Permalänk
Medlem

LFF i HP dl360p?

Jag ska köpa en server till företaget, den ska lagra bilder som visas via ett websystem, alltså lamp och image magick, kanske ffmpeg etc.

Vi behöver minst 10 Tb, men helst mer, men också endel datakraft för att generera några miljoner tumnaglar och sånt. Jag var först inne på en dl360p med en d2600, men när jag fyllt upp den med 192 Gb ram, 8 små snabba diskar och en d2600 fylld med 2Tb-diskar så hamnade jag på 140.000:- + moms på senetic.

Så om jag ska skära lite i budget, vilken väg borde jag gå?

Med handen på hjärtat så skulle det räcka bra med en dl360 med fyra stycken 3tb-diskar och kanske 64 gb ram. Men vad jag förstår så är det bara entry som hanterar 3.5"-diskar? Det står att alla ska hantera upp till 12 LFF med tillval, men jag fattar inte vad detta tillval är eller hur krångligt det är att byta.

Jag vill åt så mycket redundans som jag kan, dubbla processorer, nätagg, nätkort etc, men gärna hamna runt 50.000:- + moms. Hur skulle ni göra?

Jag är inte helt låst vid HP, men det är det enda jag kollat på och det tror jag att det kommer bli.

Permalänk
Skrivet av lasses78:

Jag ska köpa en server till företaget, den ska lagra bilder som visas via ett websystem, alltså lamp och image magick, kanske ffmpeg etc.

Vi behöver minst 10 Tb, men helst mer, men också endel datakraft för att generera några miljoner tumnaglar och sånt. Jag var först inne på en dl360p med en d2600, men när jag fyllt upp den med 192 Gb ram, 8 små snabba diskar och en d2600 fylld med 2Tb-diskar så hamnade jag på 140.000:- + moms på senetic.

Så om jag ska skära lite i budget, vilken väg borde jag gå?

Med handen på hjärtat så skulle det räcka bra med en dl360 med fyra stycken 3tb-diskar och kanske 64 gb ram. Men vad jag förstår så är det bara entry som hanterar 3.5"-diskar? Det står att alla ska hantera upp till 12 LFF med tillval, men jag fattar inte vad detta tillval är eller hur krångligt det är att byta.

Jag vill åt så mycket redundans som jag kan, dubbla processorer, nätagg, nätkort etc, men gärna hamna runt 50.000:- + moms. Hur skulle ni göra?

Jag är inte helt låst vid HP, men det är det enda jag kollat på och det tror jag att det kommer bli.

Varför 360? Är det krav på att det skall vara 1U?
Hoppar du upp till 2U erbjuder DL380 en bra grund att börja med:

http://www.dustin.se/product/5010646403/hp-proliant-dl380e-ge...

Bra RAID-kort (P420i) med 1GB RAID-cache & batteri erbjuder bra disk I/O även med lite billigare enterprise-diskar (typ WD RE). Sväljer även 12 x 3.5" i grundutförande. Lägg till lite mer minne så borde du klara dig då jag har svårt att tänka mig att processorkraft kommer flaska detta om den endast skall köra en LOB.

Alternativt om disk I/O är helt ointressant kan du bygga en billig filserver som backend och koppla denna via iSCSI till en front som hanterar själva programmet.

Permalänk
Medlem

Jag betalar per u, co-location, så billigast då vore en 360 med fyra diskar. Därefter en 380 med 25 smådiskar eller 12 stora. Största lösningen vore då 360 och d2600. Vad jag skulle med 380 till om jag väljer 2600an vet jag inte.

Men frågan är vad jag behöver för att få in 3.5"-diskar i en dl380p. Alla jag kollat på kommer förberedda för små diskar, jag vill ha en med redundans. Jag antar att jag behöver byta ställningen där fram och skaffa kabel? Men vad exakt behöver jag och hur svårt är det?

Det där med wd-diskar är också intressant, dom kostar ju endel mindre.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kontakta en ÅF och låta denne guida dig i djungeln. Ofta går det att beställa given burk med olika "diskburar" osv.

Dessutom ökar oddsen för att du får en konfig som funkar och man slipper råka ut för "nämen det vet ju alla att den där flottör-pillimoj-prylen passar ju inte aaaaalllls med kablaget som följer med va' - och det gäller ju serienr XX -> YY "

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Kolla på supermicro från t.ex. www.mullet.se extremt mycket mer prisvärt än HP.

Med en http://www.mullet.se/product.html?product_id=334834

Landar du på ca 35 lax för dubbla hex-core, 64GB RAM, vettig raidkort och 4x4TB SAS-diskar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lasses78:

Jag ska köpa en server till företaget, den ska lagra bilder som visas via ett websystem, alltså lamp och image magick, kanske ffmpeg etc.

Vi behöver minst 10 Tb, men helst mer, men också endel datakraft för att generera några miljoner tumnaglar och sånt. Jag var först inne på en dl360p med en d2600, men när jag fyllt upp den med 192 Gb ram, 8 små snabba diskar och en d2600 fylld med 2Tb-diskar så hamnade jag på 140.000:- + moms på senetic.

Så om jag ska skära lite i budget, vilken väg borde jag gå?

Med handen på hjärtat så skulle det räcka bra med en dl360 med fyra stycken 3tb-diskar och kanske 64 gb ram. Men vad jag förstår så är det bara entry som hanterar 3.5"-diskar? Det står att alla ska hantera upp till 12 LFF med tillval, men jag fattar inte vad detta tillval är eller hur krångligt det är att byta.

Jag vill åt så mycket redundans som jag kan, dubbla processorer, nätagg, nätkort etc, men gärna hamna runt 50.000:- + moms. Hur skulle ni göra?

Jag är inte helt låst vid HP, men det är det enda jag kollat på och det tror jag att det kommer bli.

Det låter som du är ute efter mycket lagring och redundans, detta vill jag inte påstå att man uppnår med en ensam server oavsett vad man trycker i den.

Att hamna på runt 50k med 10TB lagring, hög prestanda och redundans ihop med 2U kan du glömma oavsett vad du bygger för lösning.
Jag skulle nog försökt bygga en lösning med 2st 1U maskiner i cluster + en lagringslösning med redundanta I/O.

Men prislappen kommer skena iväg oavsett, du får fundera över dina prioriteringar och även vad kostnaden för rackplats är kontra inköp av maskiner.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.