Permalänk

Raid problem

Första frågan är, jag har i min dator 1 ssd och 3 vanliga hdd. Kan jag köra två av de vanliga hårddiskarna i raid 1 och lämna ssd och 1 hdd orörda?

Jag försökte detta idag. Hade win 7 installerat på ssd, de andra två är tomma. Jag har ett Asus p5q-e moderkort. Började att ändra storage configuration från ide till raid, sen i setupen ställde jag in raid på de två jag vill använda. Detta fungerade nog bra, men sen när jag startar om datorn vill inte ssd boota fast den är överst i prioriteringslistan.

Fick ta bort raiden igen, ändra tillbaka till ide och köra Windows repair. Vad har jag gjort fel?

Permalänk
Medlem

Om du i BIOS anger RAID på ichxr-bryggan kommer alla enheter att få AHCI/RAID-status.

Om du sedan tidigare haft den i IDE och installerat Win7 måste du editera i registryt eller installera om.
Enklast är att editera, sök här på forumet.

Kör själv ett antal sjuor på ichxr-bryggan i RAID-mode å de enheter som inte ingår i någon RAID kör i AHCI.

1. Boota som vanligt i IDE
2. Editera registryt, starta om
3. Gå in i BIOS å sätt RAID, starta om, ange (ctrl+I) vilka diskar som ingår i RAIDen
4. Ange SSD'n som förstaboot
5. Tryck på jookeers Gilla-knapp

Klart.

Permalänk

Tack

Är det ett alternativ att sätta raid i bios och installera om Windows 7? Behöver jag editera registret då med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

Tack

Är det ett alternativ att sätta raid i bios och installera om Windows 7? Behöver jag editera registret då med?

Njae, vid installation känner Win av hur bryggan är satt, om den e i RAID eller AHCI läget kommer drivarna för AHCI att aktiveras.

Om bryggan står i IDE-läge aktiveras de ej utan det får du göra i efterhand genom att editera registryt.