Bilen dör vid tomgång när motorn är varm? Mitaubishi Carisma 1,8 GLS -98

Permalänk
Medlem

Bilen dör vid tomgång när motorn är varm? Mitaubishi Carisma 1,8 GLS -98

Kanske inte rätt fråga för denna typ av forum men försöker ändå;

Har ett problem med min bil, en Mitsubishi Carisma 1,8 GLS -98. Inte GDI-motorn alltså så det bör inte bero på igensotning.

Har varit borta på semester i en vecka och bilen har därför stått still under denna tid. Igår när jag hämtade bilen där den stått parkerad gick bilen bra den korta bit jag körde, runt 2-3 km. Idag körde jag en sträcka på 20 minuter och när jag nått slutdestinationen och körde in på parkeringen dog bilen helt plötsligt när jag saktade in och tryckte ner kopplingen. Startade då bilen igen och den dog direkt och så höll den på. Fick tillslut bilen att gå genom att ge gas samtidigt som jag startade bilen.

Bilen stod sedan still i runt 4 timmar. När jag därefter startade den gick den bra som vanligt, förutom att jag märkte att den liksom motorbromsade till en ännu lägre hastighet än vanligt när man la i 2ans växel. Förutom det så gick bilen bra och jag körde ca 35 mil mellan Skåne och Göteborg. När jag svängde in för att tanka och närmade mig tankpumpen saktade jag in och tryckte ner kopplingen, med resultatet att bilen dog igen med samma symptom som tidigare. För att komma ifrån macken var jag tvungen att gasa samtidigt som jag startade bilen för att förhindra att den dog.

För att sammanfatta problemet verkar bilen dö vid tomgång när motorn är varm, när motorn är kall går bilen som vanligt, förutom vid 2ans växel. När jag växlar ner till 2ans växel beter sig inte bilen som vanligt - den motorbromsar ner till en lägre hastighet än vanligt och det hela blir lite ryckigt. Har googlat lite och många verkar nämna spjällhuset.

Kanske värt att nämna i sammanhanget är att lampan för antlislirsystemet blinkade från och till under vägen hem, tror dock inte att det har med saken att göra eftersom det händer ibland. Det är en gammal bil och har därför inte brytt mig om det.

För några veckor sedan bytte jag olja, oljefilter samt luftfilter, allt från biltema, om det kan ha något med saken att göra.

Någon som har nån idé om vad det kan bero på? Tänkte ta mig en titt imorgon på spjällhuset och se om jag kan hitta något. Är dock inte så duktig på bilar så om någon kan ge mig lite tips om vad jag ska kolla efter så hade det varit super!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Titta på alla luftslangar så du inte har tjuvluft, då kan detta hända när den inte lyckas hålla ordning på luften.

Men med din beskrivning så tycker jag det låter som luft/vakuumproblem.
Ta en burk startgas, finns om inte annat för en femtilapp på macken.
Starta motorn kall, spruta med startgasen runtom slangar och dess anslutningar. Om motorvarvet ökar, så har du läckage där du just sprutade. Spruta inte i luftfiltret, då det kommer öka rent naturligt då det sugs in i motorn
Ta det varligt, tänk på att startgas är brandfarlig.

Kolla även tomgångsmotorn, denna är ofta vakuumstyrd så har du ett läckage på vakuum så orkar den inte "dra" och du får då tröttheten som beskrivs utan att du ger gas.
Men ta en titt på slangarna först, kolla så alla sitter någonstans, känn efter sprickor eller hål. Ta sen spray om du inte hittar, små små sprickor finner du inte med synen.

Spjället vetefasen, finns ofta en givare intill dessa. Gör ren om det går (inte skruvat denna motor så vet inte hur de är utformade)
Den går även att mäta upp med multimeter, men då bör du ha grundvärden den ska hålla sig inom.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Titta på alla luftslangar så du inte har tjuvluft, då kan detta hända när den inte lyckas hålla ordning på luften.

Men med din beskrivning så tycker jag det låter som luft/vakuumproblem.
Ta en burk startgas, finns om inte annat för en femtilapp på macken.
Starta motorn kall, spruta med startgasen runtom slangar och dess anslutningar. Om motorvarvet ökar, så har du läckage där du just sprutade. Spruta inte i luftfiltret, då det kommer öka rent naturligt då det sugs in i motorn
Ta det varligt, tänk på att startgas är brandfarlig.

Kolla även tomgångsmotorn, denna är ofta vakuumstyrd så har du ett läckage på vakuum så orkar den inte "dra" och du får då tröttheten som beskrivs utan att du ger gas.
Men ta en titt på slangarna först, kolla så alla sitter någonstans, känn efter sprickor eller hål. Ta sen spray om du inte hittar, små små sprickor finner du inte med synen.

Spjället vetefasen, finns ofta en givare intill dessa. Gör ren om det går (inte skruvat denna motor så vet inte hur de är utformade)
Den går även att mäta upp med multimeter, men då bör du ha grundvärden den ska hålla sig inom.

Okej, tack för tipsen, det uppskattas. Ska kolla slangarna, har läst på andra forum som tipsat om detta. Det som säger emot din teori är att bilen går precis som den ska när motorn är varm? Om det är läckage vid en slang borde väl motorn påverkas även när den är kall, eller har jag fel?

Edit: Glöm det jag sa om varm motor, var ute och provade att starta bilen och den dog hade mycket orolig tomgång i några minuter där varvtalen steg och sjönk och efter några sekunder dog den, trots att den stått still hela natten med en kall motor som resultat.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Du har läckage på luft eller vakuum. Min gamla saab gjorde sådär när de va läckage, så fort man tröck ner kopplingen så dog den.
Den var också bättre kall (höstkallt), det beror på att motorn fetar på med soppa som gör att den håller varven trots att det är knas på vakuum/luft.

Ut och leta läckage

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Du har läckage på luft eller vakuum. Min gamla saab gjorde sådär när de va läckage, så fort man tröck ner kopplingen så dog den.
Den var också bättre kall (höstkallt), det beror på att motorn fetar på med soppa som gör att den håller varven trots att det är knas på vakuum/luft.

Ut och leta läckage

Vi hade tydligen startgas hemma så ska testa detta. Hur många slangar kan det röra sig om som har med luft/vakum att göra? Jag kan se runt 2-3 slangar som ser ut att kunna ha med luft att göra. Lust att ringa in vilka slangar det kan röra sig om?

http://s24.postimg.org/qdvw2e0it/20130814_121446.jpg

såhär såg spjällhuset ut:

http://s12.postimg.org/ygh949svh/20130814_121431.jpg

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Svårt att ringa in, men alla mindre slangar upp till 10 öring i tjocklek brukar vara vakuum, resten luft eller vatten. Ja, olja finns också samt för AC men de ser du vart de tar vägen.

Skulle tippa på den stora, själva insuget. Motorn i sig bryr sig inte om hur mycket luft den får i sig, den tar vad den kan. Sen har bilen luftmassemätare eller <kommer inte på namnet på den> som håller reda på luft-bränsle blandningen.
Av bilden att döma, så har du LMM alldeles efter luftfiltret, klumpen till vänster om filterboxen.

Det du kan göra är att starta bilen, sen drar du ur kabeln ur luftmassemätaren och lyssnar om det blir bättre eller sämre.

På spjället finns också en givare som kan mätas med multimeter, men då behöver du gränsvärden.
Det finns också vakuumslangar på insuget eller runt gasspjället, följ dem och komma var de tar vägen och kolla om de är hela. Typ 2-10mm i diameter, små rackare.

Men om du ändå har den lös insugsslangen som på bilden, ta lös den helt och inspektera efter sprickor eller hål

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läst något om att gdi motorerna sotar igen (spjällhuset/spridare?) , frågan är om det kan vara något sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Svårt att ringa in, men alla mindre slangar upp till 10 öring i tjocklek brukar vara vakuum, resten luft eller vatten. Ja, olja finns också samt för AC men de ser du vart de tar vägen.

Skulle tippa på den stora, själva insuget. Motorn i sig bryr sig inte om hur mycket luft den får i sig, den tar vad den kan. Sen har bilen luftmassemätare eller <kommer inte på namnet på den> som håller reda på luft-bränsle blandningen.
Av bilden att döma, så har du LMM alldeles efter luftfiltret, klumpen till vänster om filterboxen.

Det du kan göra är att starta bilen, sen drar du ur kabeln ur luftmassemätaren och lyssnar om det blir bättre eller sämre.

På spjället finns också en givare som kan mätas med multimeter, men då behöver du gränsvärden.
Det finns också vakuumslangar på insuget eller runt gasspjället, följ dem och komma var de tar vägen och kolla om de är hela. Typ 2-10mm i diameter, små rackare.

Men om du ändå har den lös insugsslangen som på bilden, ta lös den helt och inspektera efter sprickor eller hål

Tagit loss den stora slangen från luftfiltret utan att hitta några sprickor/hål. Har sprayat startgas på nästan alla slangar jag sett utan resultat. Motorn dog när jag drog ur sladden till LMM. Förövrigt knastrar det lite från spjällhuset och det som jag antar är gasspjället när jag ansluter batteriet efter att den stått strömlös ett tag (läste att man kunde nollställa dess inställning på så sätt). När man startar motorn och den dör så hör man luft pysa någonstans, frågan är om det är från spjället eller om det faktiskt är en läcka i någon slang nånstans?

Skrivet av fizzdan:

Har för mig att jag läst något om att gdi motorerna sotar igen (spjällhuset/spridare?) , frågan är om det kan vara något sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet om sotproblemet på GDI-motorer, men har inte GDI-motorn som jag skrev i första inlägget.

Edit: Testade följande:
"Liten kalibrering:
Lägg av batteripolen, vänta, vet inte hur länge men prova en halvtimme (el över natten om tid finns).
Sätt tillbaka b-polen.
Vrid på tändningen 1 till 2 sek, inte mer, vrid av (inte köra på starten)
Vänta 10 sek (ett tydligt klick-ljud brukar höras från spjället ngn gång under denna tid)
Starta därefter motorn utan att röra gaspedalen och låt gå på tomgång i 10 min utan att röra pedalen.
Stäng av."

Just nu står bilen och går på tomgång på runt 1000 varv som den gjorde förr innan problemet dök upp. Har testat detta några gånger innan men då har den dött efter att man stängt av motorn och satt igång den igen. Den kommer antagligen göra samma sak nu. Vad kan detta bero på?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Då fungerar LMM iaf, så kan den uteslutas.

Om bilen funkar perfekt att köra när du har varv på den, men tomgången dör så har du läckage nånstans.
Om det pyser när du stängt av bilen så betyder det att den suger luft in i vakuumsystemet, det gör den förmodligen med motorn igång också.

Har du farthållare? funkar den?

Läste nu att GLS motorn inte har någon tomgångsmotor utan ett elspjäll som håller det öppet för tomgången, så där har du förmodligen också en kandidat.
Men då borde det inte pysa/suga luft.
Ovanpå spjället och hela insugsdelen sitter en drös vakuumrör och slangar, följ dem och se om du hittar något för det är förmodligen dessa som gör att elmotorn inte håller spjället öppet som det ska.

Sen kan det mycket väl vara spjället också som spökar och att du har ett pysljud också som inte direkt påverkar funktionen, men ingen av de bilar jag ägt/äger har någonsin pyst efter man stängt av motorn, förutom de med vakuumläckage

Så kolla de ovanpå insuget och intill spjället.
Kolla sedan om du kan hitta mätvärden för spjället, sitter en spjällägesgivare där också som kan busa lite. Ibland räcker de med en rengöring.
Adaption sker genom att bryta strömmen ja, vanligen ska man starta bilen och låta den stå i några minuter och sedan stänga av utan att röra någon pedal. Men i ditt fall verkar det inte funka, då ska den gå på standardvärden och de brukar fortfarande vara så att motorn iallafall ska gå utan att självdö.
Så mina 5 cent sitter på läckage nånstans!

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=25888891#

På den finns bilder, kika på den från högersidan. Under spjället har du en sexpolig kontakt, intill den en slang. Den skulle jag kolla extra noga på.

Edit: även baksidan av spjället verkar ha både el och vakuumanslutningar
Beror på om jag kollar på rätt motor också.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=25888891#

På den finns bilder, kika på den från högersidan. Under spjället har du en sexpolig kontakt, intill den en slang. Den skulle jag kolla extra noga på.

Edit: även baksidan av spjället verkar ha både el och vakuumanslutningar
Beror på om jag kollar på rätt motor också.

Nej det där verkar inte vara rätt motor. började skruva loss spjällhuset igår. Två av slangarna där på undersidan var fulla med vatten. Är det kylning eller ska det inte vara så?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Nej det där verkar inte vara rätt motor. började skruva loss spjällhuset igår. Två av slangarna där på undersidan var fulla med vatten. Är det kylning eller ska det inte vara så?

Vatten låter väldigt väldigt skumt, satt de intill fjädern på spjällhuset?

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Nej det där verkar inte vara rätt motor. började skruva loss spjällhuset igår. Två av slangarna där på undersidan var fulla med vatten. Är det kylning eller ska det inte vara så?

Det är nog förvärmning.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Vatten låter väldigt väldigt skumt, satt de intill fjädern på spjällhuset?

Ja det gjorde de.

Skrivet av P-NILZ:

Det är nog förvärmning.

Är det samma kylvattnet som från radiatorn alltså? Måste veta om jag behöver fylla på det nu.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Ja det gjorde de.

Är det samma kylvattnet som från radiatorn alltså? Måste veta om jag behöver fylla på det nu.

Ja det är samma krets.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Ja det är samma krets.

Okej, bra.

Nu har jag plockat loss spjällhuset och rengjort vid gasventilen (det var lite avlagringar på baksidan av ventilen, inte jättemycket) samt haft loss tomgångsventilen som sköter luftintaget när motorn går på tomgång, den var inte heller särskilt skitig. Har gjort som i denna guide:

http://www.mitsubishiclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=40&t...

NÅgra fler saker jag kan göra nu när jag ändå plockat isär det? Mäta om de elektriska delarna fungerar vet jag inte om jag kan direkt. Har dock en multimeter till hands.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

TPS modulen vet jag inte om du kan mäta, den verkar annorlunda än det är på andra bilar där man kan mäta spjällägesgivarens motstånd mot toleranser som tillverkaren angett.

Men de tre vakuumslangarna på ovansidan kan ju spöka.
Verkar som TPS-prylen styr tomgångsventilen, och TPS i sin tur reglerar ventilen baserat på över/undertryck.
Har du då ett läckage på t.ex. vakuum, så kommer den inte dra ventilen och tomgången obefintlig.

Ta ut den fjädern som han gjort i guiden, om du inte redan gjort de och kolla så den inte är av eller liknande.
Sen bara leta vakuumläcka

De tre slangarna ovanpå skulle jag lägga tid på, åk till biltema och köp slang och byt ut. Kostar inte många kronor per meter.
Då är du helt säker på att de är fräscha iallafall.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

TPS modulen vet jag inte om du kan mäta, den verkar annorlunda än det är på andra bilar där man kan mäta spjällägesgivarens motstånd mot toleranser som tillverkaren angett.

Men de tre vakuumslangarna på ovansidan kan ju spöka.
Verkar som TPS-prylen styr tomgångsventilen, och TPS i sin tur reglerar ventilen baserat på över/undertryck.
Har du då ett läckage på t.ex. vakuum, så kommer den inte dra ventilen och tomgången obefintlig.

Ta ut den fjädern som han gjort i guiden, om du inte redan gjort de och kolla så den inte är av eller liknande.
Sen bara leta vakuumläcka

De tre slangarna ovanpå skulle jag lägga tid på, åk till biltema och köp slang och byt ut. Kostar inte många kronor per meter.
Då är du helt säker på att de är fräscha iallafall.

Men hur blir det med vakum nu när alla slangar hänger lösa och är fulla av luft? Suger motorn upp vakum själv när den startas?

Menar du denna fjäder?
http://imageshack.us/photo/my-images/409/24341360.jpg/

Tänkte även spraja 5-56 på alla kontakter, låter det som en bra ide?

Tack för all hjälp btw!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Men hur blir det med vakum nu när alla slangar hänger lösa och är fulla av luft? Suger motorn upp vakum själv när den startas?

Menar du denna fjäder?
http://imageshack.us/photo/my-images/409/24341360.jpg/

Tänkte även spraja 5-56 på alla kontakter, låter det som en bra ide?

Tack för all hjälp btw!

Japp den fjädern tänkte jag på, det står att den arbetar med under och övertryck i guiden.
Om den inte funkar, så släpper den inte förbi luften, då spjället är stängt och bilen är på tomgång ska det förbi den ventilen, som låter det ske endera under övertryck eller vakuum.
Så har jag fattat funktionen iallafall, det kan ju vara TPS prylen också. Men några meter slang är billigare test att börja med.

Motorn skapar vakuum så ev. luft i dem nu är borta på en nanosekund sen, när det är tätt
5-56 i kontakter har använt de själv med en gammal tandborste för att få bort skräp.
De mesta dunstar ju, vet inte om de är alldeles optimalt kanske. Har då aldrig fått problem p.g.a. det.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Japp den fjädern tänkte jag på, det står att den arbetar med under och övertryck i guiden.
Om den inte funkar, så släpper den inte förbi luften, då spjället är stängt och bilen är på tomgång ska det förbi den ventilen, som låter det ske endera under övertryck eller vakuum.
Så har jag fattat funktionen iallafall, det kan ju vara TPS prylen också. Men några meter slang är billigare test att börja med.

Motorn skapar vakuum så ev. luft i dem nu är borta på en nanosekund sen, när det är tätt
5-56 i kontakter har använt de själv med en gammal tandborste för att få bort skräp.
De mesta dunstar ju, vet inte om de är alldeles optimalt kanske. Har då aldrig fått problem p.g.a. det.

Orkar inte ta mej till Biltema och byta all slang, den känns fräsch dessutom, om inte min rengöring hjälper kan man ju alltid byta senare. Insexskruven till den fjädern sitter som berget, osäker på om jag vågar ta i mer. Som han i guiden skriver är många skruvar mjuka som bly...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Orkar inte ta mej till Biltema och byta all slang, den känns fräsch dessutom, om inte min rengöring hjälper kan man ju alltid byta senare. Insexskruven till den fjädern sitter som berget, osäker på om jag vågar ta i mer. Som han i guiden skriver är många skruvar mjuka som bly...

Låt den vara då, risken att fjädern är av är nog minimal.
Men om du hör ett pysljud när du stängt av bilen, så innebär de att de drar in luft i någon vakuumkanal (eller övertryck). Det i sin tur skulle förklara varför den ventilen inte funkar.

Skulle TPS modulen va väck, så skulle din bil inte veta av något läge alls av spjället och då skulle den förmodligen gå skit även när du kör med den, oavsett växel, hastighet eller varvtal. Så den kan förmodligen nästan uteslutas helt tillsammans med ev. fel i kontakter.

Försök lokalisera varifrån de pyser, om de är uppepå, under, höger eller vänster och försök begränsa ner det för att sen kolla på bilder vilka slangar de kan röra sig om.

De flesta slangar ser och känns hela ut, men under tryck är det en annan femma

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Låt den vara då, risken att fjädern är av är nog minimal.
Men om du hör ett pysljud när du stängt av bilen, så innebär de att de drar in luft i någon vakuumkanal (eller övertryck). Det i sin tur skulle förklara varför den ventilen inte funkar.

Skulle TPS modulen va väck, så skulle din bil inte veta av något läge alls av spjället och då skulle den förmodligen gå skit även när du kör med den, oavsett växel, hastighet eller varvtal. Så den kan förmodligen nästan uteslutas helt tillsammans med ev. fel i kontakter.

Försök lokalisera varifrån de pyser, om de är uppepå, under, höger eller vänster och försök begränsa ner det för att sen kolla på bilder vilka slangar de kan röra sig om.

De flesta slangar ser och känns hela ut, men under tryck är det en annan femma

Satte ihop allt igår och min rengöring verkar inte ha hjälpt, den går fortfarande dåligt :/

Sysselsätter mig med att felsöka slangar idag, sen får det bli verkstaden på måndag. Har hittat en slang som varit så uttorkad att den nästintill var av, men den går till AC:n så den bör inte ha nåt med detta att göra?

Edit: Tycker att det luktar bensin kring bilen när man startar den?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Edit: Tycker att det luktar bensin kring bilen när man startar den?

Kan ju vara så enkelt som att styrdonet känner av att motorn inte går rent och fetar på med soppa, typ kallstart och det gör att de luktar soppa när det inte används.
Undersök det när första felet är ur världen om det kvarstår.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Update ifall någon får samma problem.

Jag bytte tomgångsventil (tomgångsmotor, IAC samma sak) på bilen idag och nu går bilen bra på tomgång igen.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Gott att det löste sig och tack för uppföljningen på tråden.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m