Får inge ljud i mina headsets från min focusrite saffire 6 usb.

Permalänk

Får inge ljud i mina headsets från min focusrite saffire 6 usb.

Tjena! Jag har nyligen köpt ett nytt headset (Sol republic XC master tracks) och vill använda dom genom mitt interface (focusrite saffire 6 usb) för bästa möjliga kvalite. Nu är det så att jag inte får ut ngt ljud när jag stoppar in dom i mitt interface och spelar upp ngt. Mste jag ta på 48 volt för att det ska funka eller vad kan problemet vara?

Tackar på förhand.

Permalänk
Medlem

Det låter som du stoppat headsetet i mikrofoningången.
Om inte, har du rätt uppspelningsenhet?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det låter som du stoppat headsetet i mikrofoningången.
Om inte, har du rätt uppspelningsenhet?

Har stoppat in dom på rätt ingång. Jag har testat alla olika uppspelningsenheter men inget har gett mig ngt ljud.

Permalänk

Har också tagit på 48Volten men inget resultat med det heller.

Permalänk
Rekordmedlem

Fantommatning har inget med hörlurarna att göra utan är för kondensatormikrofoner.
Däremot har du en omkopplare vid hörlursuttaget som väljer vilka kanaler du får ut via det.
Sidan 10 manualen:
13.Headphone selector switch
switch headphone monitoring to either Outputs 1-2 or 3-4

Har du valt rätt kanaler att skicka ljudet till i datorn och ställt in den switchen rätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fantommatning har inget med hörlurarna att göra utan är för kondensatormikrofoner.
Däremot har du en omkopplare vid hörlursuttaget som väljer vilka kanaler du får ut via det.
Sidan 10 manualen:
13.Headphone selector switch
switch headphone monitoring to either Outputs 1-2 or 3-4

Har du valt rätt kanaler att skicka ljudet till i datorn och ställt in den switchen rätt ?

https://www.google.se/search?q=focusrite+saffire+6&source=lnm...

har den längst till höger där det står "phones". borde väl vara den? jag har "adaptern" lr va man nu ska kalla de som krävs för det uttaget.
jag har testat alla olika volymer och självkjlart så har jag tryckt "på" den också. inget resultat

Permalänk
Rekordmedlem

Men vad har du valt i datorn ? Du måste ju adressera ljudet mot den utgång du tänkt använda, det räcker inte att bara plugga in hörlurarna om datorn skicka ljudet tex till hdmi eller integrerade ljudkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men vad har du valt i datorn ? Du måste ju adressera ljudet mot den utgång du tänkt använda, det räcker inte att bara plugga in hörlurarna om datorn skicka ljudet tex till hdmi eller integrerade ljudkortet.

har gått in till min kontrollpanel -> ljud -> uppspelning och där valt saffire 6 usb. behövs de göras ngt mer?

Permalänk
Rekordmedlem

Det har ju 4 kanaler men jag vet inte hur du väljer utkanaler från win med det kortet och har du startat om ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det har ju 4 kanaler men jag vet inte hur du väljer utkanaler från win med det kortet och har du startat om ?

jag startade om ny precis och fortf inget. de enda jag gjort e de jag nämnde med kontrollpanelen. hmm detta e krångligt för en oteknisk man som mig

Permalänk
Rekordmedlem

Rör sig nivåmätaren vid "utgången" i win när du spelar musik?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Rör sig nivåmätaren vid "utgången" i win när du spelar musik?

aa den rör på sig

Permalänk
Rekordmedlem

Hur ser det ut där man väljer utgångskanal på kortet då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur ser det ut där man väljer utgångskanal på kortet då ?

sry om jag inte riktigt förstår men vad är kortet? är det interfacen? alltså focusriten? ser ett uttag där framme på "phones" och även några uttag där bak men det verkar vara för mindre sladdar.

Permalänk
Rekordmedlem

Focusritekortet har 4 kanaler ut, du väljer vilka du ska lyssna på i hörlursuttaget vid kontakten på fronten, men hur väljer du vilka kanaler du skickar ljudet till i datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Focusritekortet har 4 kanaler ut, du väljer vilka du ska lyssna på i hörlursuttaget vid kontakten på fronten, men hur väljer du vilka kanaler du skickar ljudet till i datorn ?

hmm e så sjukt lost nu. får be om ursäkt. jag kanske e ett hopplöst fall att försöka hjälpa. på framsidan av min focusrite så har jag först 2 st uyttag för exempelvis min mikrofon som jag har vid 1an och sen efter det så finns det annat som jag egentligen inte vet vad det är. och sen så kmr då "Phones" där jag sätter in mitt headset.

Permalänk
Rekordmedlem

Kortet har 4 kanaler ut inte 2, så du måste ju välja på nått sätt i datorn utöver vilket ljudkort du använder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kortet har 4 kanaler ut inte 2, så du måste ju välja på nått sätt i datorn utöver vilket ljudkort du använder ?

hmm. okej. jag e om ja ska va ärlig ute i ingemandsland just nu vet inte riktigt va ja ska gå tillväga eller göra.

Permalänk
Rekordmedlem

Blir det inget ljud när du byter kanal med omkopplaren (13) vid hörlursutgången?

Det skulle kunna påverka av 7 också har du provat ändra mixen ?

Jag provade att installera deras kontrollpanel men den startar inte utan ett anslutet kort, däremot var det ju lite originellt att behöva välja usb typ vid installationen, har du valt rätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Blir det inget ljud när du byter kanal med omkopplaren (13) vid hörlursutgången?
http://forumbilder.se/CGE88/focusrite.JPG

Det skulle kunna påverka av 7 också har du provat ändra mixen ?

Jag provade att installera deras kontrollpanel men den startar inte utan ett anslutet kort, däremot var det ju lite originellt att behöva välja usb typ vid installationen, har du valt rätt ?

ska testa att ändra mixen och se om de hjälper. ja de borde vara rätt installerat då exempelvis mikrofonen fungerar finfint.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Blir det inget ljud när du byter kanal med omkopplaren (13) vid hörlursutgången?
http://forumbilder.se/CGE88/focusrite.JPG

Det skulle kunna påverka av 7 också har du provat ändra mixen ?

Jag provade att installera deras kontrollpanel men den startar inte utan ett anslutet kort, däremot var det ju lite originellt att behöva välja usb typ vid installationen, har du valt rätt ?

nop. hjälpte inte

Permalänk

har testat att vrida på alla spakar nu men verkar ej funka. ser även uttag där bak på focusriten men vettefan om man ska stoppa in ngt där istället

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inga hörlursuttag på baksidan uutan line utgångar, men du kan ju prova om det kommer nått där, du kommer däremot inte att få "rätt" ljud om du kör in en hörlur men det borde gå att få ljud för att testa funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är inga hörlursuttag på baksidan uutan line utgångar, men du kan ju prova om det kommer nått där, du kommer däremot inte att få "rätt" ljud om du kör in en hörlur men det borde gå att få ljud för att testa funktionen.

hmm vågar typ inte trycka i dom. känns ås jävla tight typ och vill ej pressa sönder ngt.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är inga hörlursuttag på baksidan uutan line utgångar, men du kan ju prova om det kommer nått där, du kommer däremot inte att få "rätt" ljud om du kör in en hörlur men det borde gå att få ljud för att testa funktionen.

får bli att jag mailar focusrite eller ngt. jobbigt detta

Permalänk
Rekordmedlem

Fungerar ingen av utgångarna på kortet, du har ju 6 st på baksidan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.