Permalänk
Avstängd

Vad göra utav datorn?

Hej, har en extra dator uöver min primära. Jag känner att jag vill göra något med den, men jag vet inte vad!
Den kan stå igång 24/7 men lite stor för att orka lägga under TV bänken och använda som HTPC!

Specifikationer:
-MSI B75MA-P45
-Core i5-3330
-Radeon HD 5870
-8gb ddr3 @1600mhz
-HDD 60 eller 80GB, ska senare ha 1TB

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Medlem

Hackingtosh ? Kan vara kul att prova om man inte redan har en MAC dvs.

Permalänk
Medlem

Gör en julklapp? Kan passa bra idag

//Lasse

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid installera nån server dist som tillexempel Ubuntu Server då det är en enkel nybörjar start Om du är en sån person som gillar och lära sig mycket och är intresserad av servrar såklart.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk

Som Lasse468 säger, gör den till en julklapp Skulle nog passa någon i familjen/släkten. God jul!

Visa signatur

Datorn: NZXT Phantom 630 White | Intel core i7 4820k @ 4.1Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS Sabertooth x79| Gigabyte GeForce GTX 780 Windforce rev 2.0 | 120GB Samsung 840 EVO SSD | 1TB Toshiba 7200 RPM | A-Data CL9 8Gb (2x4) 1600MHz | Corsair RM650 Gold Modular | Windows 8.1.

Permalänk
Skrivet av subtector:

Hej, har en extra dator uöver min primära. Jag känner att jag vill göra något med den, men jag vet inte vad!
Den kan stå igång 24/7 men lite stor för att orka lägga under TV bänken och använda som HTPC!

Specifikationer:
-MSI B75MA-P45
-Core i5-3330
-Radeon HD 5870
-8gb ddr3 @1600mhz
-HDD 60 eller 80GB, ska senare ha 1TB

Du kanske kan folda/minea eller ge bort den som julklapp som andra har föreslagit.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Hackingtosh ? Kan vara kul att prova om man inte redan har en MAC dvs.

Funderar på det. Men då kan man ju lika gärna köra via VirtualBox

Skrivet av MelonKamel:

Som Lasse468 säger, gör den till en julklapp Skulle nog passa någon i familjen/släkten. God jul!

Skrivet av Lasse468:

Gör en julklapp? Kan passa bra idag

//Lasse

Känner faktiskt inget i dagsläget som är i behov av en dator. Antingen har dom redan jämnbra datorer eller så skiter dom fullständigt i datorer över huvudtaget!

Annars var det ju ett passande förslag

Skrivet av Ewelyn:

Du kan ju alltid installera nån server dist som tillexempel Ubuntu Server då det är en enkel nybörjar start Om du är en sån person som gillar och lära sig mycket och är intresserad av servrar såklart.

Angående server så har jag faktiskt en Pi som jag 'försökt' installera en Minecraft server på utan någon tur. Skrev in rätt IP i config och allt, portarna öppnade för rätt IP. Men gick endå inte att ansluta.
Slutade med att jag tog bort OS och har precis installerat om för fresh restart, för nytt försök. Dock är Pi'n så slö. Så varför inte?

Skrivet av Schackmannen:

Du kanske kan folda/minea eller ge bort den som julklapp som andra har föreslagit.

Vad är folda?

Funderat på mining, har mineat lite med mitt GTX 770 @320khs. Men mining kortar väl grafikkortets livstid enormt?

Inlägg sammanfogade. Använd gärna [Redigera] / [Citera Flera].
Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Skrivet av subtector:

Angående server så har jag faktiskt en Pi som jag 'försökt' installera en Minecraft server på utan någon tur. Skrev in rätt IP i config och allt, portarna öppnade för rätt IP. Men gick endå inte att ansluta.
Slutade med att jag tog bort OS och har precis installerat om för fresh restart, för nytt försök. Dock är Pi'n så slö. Så varför inte?

Tror inte du ska behöva skriva in IP i server.properties filen. Det funkade inte för mig när jag höll på med serverar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Tror inte du ska behöva skriva in IP i server.properties filen. Det funkade inte för mig när jag höll på med serverar.

Det stämmer. IP adressen ska inte vara i config filen. Se till att du öppnar rätt port i routern (25565 standard) och att du ansluter till din publika adress

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av subtector:

Angående server så har jag faktiskt en Pi som jag 'försökt' installera en Minecraft server på utan någon tur. Skrev in rätt IP i config och allt, portarna öppnade för rätt IP. Men gick endå inte att ansluta.
Slutade med att jag tog bort OS och har precis installerat om för fresh restart, för nytt försök. Dock är Pi'n så slö. Så varför inte?

Ja då är det ju ett alldeles perfekt tillfälle att bredda sina kunskaper när du har en dator över till att testköra lite allt möjligt. Om du vill testa flera olika os så kan du ju alltid installera esxi så kan du köra flera virituella hostar samtidigt Men det kanske är bäst att börja med en sak i taget.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Nollan:

Det stämmer. IP adressen ska inte vara i config filen. Se till att du öppnar rätt port i routern (25565 standard) och att du ansluter till din publika adress

Precis. Dock så använde jag DNS vilket känns till viss del säkrare om man ska har servern för allmänheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subtector:

Funderar på det. Men då kan man ju lika gärna köra via VirtualBox

Kör man via virtual box kan man inte använda några program som kräver funktioner i grafikkortet. Måste vara en riktig installation om man vill köra videoredigeringsprogram osv. iaf var det så förut. iMovie är rätt kul att leka i faktiskt Förvånande bra för sin enkelhet.

Permalänk
Medlem

5870 är ju grymt startkort för att mina. Du har en perfekt grund för en mining rig, bygg ett nytt chassi och köp ett par beg. grafikkort till så är du igång.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linuscool2:

Tror inte du ska behöva skriva in IP i server.properties filen. Det funkade inte för mig när jag höll på med serverar.

Skrivet av Nollan:

Det stämmer. IP adressen ska inte vara i config filen. Se till att du öppnar rätt port i routern (25565 standard) och att du ansluter till din publika adress

Skrivet av linuscool2:

Precis. Dock så använde jag DNS vilket känns till viss del säkrare om man ska har servern för allmänheten.

Jaså? Ingen IP i config. Då måste detta vara någon 'Pi only' sak. Har alltid behövt skriva in IP i config förutom då när jag ska köra LAN server dvs.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Kör man via virtual box kan man inte använda några program som kräver funktioner i grafikkortet. Måste vara en riktig installation om man vill köra videoredigeringsprogram osv. iaf var det så förut. iMovie är rätt kul att leka i faktiskt Förvånande bra för sin enkelhet.

Något hackintosh du rekommenderar?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av knewt:

5870 är ju grymt startkort för att mina. Du har en perfekt grund för en mining rig, bygg ett nytt chassi och köp ett par beg. grafikkort till så är du igång.

Haha. Har tyvärr inte så mycket pengar i plånboket för tillfället! Annars skulle jag ju utan tvekat byggt en fin mining rigg att ha i källaren eller i någon garderob eller liknande

Har tankar kring att bara göra det en LAN dator så att någon stackars själ slipper bära över sin dator

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av subtector:

Vad är folda?

Funderat på mining, har mineat lite med mitt GTX 770 @320khs. Men mining kortar väl grafikkortets livstid enormt?

Folding@Home är ett välgörenhets-projekt där du kan donera GPU och CPU kraft till forskning för att ge mera kunskap och förhoppningsvis botemedel emot cancer, parkinssons, alzheimer och så vidare. Här kan du läsa mera: http://folding.stanford.edu/home/

Sedan så är mining med Nvidia grafikkort mycket ineffektivt. AMD korten är otroligt mycket mera kraftfulla här.

Förkortar enormt är att ta i. Så länge korten inte överhettar ständigt så lär du inte märka av någon kortare livslängd.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Folding@Home är ett välgörenhets-projekt där du kan donera GPU och CPU kraft till forskning för att ge mera kunskap och förhoppningsvis botemedel emot cancer, parkinssons, alzheimer och så vidare. Här kan du läsa mera: http://folding.stanford.edu/home/

Sedan så är mining med Nvidia grafikkort mycket ineffektivt. AMD korten är otroligt mycket mera kraftfulla här.

Förkortar enormt är att ta i. Så länge korten inte överhettar ständigt så lär du inte märka av någon kortare livslängd.

Folding@home verkar väldigt intressant. Hur fungerar det. Verkar ju lite konstigt att man bara skulle donera GPU samt CPU kraft för att hjälpa deras forskning. Jag menar vad hjälper CPU & GPU kraft i deras forskning..

Vad är för temperatur kan jag ligga på 24/7 utan att ta död på kortet?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av subtector:

Något hackintosh du rekommenderar?

Var så länge sen jag installera min så har säkert hänt massor sen dess. Swec har sin egna Hackingtosh tråd, finns säkert massor av nya tips och rekommendationer där

http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/893803-den-sto...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Var så länge sen jag installera min så har säkert hänt massor sen dess. Swec har sin egna Hackingtosh tråd, finns säkert massor av nya tips och rekommendationer där

Jakten på Hackintosh tråd påbörjas!

Aww.. Så la du till tråden <.<

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av subtector:

Jakten på Hackintosh tråd påbörjas!

Aww.. Så la du till tråden <.<

Har för mig att det var denna sida som hade alla vertyg man behövde men var länge sedan så.. Finns nån guide där också..
http://www.tonymacx86.com/home.php

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Har för mig att det var denna sida som hade alla vertyg man behövde men var länge sedan så.. Finns nån guide där också..
http://www.tonymacx86.com/home.php

Gött, tackar! God Jul. Samt God Jul på resten

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av subtector:

Gött, tackar! God Jul. Samt God Jul på resten

Np, god jul
Lycka till !