läsa på en surfplatta i stående läge.

Permalänk
Medlem

Skatteverket har nyss gjort om sin hemsida till responsiv och lyckats riktigt bra. All information finns, fast lättare att använda och lättare att läsa på en liten apparat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

DSedan ska vi inte tala om att jag har en Windows Phone-telefon, och som jag påpekat förr i forumet så är webbläsaren helt åt helvete eftersom den förstorar upp sidan så in i helvete. En desktop-sida har ju en konstant- (eller minimi-)bredd, så man kan alltid zooma ut. En mobilsida däremot har ingen minimibredd så här förstorar WP upp sidan nåt otroligt och man kan ju inte zooma ut heller. (gäller dock endast då man har telefonen liggande, se screenshots nedan: )
http://www.jiihon.com/temp/internet/swec/wikipedia-mobilsida2...
http://www.jiihon.com/temp/internet/swec/wikipedia-mobilsida1...

Sedan så är jag själv också webbutvecklare, och ja, jag använder responsiv design på de flesta av mina sidor (utan att ge besökaren något val). Dock har jag sett till att mina sidor håller en vettig, dock kanske ändå lite i större laget, fontstorlek. Samt att inget innehåll från desktop försvinner i mobilversionen. Men jag har nog funderat på att jag borde lägga till en länk för att visa desktop-versionen.

Wikipedia är ju inte responsiv utan hårdkodad, det är ju därför problemet uppstår när du har telefonen i landskapsläge. Det har ingenting med Windows Phone att göra, det är dålig markup på wikipedia. Responsiv layout har ju inte egentligen någon "desktop" version eller "mobil version", man har en version som justerar beroende på skärmens storlek.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ernesto:

Det är otroligt viktigt att skilja på "Mobilt tema", "Desktop tema" mot "Responsiv design".

Responsiv design betyder ju att sidan flytande anpassar sig efter skärmens storlek för att maximera användbarheten oavsett vilken storlek man använder. Det är väldigt svårt att bygga designen efter 2560x1440 då textfält inte får vara för breda, utan för att utnyttja hela sidan så knuffar man ytterligare kolumner, reklam eller liknande till sidorna istället för att stapla dem.

Det är inte så hemskt svårt, men det är sällan man har en sida med innehåll som är lämpat att behandlas på det sättet - Ta en tidning till exempel, även om det är en enkel match att lista fler kolumner med nyheter är det ju inte speciellt användarvänligt, utan det är lättare att bara läsa uppifrån och ned i en huvudkolumn.

Visst, det finns ju undantag, men widescreen är klurigt när det kommer till text - Bilder, produkter, webshoppar och liknande är en annan femma dock.

Responsiv design betyder ju inte att man ska ta bort funktionalitet när man besöker sidan med en apparat som har en liten skärm, det betyder ju bara att innehållet paketeras om för att göra det läs- och användbarare trots skärmens begränsningar.

Det enda som är riktigt svårt att presentera i mobilvy är tabeller med data (också svårt i wide-view, se ovan om texts läsbarhet).

Ett snabbt exempel på hur "Sweclockers" kunde varit responsiv:

Om man minskar bredden på sidan, kommer kolumnen till vänster om brödtexten ta upp oproportionerligt stor plats, den hade då kunnat lägga sig som en rad ovanför brödtexten istället och TADA, som med magi är det trevligare att läsa på en surfplatta i stående läge.

En tryckt tidning har ju spalter så man läser ju hela "sidbredden" även om texten går uppifrån och ner i smalare segment som är mer anpassade för hur synen fungerar. Det borde vara så att man läser tex 3 "spalter" på en webbsida innan man scrollar ner så man utnyttjar bredden och samtidigt slipper mycket scrollande, har man en smalare skärm lägger man spalterna under varandra, jag tycker att man utnyttjar breda skärmar dåligt i många fall eftersom det ofta är mer än halva skärmen som är tom.
Ibland vill man inte ha fler olika sidor uppe utan man vill de mer av det man läser, speciellt när det handlar om instruktioner/manualer och liknande. däremot kan det ju ofta bli svårläst om man har "fullbredd" på texten med en bred monitor, så gärna automatiskt fler "spalter" när man har många pixlar i bredd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En tryckt tidning har ju spalter så man läser ju hela "sidbredden" även om texten går uppifrån och ner i smalare segment som är mer anpassade för hur synen fungerar. Det borde vara så att man läser tex 3 "spalter" på en webbsida innan man scrollar ner så man utnyttjar bredden och samtidigt slipper mycket scrollande, har man en smalare skärm lägger man spalterna under varandra, jag tycker att man utnyttjar breda skärmar dåligt i många fall eftersom det ofta är mer än halva skärmen som är tom.
Ibland vill man inte ha fler olika sidor uppe utan man vill de mer av det man läser, speciellt när det handlar om instruktioner/manualer och liknande. däremot kan det ju ofta bli svårläst om man har "fullbredd" på texten med en bred monitor, så gärna automatiskt fler "spalter" när man har många pixlar i bredd.

Absolut, men ofta vill man locka läsaren att "läsa mer" och det gör man med rubrikerna och deras placering. Det blir inte bara optimering av skärmytan som blir aktuell, utan det måste även tävla med produktplaceringar, reklam och marknadsföringstekniker.

Man VILL ju att du ska måste scrolla förbi reklambannern, och man vill att den ska vara på ett särskilt ställe i en särskild kontext. Annars blir det som i vissa mindre nogräknade tidningar där reklam för ljusstakar hamnar bredvid en artikel om villor som brinner ner i juletid på grund av levande ljus.

Det är ju tekniskt mycket enkelt att stapla kolumner, men man vill styra ögonens rörelse över sidan samt begränsa vad det är för information man tar in vid varje given tidpunkt. - Att löpande scrolla nedåt (eller åt sidan) är ett "bra" sätt att begränsa informationsmängden.

Man ser ju ofta "plottriga" sidor där det är för mycket små boxar och lådor och annat skräp som skapar en form av brus som inte går att ta till sig. Det är svårt att se en tredje kolumn med samma blick som läser sista orden i en rad (om man läser ord för ord och inte hela raden på en gång).

Et cetera, et cetera.

Men absolut, massor av sidor är urusla på att utnyttja den extra bredden på ett bra sätt, men det kommer nog komma mer och mer, på samma sätt som fler och fler anpassar sig efter små skärmar. Om det hade kommit en bra branchstandard på att rapportera pixlar per centimeter skärm till webbläsaren hade livet varit betydligt enklare för webbutvecklare och bättre för användarna.

Permalänk

Jag är mycket väl medveten om att sweclockers mobila hemsida inte är responsiv. Jag är ute efter hur användarupplevelsen fungerar för er användare när ni besöker mobilanpassade hemsidor på era smartphones. Då mycket utvecklare förespråkar att gå responsivt och tänka "mobile first" utan att se hur behovet och åsikterna ser ut bland användare. Mitt arbete ifrågasätter detta och behandlar bland annat hur ni användare tycker kring mobilanpassade hemsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenbeaver:

Jag är ute efter hur användarupplevelsen fungerar för er användare när ni besöker mobilanpassade hemsidor på era smartphones.

Mobilanpassad och responsiv är inte samma sak.

Citat:

Då mycket utvecklare förespråkar att gå responsivt och tänka "mobile first" utan att se hur behovet och åsikterna ser ut bland användare.

Vad baserar du den slutsatsen på? Jag skulle utan att blinka hävda den absoluta motsatsen, vi har analyserat behovet och åsikterna väldigt väl - det är ju en jättestor del av utvecklingsarbetet, iallafall om man arbetar enligt någon metod som ens liknar agil utveckling.

Sen säger det ju sig själv ganska automatiskt att en sida som är anpassad för att användas på en liten display kommer vara bättre på en liten skärm än en sida som är anpassad för att användas på en förhållandevis enorm skärm?

"Tycker du att de sex meter långa byxorna sitter bättre än de figursydda?"

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det största problemet med responsive är att designens komplexitet ökar exponentiellt i takt med att innehållet byggs ut. Det fungerar bra på sajter med enhetligt och strömlinjeformat innehåll, men så snart mer speciella behov kommer in i bilden blir det väldigt mycket att hålla reda på. Därför har åtminstone vi valt att satsa på att en gemensam sajt för större skärmar och en specialiserad version för mobiltelefoner, där behoven av särskilda anpassningar är som störst.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Mobilanpassad och responsiv är inte samma sak.

Vad baserar du den slutsatsen på? Jag skulle utan att blinka hävda den absoluta motsatsen, vi har analyserat behovet och åsikterna väldigt väl - det är ju en jättestor del av utvecklingsarbetet, iallafall om man arbetar enligt någon metod som ens liknar agil utveckling.

Sen säger det ju sig själv ganska automatiskt att en sida som är anpassad för att användas på en liten display kommer vara bättre på en liten skärm än en sida som är anpassad för att användas på en förhållandevis enorm skärm?

"Tycker du att de sex meter långa byxorna sitter bättre än de figursydda?"

Det baserar jag på då det finns användare som inte vill ha responsiva hemsidor när dom surfar på sina mobiler. "Man bara paketerar om innehållet" sägs det men när hemsidor har avancerade funktioner och väldigt mycket innehåll blir det ju ibland problematiskt för användaren att förstå. Sweclockers har ju själva valt att ha en specialiserad version för mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenbeaver:

Det baserar jag på då det finns användare som inte vill ha responsiva hemsidor när dom surfar på sina mobiler. "Man bara paketerar om innehållet" sägs det men när hemsidor har avancerade funktioner och väldigt mycket innehåll blir det ju ibland problematiskt för användaren att förstå. Sweclockers har ju själva valt att ha en specialiserad version för mobiler.

Jo, men det betyder att frågeställningen egentligen är:
"Tycker ni dåliga hemsidor är dåliga?".

Om man läser Andreas post ovan säger han ju att Sweclockers har valt att ha en specialiserad version för de tyckte det var för svårt att skapa och underhålla, inte för att han tycker det på något sätt skulle vara dåligt för användarupplevelsen att ha en responsiv design.

Hela frågeställningen är ju motsägelsefull. Om man skapar en hemsida, för att hemsidan skall funka så bra som möjligt och vara så trevlig som möjligt på en liten skärm, då kan ju det omöjligen vara en dålig sak? Man kan ju säkert misslyckas och göra ett dåligt jobb så att det blir ett dåligt resultat, men då är det ju för att man gjort ett dåligt jobb, inte för att man anpassat sidan efter storleken?

Din argumentation blir ju jättekonstig i mina ögon.

Om jag har byggt en sida för att den ska fungera bäst i 1920x1080 med en mus och tangentbord, då kan den ju omöjligen vara bättre på en skärm som är 5cm hög än om jag gjort mitt bästa för att bygga en site baserad på en 5cm hög skärm?

Åh, den här 10x10 meter plastmattan passar myyyycket bättre i mitt 2 kvadrats badrum än den plastmattan som är tillskuren i rätt storlek?

Om du ska göra det här som examensarbete måste du nog ställa upp premisserna ordentligt.

Till exempel så här:

Är en vanlig webbsida att föredra över en dåligt implementerad responsiv sida på en skärm under 6 tum och eller en standardupplösning på under 320 pixlars bredd.

Eller liknande.

Jag argumenterar inte med dig för att bråka eller vara elak, jag försöker bara förstå vad du menar, och kanske ge dig lite hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det största problemet med responsive är att designens komplexitet ökar exponentiellt i takt med att innehållet byggs ut. Det fungerar bra på sajter med enhetligt och strömlinjeformat innehåll, men så snart mer speciella behov kommer in i bilden blir det väldigt mycket att hålla reda på. Därför har åtminstone vi valt att satsa på att en gemensam sajt för större skärmar och en specialiserad version för mobiltelefoner, där behoven av särskilda anpassningar är som störst.

Skulle du kunna utveckla vad för speciella behov som gör att en responsiv design blir mer att hålla reda på? I mina öron låter det som mycket mer jobb att behöva administrera två uppsättningar markup och stilregler.

Som mobil besökare är det också väldigt tråkigt att man inte kan komma åt allt innehåll på webbplatsen utan att byta till desktopversionen, och vi ska inte ens börja snacka om förluster i sökmotorer pga dubbelt innehåll, eller krångel när en mobilanvändare delar en länk till användare på desktop...

Jag köper att det kan vara för mycket arbete/för dyrt att skriva om en så bred webbplats som Sweclockers till ett responsivt ramverk, men har svårt att förstå vad som faktiskt är enklare/bättre med en dedikerad webbplats.

För att även bidra till trådämnet:

@Kaptenbeaver, du måste ha utförandet av mobilversionen/den responsiva webbplatsen i åtanke när du ser till besökarnas åsikt om den.

En sida som fungerar dåligt i mobilen ger självklart besökaren en dålig upplevelse när de surfar genom mobilen, oavsett om det är en statisk traditionell sida, en mobilsida eller en responsiv sida. Något som vore intressant att veta vad besökare gillar/ogillar med vanliga designlösningar för mobila/responsiva webbplatser.

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Mest:

Skulle du kunna utveckla vad för speciella behov som gör att en responsiv design blir mer att hålla reda på? I mina öron låter det som mycket mer jobb att behöva administrera två uppsättningar markup och stilregler.

Som mobil besökare är det också väldigt tråkigt att man inte kan komma åt allt innehåll på webbplatsen utan att byta till desktopversionen, och vi ska inte ens börja snacka om förluster i sökmotorer pga dubbelt innehåll, eller krångel när en mobilanvändare delar en länk till användare på desktop...

Jag köper att det kan vara för mycket arbete/för dyrt att skriva om en så bred webbplats som Sweclockers till ett responsivt ramverk, men har svårt att förstå vad som faktiskt är enklare/bättre med en dedikerad webbplats.

För att även bidra till trådämnet:

@Kaptenbeaver, du måste ha utförandet av mobilversionen/den responsiva webbplatsen i åtanke när du ser till besökarnas åsikt om den.

En sida som fungerar dåligt i mobilen ger självklart besökaren en dålig upplevelse när de surfar genom mobilen, oavsett om det är en statisk traditionell sida, en mobilsida eller en responsiv sida. Något som vore intressant att veta vad besökare gillar/ogillar med vanliga designlösningar för mobila/responsiva webbplatser.

Det jag menar med komplexitet är att, beroende på hur långt man vill dra responsive-filosofin, har ett gäng olika states/lägen att hålla reda på som påverkar varje objekt (boxar, menyer etc.) i designen. För webbplatser likt SweClockers (med mycket och varierande innehåll) blir det enklare ur designsynpunkt att skapa två separata versioner av sajten än att försöka få allt att passa alla upplösningar från mobiltelefon till desktopdator.

Det har dock ingenting med innehållsbiten att göra. En särskild mobilsajt bör givetvis ge motsvarande funktionalitet som den fullstora versionen av webbplatsen. Google går att lösa genom att endast indexera den ena versionen av webbplatsen och länkarna fixas genom att läsa av user agent och omdirigera till respektive version av webbplatsen.

PS. Ta en titt på http://www.99mac.se , där vi använder responsive-design.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Jo, men det betyder att frågeställningen egentligen är:
"Tycker ni dåliga hemsidor är dåliga?".

Om man läser Andreas post ovan säger han ju att Sweclockers har valt att ha en specialiserad version för de tyckte det var för svårt att skapa och underhålla, inte för att han tycker det på något sätt skulle vara dåligt för användarupplevelsen att ha en responsiv design.

Hela frågeställningen är ju motsägelsefull. Om man skapar en hemsida, för att hemsidan skall funka så bra som möjligt och vara så trevlig som möjligt på en liten skärm, då kan ju det omöjligen vara en dålig sak? Man kan ju säkert misslyckas och göra ett dåligt jobb så att det blir ett dåligt resultat, men då är det ju för att man gjort ett dåligt jobb, inte för att man anpassat sidan efter storleken?

Din argumentation blir ju jättekonstig i mina ögon.

Om jag har byggt en sida för att den ska fungera bäst i 1920x1080 med en mus och tangentbord, då kan den ju omöjligen vara bättre på en skärm som är 5cm hög än om jag gjort mitt bästa för att bygga en site baserad på en 5cm hög skärm?

Åh, den här 10x10 meter plastmattan passar myyyycket bättre i mitt 2 kvadrats badrum än den plastmattan som är tillskuren i rätt storlek?

Om du ska göra det här som examensarbete måste du nog ställa upp premisserna ordentligt.

Till exempel så här:

Är en vanlig webbsida att föredra över en dåligt implementerad responsiv sida på en skärm under 6 tum och eller en standardupplösning på under 320 pixlars bredd.

Eller liknande.

Jag argumenterar inte med dig för att bråka eller vara elak, jag försöker bara förstå vad du menar, och kanske ge dig lite hjälp.

Jag tar inte illa upp vill ju bara starta diskussion.
Jag håller med dig absolut i vad du säger om att användarupplevelsen blir bättre om man anpassar sidan efter storleken. Det är ju grundtanken med responsiv webbdesign. Det är ju klart att de finns exempel på bra och dåliga responsiva hemsidor det är ju utvecklarnas jobb att se till att det fungerar korrekt.

Det jag vill få fram är är användarnas perspektiv inte utvecklarnas. Alltså vad tycker folk om responsiva hemsidor på sina mobiler och ja jag vet att sweclockers inte är responsiv och jag vet om skillnaden. De jag försöker få fram är vilka problem och åsikter ur användarsynpunkt som kommer fram när man surfrar på responsiva hemsidor på en mobil.

Permalänk
Skrivet av Mest:

För att även bidra till trådämnet:

@Kaptenbeaver, du måste ha utförandet av mobilversionen/den responsiva webbplatsen i åtanke när du ser till besökarnas åsikt om den.

En sida som fungerar dåligt i mobilen ger självklart besökaren en dålig upplevelse när de surfar genom mobilen, oavsett om det är en statisk traditionell sida, en mobilsida eller en responsiv sida. Något som vore intressant att veta vad besökare gillar/ogillar med vanliga designlösningar för mobila/responsiva webbplatser.

Håller med dig absolut att de vore intressant att veta vad besökare gillar/ogillar med vanliga designlösningar för mobila/responsiva webbplatser. Detta var ju grundtanken med starten utav denna tråd, vad folk tycker om det helt enkelt. Inte vad utvecklare tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenbeaver:

Jag tar inte illa upp vill ju bara starta diskussion.
Jag håller med dig absolut i vad du säger om att användarupplevelsen blir bättre om man anpassar sidan efter storleken. Det är ju grundtanken med responsiv webbdesign. Det är ju klart att de finns exempel på bra och dåliga responsiva hemsidor det är ju utvecklarnas jobb att se till att det fungerar korrekt.

Det jag vill få fram är är användarnas perspektiv inte utvecklarnas. Alltså vad tycker folk om responsiva hemsidor på sina mobiler och ja jag vet att sweclockers inte är responsiv och jag vet om skillnaden. De jag försöker få fram är vilka problem och åsikter ur användarsynpunkt som kommer fram när man surfrar på responsiva hemsidor på en mobil.

En bättre fråga hade i så fall varit i stil med: Tycker ni att dagens webbdesigners gör bra responsiva hemsidor? Vad gör de bra? Vad kunde gjorts bättre? Vilka problem finns?

För precis som Ernesto säger är det svårt – för att inte säga idiotiskt – att vara emot mobilanpassning som koncept. Görs det bra blir det ju per definition en bättre upplevelse.